Geld & Recht alle pijlers

Woning zoeken zonder baan na scheiding

12-05-2012 16:00 250 berichten
Om de situatie niet te herkenbaar te maken blijf ik misschien een beetje vaag, maar ik hoop toch dat er iemand is die hier kennis over heeft, via google kom ik niet heel veel verder. Gaat trouwens niet over mijzelf.

Vrouw gaat scheiden, is tegen de 60 en heeft niet meer gewerkt na haar 30ste. Redenen maken niet uit, in ieder geval heeft zij nu een leeftijd bereikt waarop werk vinden bijna onmogelijk is, na zo een lange tijd niet gewerkt te hebben. Als de scheiding rond is en het huis verkocht zal zij op straat komen te staan met laten we zeggen 80.000 euro (helft van overwaarde en spaargeld). Dan nu de vraag, hoe kom je dan in deze tijd aan een woning? Je kan geen huis kopen, geen hypotheek krijgen zonder baan, geen huurwoning krijgen, want je staat net een maand ingeschreven, particulier is te duur, want geen inkomen. Oh ja je hebt ook nog een thuiswonend studerend kind, wat je graag onderdak wil blijven bieden.

Heeft iemand enig idee wat de opties zijn in deze situatie?

OP graag niet quoten, in verband met mogelijke herkenning wil ik het graag wel kunnen halen hoe irritant dat soms ook is voor anderen
Alle reacties Link kopieren
op Fuinda

Home > Huurwoningen > Noord-Holland > Amsterdam Zuidoost > Bijlmer-Oost E, G en K

een 3 kamerflat in Amsterdam in een nieuw complex.

misschien iets voor uw vriendin?
Ik zie om me heen gescheiden mensen die tijdelijk in een stacaravan op een camping gaan wonen. Goedkoper dan particulier een huis huren. Misschien een optie totdat ze een sociale huurwoning heeft?
quote:knagertje schreef op 12 mei 2012 @ 18:20:

Hier was het toen echt nogsteeds uitzondering als je als moeder werkte, tenminste wat ik om mij heen zag.Jaren '90 hebben we het toch over neem ik aan, als er in 2012 sprake is van een thuiswonend studerend kind, die is rond de 20 neem ik aan, dus geboren rond '92? In de jaren '90 werkten vrouwen toch wel vrij massaal, of is mijn beeld van de tijd nu zo vertekend?
quote:Star schreef op 12 mei 2012 @ 18:17:

[...]

Te min omdat ik je al een aantal keer zie schrijven 'ja een ander lukt het niet werk te vinden dus ik zie niet in waarom het haar wel zou lukken'. Dan vermoed ik dat er dus niet aan schoonmaken, inpakken, lopende band enzo is gedacht.Ik ben enorm lang op zoek geweest naar inpakwerk of lopende band werk, maar dat is echt niet te vinden hier. Schoonmaakwerk mogelijk wel, daar heb ik nooit naar gekeken.
quote:Lllilaaa schreef op 12 mei 2012 @ 18:22:

Als ze zo weinig zelfredzaam is dat ze wegens psychische problemen niet kan werken, dan is misschien een woongroep of een of andere woonvorm waar mensen van haar leeftijd wonen een optie? Is misschien goedkoper dan een heel huis en ze heeft dan wat gezelschap, dat kan een hele steun zijn wanneer je er flink doorheen zit wegens een scheiding na zo'n lang huwelijk.Hahah, ik zie voor me dat ik dat aan haar voorstel, nee ze is wel helemaal 100% hoor, het gaat om depressieve klachten. Daar moet ze ook echt niet aan denken een woongroep.
quote:Lllilaaa schreef op 12 mei 2012 @ 18:26:

[...]

Jaren '90 hebben we het toch over neem ik aan, als er in 2012 sprake is van een thuiswonend studerend kind, die is rond de 20 neem ik aan, dus geboren rond '92? In de jaren '90 werkten vrouwen toch wel vrij massaal, of is mijn beeld van de tijd nu zo vertekend?Dat zou best kunnen hoor, ik weet het niet, ik weet alleen dat ik in mijn omgeving maar een enkele moeder kende die werkte.
quote:nak schreef op 12 mei 2012 @ 18:25:

Ik zie om me heen gescheiden mensen die tijdelijk in een stacaravan op een camping gaan wonen. Goedkoper dan particulier een huis huren. Misschien een optie totdat ze een sociale huurwoning heeft?Als noodoplossing is dat inderdaad een optie.
met die instelling maak je problemen en kom je geen oplossingen tegen..
Tja. Thuiszitten "want werk is er op haar leeftijd niet te vinden" en met een beetje pech weinig mensen zien/spreken op een dag "want een woongroep, daar moet ze niet aan denken" lijken mij het recept voor versterking van depressieve klachten, zeker als je al in de put zit door een scheiding.
quote:Lllilaaa schreef op 12 mei 2012 @ 18:33:

Tja. Thuiszitten "want werk is er op haar leeftijd niet te vinden" en met een beetje pech weinig mensen zien/spreken op een dag "want een woongroep, daar moet ze niet aan denken" lijken mij het recept voor versterking van depressieve klachten, maar wie ben ik.Ze werkt nu ook niet, en het gaat op deze manier op zich prima met haar, ze spreekt meer dan genoeg mensen, want ze heeft veel vriendinnen en familie in de buurt. Als ze in de buurt kan wonen in een kleine flat bijvoorbeeld zou dat ideaal zijn dus. En het beste nog als ze dat zou kunnen kopen door een kleine hypotheek te krijgen.
Het lijkt warschijnlijk alsof ik overal tegenin ga, maar ik merk nu pas hoe ongelofelijk moeilijk het is om een situatie over te brengen op een forum. En veel dingen lijken heel erg makkelijk en zo keek ik er ook tegenaan, maar als je iemand kent en de situatie kent is het vaak toch iets lastiger. En niet alle vrouwen zijn even sterk, veel dingen zijn makkelijker gezegd dan gedaan.
Het lijkt me verschrikkelijk om na zo'n lang huwelijk ineens alleen komen te staan. Dus wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen Knagertje
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
quote:knagertje schreef op 12 mei 2012 @ 18:35:

[...]

Ze werkt nu ook niet, en het gaat op deze manier op zich prima met haar, ze spreekt meer dan genoeg mensen, want ze heeft veel vriendinnen en familie in de buurt. Als ze in de buurt kan wonen in een kleine flat bijvoorbeeld zou dat ideaal zijn dus. En het beste nog als ze dat zou kunnen kopen door een kleine hypotheek te krijgen.

dus eigenlijk heeft ze gratis geld nodig?

En een makelaar :D

ik vind het echt absurd eerlijk waar, niets is goed genoeg..

Mevrouw wil zelf ook geen moeite doen maar verwacht wel van alles.
Nou het is vooral lastig omdat het beeld naar mijn idee wat heen en weer zwabbert. Als ik lees "kan niet werken wegens depressieve klachten" dan denk ik "oei, gaat blijkbaar erg slecht, die kan wel wat steun gebruiken om op te krabbelen, bijvoorbeeld in een woongroep".

Maar als ik dan lees "woongroep moet ze niet aan denken, genoeg contacten, gaat prima", dan begrijp ik weer niet waarom werken geen optie is.

Dus het is lastig advies geven zo. Maar op woongebied zijn de meeste adviezen denk ik toch al wel langsgekomen, dus hopelijk kan ze met die tips gauw iets vinden.
quote:EvyBlissy schreef op 12 mei 2012 @ 18:41:

Het lijkt me verschrikkelijk om na zo'n lang huwelijk ineens alleen komen te staan. Dus wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen Knagertje Het gaat niet om mij hoor! Wel een naaste.
quote:Spoofd schreef op 12 mei 2012 @ 18:42:

[...]

dus eigenlijk heeft ze gratis geld nodig?

En een makelaar :D

ik vind het echt absurd eerlijk waar, niets is goed genoeg..

Mevrouw wil zelf ook geen moeite doen maar verwacht wel van alles.

Hoezo? Sinds wanneer is een hypotheek gratis geld?? Dan wil ik er ook nog wel een.

Ik denk dat je het niet helemaal goed begrijpt, kan ook aan mij liggen hoor hoe ik het uitleg, maar wat jij denkt is echt niet de situatie.
Het is gewoon niet anders knagertje, ze heeft geen keus. Zij is zelf verantwoordelijk voor haar leven. Ze verkeert gewoon niet in de situatie om overal Nee op te zeggen, en daarbij is haar situatie helemaal niet ongunstig met zoveel eigen vermogen. Ik vind het trouwens asociaal om met zoveel eigen vermogen sociaal te huren. Sociale huur is bedoeld voor mensen die niet anders kunnen. Deze mevrouw kan best in de vrije sector maar wil niet omdat ze anders aan haar spaargeld komt. Waarom heeft ze spaargeld? Om naar te kijken?
quote:knagertje schreef op 12 mei 2012 @ 18:44:

[...]

Hoezo? Sinds wanneer is een hypotheek gratis geld?? Dan wil ik er ook nog wel een.

Ik denk dat je het niet helemaal goed begrijpt, kan ook aan mij liggen hoor hoe ik het uitleg, maar wat jij denkt is echt niet de situatie.

HJa en op welk inkomen en op welke baan wil ze die hypotheek baseren? En je zegt alleen dat niets een oplossing is..

Het is jammer dat ze in de situatie zit maar ze speelt wel slachtoffer.
quote:Lllilaaa schreef op 12 mei 2012 @ 18:42:

Nou het is vooral lastig omdat het beeld naar mijn idee wat heen en weer zwabbert. Als ik lees "kan niet werken wegens depressieve klachten" dan denk ik "oei, gaat blijkbaar erg slecht, die kan wel wat steun gebruiken om op te krabbelen, bijvoorbeeld in een woongroep".

Maar als ik dan lees "woongroep moet ze niet aan denken, genoeg contacten, gaat prima", dan begrijp ik weer niet waarom werken geen optie is.

Dus het is lastig advies geven zo. Maar op woongebied zijn de meeste adviezen denk ik toch al wel langsgekomen, dus hopelijk kan ze met die tips gauw iets vinden.Ja het is ook lastig en ik weet het ook niet heel precies, ik weet dat het tot nu toe prima ging, omdat ze in een fijne buurt woont, vriendinnen, familie, medicijnen, huishouden om mee bezig te zijn, honden. Ze krijgt ook geen toeslagen/subsidies of wat dan ook, omdat haar man genoeg verdient, dus het was prima geregeld tot nu toe.

Ze zal best 2 middagen in de week bijvoorbeeld kunnen werken, en misschien gaat ze dat ook wel doen, dat weet ik niet, maar ze blijft met hetzelfde probleem zitten. Fulltime werken gaat in ieder geval niet lukken.
quote:knagertje schreef op 12 mei 2012 @ 18:38:

Het lijkt warschijnlijk alsof ik overal tegenin ga, maar ik merk nu pas hoe ongelofelijk moeilijk het is om een situatie over te brengen op een forum. En veel dingen lijken heel erg makkelijk en zo keek ik er ook tegenaan, maar als je iemand kent en de situatie kent is het vaak toch iets lastiger. En niet alle vrouwen zijn even sterk, veel dingen zijn makkelijker gezegd dan gedaan.Ik ben het met je eens hoor. Iedereen heeft heel snel zijn mening klaar en denkt overal heel gemakkelijk over. Begin jaren 90 was het echt nog niet zo gebruikelijk dat vrouwen bleven werken. Misschien een klein parttime baantje. Het lijkt me voor je tante echt een ramp. Ik zou ook niet financieel afhankelijk van ex man willen zijn, maar ik kan het me in haar situatie goed voorstellen.
Nou dan werkt ze 2 dagen, heeft partner alimentatie en haar vermogen.., zodra het vermogen op is klopt ze aan bij sociale zaken voor een aanvulling op haar inkomsten.. ..

En ze huurt een huis, of als mevrouw niet een husi wil betalen dan huurt ze een kamer om in te wonen, of ze zoekt een brug.

Zo moeilijk is het niet.
quote:sabbaticalmeds schreef op 12 mei 2012 @ 18:44:

Het is gewoon niet anders knagertje, ze heeft geen keus. Zij is zelf verantwoordelijk voor haar leven. Ze verkeert gewoon niet in de situatie om overal Nee op te zeggen, en daarbij is haar situatie helemaal niet ongunstig met zoveel eigen vermogen. Ik vind het trouwens asociaal om met zoveel eigen vermogen sociaal te huren. Sociale huur is bedoeld voor mensen die niet anders kunnen. Deze mevrouw kan best in de vrije sector maar wil niet omdat ze anders aan haar spaargeld komt. Waarom heeft ze spaargeld? Om naar te kijken?

Nee dat heb ik dan verkeerd uitgelegd want dat is echt niet zo, tuurlijk wil ze haar geld gebruiken, alleen dus liever om iets mee te kopen. Ze kan ook wel een kleine hypotheek betalen, maar denk dus dat ze die niet krijgt.

Sociaal huren zit er ook voorlopig niet in wegens inschrijftijd, dus dat is niet aan de orde voor nu. En buiten dat is het echt niet asociaal, ik merk dat je het heel erg veel geld vindt, maar dat is ook na een paar jaar helemaal op als ze verder geen inkomen heeft. Maar het zal wel particulier huren worden.
quote:Spoofd schreef op 12 mei 2012 @ 18:46:

[...]

HJa en op welk inkomen en op welke baan wil ze die hypotheek baseren? En je zegt alleen dat niets een oplossing is..

Het is jammer dat ze in de situatie zit maar ze speelt wel slachtoffer.Op alimentatie bijvoorbeeld? Als je kan huren kan je in principe ook een hypotheek betalen. Mijn hypotheek is bijvoorbeeld maandelijks een stuk minder dan de huur voor een woning als waar ik in woon. Dus veel voordeliger.
Hoezo wat maakt het uit dat het geld op is!!!!!

Ze heeft meer dan vele anderen. en dan leeft ze van de aow en het pensioen van ex man..
quote:raccoon schreef op 12 mei 2012 @ 18:49:

[...]

Ik ben het met je eens hoor. Iedereen heeft heel snel zijn mening klaar en denkt overal heel gemakkelijk over. Begin jaren 90 was het echt nog niet zo gebruikelijk dat vrouwen bleven werken. Misschien een klein parttime baantje. Het lijkt me voor je tante echt een ramp. Ik zou ook niet financieel afhankelijk van ex man willen zijn, maar ik kan het me in haar situatie goed voorstellen.

Fijn dat je het begrijpt!

Zij wil ook helemaal niet scheiden, dat maakt het nog vervelender natuurlijk.

Het is trouwens niet mijn tante

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven