Geld & Recht alle pijlers

Wie heeft er ook GEEN spaargeld?

13-05-2019 15:38 670 berichten
Ik merk dat ik langzaamaan een punthoofd van al die verwende pubers met dikke bankrekeningen krijg.

Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.

Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.

Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.

Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .

Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.

Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.

Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.

Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
Solomio schreef:
13-05-2019 16:05
Ik ben wel verbaasd dat er bijv hier op Viva altijd gedaan wordt alsof kinderen een vermogen kosten.
Jaman, dat is echt zo'n dikke onzin. Kleintjes kosten geen drol en daarna groei je er heel langzaam in. Mensen overdrijven altijd zo.
kintsugi schreef:
Je zegt zelf dat je zzp'er bent. Dus dan kun je wel raden wat er gebeurt als je door omstandigheden even zonder inkomen komt te zitten.
was.
Star² schreef:
13-05-2019 16:09
En dat je je kind een bedrag moet meegeven als ze uit huis gaan. Ga toch weg zeg, in onze tijd, zei het oude wijf, hing je eerste inrichting aan elkaar van kringloop en krijgertjes. Zo'n onzin dat alles nieuw en design moet. Maar goed, ligt dat dan aan de kinderen of aan de ouders?
Ik had gewoon een fulltime vakantiebaan in de zomervakantie tussen middelbare school en hbo.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
13-05-2019 16:04
Ik heb zojuist ruim 130 euro aan de gemeente moeten betalen, voor een nieuwe id-kaart en rijbewijs, omdat mijn portemonnee gerold is.
Gelukkig komt over 1,5e week het vakantiegeld, anders had ik nu wel een probleem.
Waarom heb je dan ook je ID en rijbewijs in je beurs? Mijn ID ligt gewoon thuis en in mijn beurs zit mijn rijbewijs waar je je gewoon me kan identificeren in de meeste gevallen. Mocht mijn beurs gestolen worden dan hoef ik er maar 1 te vervangen.
Solomio schreef:
13-05-2019 16:12
Ik had het ook leuk gevonden als ik mijn kinderen financieel wat mee had kunnen geven, maar noodzakelijk vind ik het niet.

Precies.
Star² schreef:
13-05-2019 16:09
En dat je je kind een bedrag moet meegeven als ze uit huis gaan. Ga toch weg zeg, in onze tijd, zei het oude wijf, hing je eerste inrichting aan elkaar van kringloop en krijgertjes. Zo'n onzin dat alles nieuw en design moet. Maar goed, ligt dat dan aan de kinderen of aan de ouders?

Wij hebben geïnvesteerd in de studies van onze kinderen. Ze hebben goede banen en mogen het verder zelf financieel opknappen.
Blauwbloemetje schreef:
13-05-2019 16:13
Waarom heb je dan ook je ID en rijbewijs in je beurs? Mijn ID ligt gewoon thuis en in mijn beurs zit mijn rijbewijs waar je je gewoon me kan identificeren in de meeste gevallen. Mocht mijn beurs gestolen worden dan hoef ik er maar 1 te vervangen.

Je bent geweldig.
Tormenta¿ schreef:
Eens. Wij kregen onze 3e onverwachts tijdens een financiële crisis en kozen daarna nog bewust voor een vierde. Nooit een uitkering aangevraagd of mijn hand op moeten houden.
Elk dubbelt omgedraaid. Dat wel. (Financieel zitten we inmiddels boven gemiddeld. Vooral in mijn hoofd geeft dat veel vrijheid.)
Ik hou al jaren mijn hand op en mijn kinderen nu ook.
Dat staat hier volgens mij totaal los van.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
Ik had het ook leuk gevonden als ik mijn kinderen financieel wat mee had kunnen geven, maar noodzakelijk vind ik het niet.
Iedereen gunt zijn kinderen de wereld, maar soms is dat gewoon niet haalbaar. Liever realistisch dan je kinderen of jezelf in de schulden helpen, omdat je geld "hoort te hebben.'
Nectarinepit schreef:
Ik ben zo'n financiële planner. Niet zo overdreven en tot in detail zoals jij het hier schrijft, maar ik plan wel. Waarom? Omdat ik in een politiek onrustig land (Brexit...) en in een ontzettend dure stad woon. Ik heb dus vooral spaargeld voor het geval dat, maar ook om bijvoorbeeld een vliegticket of dergelijke te kunnen betalen als ik plots naar Nederland moet. Ik moet er niet aan denken geen spaargeld te hebben.
Maar even realistisch: hoeveel heb je nodig ´ voor het geval dat' ? En wat is dat dan? 'Het geval dat?'
En hoeveel kost een vliegticket? 75 duizend euro of misschien een keer 100 euro binnen het seizoen? Moet je daar voor sparen want zoiets kan hier gewoon zo van de lopende rekening.

Als je je druk maakt om allemaal dingen die jij noemt dan woon je te duur denk ik.
BonnieM- schreef:
Nou, ik weet er wel raad mee hoor. Kommaar door!

Ik snap dan weer niet voor wie je al die moeite gedaan hebt als je nu niet weet wat je er mee moet. Eeuwig zonde lijkt me dat.
Welke moeite?
Ik kan het natuurlijk wel uitgeven, maar ik denk niet dat ik dan gelukkiger word.
Blauwbloemetje schreef:
13-05-2019 16:13
En dat had je me niet vorige week kunnen vertellen?
Beetje laat nu hè.

David Dunning
De bedragen die hier in de spaartopics genoemd worden zijn echt niet realistisch voor de gemiddelde Nederlander. Dat zijn echt uitzonderingen.

Maar die drang om voor de veiligheid te sparen snap ik wel. Toen de laatste crisis aan de gang was, zijn zoveel mensen in de shit gekomen, dat veel mensen nu willen voorkomen dat dat nog eens gebeurt. En gezien de achterlijke situatie op huizenmarkt op dit moment, heb je over een aantal jaar weer een hele hoop mensen met huizen die onder water staan.

Je zegt zelf dat je een overwaarde van 1,5 ton hebt. Indirect is dat dus ook een spaarpot om op terug te vallen. Want als er echt stront aan de knikker is, kun je de boel verkopen. Er zijn genoeg mensen met een maximale hypotheek op een huis dat ze eigenlijk veel te duur gekocht hebben.
Solomio schreef:
13-05-2019 16:15
Ik hou al jaren mijn hand op en mijn kinderen nu ook.
Dat staat hier volgens mij totaal los van.
Sorry, k bedoel het niet zo negatief als het er nu staat. Ik bedoel aan te geven dat we het ondanks alles gered hebben.
Ik heb bijna niets op mijn spaarrekening. Alleen wat voor noodgevallen.

Mijn oudste dochter van 18 wel, geld dat ze kreeg doordat ze een ongeluk heeft gehad.

Vier jaar geleden gescheiden, opnieuw moeten beginnen. Beetje moeten lenen bij vrienden. Dat terugbetaald. Vervolgens moest mijn vriend terug naar zijn oude woonplaats voor zijn kinderen dus zat ik alleen in een veel te duur huurhuis. Daarna wat kunnen kopen en daar zat vervolgens in de verbouwing al mijn geld in. Op het moment dat ik lekker kon gaan sparen werd ik ziek en kon ik €700 netto per maand ‘inleveren’.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Dus... samenvattend: omdat ik 25.000 op mijn spaarrekening heb staan ben ik ik irritant maar dat jij 150.000 overwaarde hebt is niet irritant?
BonnieM- schreef:
13-05-2019 16:01
Ik verbaas me er vooral over.En het doet me ook wel een beetje twijfelen.

Hier ongeveer eenzelfde inkomen en ook altijd op. Hoe mensen dan tonnen kunnen sparen is mij een raadsel.
Helaas heb ik geen rijke tante in verweggiestan en erf ik ook niet van ouders of wie dan ook. Ik ben echt met nul komma nul begonnen.
En dat maakt me nog geen dag onrustig.Dus ik vraag me af wie er gelukkiger is.
Eerst wat lullen over kunstenaars, anti-kraak wonen en leven van dag tot dag maar ondertussen wel een bovenmodaal inkomen hebben.
Niets opzijzetten voor slechtere tijden is gewoon dom. Heel leuk die uitkering, tot je erop terugvalt en je inkomsten gehalveerd worden terwijl je vaste lasten dezelfde blijven.
Genoeg gepensioneerde hippies die maandelijks moeten krabben om rond te komen omdat hun pensioentje amper volstaat om hun huur en vaste lasten te betalen; maar ja, sparen en je huis afbetalen was te burgerlijk. :nut:
Ik was maar wat blij met mijn spaargeld toen ik ernstig ziek werd en mijn man vlak daarna zijn baan kwijtraakte. Allebei totaal onverwacht, want we waren nog maar rond de 30. Vervolgens brak de economische crisis uit. Het is echt fijn om dan iets achter de hand te hebben. Zeker bij ernstige ziekte ben je gewoon niet in staat om “te denken in mogelijkheden”, want je bent letterlijk bezig met overleven. Juist omdat het leven niet maakbaar is, zorg ik ervoor dat ik iets achter de hand heb.

Ook ben ik blij dat ik al jaren spaar voor de studies van mijn kinderen, want dan ben ik/zijn zij niet afhankelijk van het mega grillige beleid van de overheid (wel/geen stufi, hoogte collegegeld).
Tormenta¿ schreef:
13-05-2019 16:15
Iedereen gunt zijn kinderen de wereld, maar soms is dat gewoon niet haalbaar. Liever realistisch dan je kinderen of jezelf in de schulden helpen, omdat je geld "hoort te hebben.'
Hier op viva zeggen ze dan: als je het niet kunt betalen moet je vooral geen kinderen nemen.

En dat 'niet kunnen betalen' is een rekbaar begrip zullen we maar zeggen.

Hier werken ze er zelf maar voor. Ik ben geen bank en mijn leven begint eindelijk ook eens leuk te worden. Ze krijgen de hakketak maar.
Carpediem80 schreef:
13-05-2019 16:18
Dus... samenvattend: omdat ik 25.000 op mijn spaarrekening heb staan ben ik ik irritant maar dat jij 150.000 overwaarde hebt is niet irritant?
:worship:

David Dunning
ClumsyNinja schreef:
13-05-2019 16:11
We sparen omdat we geen zekerheden hebben of die af zien brokkelen. We kunnen geen huis kopen want die markt is al jaren overspannen dus we huren en bouwen daar geen vermogen op. We hebben regelmatig banen waarbij we geen pensioen opbouwen dus moeten daar zelf voor sparen, en hebben er geen vertrouwen in dat er 'straks' nog aow is. Jongeren van nu moeten lenen voor hun studie in plaats van flierefluiten met een bak stufi dus ook daar is geld nodig.
Voor ziekte krijg je ziektegeld en voor werkeloosheid ww? Ja wel als je in dienst bent ergens, niet als je op een andere manier je geld verdient, wat je steeds vaker ziet bij jongere mensen.

Dus waarom hard sparen? Omdat het kan, én omdat het moet.

Ik herken het.

Vriend en ik (beide begin 30) hebben samen een heel mooi inkomen. Maar een huis kopen lukt niet. Hier (Engeland) heb je namelijk een deposit nodig, dat is dan een percentage van het aankoopbedrag en dat is vele duizenden ponden. Maar aangezien wij in een ontzettend dure stad wonen en de huurprijzen hoog zijn, is het moeilijk om zo'n bedrag bij elkaar te sparen. We gooien in feite dus iedere maand geld weg omdat we huren, maar het is nu eenmaal zo. Buiten de stad gaan wonen is geen optie, want je woont er wel goedkoper, maar de reiskosten zijn zo duur dat je uiteindelijk of hetzelfde of zelfs nog meer betaalt.

Deze situatie is dan ook weer van invloed op andere dingen, het krijgen van kinderen bijvoorbeeld.
anoniem_64cfde2573b58 wijzigde dit bericht op 13-05-2019 16:20
4.17% gewijzigd
ClumsyNinja schreef:
13-05-2019 16:11
Hahahahahaha niet te geloven. Afgeven op millenials die sparen maar ondertussen in een koophuis met dikke overwaarde zitten!

We sparen omdat we geen zekerheden hebben of die af zien brokkelen. We kunnen geen huis kopen want die markt is al jaren overspannen dus we huren en bouwen daar geen vermogen op. We hebben regelmatig banen waarbij we geen pensioen opbouwen dus moeten daar zelf voor sparen, en hebben er geen vertrouwen in dat er 'straks' nog aow is. Jongeren van nu moeten lenen voor hun studie in plaats van flierefluiten met een bak stufi dus ook daar is geld nodig.
Voor ziekte krijg je ziektegeld en voor werkeloosheid ww? Ja wel als je in dienst bent ergens, niet als je op een andere manier je geld verdient, wat je steeds vaker ziet bij jongere mensen.

Dus waarom hard sparen? Omdat het kan, én omdat het moet.
Eens. Ik weet niet of ik tzt een pensioen/aow ed krijg. Daar kan ik nu nog iets van doen ipv tegen die tijd voor een voldongen feit staan.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Poppy_del_Rio schreef:
Ik was maar wat blij met mijn spaargeld toen ik ernstig ziek werd en mijn man vlak daarna zijn baan kwijtraakte. Allebei totaal onverwacht, want we waren nog maar rond de 30. Vervolgens brak de economische crisis uit. Het is echt fijn om dan iets achter de hand te hebben. Zeker bij ernstige ziekte ben je gewoon niet in staat om “te denken in mogelijkheden”, want je bent letterlijk bezig met overleven. Juist omdat het leven niet maakbaar is, zorg ik ervoor dat ik iets achter de hand heb.

Ook ben ik blij dat ik al jaren spaar voor de studies van mijn kinderen, want dan ben ik/zijn zij niet afhankelijk van het mega grillige beleid van de overheid (wel/geen stufi, hoogte collegegeld).
Ja en daar heb je uitkeringen enzo voor. Tuurlijk: nobody zei dat het easy was, maar ja jij bent nu ook al je spaargeld kwijt dus als er weer zoiets gebeurd ben jij nu ook gewoon het haasje. Iedereen is een potentieel risico en wanneer heb je genoeg spaargeld om alles te tackelen? Ik denk nooit.
Carpediem80 schreef:
Ja, daar lijkt het wel op. Los maar snel 25.000 af op je huis, dat helpt.
Poppy_del_Rio schreef:

Natuurlijk is dat allemaal heel goed en belangrijk maar ik geloof niet dat TO dit bedoelde. Meer de extreme "spaarbankbedragen" die soms genoemd worden om je leven te kunnen opstarten.
Of heb ik het mis TO?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven