Geld & Recht alle pijlers

Winkeldiefstal supermarkt

25-01-2014 10:14 231 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben me ervan bewust dat ik met deze post veel over me heen zal krijgen, maar ik wil toch graag mijn verhaal kwijt. En ik denk ook niet dat ik de enige ben, maar er rust begrijpelijkerwijs groot taboe op.

Afgelopen november stond door omstandigheden financieel het water me aan de lippen. Bij het zelfscan boodschappen doen kreeg ik toen het plan om niet alles te scannen. En zo liep ik met volgestouwde kar naar de zelfscankassa, kreeg controle en viel door de mand. Ze gaan dan alles scannen, maar aangezien ik een volle kar had zou dat wel even duren. Toen heb ik gezegd dat dat me te lang ging duren en ben ik weggegaan.

Ik was geregistreerd met airmiles en persoonlijke bonuskaart.

Om het verhaal nog erger te maken ben ik diezelfde dag naar een andere AH geweest, in andere stad. Toen geregistreerd met airmiles en nieuwe bonuskaart ( zo'n nieuwe anonieme ) en weer boodschappen gaan doen en weer niet alles gescand. Na het afrekenen controle gehad op bon en ja, natuurlijk weer gepakt. Toen met smoes weggegaan en afgesproken later terug te komen. Uiteraard nooit meer teruggeweest.

Mijn carrière als winkeldief is begonnen en geëindigd op dezelfde dag, had er overduidelijk geen talent voor. Sinds die tijd last van enorm schuldgevoel. Vind mezelf aardig diep gezonken en eigenwaarde flink gedaald.

Afgelopen week kreeg ik een brief van de politie dat ik gekenmerkt sta als verdachte van diefstal en dat ik maandag op het bureau moet komen. Er zijn drie uitkomsten, 1. Je krijgt een transactievoorstel, 2. Er wordt procesverbaal opgemaakt en straf volgt 3. Ik word uitgesloten als verdachte.

De brief is afkomstig van de politie uit de plaats waar ik met persoonlijke bonuskaart ben geweest.

Ik wil maandag uiteraard helemaal niet ontkennen, voor zover dat al een optie was. Voel me al sinds die dag een laag bij de gronds onderkruipsel dus ergens is dit wel een bevrijding. Ik hoop op het transactievoorstel, omdat dit de eerste en enige keer is en omdat ik het dan niet aan mijn man hoef te vertellen. Ik vrees het ergste voor m'n huwelijk als hij dit weet.

Ik denk dus dat de aangifte betrekking heeft op de eerste poging van die dag, maar ik speel nu met de gedachte ook over de 2e poging te vertellen. Geen idee of daar ook aangifte van is gedaan en hoe het dan werkt want andere stad, maar ik wil heel graag schoon schip maken en een manier vinden om met mijn daden om te gaan.

Het enige dat me tegenhoudt in het vrijwillig vertellen over de 2e poging is dat ik zo bang ben voor de gevolgen, dat ik dan geen transactievoorstel krijg en het thuis moet gaan vertellen.

Heeft iemand dit meegemaakt of advies voor me?

Verder heb ik ook het probleem dat ik een baby heb waarvoor ik maandag geen opvang heb kunnen regelen. Zou ik die mee kunnen nemen? Ik heb werkelijk geen idee hoe dit in z'n gang gaat.

Ik heb een nieuw account aangemaakt voor deze post, de schaamte en vernedering die ik over mezelf heb afgeroepen is al groot genoeg zonder herkenning.
quote:es1450 schreef op 26 januari 2014 @ 10:38:

Ik weet wel dat TO zich wellicht verdacht gemaakt heeft toen ze de boodschappen liet staan omdat ze zogenaamd geen tijd had maar ze heeft de boodschappen niet meegenomen en dus ook niets gestolen. Ik geloof niet dat de ah daar werk van gaat maken. Tenzij er andere dingen gebeurd zijn.

Dit of deze oproep van de politie is in verband met heel iets anders.Ik kan even geen linkjes plaatsen maar kijk even op ah.nl, ze doen er wel zeker iets mee. Heb het gister nog even gelezen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Dus de 2e keer had je betaald en je spullen laten staan? Je bent geen Einstein he...

Verder vertel de politie niets en je man alles.

Je man is er voor jou
Love the life you live
quote:vittello schreef op 26 januari 2014 @ 10:48:

Dus de 2e keer had je betaald en je spullen laten staan? Je bent geen Einstein he...

Verder vertel de politie niets en je man alles.

Je man is er voor jouZe heeft gister (of was het al eergister) haar man alles opgebiecht!
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:sweetfirefly schreef op zondag 26 januari 2014 08:48 Ik sta nog steeds paf over het grote aantal "adviezen" dat hier wordt gegeven om er zo makkelijk mogelijk mee weg te komen.

TO wilde met voorbedachte rade diefstallen plegen, dat praat je toch niet goed of ga je bagatelliseren of "adviezen" geven???

TO zou bij de politie eerlijk moeten zijn, pas dan kan ze echt hiermee afrekenen en heeft ze een schoon geweten, ze moet gewoon met de gevolgen dealen. Wat een onzin! Het is menselijk om de gevolgen zo klein mogelijk te houden. Geweten is een raar iets. Alles bekennen betekent geen strafvermindering hoor.... Dat is alleen in films
Love the life you live
Ik ben van plan er morgen heen te gaan, eerst af te wachten waar ik precies van wordt beschuldigd, en dan beken ik alles. Ze kunnen me van niets anders beschuldigen dan dit, want dit is het enige strafbare dat ik ooit in m'n leven heb gedaan.

Een advocaat wil ik niet inhuren. Dat is in mijn ogen voor strafvermindering, en ik vind dat ik de straf moet krijgen die ervoor staat. Plus dan wordt het een heel andere zaak, en waarvoor? Ik ben schuldig, dat gedeelte verandert niet.

Ik hoop alleen dat het bij een transactievoorstel blijft, en dat ik niet voor de rechtbank moet verschijnen oid. Geen idee hoe dat werkt, ik heb geen strafblad, dus misschien inderdaad transactievoorstel, of een taakstraf?!? Maar zou ik dat dan meteen morgen horen?

Of ik hierna wel of niet een strafblad heb, eerlijk gezegd kan me dat het minste boeien. Dat is dan het gevolg van mijn daden. Voor mij is het belangrijkste dat ik het mijn man heb verteld. Dat, en mijn gevoel van de afgelopen maanden, is een zwaardere straf dan ik morgen kan krijgen.

Iemand vroeg of ik ook zo'n schuldgevoel had gehad als ik niet was gesnapt. Lastig! Ik had zeker wel een schuldgevoel gehad, maar of het in deze mate was geweest...dat weet ik niet. Bijna iedereen in z'n leven doet weleens iets dat niet goed is, maar de volle omvang van je daden besef je pas door de confrontatie met de negatieve gevolgen.

Vanmorgen werden we bijna geramd door een andere auto die door rood licht reed. Mijn man kon nog net uitwijken. Die bestuurder zal vast geschrokken zijn, maar had de omvang van zijn ( ik haal het nog wel door het rode licht ) actie pas beseft als hij ons vol had geraakt.

Ik hoop op een 2e kans morgen!
Quote: "Ik was geregistreerd met airmiles en persoonlijke bonuskaart."

Ik snap niet dat er zoveel mensen zich vrijwillig aan dit soort George Orwell-toestanden willen onderwerpen.

Ik ergerde me altijd aan de kassa als aan mij gevraagd werd: "Heeft u een bonuskaart?". "Nee, daar doe ik niet aan mee, en dat wil ook niet". Maar ja, je ergert je ook aan de grote kortingen die je voorganger bij de kassa krijgt. Dus Appie Happie heeft nu een klant minder, maar ik sta er versteld van, dat het aantal klanten niet meer geslonken is.
quote:masja76 schreef op 25 januari 2014 @ 21:50:

[...]

Strike, lees!!! Ik laat helemaal niets op hoge poten voorkomen bij een rechter, ik ben niet bezig met een mooi verhaal voor strafvermindering, excuses verzinnen oid. Dat hoor je mij nergens, maar dan ook nergens zeggen. En baby meenemen, als je had gelezen had je gezien dat ik daar intussen ook iets voor heb geregeld.

Ik ben fout geweest, ik hoef daar geen smoesjes of excuses voor te verzinnen en dat wil ik ook niet, en doe ik ook niet. Lekker makkelijk reageren als je niet eens goed leest.

En ja troelalaatje, ik heb mezelf intussen al aardig gestraft, en dat is niet maandag ineens afgelopen. So be it, eigen schuld.

Wat onduidelijk misschien, maar ik reageerde op de post van Hamerhaai.

Ik sprak niet tegen jou, maar vond de suggestie van Hamerhaai niet helemaal in de haak, ondanks dat je wel recht hebt op een zware juridische procedure.

@lukkie10: Nogmaals: het was mijn suggestie niet om het voor te laten komen.

Maar je hebt in Nederland recht om alles te laten voorkomen. Ook parkeerboetes.

En ik zeg niet dat het werkt, maar het ophangen van zielige verhalen is schering en inslag, onder aanvoering van advocaten.

En rechters zijn net mensen en hier niet helemaal ongevoelig voor.

Maar het was dus niet mijn suggestie. Ik vind de weg die TO bewandelt helemaal niet slecht.
Masja, sterkte morgen!!

Lijkt me dat je het noooooit weer proletarisch gaat winkelen. Dus qua schuldgevoel heb je al wel aardig "geleden". Qua straf hoop ik dat het met een sisser afloopt daarom.
quote:idisrom schreef op 26 januari 2014 @ 15:28:

Ik snap niet dat er zoveel mensen zich vrijwillig aan dit soort George Orwell-toestanden willen onderwerpen.

Ik ergerde me altijd aan de kassa als aan mij gevraagd werd: "Heeft u een bonuskaart?". "Nee, daar doe ik niet aan mee, en dat wil ook niet". Maar ja, je ergert je ook aan de grote kortingen die je voorganger bij de kassa krijgt. Dus Appie Happie heeft nu een klant minder, maar ik sta er versteld van, dat het aantal klanten niet meer geslonken is.Gewoon een 'anonieme' bonuskaart. Bij registratie kaart voer je gewoon het adres in van een lid van het koninklijk huis, met als naam Piet Pietersen. Kunnen ze niet veel mee, maar je hebt wel de korting.
quote:idisrom schreef op 26 januari 2014 @ 15:28:

Ik ergerde me altijd aan de kassa als aan mij gevraagd werd: "Heeft u een bonuskaart?". "Nee, daar doe ik niet aan mee, en dat wil ook niet". Maar ja, je ergert je ook aan de grote kortingen die je voorganger bij de kassa krijgt. Dus Appie Happie heeft nu een klant minder, maar ik sta er versteld van, dat het aantal klanten niet meer geslonken is.

Ik vraag altijd om een kaart voor bezoekers, of de kaart van iemand anders. Als ik geen korting krijg, koop ik niet. Ben ook wel eens naar een andere kassa gegaan omdat kassa 1 niet wilde :-) (Was overigens niet bij AH.)

Ik heb geloof ik wel ergens een bonuskaart maar die staat op naam en adres van een huisgenoot van 10 jaar geleden waar ik nog geen 2 maanden bij in huis heb gewoond :-)
Die werkt niet meer, ze hebben nieuwe bonuskaarten tegenwoordig.
Ik heb wel een bonuskaart, maar niet geregistreerd. Dan krijg je wel de normale kortingen, maar geen persoonlijke aanbiedingen.

En dan nog sta ik er heel vaak zonder kaart (andere tas bij me, alleen pinpas ipv hele portemonnee etc), en wordt de korting ook gewoon aangeslagen hoor, op een kaart van het kassameisje.
Masja76!!!

Als je een transactievoorstel accepteert krijg je ook een strafblad. Het is beter om voor de rechtbank te verschijnen zodat je de rechter kunt uitleggen hoe het zo ver is gekomen. Er wordt namelijk nog vaak genoeg vrijgesproken door de rechter in de gevallen dat men het transactievoorstel weigert te accepteren.
Ben je trouwens niet bang dat je opnieuw post ontvangt van het OM? Ik zou het maar op biechten aan je man hoor....
Wel super goed dat je bent gepakt. Anders was je er misschien wel mee doorgegaan!
Velina, ik heb het gisteren al aan mijn man verteld.

Ik heb geen behoefte het voor de rechter te laten komen, dan krijg ik misschien vrijspraak na een zielig verhaal? Er is toch geen excuus voor wat ik heb gedaan, ongeacht het verhaal.

Ik vraag me alleen af wanneer je wel of niet een transactievoorstel krijgt. Dat zal afhangen van je bekendheid bij justitie ( ben ik niet ) en de zwaarte van het vergrijp.

Maar ja, hoe zwaar wordt winkeldiefstal berekend.
Masja, da's volgens mij lopende band werk, winkeldiefstal. En het eerste vergrijp. Ik denk dat er een transactievoorstel komt.

Laat je nog weten hoe het is afgelopen?
Succes morgen to.

Ik vind dat je er heel goed tegenaan kijkt.

De acties zelf waren natuurlijk stom en moreel onjuist, dat weet je zelf en is niks meer aan te doen.

Het is nu een kwestie van hoe je er zo goed mogelijk mee omgaat.

Het siert je dat je bereid bent met de billen bloot te gaan en de consequenties te aanvaarden. Sterk van je.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
TO, ik heb geen advies behalve dat je vandaag voorzichtig moet zijn met de term 'spijt'. Er zijn namelijk twee soorten spijt: spijt omdat je het gedaan hebt, of spijt omdat je gepakt bent.

Ik wens je wel veel sterkte, en vanaf morgen "probeer het verder te laten gaan".
Ik zou helemaal eerlijk zijn en met de billen bloot gaan en beide vertellen. De schaamte en de consequenties accepteren. Het is zoals het is. Je hebt het gedaan. En als je er nu al zoveel last van hebt zal dat zo blijven en zal het aan je gaan knagen. Ik denk zelfs dat het wel in je voordeel zou kunnen werken.

Heb je bij die eerste winkel gestolen of heb je toen je volle kar laten staan? (sorry, het zijn zoveel pagina's!)
Lime,

Nee ik heb de volle kar laten staan, had daar dus nog niet betaald. Maar wel de intentie om het mee te nemen, en poging tot is denk ik net zo erg.
quote:masja76 schreef op 27 januari 2014 @ 08:47:

Lime,

Nee ik heb de volle kar laten staan, had daar dus nog niet betaald. Maar wel de intentie om het mee te nemen, en poging tot is denk ik net zo erg.Gaat er iemand met je mee om je te steunen?
Nee, ik ga alleen. Als ik alleen kan stelen ( hum, nou ja dat kon ik dus eigenlijk niet ) dan kan ik ook alleen een verklaring afleggen.

Zo blij dat ik het mijn man heb verteld! Iemand hier schreef geen leugens in je relatie, en ja diegene heeft helemaal gelijk.
Sterkte vandaag!
quote:masja76 schreef op 27 januari 2014 @ 09:01:

Zo blij dat ik het mijn man heb verteld! Iemand hier schreef geen leugens in je relatie, en ja diegene heeft helemaal gelijk.

Ja klopt, nu was het pijnlijk om te vertellen maar als het uitgekomen was over een tijdje denk ik dat iemand nog kwader is over het feit dat je het verzwegen hebt.

Hoe moeilijk dan ook, je hebt daar goed aan gedaan.

Sterkte vandaag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven