Geld & Recht alle pijlers

Winkeldiefstal supermarkt

25-01-2014 10:14 231 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben me ervan bewust dat ik met deze post veel over me heen zal krijgen, maar ik wil toch graag mijn verhaal kwijt. En ik denk ook niet dat ik de enige ben, maar er rust begrijpelijkerwijs groot taboe op.

Afgelopen november stond door omstandigheden financieel het water me aan de lippen. Bij het zelfscan boodschappen doen kreeg ik toen het plan om niet alles te scannen. En zo liep ik met volgestouwde kar naar de zelfscankassa, kreeg controle en viel door de mand. Ze gaan dan alles scannen, maar aangezien ik een volle kar had zou dat wel even duren. Toen heb ik gezegd dat dat me te lang ging duren en ben ik weggegaan.

Ik was geregistreerd met airmiles en persoonlijke bonuskaart.

Om het verhaal nog erger te maken ben ik diezelfde dag naar een andere AH geweest, in andere stad. Toen geregistreerd met airmiles en nieuwe bonuskaart ( zo'n nieuwe anonieme ) en weer boodschappen gaan doen en weer niet alles gescand. Na het afrekenen controle gehad op bon en ja, natuurlijk weer gepakt. Toen met smoes weggegaan en afgesproken later terug te komen. Uiteraard nooit meer teruggeweest.

Mijn carrière als winkeldief is begonnen en geëindigd op dezelfde dag, had er overduidelijk geen talent voor. Sinds die tijd last van enorm schuldgevoel. Vind mezelf aardig diep gezonken en eigenwaarde flink gedaald.

Afgelopen week kreeg ik een brief van de politie dat ik gekenmerkt sta als verdachte van diefstal en dat ik maandag op het bureau moet komen. Er zijn drie uitkomsten, 1. Je krijgt een transactievoorstel, 2. Er wordt procesverbaal opgemaakt en straf volgt 3. Ik word uitgesloten als verdachte.

De brief is afkomstig van de politie uit de plaats waar ik met persoonlijke bonuskaart ben geweest.

Ik wil maandag uiteraard helemaal niet ontkennen, voor zover dat al een optie was. Voel me al sinds die dag een laag bij de gronds onderkruipsel dus ergens is dit wel een bevrijding. Ik hoop op het transactievoorstel, omdat dit de eerste en enige keer is en omdat ik het dan niet aan mijn man hoef te vertellen. Ik vrees het ergste voor m'n huwelijk als hij dit weet.

Ik denk dus dat de aangifte betrekking heeft op de eerste poging van die dag, maar ik speel nu met de gedachte ook over de 2e poging te vertellen. Geen idee of daar ook aangifte van is gedaan en hoe het dan werkt want andere stad, maar ik wil heel graag schoon schip maken en een manier vinden om met mijn daden om te gaan.

Het enige dat me tegenhoudt in het vrijwillig vertellen over de 2e poging is dat ik zo bang ben voor de gevolgen, dat ik dan geen transactievoorstel krijg en het thuis moet gaan vertellen.

Heeft iemand dit meegemaakt of advies voor me?

Verder heb ik ook het probleem dat ik een baby heb waarvoor ik maandag geen opvang heb kunnen regelen. Zou ik die mee kunnen nemen? Ik heb werkelijk geen idee hoe dit in z'n gang gaat.

Ik heb een nieuw account aangemaakt voor deze post, de schaamte en vernedering die ik over mezelf heb afgeroepen is al groot genoeg zonder herkenning.
Ik vind het verhaal nogal chaotisch overkomen.. ..waarom een poging tot diefstal veroordelen.. zit eerst zelf maar eens in die situatie, een kat in het nauw maakt rare sprongen.

Waarschijnlijk zal als dit met een sisser afloopt TO het nooit weer in haar hoofd halen om tot deze acties over te gaan.
Jeetje, je hebt jezelf behoorlijk in de nesten gewerkt.

Maar begrijp ik goed dat je dus 2 keer geen boodschappen meegenomen hebt? Hoe heb je dat dan verklaard aan je man?
quote:jokesloten schreef op 25 januari 2014 @ 13:06:

Waarschijnlijk zal als dit met een sisser afloopt TO het nooit weer in haar hoofd halen om tot deze acties over te gaan.Lees jij nou hetzelfde topic als ik?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:highwaynation schreef op 25 januari 2014 @ 12:59:

[...]

Hoe bedoel je dat?

Als in er is een voorstel gedaan To ging daar niet in mee? Want dan wordt de gang naar de rechter ingezet en zal het vonnis (of vrijspraak) ook in de documentatie staan. De transactie is om te voorkomen dat men naar de rechter gaat.

Als To akkoord gaat met het transactie voorstel staat er bij dat er ook bij.

Er is ook nog de om-afdoening (sinds 2008, is iets anders dan de politietransactie, maar moet in principe de komende jaren de transacties vervangen) hierbij worden bij lichtere delicten door het OM een straf opgelegd ( niet alleen boete maar ook taakstraf, stationsverbod e.d. maar geen vrijheidsbenemende straffen).

Ik lees eigenlijk niet terug in OP of TO naar het bureau moet komen en dan misschien een transactie krijgt of dat TO al een brief heeft gekregen waarbij ze een schriftelijk voorstel krijgt om verdere strafvervolging af te kopen door een bepaald bedrag te betalen?

Als het het eerste is dan krijgt ze op het bureau na het gesprek een dagvaarding met acceptgiro, het is dan aan de verdachte (TO) om te bepalen of ze hierin mee gaat (het betalen van de boete) zo niet dan moet ze verschijnen voor de rechter.Denk en hoop voor TO het eerste en ga daar ook vanuit.
quote:masja76 schreef op 25 januari 2014 @ 10:14:

Om het verhaal nog erger te maken ben ik diezelfde dag naar een andere AH geweest, in andere stad. Ik vind het heel bijzonder dat je helemaal naar een andere stad afreist om daar wederom een poging tot diefstal te plegen. Je bent krap bij kas, de benzine is duur, de bus is duur, de trein is duur, maar we maken een leuk uitje naar een andere stad om daar onze slag te slaan.

Je was wel 'a woman on a mission' die dag!
Als je in het verkeer een overtreding maakt, krijg je soms ook alleen maar een waarschuwing.
quote:masja76 schreef op 25 januari 2014 @ 10:14:

Bij het zelfscan boodschappen doen kreeg ik toen het plan om niet alles te scannen. En zo liep ik met volgestouwde kar naar de zelfscankassa

Pas bij de zelfscankassa bedacht je het.

Het lijkt mij dat als je het echt krap hebt in je portemonnee, dat je dan niet toch eerst wel de hele kar volstouwt. Het lijkt mij dan nml. dat je alleen de noodzakelijke dingen in de kar doet.

Dat je het daarna bij een andere winkel nog eens probeert, zegt ook wel dat het nu niet bepaald een opwelling was.
Je hebt dus wel een gedeelte van de boodschappen betaald en deze vervolgens niet meegenomen?
quote:jokesloten schreef op 25 januari 2014 @ 13:21:

Als je in het verkeer een overtreding maakt, krijg je soms ook alleen maar een waarschuwing.

Maar een overtreding is iets anders dan een misdrijf! Diefstal (310 WvSr) is een misdrijf er staat tot 4 jaar gevangenis op!

Nou zal TO hoogstwaarschijnlijk niet de gevangenis in moeten maar ik vind dat sommige nogal laconiek doen!

Met name @Jokesloten, dit loopt zeker niet af met een sisser.

TO krijgt een zeer waarschijnlijk een boete voor beide haar acties, want ze is bij haar tweede actie weg gegaan met boodschappen zonder te betalen! En de eerste actie was een poging tot diefstal en dat is ook strafbaar.

En TO heeft geluk dat ze niet op heterdaad is betrapt, want dan had ze ook nog een schadevergoeding moeten betalen aan de winkelier (tussen de 150 en 185 euro) bovenop de boete.
Vaag verhaal als je echt krap bij kas zit.

Wat anderen al schrijven; je hebt een deel boodschappen betaald en laten staan, naar een andere stad geweest (kost ook geld).

Ik snap het begrip "krap bij kas" in dit verhaal niet?

Ik zou maandag eerlijk zijn en nu al vast je man inlichten, van 1 leugen komen er meestal meer.
o ik dacht dat ze de tweede keer wel had betaald maar de boodschappen niet meegenomen.

Uiteindelijk heeft ze niets gestolen ze is niet met het artikel zonder te betalen de winkel uitgelopen!
Fijn, al die mensen die mijn post niet goed lezen!

Ik hoef geen medelijden, het was geen opwelling bij de kassa zelf, de andere stad is net zo ver rijden als in eigen woonplaats.

Het was stom, geen excuus want er is geen goede reden voor. Ik heb er spijt van, niet omdat ik betrapt ben, maar omdat ik het heb gedaan. Ik ben ook geen zielig moedertje, maar een ordinaire winkeldief met kortstondige carrière.

Ik heb het zojuist besproken met mijn man. Hij schrok, maar we komen hier samen uit. Die last is nu van mijn schouders. Je zou het niet zeggen, maar ik ben erg van de eerlijkheid!

We gaan nu allebei nadenken over of ik maandag beide keren moet gaan bekennen. Ik heb gezien dat allebei de steden onder hetzelfde politiedistrict vallen. Als ik zou weten dat het alleen een transactievoorstel is, dan sta ik vooraan met beide vergrijpen bekennen. Aan de andere kant snij ik misschien mezelf in de vingers als ik iets beken waar geen aangifte van is gedaan. Maar dan heb ik wederom te maken met mijn geweten.

In de brief is nog geen transactievoorstel gedaan, er staat in dat ik verdachte ben in een zaak aangaande diefstal en dat ik maandag een verklaring moet komen afleggen. Dat kan maar om 1 ding gaan, en dat is deze dag.

Opgelucht dat ik het mijn man heb verteld, en hij was eigenlijk vooral boos dat ik het al die tijd niet heb durven zeggen. Tja, schaamte! Berouw komt na de zonde, zeggen ze niet voor niets.
Dat zeg jij ook dus lees ik nu.

Als het echt zo slecht afloopt dat wens ik TO veel sterkte.
quote:[message=15736153,noline]highwaynation schreef op 25 januari 2014 @

Met name @Jokesloten, dit loopt zeker niet af met een sisser.

TO krijgt een zeer waarschijnlijk een boete voor beide haar acties, want ze is bij haar tweede actie weg gegaan met boodschappen zonder te betalen! En de eerste actie was een poging tot diefstal en dat is ook strafbaar.

En TO heeft geluk dat ze niet op heterdaad is betrapt, want dan had ze ook nog een schadevergoeding moeten betalen aan de winkelier (tussen de 150 en 185 euro) bovenop de boete.Nee, ik heb bij zowel 1e als 2e poging geen boodschappen mee genomen. Bij beide keren de kar laten staan, alleen de 2e keer wel afgerekend.
Goed dat je het aan je man hebt verteld.

Denk ook samen over hoe jullie gaan voorkomen dat het water weer eens zo aan jullie lippen staat. Zoek daar desnoods hulp bij.

Succes maandag.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Masja, wat fijn dat je het je man hebt durven vertellen en hoe hij het opnam.
Dank je broedkippetje,

Financieel is alles nu weer op de rit, en dat gaat ook zo blijven.
De kans dat de 2e keer geen aangifte is gedaan lijkt me dan al helemaal nihil.

Met een smoes weggaan, je betaalde boodschappen niet meenemen, nooit meer terugkomen.... natuurlijk hebben ze toen de rest van de kar gescand en geconstateerd dat ze met een gevluchte winkeldief te maken hadden.

Ik zou me echt geen illusies maken dat je met die 2e poging weg komt.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
.
anoniem_190819 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 22:51
99.60% gewijzigd
Succes maandag masja!
quote:Er zijn drie uitkomsten, 1. Je krijgt een transactievoorstel, 2. Er wordt procesverbaal opgemaakt en straf volgt 3. Ik word uitgesloten als verdachte.

Bij optie 2 zal natuurlijk niet automatisch straf volgen, je zult het kunnen laten voorkomen en dan kijkt een rechter ernaar die dan vervolgens beslist of je gestraft wordt.

Als je maandag naar de politie gaat zou ik als je was op mijn hoede zijn en niets uit mezelf vertellen. Laat ze maar goed duidelijk maken waarvoor je bent uitgenodigd. Als dit is omdat je verdacht wordt van enig strafbaar feit, niets meer verklaren maar gelijk om een advocaat vragen. Zodra je een advocaat hebt kun je met hem of haar je verdedigingstactiek bespreken. Misschien is de conclusie van de advocaat wel dat je op het transactievoorstel in moet gaan. Prima, maar dan heb je het in ieder geval van een professional gehoord. Ik zou als ik je was in ieder geval niet zelf deze beslissing gaan nemen.

Edit: Ik lees nu dat in de brief die je kreeg al staat dat je verdachte bent. In dat geval zou ik voordat je ook maar iets inhoudelijks zegt gelijk om een advocaat vragen of er desnoods zelf al 1 in de arm nemen.
Ik vind een transactievoorstel prima, zal eerlijk gezegd blij zijn als dat het gevolg is in plaats van proces verbaal!
quote:masja76 schreef op 25 januari 2014 @ 13:47:

Tja, schaamte! Berouw komt na de zonde, zeggen ze niet voor niets.Ook voor de zonde kun je prima nadenken hoor.
Kan je maandag voordat je naar de politie gaat niet even bellen met Het Juridisch Loket voor advies?

Goed dat je het je man vertelt hebt, ik begrijp dat het niet makkelijk is maar dit soort leugens kan je beter niet hebben in je huwelijk.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:masja76 schreef op 25 januari 2014 @ 14:16:

Ik vind een transactievoorstel prima, zal eerlijk gezegd blij zijn als dat het gevolg is in plaats van proces verbaal!Hoe weet je dit, ken je alle implicaties? Misschien bluft de politie wel onzettend, een proces verbaal wil nog niet zeggen dat je schuldig bent. Ik zou overleg plegen met iemand die er verstand van heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven