Geld & Recht alle pijlers

Woning zoeken zonder baan na scheiding

12-05-2012 16:00 250 berichten
Om de situatie niet te herkenbaar te maken blijf ik misschien een beetje vaag, maar ik hoop toch dat er iemand is die hier kennis over heeft, via google kom ik niet heel veel verder. Gaat trouwens niet over mijzelf.

Vrouw gaat scheiden, is tegen de 60 en heeft niet meer gewerkt na haar 30ste. Redenen maken niet uit, in ieder geval heeft zij nu een leeftijd bereikt waarop werk vinden bijna onmogelijk is, na zo een lange tijd niet gewerkt te hebben. Als de scheiding rond is en het huis verkocht zal zij op straat komen te staan met laten we zeggen 80.000 euro (helft van overwaarde en spaargeld). Dan nu de vraag, hoe kom je dan in deze tijd aan een woning? Je kan geen huis kopen, geen hypotheek krijgen zonder baan, geen huurwoning krijgen, want je staat net een maand ingeschreven, particulier is te duur, want geen inkomen. Oh ja je hebt ook nog een thuiswonend studerend kind, wat je graag onderdak wil blijven bieden.

Heeft iemand enig idee wat de opties zijn in deze situatie?

OP graag niet quoten, in verband met mogelijke herkenning wil ik het graag wel kunnen halen hoe irritant dat soms ook is voor anderen
Alle reacties Link kopieren
quote:doeidoeidoei schreef op 12 mei 2012 @ 19:02:

[...]

Misschien omdat juist er vrouwen zijn die weten dat het inderdaad 'gedaan' moet worden ipv 'gezegd'. Niet iedereen heeft de luxe om 'even niet sterk te zijn'. Zo is het ook hoor.

Niet iedereen heeft de luxe. Nou er zijn mensen die horen je hebt die vresenlijke ziekte. Die hebben ook geen luxe om even niet sterk te zijn. Die moeten ook aan de bak voor hun genezing.

Legio mensen die zaken moeten doen.

Ik vind het sneu voor de dame hier in kwestie.

Maar a ze is gezond, b heeft geen jonge kinderen meer denk ik en een bak met geld wat ze krijgt als de woning is verkocht.

Ik zie hier eerlijk gezegd veel triestere verhalen. En allemaal moeten deze mensen aan de bak. Allemaal moeten ze ergens doorheen wat vresenlijk moeilijk is. Dus niemand heeft de keuze om niks te doen., Dat zal ook voor deze dame gelden. Het is natuurlijk extra pittig omdat mevrouw geen baan had 30 jaar land.

Alleen het huishouden en haar kinderen. Dus ws niet zo doortastend en gewend om dingen zelf uit te zoeken. Stapppen en knopen door te hakken. Dat ligt ws aan de tijd van vroeger dat je niet werkten. Logisch maar dat kan NU betekenen dat he ttoch wel eng is. En je overal tegen opziet.
Ja weet niet precies hoe het zit maar je eigenvermogen maakt deel uit van je verzamelinkomen
Ik merk nu dat ik het zelfde bedoelden als Doeidoeidoei sorry...
Vroeger? Mara? Als in 1990? In 1990 was het heel normaal dat vrouwen werkten, in tegenstelling tot de jaren 50, maar dat is dan ook al 60 jaar geleden. De vrouw uit de OP was toen amper geboren. Nee, niet werken omdat dat in de jaren 90 normaal zou zijn is een heel heel heel slechte smoes
er zit dus maar 1 ding op, die 80.000 erdoor jassen en dan aankloppen bij de sociale dienst.
wij slapen nooit.
quote:Lllilaaa schreef op 12 mei 2012 @ 19:10:

[...]

Ik heb een andere definitie van "prima geregeld" geloof ik

In een rijk, modern westers land als het onze, waarin je alle kansen krijgt op een opleiding en om in vrijheid je keuzes te maken, jezelf zo afhankelijk laten maken, dat vind ik niet "prima geregeld".

Ik steun een website met microkredieten, daar staan tig oudere vrouwen in ontwikkelingslanden tussen die zichzelf proberen te bedruipen met een winkeltje of kledingatelier, nadat hun man is overleden of weggegaan. Die hebben veel minder kansen gehad dan wij hier, maar die stropen de mouwen op. Maar hier laten we ons zelfs als we wel alle kansen krijgen zo afhankelijk maken en denken dan met 2 middagen werken in de week een flatje te kunnen KOPEN?

Ik mis in dit verhaal het hele idee van "werken voor je geld" en, als je dat niet kunt, dankbaar zijn dat een ander (of het nu de echtgenoot, de ex-echtgenoot is of de maatschappij) je onderhoudt i.p.v. eisen te stellen (hard lachen om het idee van een woongroep, niet in een andere regio willen wonen). Ik hoop dus dat je haar hier ietwat anders beschrijft dan ze daadwerkelijk is

De suggestie van een serviceflat is een heel goede. Want ik weet dat die in mijn stad althans veel kortere wachtlijsten hebben dan gewone sociale huurwoningen en je komt er vaak vanaf 50 of 55 jaar al voor in aanmerking.

Geheel mijn idee. Ik geloof dat je best even moeite hebt met iets. Scheiding na zoveel jaar huwenlijk zal niet meevallen. Dat moet je vewerken. Maar de tijd zal wel leren dat je hogere eisen vanzelf bij zult stellen als je merkt dat je nergens komt als je van alles wil wat niet kan.

Ooit van iemand gehoord die ging scheiden. Haar keuze. Ze kwam uit een eensgezinswoning. Maar na de scheiding wilden ze natuurlijk zo een zelfde huis terug in de Randstad. Dus er staan jarenlang mensen op de wachtlijst die ook zo n huis willen natuurlijk. Inclusief wij met ons gezin.

Dus dan zou je met een idee van een scheiding en je bent urgens. Wat al erg genoeg is voor al die anderen niet urgente gaan. Voor al die mensen waarvan hun huizen worden afgebroken. En er gaan veel scheiden helaas.

Nou mevr kon naar een flat gaan. Moeilijk dat geloof ik graag.Maar hier in de Randstad is het gewoon een feit. Wij hebben ook geen tuin zou ik ook willen, Maar al je eisen stel je vanzelf bij dat zal moeten. Maar in het begin denk ik dat je alles houdt zoals het was helaas hoe moeilijk ook
Slecht advies VM, want de sociale dienst springt niet maar zo bij als je de ene week nog een klein kapitaal hebt en de andere week niets meer. Ze zullen vinden dat je met 80.000 euro zeker 4/5 jaar voortkan. Dus voortijdig aankloppen omdat je een wereldreis hebt gemaakt of een huis hebt gekocht gaat niet werken.
zo is het maar net mara
ik begrijp het hele probleem niet, want met die 80.000 kan ze t redden tot haar pensioen.

t is een mooi startkapitaal voor het begin van een nieuw leven.
wij slapen nooit.
Kan ze geen urgentie krijgen bij de woningbouwvereniging omdat ze gaat scheiden? Dat kan hier namelijk wel.
Och kom zeg, die mevrouw heeft een godskapitaal in contanten in de ogen van veel Nederlanders en ook geen enkel probleem qua wonen en leven (los van de scheiding psychisch dus natuurlijk).

Ze heeft 80.000 euro nog los van partneralimentatie en straks (snel) AOW en pensioen. Als je met deze omstandigheden al aanspraak zou moeten maken op sociale diensten, klopt er echt iets niet. Ze kan dus nu gewoon gaan huren met 80.000 euro op haar rekening en allerlei toelages (van man). Hoeveel 'probleem' kun je er van maken? Er zijn vast bergen 60ers die niet die 80.000 op de rekening hebben en ook niet na de laatste 5 jaar werken, waarna ze in dezelfde omstandigheden zitten, alleen zij beter.

PS. Ongeacht haar wel of niet werk krijgt ze volgens mij sowieso niet zomaar meer een grote hypotheek als ze 60 is, mss wat kleins aanvullends. Maar ook met werk, gaan ze niet meer zomaar een grote lening aan gezien haar leeftijd.

PPS. Dit alles is puur haar financiële omstandigheid, qua emotie kan ik mee voorstellen dat ze het even ontzettend zwaar heeft.
Heeft ze zich al ingeschreven ?

Deze mevrouw zou heel goed een kostganger in huis kunnen nemen of meerdere. En heel veel sterkte toegewenst !!!
quote:sabbaticalmeds schreef op 12 mei 2012 @ 17:30:

Ook voor 60 jarigen is er trouwens nog werk. Bijvoorbeeld als gastouder

Hier heb jij tegenwoordig ook diploma's voor nodig.

Maar goed misschien kan ze die nog halen.
quote:Superhuisvrouw schreef op 12 mei 2012 @ 20:07:

[...]

Hier heb jij tegenwoordig ook diploma's voor nodig.

Maar goed misschien kan ze die nog halen.Volgens mij kan dat via het gastouderbureau, maar dat weet ik niet zeker
Ik snap het ook niet. Ze zingt het toch wel tot haar 65ste uit met 80.000 euro?

Ik vind het erg lief dat je haar probeert te helpen, maar ik vraag me af of dit de juiste manier is. Je schiet bijna alle oplossingen af zonder er echt over na te denken. Je houdt volgens mij veel van deze persoon, hebt medelijden met haar en wil haar beschermen. Dus jij wil niet dat ze naar de andere kant van het land moet verhuizen, dat haar kind ergens anders gaat tonen, dat ze antikraak of op een woongroep gaat wonen, heb ik het idee. Jij wil graag dat ze iets kan kopen, dat ze niet meer dan 2 middagen per werk hoeft te werken en in feite haar prettige leventje van de afgelopen 30 jaar kan voortzetten. Alleen dan zonder man.

Nu, dat gaat niet gebeuren. Ze staat voor een grote verandering en ze zal veel moeten opgeven. Ze zal haar oude comfortabele leventje nooit meer terugkrijgen (tenzij ze andere man vindt die haar onderhoudt).

Jij helpt haar niet door haar te beschermen tegen de boze buitenwereld. Ik vind het zelfs een beetje beledigend, ik zou zelf niet graag hebben dat een naaste mij zo bekeek. Als een zwak en hulpeloos wezen dat niet voor zichzelf kan zorgen. Hopelijk zien haar kinderen haar niet zo.

Ik denk dat ze er meer aan heeft dat jij je vertrouwen uitspreekt in haar vermogen zichzelf te redden en haar leven op de rails te krijgen.
Ga in therapie!
Tonen = wonen, excuses voor evt. andere typfouten.
Ga in therapie!
Gastouder of hospita is een hele goede optie vind ik!
Dubiootje, grappig wat je zegt. In de praktijk gaat het zo: Zij zegt tegen mij wat ik nu allemaal tegen jullie zeg, en ik zeg tegen haar wat jullie tegen mij zeggen.

Ik zeg dus zeker tegen haar dat ze het kan en dat ze zich niet zo afhankelijk moet opstellen, ik ben de laatste persoon die tegen haar zal zeggen dat ze het allemaal niet kan.

Ik ben het dus ook met jullie eens, maar zie ook heel erg haar kant, en juist ook met haar argumenten wil ik kijken welke oplossingen er zijn. Ik praat dus niet op deze manier met haar mee hoor zoals ik hier doe :-)
quote:sabbaticalmeds schreef op 12 mei 2012 @ 21:02:

Gastouder of hospita is een hele goede optie vind ik!Vind ik ook, dus ga ik zeker voorstellen!
quote:knagertje schreef op 12 mei 2012 @ 16:00:

Als de scheiding rond is en het huis verkocht zal zij op straat komen te staan met laten we zeggen 80.000 euro (helft van overwaarde en spaargeld)Een huis verkopen is op dit moment heel moeilijk, zoniet onmogelijk. Dus die overwaarde kun je nog niet zeker van zijn. het zou zomaar kunnen dat het huis jaren te koop staat. Blijft ex-man er wonen?
quote:lila01 schreef op 12 mei 2012 @ 21:39:

[...]

Een huis verkopen is op dit moment heel moeilijk, zoniet onmogelijk. Dus die overwaarde kun je nog niet zeker van zijn. het zou zomaar kunnen dat het huis jaren te koop staat. Blijft ex-man er wonen?

Dat klopt, ik ga er ook vanuit dat het nog wel even te koop staat, maar die overwaarde waar ik nu van uit ben gegaan is wel realistisch. Voor een lager bedrag wordt het voorlopig in ieder geval niet verkocht.

Er zit eigen geld in het huis, bij dit verkoopbedrag maken ze wel verlies, dus eigenlijk is het geen overwaarde, maar het eigen geld wat erin zit houden ze over, snap je?

Hij kan haar mogelijk uitkopen, maar hoe groot die kans is weet ik op het moment niet.
Hoezo "komt de alimentatie niet boven bijstandniveau"?

Als ze 30 jaar niet heeft hoeven werken omdat haar partner genoeg verdiende begrijp ik dat niet.

Verder zou ik als ik je vriendin was proberen mezelf uit te laten kopen voor die 80k en dan op basis van de inkomsten uit de alimentatie en kinderalimentatie 20k hypotheek proberen te krijgen en dan een appartementje van rond de ton kopen.

Die zijn er wel in die regio, misschien niet op de hotspots, maar daaromheen wel.

Zou niet weten op welke grond dit niet zou kunnen? En als hij niet uit wil kopen, wachten tot het huis verkocht is en leven van de ali en in de tussentijd zoeken naar een kleine baan.
Als zij recht zou hebben op de helft van zijn salaris zou het wel lukken ja, maar ik heb begrepen dat het niet zo werkt, dat zij een deel krijgt van wat overblijft na zijn vaste lasten, dus dat gaat waarschijnlijk tegenvallen.

Dat uitkopen, zijn ze inderdaad mee bezig, maar dan houdt haar man de huisige vaste lasten en kan hij haar amper alimentatie betalen, dus hoe dat zit weet ik niet precies, maar dat lijkt me ook niet echt mogelijk.
quote:Nastik schreef op 12 mei 2012 @ 18:12:

[...]

http://www.huizenzoeker.n ... -kampseweg-2/details.html

Kleine chaletjes dus met maar heel weinig grond er omheen... Ons bungalowpark is toch iets ruimer en luxer

Maar zoiets is wel hartstikke betaalbaar als je niet veeleisend bent! En flatjes kosten vaak duurder terwijl die ook maar zo weinig ruimte hebben. Dan is zoiets altijd nog beter!
quote:knagertje schreef op 12 mei 2012 @ 18:27:

[...]

Ik ben enorm lang op zoek geweest naar inpakwerk of lopende band werk, maar dat is echt niet te vinden hier. Schoonmaakwerk mogelijk wel, daar heb ik nooit naar gekeken.nu niet meer nee...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven