Geld & Recht alle pijlers

Winkeldiefstal supermarkt

25-01-2014 10:14 231 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben me ervan bewust dat ik met deze post veel over me heen zal krijgen, maar ik wil toch graag mijn verhaal kwijt. En ik denk ook niet dat ik de enige ben, maar er rust begrijpelijkerwijs groot taboe op.

Afgelopen november stond door omstandigheden financieel het water me aan de lippen. Bij het zelfscan boodschappen doen kreeg ik toen het plan om niet alles te scannen. En zo liep ik met volgestouwde kar naar de zelfscankassa, kreeg controle en viel door de mand. Ze gaan dan alles scannen, maar aangezien ik een volle kar had zou dat wel even duren. Toen heb ik gezegd dat dat me te lang ging duren en ben ik weggegaan.

Ik was geregistreerd met airmiles en persoonlijke bonuskaart.

Om het verhaal nog erger te maken ben ik diezelfde dag naar een andere AH geweest, in andere stad. Toen geregistreerd met airmiles en nieuwe bonuskaart ( zo'n nieuwe anonieme ) en weer boodschappen gaan doen en weer niet alles gescand. Na het afrekenen controle gehad op bon en ja, natuurlijk weer gepakt. Toen met smoes weggegaan en afgesproken later terug te komen. Uiteraard nooit meer teruggeweest.

Mijn carrière als winkeldief is begonnen en geëindigd op dezelfde dag, had er overduidelijk geen talent voor. Sinds die tijd last van enorm schuldgevoel. Vind mezelf aardig diep gezonken en eigenwaarde flink gedaald.

Afgelopen week kreeg ik een brief van de politie dat ik gekenmerkt sta als verdachte van diefstal en dat ik maandag op het bureau moet komen. Er zijn drie uitkomsten, 1. Je krijgt een transactievoorstel, 2. Er wordt procesverbaal opgemaakt en straf volgt 3. Ik word uitgesloten als verdachte.

De brief is afkomstig van de politie uit de plaats waar ik met persoonlijke bonuskaart ben geweest.

Ik wil maandag uiteraard helemaal niet ontkennen, voor zover dat al een optie was. Voel me al sinds die dag een laag bij de gronds onderkruipsel dus ergens is dit wel een bevrijding. Ik hoop op het transactievoorstel, omdat dit de eerste en enige keer is en omdat ik het dan niet aan mijn man hoef te vertellen. Ik vrees het ergste voor m'n huwelijk als hij dit weet.

Ik denk dus dat de aangifte betrekking heeft op de eerste poging van die dag, maar ik speel nu met de gedachte ook over de 2e poging te vertellen. Geen idee of daar ook aangifte van is gedaan en hoe het dan werkt want andere stad, maar ik wil heel graag schoon schip maken en een manier vinden om met mijn daden om te gaan.

Het enige dat me tegenhoudt in het vrijwillig vertellen over de 2e poging is dat ik zo bang ben voor de gevolgen, dat ik dan geen transactievoorstel krijg en het thuis moet gaan vertellen.

Heeft iemand dit meegemaakt of advies voor me?

Verder heb ik ook het probleem dat ik een baby heb waarvoor ik maandag geen opvang heb kunnen regelen. Zou ik die mee kunnen nemen? Ik heb werkelijk geen idee hoe dit in z'n gang gaat.

Ik heb een nieuw account aangemaakt voor deze post, de schaamte en vernedering die ik over mezelf heb afgeroepen is al groot genoeg zonder herkenning.
Masha, je hebt ervan geleerd. Je zult dit niet meer doen. Sluit het af. Echt waar meid, je moet jezelf niet blijven straffen.
En nu maar hopen dat de politie het viva-forum niet leest...

Voor mij geen zelfs scankassa, stel je voor dat je een artikel vergeet, zit je ff later bij de politie...
Ik heb nog nooit van mijn leven gestolen maar ik kan me zomaar voorstellen dat als je dat toch doet en je wordt gepakt omdat je expres boodschappen niet hebt gescand je dan ook van alles probeert om een geloofwaardig verhaal op te hangen.

Ik kan me voorstellen dat je dan zegt dat je er tijdens het controleren achterkwam dat je per ongeluk een aantal boodschappen vergeten was te scannen en dat je daar zo van was geschrokken dat je was weggelopen.

Masja, als ik je had zien stelen dan had ik je verlinkt, dat zeg ik je eerlijk. Er zijn andere manier om met een krappe beurs om te gaan.

Maar als ik rechter zou zijn en als ik zou weten hoe erg je er nu mee zit dan zou ik je niet eens meer een boete opleggen.

Probeer het nu maar even van je af te zetten tot maandag en een beetje van je weekend te genieten.
quote:jokesloten schreef op 25 januari 2014 @ 20:22:

En nu maar hopen dat de politie het viva-forum niet leest...

Voor mij geen zelfs scankassa, stel je voor dat je een artikel vergeet, zit je ff later bij de politie...Ik heb een vriendin die bij de politie werkt, die is hier ook regelmatig hoor.
quote:strike schreef op 25 januari 2014 @ 20:14:

[...]

Het is toch niet te geloven. Zelf de boel bij elkaar jatten en dan vervolgens op hoge poten de boel laten voorkomen bij een rechter.

Rechters en rechtbanken zijn al overbelast. En de rekening voor een advocaat die toevoegingszaken doet gaat gewoon gewoon naar de overheid, de belastingbetaler dus.

En bij de rechter natuurlijk de baby mee voor het emotionele aspect, de financiële crisis de schuld geven en we staan weer buiten.

Als je echt berouw hebt onderga je je straf met opgegeven hoofd. Die vermelding op het strafblad ben je na 5 jaar toch wel weer kwijt.

Strike, lees!!! Ik laat helemaal niets op hoge poten voorkomen bij een rechter, ik ben niet bezig met een mooi verhaal voor strafvermindering, excuses verzinnen oid. Dat hoor je mij nergens, maar dan ook nergens zeggen. En baby meenemen, als je had gelezen had je gezien dat ik daar intussen ook iets voor heb geregeld.

Ik ben fout geweest, ik hoef daar geen smoesjes of excuses voor te verzinnen en dat wil ik ook niet, en doe ik ook niet. Lekker makkelijk reageren als je niet eens goed leest.

En ja troelalaatje, ik heb mezelf intussen al aardig gestraft, en dat is niet maandag ineens afgelopen. So be it, eigen schuld.
Masja, trek je van de post van strike niet zoveel aan. Toevoeging kom je waarschijnlijk niet eens voor in aanmerking, rechters zijn echt niet te beïnvloeden met een baby waardoor ze mensen ineens zielig vinden, om nog maar te zwijgen over het feit dat je voor het niet scannen van boodschappen bij de ah echt niet voor de rechter komt. Slaat dus nergens op.
quote:masja76 schreef op 25 januari 2014 @ 10:14:

Om het verhaal nog erger te maken ben ik diezelfde dag naar een andere AH geweest, Ga dan ook gewoon naar de Little mens!
quote:masja76 schreef op 25 januari 2014 @ 13:51:

[...]

Nee, ik heb bij zowel 1e als 2e poging geen boodschappen mee genomen. Bij beide keren de kar laten staan, alleen de 2e keer wel afgerekend.Dan heb je dus nog geld tegoed van de AH
quote:masja76 schreef op 25 januari 2014 @ 10:14:Afgelopen november stond door omstandigheden financieel het water me aan de lippen. Bij het zelfscan boodschappen doen kreeg ik toen het plan om niet alles te scannen. En zo liep ik met volgestouwde kar naar de zelfscankassa, kreeg controle en viel door de mand. Ze gaan dan alles scannen, maar aangezien ik een volle kar had zou dat wel even duren. Toen heb ik gezegd dat dat me te lang ging duren en ben ik weggegaan.

Ik was geregistreerd met airmiles en persoonlijke bonuskaart.quote:masja76 schreef op 25 januari 2014 @ 10:14: Om het verhaal nog erger te maken ben ik diezelfde dag naar een andere AH geweest, in andere stad. Toen geregistreerd met airmiles en nieuwe bonuskaart ( zo'n nieuwe anonieme ) en weer boodschappen gaan doen en weer niet alles gescand. Na het afrekenen controle gehad op bon en ja, natuurlijk weer gepakt. Toen met smoes weggegaan en afgesproken later terug te komen. Uiteraard nooit meer teruggeweest.Of je wel of niet betaald hebt op het moment van de controle maakt niet uit. Er zijn een aantal producten die je niet hebt aangeboden bij de kassa om te betalen. Dus jij had het voornemen om die producten die niet gescand zijn mee te nemen zonder te betalen. Als je niet was gecontroleerd had je niet uit jezelf de niet betaalde spullen achtergelaten in de winkel. Dit deed je omdat je gecontroleerd werd. In principe had winkelpersoneel jou mogen aanhouden. Dit is niet gebeurd dus er is geen sprake meer van heterdaad. Blijkbaar heeft men aangifte gedaan anders krijg jij geen brief. De politie zal dus terug moeten rechercheren om e.e.a. sluitend te maken. Het uitnodigen van de verdachte op het bureau is daar een onderdeel van.

Was je verplicht mee te werken aan die controle van het winkelpersoneel? Ja en nee.

Nee:

Op het moment dat jij weet dat je een strafbaar feit pleegt hoef je niet mee te werken aan je veroordeling. Dus gewoon weglopen mag. En winkelpersoneel mag dan aangifte doen. Dat de winkelkar met spullen achtergebleven is betekent dat zij hebben kunnen nagaan wat er wel en niet aangeboden is aan de kassascanner.

Ja:

Als je gaat winkelen dan ga je akkoord met de huisregels en algemene voorwaarden van de supermarkt. Als je niet zou meewerken aan de controle dan kan je geen spullen kopen via het ‘zelf scannen’

Aan de ene kan is het positief dat je de titel “verdachte” hebt gekregen. Want dat betekent dat je rechten hebt. Zo ben je niet verplicht om antwoord te geven op vragen die gesteld worden. En ben je niet verplicht om mee te werken aan je eigen veroordeling. Dus eigenlijk ben je niet verplicht om op het bureau te komen. Is het verstandig om thuis te blijven? In het meest ongunstige geval komen ze de straat inrijden met een opvallend arrestantenbusje en weet de hele straat dat je aangehouden word. In dat geval mogen ze jou maximaal 6 uur vasthouden.

Meteen opbiechten daar zak je nog verder mee weg. Ik zou eerst het verhaal aanhoren wat de politie te vertellen heeft. Daarna kun je altijd opbiechten of antwoord geven op vragen die ze stellen, of niet, dat is aan jou. Je bent niet verplicht om iets te zeggen. Ze weten in ieder geval wie je bent. Misschien hebben ze ook camerabeelden. De benadeelde die aangifte doet moet in ieder geval de gegevens aanleveren: wat is er gestolen? Specificatie van het artikel, prijs etc. En als er een tweede aangifte van winkeldiefstal binnenkomt in het zelfde district en exact dezelfde werkwijze, dan is het een koud kunstje om te achterhalen wie daar achter zit. Maar goed ik zou niet zelf beginnen over die tweede, de politie weet heel goed wat ze moeten vragen. Dus laat ze gewoon hun werk maar doen.

http://www.om.nl/vast_men ... ntwoord/u_wordt_verdacht/

http://www.strafrecht-adv ... rechtshulp-rechtsbijstand

http://cleerdin-hamer.nl/strafrecht/aanhouding

http://www.uwwet.nl/wette ... ringstellen-verdachte.htmquote:masja76 schreef op 25 januari 2014 @ 10:14: . Ik hoop op het transactievoorstel, omdat dit de eerste en enige keer is en omdat ik het dan niet aan mijn man hoef te vertellen. Ik vrees het ergste voor m'n huwelijk als hij dit weet. Hij zal er toch een keer achter komen want ook bij een transactie krijg je een brief van het cjib of je wilt afrekenen. En daar staat ook in dat je word verdacht van diefstal. Dan bestaat ook nog de kans hoe klein ook, dat je langer moet blijven op het bureau. Dan gaat hij je ook vanzelf wel missen. Dus eerlijkheid is misschien beter dan door de mand zakken.

Betreft een verklaring omtrent gedrag (VOG):

Ook zonder dat je veroordeeld bent mag een VOG geweigerd worden, in bepaalde gevallen. Er zijn verschillende screeningsprofielen, voor elke branche is een andere profiel. Het maakt dus uit wat voor werk je gaat doen. Wil je met een geldtransport op pad, of ben je kleuterjuf, taxichauffeur, politieagent, accountant etc. En wat voor strafbaar feit, hoe vaak, wanneer het gepleegd is (verschillende terugkijktermijnen per screeningsprofiel).

http://www.juridischkenni ... ng-omtrent-het-gedrag.htm

http://www.juridischloket ... ad/vog/Pages/default.aspx

https://www.justis.nl/pro ... wordt-gekeken/#paragraph4

https://www.justis.nl/pro ... q-over-vog-np/#paragraph4
Eh, EMV, TO heeft het al aan haar man verteld.
quote:vaneeuwijk schreef op 26 januari 2014 @ 02:06:

[...]

Ga dan ook gewoon naar de Little mens!

Ja,Lidl is super. Gisteren boodschappen gedaan voor een week.

Was 50 euro kwijt. Bij AH was ik 3x zo veel kwijt geweest. En,Lidl heeft de beste groente en fruit.
Na het lezen van dit hele verhaal mag mijn puberzoon nooit meer scannen! Hij loopt er altijd mee te spelen, gek te doen, grapjes over dingen dubbel scannen, weer weghalen en opnieuw scannen. Ik vertrouw erop dat het aan het eind wel goed is, maar ik controleer het pas als ik al betaald heb op de bon. In mijn naïviteit dacht ik dat alles wel recht te zetten zou zijn voor wij het poortje door zouden gaan. (Dus bij de klantenservicebalie die voor de poort is) Dit zou voor mij 2 kanten op werken, als ik teveel en als ik te weinig zou hebben afgerekend!

De AH in mijn woonplaats heeft geen zelfscanner, dus wij maken er maar heel weinig gebruik van.

Masja, ik wil jou heel veel sterkte toewensen morgen. Ik ben echt heel benieuwd hoe dit af zal lopen. Ik duim voor je dat je een passende straf krijgt en dat je dit zo snel mogelijk achter je kan laten. Door deze onzekerheid straf je jezelf nog het zwaarste.
Had jij je serieus ook zo "schuldig" gevoelt als je niet was betrapt? Ik geloof daar niets van!
Vreemd topic. Volgens mij scannen veel mensen dingen niet bij dezelfscan en is dat verlies ingecalculeerd. Jij hebt het dan wel erg bont gemaakt en ook nog twee controles op een dag dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ik denk dat het verhaal anders isdan dat je hier vertelt.

Daarnaast als je een controle krijgt en niet alles is gescanned dan doen ze het overnieuw. Jij betaalt aan de balie klaar. Ze houden je dan niet aan.
Ik sta nog steeds paf over het grote aantal "adviezen" dat hier wordt gegeven om er zo makkelijk mogelijk mee weg te komen.

TO wilde met voorbedachte rade diefstallen plegen, dat praat je toch niet goed of ga je bagatelliseren of "adviezen" geven???

TO zou bij de politie eerlijk moeten zijn, pas dan kan ze echt hiermee afrekenen en heeft ze een schoon geweten, ze moet gewoon met de gevolgen dealen.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
quote:es1450 schreef op 26 januari 2014 @ 08:44:

Daarnaast als je een controle krijgt en niet alles is gescanned dan doen ze het overnieuw. Jij betaalt aan de balie klaar. Ze houden je dan niet aan.Ik had ook verwacht dat het zo zou gaan. Je bent pas een dief tot je echt de winkel uit ben en als je zelf een fout maakt dan moet dat recht te zetten zijn. Masja heeft zich verdacht gemaakt door weg te lopen. Had ze meteen gezegd dat ze niet goed gescanned had, dan was er de eerste keer toch niets aan de hand geweest?
Goed dat je het je man verteld hebt, dat staat bij mij op 1. En dan zou ook meteen schoon schip maken bij de politie. Zeker als je zegt dat je zo van de eerlijkheid bent. Je kunt het allemaal stom vinden van jezelf, maar blijkbaar had je er best over na gedacht van te voren (door naar een tweede AH te gaan met een anonieme bonuskaart). Ik begrijp die laatste aktie namelijk echt niet, als je net daarvoor zo verschrikkelijk voor schut bent gegaan bij de eerste diefstal. Blijkbaar was je daar niet zo van onder de indruk. Je doet het gewoon nog een keer! Als je eens een keer een artikel vergeet te scannen, dan ben je echt niet meteen een dief hoor. Ze noteren het en schroeven de controles op. Maar ten eerste naaide je ertussen uit (de eerste keer) en toen zullen ze de camerabeelden wel hebben bekeken of zo. Maar goed, ik zou wel schoon schip maken, als ze er achter komen dat je loopt te liegen dan werkt dat vast niet in je voordeel.
justitiële documentatie: daar heb jij nu al een 'melding' op, namelijk dat jij verdachte bent van winkeldiefstal. Hier komt nog bij hoe het is afgehandeld.

Diefstal is een misdrijf.

Bij een VOG (verklaring omtrent gedrag) kijkt men naar de afgelopen vier jaar en naar de reden (bij BV hooggeplaatste functies of vertrouwensfuncties heb je dan een probleem, die gaan verder terug).

Persoonlijk denk ik: accepteer het transactievoorstel en ga verder met je leven. Ik denk niet dat proberen om de strafmaat te verzachten of met dure advocaten aankomen iets doen qua verlichting schuldgevoel.
quote:manmar schreef op 26 januari 2014 @ 09:11:

[...]

Ik had ook verwacht dat het zo zou gaan. Je bent pas een dief tot je echt de winkel uit ben en als je zelf een fout maakt dan moet dat recht te zetten zijn. Masja heeft zich verdacht gemaakt door weg te lopen. Had ze meteen gezegd dat ze niet goed gescanned had, dan was er de eerste keer toch niets aan de hand geweest?

Zo gaat het in principe ook. Als je een of een paar artikelen bent vergeten is er niks aan de hand.

Ik kan me wel voorstellen dat als je bij voorbeeld de helft van een volle kar niiet hebt gescand dat je dan wel een probleem hebt.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik heb weleens de bananen niet gescand.. Per ongeluk, op een kar van 100 euro met ook dure flessen wijn. Waarschijnlijk vergeten oid, controle, gevonden, betalen, niks aan de hand.. De keren daarop krijg je wat vaker controle maar ja je hebt het dan ook zelf een keer fout gedaan..
Ik zit ergens waar ik minder goed internet verbinding heb dus ik ga de link niet opzoeken maar ik had daar gister even gekeken op ah.nl en daar staat veel over de privacy regels, hoelang ze bijv. camerabeelden bewaren (3 maanden) en omgaan met dit soort gevallen. Daar zou ik als ik jou was nog even kijken.

Verder vind ik het zo goed dat je het ten eerste aan je man hebt vertelt en tevens niet je verantwoordelijkheid voor je stomme fout uit de weg gaat.

Alle goede tips zijn al gegeven, je hebt oppas voor je kind, wacht maar even af wat de politie je hebt te zeggen/vragen (ja duh).

Misschien dat je man even mee kan als steun of een vriendin?

Heel veel sterkte morgen iig.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
TO ben je beide keren zonder je boodschappen weggegaan? Dus betaald maar niet meegenomen?
quote:Pinkelot schreef op zondag 26 januari 2014 10:01 TO ben je beide keren zonder je boodschappen weggegaan? Dus betaald maar niet meegenomen?Hiervoor kun je gwn terug lezen.. Is al antwoord op geven.. Meerdere malen zelfs..
quote:emv schreef op 26 januari 2014 @ 05:42:

. Zo ben je niet verplicht om antwoord te geven op vragen die gesteld worden. En ben je niet verplicht om mee te werken aan je eigen veroordeling. ..

Hoeft niet. Maar mag natuurlijk wel.

Als je gewoon zelf weet dat je hartstikke schuldig bent aan hetgeen je van verdacht wordt, je oprecht schuldig voelt en berouw hebt, dan kan je er natuurlijk ook gewoon voor kiezen om volledig mee te werken en de gevolgen te accepteren.

Zonder dat dat weer veel extra algemene middelen kost aan politie-werk, pro deo advocaat of een rechtszitting.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik weet wel dat TO zich wellicht verdacht gemaakt heeft toen ze de boodschappen liet staan omdat ze zogenaamd geen tijd had maar ze heeft de boodschappen niet meegenomen en dus ook niets gestolen. Ik geloof niet dat de ah daar werk van gaat maken. Tenzij er andere dingen gebeurd zijn.

Dit of deze oproep van de politie is in verband met heel iets anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven