Geld & Recht alle pijlers

Woning gekocht in 2011, WOZ hoger

09-03-2012 10:04 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik heb in december 2011 een woning gekocht. Onlangs heb ik de WOZ-beschikking ontvangen en deze ligt ¤12.000 hoger dan de aankoopprijs (¤185.000).

Heeft iemand hier ervaring mee? Is mijn koopovereenkomst en/of taxatierapport voldoende om bezwaar te maken?
De WOZ beschikking heeft als peildatum 1-1-11, dus als de woning in 2011 in waarde is gedaald, kan idd de WOZ beschikking hoger zijn.

Maar, ik vind het wel erg veel hoger. Je zou de volgende stappen kunnen zijn:

- referentie-objecten opvragen

- als de afwijking daarmee erg groot is, in bezwaar gaan

Bezwaar kost je zowieso niets en voorbeeldbrieven zijn op internet te vinden.
De WOZ-waarde is de geschatte waarde van de woning op 1 januari 2011. Dat kan dus afwijken van de waarde in december 2012.

Ik vind het wel een aardig groot verschil, maar misschien dat jij heel gunstig gekocht hebt?

WOZ-waarde van volgend jaar is gebaseerd op de geschatte waarde van de woning op 1 januari 2012. Als die ook zo afwijkt, zou ik zeker bezwaar maken. Geen idee of je nu iets zou kunnen. (proberen kan natuurlijk altijd).
Volgens mij kun je nu nog geen bezwaar maken omdat de woz waarde peildatum 01-01-2011 is en je daar geen taxatie rapport van hebt.

Volgend jaar kun je wel bezwaar maken indien je woz waarde nog steeds meer dan 10.000 euro afwijkt omdat je dan je taxatierapport hiervoor kunt gebruiken.

Ik had hetzelfde verhaal als jij alleen heb ik het volgende jaar geen bezwaar kunnen maken omdat de woz waarde met 3.000 euro verminderd was -> dus minder dan 10.000 euro verschil en daarom geen grond tot bezwaar.
Ik doe mijn best
En let op de woz is niet gebaseerd op jouw woning, maar op een gemiddelde van een aantal "model" woningen. Op je beschikking staat als het goed is van welke woningen men is uitgegaan.
[quote]Mugske schreef op 09 maart 2012 @ 10:09:

Ik vind het wel een aardig groot verschil, maar misschien dat jij heel gunstig gekocht hebt?

[quote]

Ik heb inderdaad heel gunstig gekocht. Maar toch is het is best raar dat ik over een waarde moet betalen die de woning had, toen ik de woning nog niet eens had gekocht...
Gewoon bezwaar aan tekenen bij de gemeente, dan kan de aanslag herzien worden.. Dit gebeurt zo vaak, werk zelf namelijk voor een gemeente
quote:Senseo schreef op 09 maart 2012 @ 10:13:

Ik had hetzelfde verhaal als jij alleen heb ik het volgende jaar geen bezwaar kunnen maken omdat de woz waarde met 3.000 euro verminderd was -> dus minder dan 10.000 euro verschil en daarom geen grond tot bezwaar.Heb jij toen bezwaar gemaakt of dacht je van te voren dat het niet zou lukken?
Bezwaar aantekenen.

Wij hebben de WOZ-waarde met 20% kunnen drukken. Wel duidelijk beargumenteerd waarom, wat bijvoorbeeld het verschil was tussen ons huis en het huis van de buren, dat voor 10 % minder dan onze koopprijs was verkocht, maar kwalitatief beter is.

Benadrukt waarom er niet simpelweg geïndexeerd kan worden (er zijn geen referentiepanden in ons geval) etc.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Senseo schreef op 09 maart 2012 @ 10:13:

Ik had hetzelfde verhaal als jij alleen heb ik het volgende jaar geen bezwaar kunnen maken omdat de woz waarde met 3.000 euro verminderd was -> dus minder dan 10.000 euro verschil en daarom geen grond tot bezwaar.In okt 2010 heeft de HR een arrest gewezen waaruit blijkt dat dit niet mag. Die marge waar je het over hebt, is niet meer toegestaan. Je kunt nu dus ook bij kleine verschillen bezwaar aantekenen.
Ik heb geen bezwaar gemaakt omdat in het begeleidend schrijven stond wat de voorwaarden waren om bezwaar te maken (verschil moest groter zijn dan 10.000 euro) en ik heb er nog over gebeld. Zij gaven aan dat bezwaren onder de 10.000 euro niet in behandeling genomen werden.
Ik doe mijn best
quote:opvakantie schreef op 09 maart 2012 @ 10:36:

[...]

In okt 2010 heeft de HR een arrest gewezen waaruit blijkt dat dit niet mag. Die marge waar je het over hebt, is niet meer toegestaan. Je kunt nu dus ook bij kleine verschillen bezwaar aantekenen.

Nou dat is dan ook weer lekker. Mijn taxatie was van december 2007 en in 2009 (peildatum jan 2008) wilde ik dus bezwaar maken maar toen was het verschil dus onder de 10.000 euro.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat wij door een verbouwing de inhoud van het huis vergroot hebben. Het was toen nog geen crisis en in principe is/was ons huis na de verbouwing meer waard dan de huidige WOZ waarde. Deze hogere waarde had bij de WOZ 2010 in moeten gaan maar dat heb ik niet doorgegeven en ik betaal dus nog net zo veel als mijn buren die niet uitgebouwd hebben.
Ik doe mijn best
zeker bezwaar aantekenen.

wij hebben het eerder gedaan en kregen gelijk.

je huis wordt vergeleken met twee ander woningen uit je straat/buurt.

ze hadden ons huis vergeleken met een grote villa,ja ja.

bij ons zal het nu hoger worden,onze gemeente is gefuseerd en heeft veel geld nodig.ik ga mooi bezwaar maken.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Ik zit in een huurhuis en heb ook een brief van de WOZ gekregen twee zelfs.. één is rond 75 euro uit mijn hoofd en de andere meer dan 200 euro!!

Ik dacht dat WOZ alleen gold voor mensen met een koophuis??
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
quote:lichtbron schreef op 09 maart 2012 @ 11:32:

Ik zit in een huurhuis en heb ook een brief van de WOZ gekregen twee zelfs.. één is rond 75 euro uit mijn hoofd en de andere meer dan 200 euro!!

Ik dacht dat WOZ alleen gold voor mensen met een koophuis??De WOZ bestaat uit twee gedeelten, voor de eigenaar en voor de gebruiker. Jij betaalt dus het gebruikersgedeelte.
Mensen die een huis huren betalen niet voor de woz (ozb gebruikersbelasting is al in 2006 afgeschaft)

Je betaald waarschijnlijk riool en afvalstoffenheffing.
Maar is dat dan zóveel? Kan hiervoor naar de woningstichting?
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Als je voor je boodschappen en je energierekening ook naar de woningstichting gaat kun je het proberen. En E 275 is toch niet zo heel veel? Het bedrag op zich natuurlijk wel maar in verhouding lijkt het me vrij weinig. Wij moeten dik E 700 betalen.
quote:kerstklok schreef op 09 maart 2012 @ 12:20:

Als je voor je boodschappen en je energierekening ook naar de woningstichting gaat kun je het proberen. En E 275 is toch niet zo heel veel? Het bedrag op zich natuurlijk wel maar in verhouding lijkt het me vrij weinig. Wij moeten dik E 700 betalen.Ik vind ¤275 ook meevallen, ik zit ook op ruim ¤700. En ik woon alleen, dus dit is voor één persoon.
Mijn WOZ-waarde ligt op ¤350.000,- terwijl we de woning afgelopen jaar voor ¤165.000,- hebben gekocht. Je verschil valt dus nog wel mee , wij hebben inderdaad ook bezwaar aangetekend aan de hand van onze texatie en met als argument dat de woning in die korte tijd niet zoveel in waarde gedaald kan zijn. Daarnaast hebben we de voorgaande verkoopprijzen van de woning bij het kadaster opgevraagd en de woning is dit bedrag nooit waard geweest.

Als ik jou was zou ik inderdaad je taxatie gebruiken.
275,- is bijna niets.

Meestal ligt het voor eenpersoonshuishouden rond de 400 euro, voor mensen met een eigen huis komt daar dan nog ozb bovenop.

Krijg je misschien gedeeltelijk kwijtschelding?

Je moet het bedrag zelf betalen maar als je het in termijnen doet valt dat wel mee
Johannah,

Jouw koopprijs wordt volgend jaar gebruikt voor de waarbepaling, dus dan heb je groot kans dat de waarde lager ligt.

Voor dit jaar pro forma bezwaar aantekenen en een taxatieverslag opvragen bij de gemeente. Dan kun je zien met welke verkoopcijfers vergeleken is en of dat een beetje klopt of niet.
Wj hebben vorig jaar ook bezwaar aangetekend, kon heel simpel via de site van de gemeente. We zijn toen 16.000 naar beneden bijgesteld. Gewoon proberen!

(het maakte op de rekening trouwens bijna niets uit, amper 20 euro volgens mij)
quote:johannah_ schreef op 09 maart 2012 @ 10:26:

[quote]Mugske schreef op 09 maart 2012 @ 10:09:

[quote]

Ik heb inderdaad heel gunstig gekocht. Maar toch is het is best raar dat ik over een waarde moet betalen die de woning had, toen ik de woning nog niet eens had gekocht...

Wij hebben in 2009 ons huis laten verbouwen in maart. De WOZ-waarde in 2010 (met peildatum 1-1-2009) was gewaardeerd inclusief de verbouwing, die dus pas in maart was gedaan. Op ons bezwaar zei de gemeente dat verbouwingen in het jaar na de peildatum toch al meegenomen werden voor de WOZ-waarde. Ik vond het heel vreemd, het scheelde maar liefst 60.000 euro, maar dat bleken de regels te zijn.

Zou het andersom dan niet ook zo werken? Als de waarde dus blijkbaar sterk gedaald is in een jaar, dat je dat ook al mee kunt laten tellen op de peildatum? Ik zou in elk geval bezwaar maken, niet geschoten is altijd mis.
..
In de wet woz staat dat wanneer een huis verbouwd wordt er niet gekeken moet worden naar de peildatum van een jaar ervoor maar naar de toestandsdatum. Die datum ligt op 1 jan van het belastingjaar.

Voor koop en verkoopcijfers geldt dat niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven