Geld & Recht alle pijlers

ww en studie?

06-02-2012 15:22 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Misschien een beetje een lastige vraag omdat hier geen algemene regels voor gelden (volgens mij?).

Op dit moment ben ik aan het werk, contract loopt tot 1 april. Ben al sinds zomer vorig jaar op zoek naar andere baan, tot op heden nog niet kunnen lukken. Komt ook omdat ik in een behoorlijk zwaar getroffen sector werk (vastgoed).

Nu ben ik bang dat ik 1 april toch echt in de ww ga komen. Als ik in de zomer dan nog geen werk heb, wil ik graag per september een eenjarige lerarenopleiding gaan volgen. Weet iemand of dit mogelijk is met behoud van ww? Of kan ik een tegemoetkoming voor de studiekosten krijgen? Ik heb wel recht op stufi, maar van 266 euro rondkomen terwijl ik nu een fulltime salaris heb, gaat niet lukken!
Nee als je een opleiding gaat volgen heb je geen recht op ww. Om recht te hebben op ww moet je beschikbaar zijn voor werk.
Voor een korte opleiding kan je wel eens vrijstelling krijgen van de sollicitatieplicht, maar ik weet niet wat voor periode ze hierbij in acht houden. Ik zou ze eens bellen?
Je kunt werken en studeren tegelijkertijd. Een studie betekent niet dat je niet beschikbaar bent voor werk.
Heb je inderdaad geen recht op omdat je niet beschikbaar bent voor werk. Als je die 266,- stufi krijgt mag je denk ik al blij zijn, en daarbij kun je lenen toch? Wanneer het gaat om een 1jarige opleiding dan lopen de schulden ook niet zo hoog op.. Het is een investering in je eigen toekomst hè, daar zul je zelf ook iets voor moeten opgeven. Bovendien kun je misschien parttime aan het werk?
@ hipslala: zo zou natuurlijk elke student zonder bijbaan oid een WW uitkering kunnen aanvragen..
Ik heb ooit (in een lang lang ... lang verleden) studiefinanciering gehad en had daarbij een bijbaantje. Mijn werkgever ging failliet, heeft een advocaat voor zijn personeel geregeld zodat we via deze advocaat bezwaar konden indienen tegen het ontslag en ik... ik kreeg gewoon WW naast mijn stufi.

Was wel in... pakweg 1995 ofzo.

Dus het kan zijn dat de regels veranderd zijn.

En, niet geheel onbelangrijk, het was een parttime baan.

En jij krijgt WW voor een fulltime baan en wil stufi gaan aanvragen voor een voltijd studie.

Dus niet vergelijkbaar.
Klopt dat ik dan niet (volledig) beschikbaar ben voor werk, maar er zijn uitzonderingen. Ik weet dat het in sommige gevallen wel kan, als de opleiding nodig is om weer aan het werk te komen omdat je anders langdurig werkloos wordt. Nu vroeg ik mij af of iemand daar meer van weet/ervaring mee heeft. Vastgoed is waarschijnlijk komende jaren echt geen werk in te vinden, maar ik weet niet hoe het UWV dit bepaalt.
[quote]Onzinvol schreef op 06 februari 2012 @ 15:33:

@ hipslala: zo zou natuurlijk elke student zonder bijbaan oid een WW uitkering kunnen aanvragen..[/quote

Tuurlijk niet.. Voor ww moet je aan de voorwaarden voldoen, oa gewerkt hebben. En ja, als een bijbaantje hebt gehad ( bv een jaar) en je raakt werkloos mag je ww aanvragen.student of niet. Je moet wl beschikbaar zijn idd. Zie het voorbeeld van tikal.
Ik heb tijdens mijn WW een opleiding gevolgd tot docent. Dat was in deeltijd (één dag en avond per week) en dus was ik nog vier dagen per week beschikbaar voor werk.

Ik volgde de opleiding op eigen initiatief en had het in eerste instantie niet eens gemeld. Ik werkte namelijk vóór mijn werkeloosheid ook vier dagen, dus ik was net zo beschikbaar als voorheen. Mijn contactpersoon meldde echter dat ik de opleiding vergoed zou kunnen krijgen, waarop ik daarvoor een aanvraag deed. Het antwoord kwam neer op: "U heeft geen recht op vergoeding omdat het niet het idee was van het UWV om te gaan studeren" . Het was iets te veel eigen initiatief voor ze blijkbaar.

Inmiddels ben ik afgestudeerd en werk ik met veel plezier in het onderwijs.

Als jij vóórdat je gaat studeren een aanvraag doet en daarbij aantoont dat er veel vraag is in jouw omgeving naar docenten in dat vakgebied, maak jij misschien wel kans op vergoeding..?
WW en scholing
Zo Patra, das ook weer lekker lullig zeg!

Dus eigenlijk moet het idee vanuit het uwv komen, dan is er een kans dat ze het vergoeden..

Zie net dat er ook andere regels zijn voor mensen die bij overheid of onderwijs werken. Iemand daar ervaring mee? Werk op dit moment nl sinds een jaartje bij de overheid.
Als het een avondstudie is en je blijft gewoon op zoek naar werk (en pakt het ook aan), dan mag je natuurlijk op eigen kosten die opleiding volgen.

Je krijgt geen jaar vrijstelling van sollicitatieplicht voor een studie. Zeker niet als die studie boven MBO-2-niveau ligt.

Vergoeding van de opleiding krijg je bijna nooit meer van het UWV. De enige vergoedingen die soms gegeven worden zijn voor korte cursussen en ook weer niet hoger dan MBO-2-niveau.

De enige mogelijkheid die je hebt: solliciteren als zij-instromer in het vak dat je wilt gaan geven. Zeker met een vak als Duits, economie of wiskunde liggen daar nog wel mogelijkheden.
...
Okee, bedankt voor de info! Ik ga in elk geval solliciteren naar een baan als docent. Mocht dat niet lukken, dan zal ik gewoon de studie volgen, hopen dat ik een betaalde lio kan krijgen en desnoods lenen. Wij liever niet lenen want heb nu geen studieschuld, alle veel gewerkt naar begreep al dat dat met een lio niet goed te doen is. Daarom hoopte ik ook op een deel ww, maar helaas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven