Geld & Recht alle pijlers

Woedend en in tranen na UWV ziektewet gesprek !

05-10-2011 13:44 424 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Ik snap het niet; TO doet een zelfmoordpoging, politie is er van op de hoogte, en er zijn alleen maar een paar gesprekjes met huisarts en psycholoog geweest?

Normaal wordt er dan toch wel wat meer in gang gezet, of niet?
quote:Beauke schreef op 05 oktober 2011 @ 16:37:

Ik snap het niet; TO doet een zelfmoordpoging, politie is er van op de hoogte, en er zijn alleen maar een paar gesprekjes met huisarts en psycholoog geweest?

Normaal wordt er dan toch wel wat meer in gang gezet, of niet?Niet als het een halfslachtige poging om aandacht is waarbij vriendin eerst wordt gebeld, wel als het een serieuze poging is.
quote:Ste_ schreef op 05 oktober 2011 @ 16:23:

[...]

Echt, m'n bek valt open van dit soort reacties.

Niemand hier weet toch hoe TO zich vanbinnen voelt, hoe wanhopig ze is, hoeveel pijn het doet?

Dan kan iedereen hier wel afgaan op een geschreven (!) stuk tekst die wellicht wat warrig en aanstellerig overkomt, maar iemand een aansteller noemen terwijl je half niet weet hoe iemand zich voelt, dat vind ik echt het laagste en het onsympatiekste wat er is.

Echt, ik schrik heel erg van dit topic. Mensen mogen TO best een duwtje in de rug geven, maar waarom zo negatief in plaats van het positief te verpakken? Je kan met de manier van posten iemand maken of breken!

Ik zit (deels) met dezelfde problemen als de TO, en als ik dit soort reacties kan verwachten van mensen overal, dan zie ik het somber in.

Hoe DURF je zo te oordelen over andermans ellende. Apart dat mijn post zo opvalt, want ik ben duidelijk niet de enige die er zo over denkt.
quote:feeks schreef op 05 oktober 2011 @ 14:51:

[...]

Heeeeey, de 1e meehuiler

Ik mag toch hopen dat ze niet in aanmerking komt voor Wajong.

Pardon?

Je lijkt hier iets teveel van te genieten.

Dat je TO iets duidelijk wil maken, prima (al mag de manier waarop wel ietsje minder) maar om anderen die iets meer compassie voor TO op kunnen brengen een meehuiler te noemen, vind ik ronduit kinderachtig.

En mocht ze in aanmerking komen voor een Wajong, dan is dat omdat ze aan de voorwaarden voldoet. Anders krijg je het never nooit niet.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
quote:loesie90 schreef op 05 oktober 2011 @ 16:40:

[...]

Apart dat mijn post zo opvalt, want ik ben duidelijk niet de enige die er zo over denkt.Mijn posts was dan ook gericht op de tendens van dit topic, waar ik die van jou de druppel vond.
@ To,

Ik wens je wel veel sterkte met een toekomstig traject,

therapie/werk.

Mylene had wel gelijk, stond er een beetje bot.
quote:feeks schreef op 05 oktober 2011 @ 16:38:

[...]

Niet als het een halfslachtige poging om aandacht is waarbij vriendin eerst wordt gebeld, wel als het een serieuze poging is.Ik heb niet alles gelezen, maar de politie was er toch ook bij betrokken? Of zei ze alleen dat ze het zou gaan doen en verder niks?
Verwijzing via je huisarts vragen
@ Loessie: mensen die met enorm veel problemen en/of depressies te maken hebben, zien soms niet meer helder wat ze nu eigenlijk zouden moeten doen. Jij bent misschien iemand die niet bij de pakken neer gaat zitten en haar problemen aanpakt en hulp zoekt. Maar simpel gezegd: niet iedereen kan dat. En niet iedereen weet de juiste wegen te bewandelen.

En TO is wellicht zo iemand.

Het feit dat TO ''dreigt'' met een zelfmoordpoging omdat ze geen uitkering krijgt toon volgens mij des te duidelijk aan dat ze wanhopig is en niet meer weet wat ze moet. M.a.w. ze heeft hulp nodig!

Dat je een passieve slachtofferrol ziet dat klopt. Maar als je echt zo erg met jezelf in de knoop zit en door de bomen het bos niet meer ziet, dan is deze houding zeker niet abnormaal.

Zoek anders eens op internet op wat depressiviteit inhoud. Dan zul je ook lezen dat depressieve mensen geen mensen zijn die nog met veel energie kunnen knokken om erboven op te komen of om zelfstandig op de voorgrond te gaan staan en ervoor te zorgen dat ze hulp krijgen. Depressiviteit kan je lam slaan.
Goed dat je naar je huisarts gaat.

Zet je leven op een totaal ander spoor, anders kom je er niet uit.

En ik zou je babyplannen helemaal voorlopig in de ijskast zetten.
ik vind dit topic in schril contrast staan met het toppic van Mommy die alle steun krijgt omdat ze geen boodschappen meer kan doen.Niet dat het een vergelijkbare situatie is, maar ook deze vrouw roept om hulp

Op basis van een zeer lange openingspost, word er door velen gereageerd dat TO maar een schop onder haar hol moet hebben.

Dat is zonder alles te kennen toch wel heel erg veroordelend.

Omdat het UWV haar aanvraag heeft afgewezen zal het UWV wel gelijk hebben?

Ik werk al meer dan 30 jaar, helaas is het bedrijf waar ik werkte failliet gegaan en ben ik ongewild werkeloos geworden.

Aangezien ik in een deel van het land woon waar de banen niet voor het opscheppen liggen, ben ik dus nog steeds zonder baan.

Maar de manier hoe het UWV mij behandeld, vind ik beneden alle peil.

Ik doe echt alles eraan om te solliciteren, en moet zelfs mijn vrijwilliggers werk opgeven. ( hulp aan gehandicapte jongeren)

Ik kan me heel goed voorstellen als je labiel bent , dat de manier van omgang met het UWV je dieper raakt, dan wanneer je sterk in de schoenen staat.

Wat betreft instanties, en hulp bij een zelfmoordpoging: hoevaak gebeurd er niet een gezinsdrama en was het gezin al bekend bij diverse instanties?

Ik vind het schrijnend en tekend dat de maatschappij zo hard oordeelt.

In het Topic van Mommy van gister zag ik een stuk medeleven en warmte, mensen die spontaan aanboden hulp te bieden.

En nu als iemand in de geestelijke nood zit, dan kan die persoon afbranden?

Wie zijn wij eigenlijk om te mogen oordelen wie of wat erger is?

Als je midden in geestelijke nood zit, kan je elke steun/ hulp gebruiken. Aan de hulpverlener is het om te bepalen en een etiket te plakken.

Het aantal zelfmoorden neemt door de hardheid van de maatschappij toe, omdat mensen nergens meer echt terecht kunnen voor hulp.

Ik vind dat een schrijnende ontwikkeling.

Jongeren die de druk van de maatschappij niet meer aankunnen, de ouders daarvan die er niet mee hebben leren omgaan ( hoe kun je dan je kind leren sterk te worden?)

Aan TO kan ik alleen maar het advies geven: vraag je huisarts om een goede doorverwijzing en leg uit dat je geen geld hebt.

Ook huisartsen weten wat wel en wat niet vergoed word.

Tegen de beslissing van het UWV kan bezwaar gemaakt worden maar dat hebben anderen al geschreven.

Dan nog even een reactie op Beauke: nee hier in Nederland is dat niet automatisch zo dat er dan allerlei instanties gewaarschuwd worden bij een zelfmoordpoging: dat is juist het grote probleem..pas als het te laat is word de put gedempt
quote:Cici25 schreef op 05 oktober 2011 @ 16:43:

@ Loessie: mensen die met enorm veel problemen en/of depressies te maken hebben, zien soms niet meer helder wat ze nu eigenlijk zouden moeten doen. Jij bent misschien iemand die niet bij de pakken neer gaat zitten en haar problemen aanpakt en hulp zoekt. Maar simpel gezegd: niet iedereen kan dat. En niet iedereen weet de juiste wegen te bewandelen.

En TO is wellicht zo iemand.

Het feit dat TO ''dreigt'' met een zelfmoordpoging omdat ze geen uitkering krijgt toon volgens mij des te duidelijk aan dat ze wanhopig is en niet meer weet wat ze moet. M.a.w. ze heeft hulp nodig!

Dat je een passieve slachtofferrol ziet dat klopt. Maar als je echt zo erg met jezelf in de knoop zit en door de bomen het bos niet meer ziet, dan is deze houding zeker niet abnormaal.

Zoek anders eens op internet op wat depressiviteit inhoud. Dan zul je ook lezen dat depressieve mensen geen mensen zijn die nog met veel energie kunnen knokken om erboven op te komen of om zelfstandig op de voorgrond te gaan staan en ervoor te zorgen dat ze hulp krijgen. Depressiviteit kan je lam slaan.

Tot mijn spijt hoef ik niet meer op te zoeken wat een depressie is (slechte gezinssituatie, slechte manier van denken, onzekerheid en een hersenschudding die mijn karakter een tijd lang heeft bepaald). Ik ben hiervoor al bij een psycholoog geweest en dat heeft goed geholpen. Veel uit TO's post klinkt me bekend in de oren, alleen het huwelijks/uitkeringsgedeelte niet. Je moet ook beter willen worden.

Dreigen met een zelfmoordpoging hoeft niet. TO heeft zelf gezegd dat haar familie haar is komen steunen naar haar eerste poging.

Ze kan dus ook steun krijgen van haar familie om haar zaken op een gezonde manier te regelen in plaats van nog een zelfmoordpoging.

Mijn probleem is die passieve houding om de bestaande situatie vooral zo te houden. Heel veel van mijn 'vriendinnen' zijn ook zo geworden.

Die slachtofferrol gaat niemand iets opleveren, ook TO niet.

Ik ben veel te grof geweest in mijn eerste post en kan zeker meer inlevingsvermogen tonen, maar ik blijf erbij dat een schop onder de kont geen kwaad zou kunnen en dat TO moet stoppen met zoveel drama te trappen.

Ik zeg niet dat iedereen maar even veel ellende moet kunnen incasseren en dat alle mensen hetzelfde moeten zijn, maar drama is nergens goed voor en zorgt er alleen maar voor dat je niet meer serieus genomen wordt.
Ik heb met stijgende verbazing dit topic doorgeworsteld.

Wat zijn er toch een boel mensen met het inlevingsvermogen van een amoebe!! Walgelijk.

Ik zit zelf in de wao. 80-100% door een enorm slechte jeugd en onveiligheden. Ik ken de lompheid van de UWV helaas erg goed.

Neem ook contact op met het juridisch loket of met iemand van de rechtsbijstand. (ik geloof dat je die had) en dien een klacht in.

Ook ik kon het slecht volgen maar begrijp dat je erg wanhopig bent en wellicht zo in de war dat je het even niet meer ziet.

Als psyq ook niet in je regio zit kun je googlen op GGZ en je woonplaats.

Ik hoop dat je hulp kunt vinden en genoeg kracht om uit je situatie te komen en te gaan vechten.

Heel veel sterkte.
Ik weet niet of er al iemand geloept heeft maar de enigste tip die nu in me op komt is:

Luister naar je man en laat je kinderwens nog een paar jaar varen! In zo'n situatie wil je geen kind op de wereld zetten!
quote:MonaTwist schreef op 05 oktober 2011 @ 16:42:

@ To,

Ik wens je wel veel sterkte met een toekomstig traject,

therapie/werk.

Mylene had wel gelijk, stond er een beetje bot.Dat vind ik nou weer heel fideel van je. Je hoeft het er niet mee eens te zijn. Ik heb ook wat vragen over het een en ander maar dit vind ik echt tof van je deze reactie.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
@ Loessie, ik ben in elk geval blij dat je je toon hebt aangepast en dat je zelf ook inziet dat het niet nodig was om zo bot te zijn. Ik ben het overigens voor de rest nog steeds niet met je eens, maar ik heb mijn punt denk ik al wel gemaakt.
quote:[message=10132950,noline]Cici25 schreef op 05 oktober

Ik hoop dat ik het goed gelezen heb, maar ze maakte een opmerking in de trant, "het moet toch niet zo zijn dat ik eerst nog een poging moet doen ........ "

Hoe ik het heb opgevat bedoelde ze het niet letterlijk dat ze dat zou doen maar dat ze gewoon niet meer weet wat ze moet doen.

Ik heb laatst over de telefoon ook zoiets gezegd uit wanhoop. Echt dat ik het niet meer wist.

Alleen op het forum kan je dat beter niet zeggen. Dus TO, leer van dit topic, het is een heel gevoelig onderwerp. Ik heb er al wat jaartjes mee te maken dus ik zie het wel steeds terug komen.

Het beste wat je m.i. kan doen, zoek prof. hulp, daar ben je al mee bezig.

Ga naar het Juristen Loket wat je het beste kan doen. (ook gratis)

En zoek hulp bij familie en vriendinnen voor steun.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Weet je wat het is Cici, er zijn zoveel labiele mensen tegenwoordig, echt niet normaal gewoon. Ik ben ook bekend met een depressie, heb die zelf ook gehad. Maar nogmaals: ik ben ook toen blijven werken en heb in mijn eigen tijd bij een maatschappelijk werkster gelopen.

Het is zo makkelijk: ik ben labiel dus kan ik niet werken, dus wil ik een uitkering. Snap wel dat het UWV daar streng in moet selecteren, er lopen een hoop mensen rond die dit soort klachten verzinnen of opblazen om sympathie te wekken.

( weet ik uit ervaring, een van mijn tantes werkt bij het UWV )

Als je psychisch in de knoop zit moet je hulp zoeken klaar, maar dat wil niet zeggen dat je niet meer hoeft te werken of dat af en toe even werken niet goed voor je kan zijn.
Ik kom net thuis, even forum checken en dan zie ik dit...

To, heel veel sterkte met de situatie. Ik weet zelf heel weinig van UWV zaken af (om een of andere gekke manier willen ze niet met mij praten, terwijl ik dat hele tijd probeer...) maar ik zag wel wat posts die je op weg kunnen helpen.. Wat een narigheid allemaal zeg Ik hoop dat je goede hulp kunt krijgen, en zoals MV bv wel weet kan het soms wel lang duren. Zelf heb ik toen een eerstelijnspsycholoog gehad een tijdje, daar betaalde ik 10 euro per keer voor , dat kan geloof ik 8 sessies per kalenderjaar als je niet aanvullend verzekerd bent (bij mijn verzekering iig) Misschien is dat iets ter overbrugging als je op een wachtlijst geplaatst moet worden.

Verder vind ik het ongelofelijk dat mensen hier nu al weten dat het een halfslachtige poging was etc etc. Echt het inlevingsvermogen van een garnaal . Op het moment dat iemand tot zo'n besluit komt, hoe die weg er ook heen is geweest, en wat het eindresultaat dan ook mocht zijn in diegene's gedachtes, dan is er echt iets mis, en dan heeft iemand hulp nodig. En ik hoop dat ze die hulp krijgt. En wat het nut in godesnaam is om haar de grond in te trappen terwijl ze duidelijk overstuur is , is mij een groot, groot raadsel.
@ Rogue, juist als je zelf weet hoe het is om in de knoop te zitten zou wat meer empathie je mijn inziens sieren.

hoe weet jij nou hoe slecht zij zich wel of niet voelt, en of zij wel of niet moet werken? Ik weet het verder ook niet, maar ze vraagt iig zelf om psychologische hulp, dus dat lijkt me stap 1. En of werken voor haar therapeutisch zal zijn of niet, kunnen wij denk ik niet beoordelen hier.
quote:Mylene_Valerie schreef op 05 oktober 2011 @ 17:05:

[...]

Dat vind ik nou weer heel fideel van je. Je hoeft het er niet mee eens te zijn. Ik heb ook wat vragen over het een en ander maar dit vind ik echt tof van je deze reactie. thnx.
quote:_yellowlove_ schreef op 05 oktober 2011 @ 17:18:

@ Rogue, juist als je zelf weet hoe het is om in de knoop te zitten zou wat meer empathie je mijn inziens sieren.

hoe weet jij nou hoe slecht zij zich wel of niet voelt, en of zij wel of niet moet werken? Ik weet het verder ook niet, maar ze vraagt iig zelf om psychologische hulp, dus dat lijkt me stap 1. En of werken voor haar therapeutisch zal zijn of niet, kunnen wij denk ik niet beoordelen hier.

Ik zeg toch ook dat ze hulp moet zoeken, daar is iedereen hier het over eens lijkt mij. Ik zeg alleen dat werken wel afleiding is en dus zou kunnen werken ( zeg niet dat het zal werken ).

Het UWV moet streng zijn en hard optreden, mensen kunnen wel van alles zeggen tegenwoordig.

Maar zoals ik al zei is maatschappelijk werk gratis, en daar lopen hele goede mensen rond die TO misschien ook wel kunnen helpen.
Ik ben onlangs nog bij maatschappelijk werk geweest, hele lieve mensen hier hoor, maar geen psychologen, het is geen therapie? Ze kunnen je wat op weg helpen over hoe dingen werken, maar TO heeft zo te lezen echt hulp nodig.
quote:_yellowlove_ schreef op 05 oktober 2011 @ 17:18:

hoe weet jij nou hoe slecht zij zich wel of niet voelt, en of zij wel of niet moet werken? Ik weet het verder ook niet, maar ze vraagt iig zelf om psychologische hulp, dus dat lijkt me stap 1. En of werken voor haar therapeutisch zal zijn of niet, kunnen wij denk ik niet beoordelen hier.Eens.
ik denk dat het er niet om gaat wie wat in welke situatie doet, deed of zou moeten doen. Het gaat er niet om wie de stoerste, sterkste, zieligste etc is.

Verder is het leuk gezegd, ga werken voor de uren die je al op therapeutische basis werkte, maar ik denk dat geen enkel bedrijf TO op die basis aan gaat nemen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven