Geld & Recht alle pijlers

Zelf hypotheek afsluiten?

08-04-2016 12:47 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Hypotheker vraagt €3000 aan advieskosten! Als je regelrecht naar de bank gaat bijvoorbeeld ABN AMRO betaal je ook gauw €1200. Vind ik nog steeds veel geld! Dit is wat ik belangrijk vind. Zie ik iets over het hoofd?

- rente zo laag mogelijk

- nhg

- annuïteitenhypotheek

- boetevrij kunnen aflossen evt. oversluiten

- min 10 jaar vast

Als ik weet wat ik wil, dan kan ik toch ook zelf mijn hypotheek afsluiten? LLoyds bank doet dat al voor €310,-. Eerst moet je een kennistoets doen, vet makkelijke toets overigens..

Ik heb gewoon voor de vergelijk drie gratis orientatiegesprekken gevoerd bij verschillende banken/adviseurs en ze zeggen allemaal hetzelfde.

Denk ik nu te makkelijk? Wat is het addertje onder het gras? Wie heeft hier ervaring mee? Waarom leggen mensen €3000,- voor wat blabla?

Roep maar!
Er zijn meer adviseurs dan alleen de Hypotheker. Die is inderdaad belachelijk duur.
quote:mevrouw87 schreef op 08 april 2016 @ 19:44:

[...]

Nee, het ging best goed. Vraagprijs was 147,5 ik begon met 127,5, werd afgewezen. Toen zei ik 130. Tijdens het telefoongesprek zei de makelaar dat dat nog steeds te weinig was en ik zei misschien is het handig dat de verkopers aangeven wat ze min. willen. Hij liet 140 vallen. Ik zei dat dat niet haalbaar was vanwege lopende studieschuld. Was een fijn telefoongesprek, makelaar dacht mee. Uiteindelijk vanochtend belde hij me, weer viel 140 en of ik misschien geld kon lenen van mijn ouders oid. Ik legde mijn eindbod van 135 neer. Krijg ik een paar uur later een berichtje dat de verkopers niet minder willen dan 142!!

Ja, de makelaar dacht dat ze 140 wilden. Ik zei toen dat ik bij m'n eindbod blijf en dat zij hun opleverdatum kunnen kiezen. Kreeg ik een kei droog sms'je: jammer. Ik dacht echt huh?!

Nu denk ik ook al zou ik het geld ervoor hebben nog krijg je het niet. Slechte makelaar! Bovendien mag ik en wil ik niet zoveel lenen, maar het huis was echt helemaal het eind.De makelaar dacht goed mee? Wtf, dit was de makelaar van de vérkopers en daar leg jij even op tafel dat je een studieschuld hebt die je hypotheekmogelijkheden beperkt? Geen wonder dat ze je bod hebben afgewezen, ik zou me als verkoper ernstig gaan afvragen of je die financiering überhaupt wel rond krijgt.
Trouwens, ik vind het wel goed dat je je verdiept in de hypotheek en wat er allemaal bij komt kijken. Ik stelde hier een tijdje terug een vraag over bijkomende kosten en heb me toen echt verbaasd over de reacties. De helft van de mensen had geen flauw idee waarvoor ze nou eigenlijk precies hadden betaald. Dat zou mij dan weer nooit overkomen, als ik 7K op tafel leg dan weet ik van elke cent waar het voor bestemd is.

Een hypotheek zonder adviseur kan als je iets heel standaards wilt. Ik heb helemaal geen spannende hypotheekvorm maar wilde wel zoveel mogelijk variabele rente. De hypotheek die ik nu heb had ik niet kunnen afsluiten zonder adviseur, die me overigens geen 3000 euro heeft gekost.
Je kunt dat zelf doen. Soms heeft de hypotheker een deal met een verstrekker waardoor hij de hypotheek goedkoper kan aanbieden dan als je het zelf zou regelen, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn.
quote:starbright schreef op 10 april 2016 @ 14:51:

Trouwens, ik vind het wel goed dat je je verdiept in de hypotheek en wat er allemaal bij komt kijken. Ik stelde hier een tijdje terug een vraag over bijkomende kosten en heb me toen echt verbaasd over de reacties. De helft van de mensen had geen flauw idee waarvoor ze nou eigenlijk precies hadden betaald. Dat zou mij dan weer nooit overkomen, als ik 7K op tafel leg dan weet ik van elke cent waar het voor bestemd is.

Een hypotheek zonder adviseur kan als je iets heel standaards wilt. Ik heb helemaal geen spannende hypotheekvorm maar wilde wel zoveel mogelijk variabele rente. De hypotheek die ik nu heb had ik niet kunnen afsluiten zonder adviseur, die me overigens geen 3000 euro heeft gekost.Waar je die 7k voor neerlegt staat gewoon heel netjes uitgelegd in de nota van de notaris. En de voorspelling van onze adviseur week om precies te zijn 5,95 euro af van de uiteindelijke nota.
quote:starbright schreef op 10 april 2016 @ 13:57:

[...]

De makelaar dacht goed mee? Wtf, dit was de makelaar van de vérkopers en daar leg jij even op tafel dat je een studieschuld hebt die je hypotheekmogelijkheden beperkt? Geen wonder dat ze je bod hebben afgewezen, ik zou me als verkoper ernstig gaan afvragen of je die financiering überhaupt wel rond krijgt.

Dat je een studieschuld hebt wil nog niet zeggen dat je geen hyp krijgt. Ik kan het me wel voorstellen als je een schuld hebt van 20k ofzo, maar mijn studieschuld valt reuze mee.

Jij bent trouwens de eerste die zo reageert. Ik zie de studieschuld eerder als een tegenargument.
quote:mevrouw87 schreef op 10 april 2016 @ 18:46:

Ik zie de studieschuld eerder als een tegenargument.

Als tegenargument op wat?

Met een studieschuld kun je nu eenmaal minder lenen dan zonder. En meestal gaat de hypotheekverstrekker uit van de oorspronkelijke schuld, ook als je de schuld al grotendeels hebt afgelost. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat de verkopers twijfels hadden over je kredietwaardigheid en dat dat misschien heeft meegespeeld bij het afkappen van de onderhandelingen.
tenenkrommend dit topic. Ik kan hier uit iedere post wel iets halen wat niet klopt. Begin eens met de voorwaarden op de site van NHG zelf te lezen alvorens hier iets te roepen. Ga daarna door naar de site van de AFM en kom dan nog eens wat roepen.
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord
quote:dieddo schreef op 10 april 2016 @ 19:09:

tenenkrommend dit topic. Ik kan hier uit iedere post wel iets halen wat niet klopt. Begin eens met de voorwaarden op de site van NHG zelf te lezen alvorens hier iets te roepen. Ga daarna door naar de site van de AFM en kom dan nog eens wat roepen.Ik ben erg benieuwd, voorbeelden?
Bijvoorbeeld het verhaal van TO... gestart met een hypotheek vorig jaar. Verkocht zonder restschuld. oké tot zover gaat het goed.

Hoelang heeft die hypotheek gelopen? weet je exact het annuïtair afgeloste bedrag? het aantal maanden? hoe lang heb je nog HRA over je schuld van toen? Hoe hoog is de hypotheek nu? hoeveel mag ze (met andere partner?? ) zelf nog 30 jaar ???

Ander voorbeeld... er zit nogal verschil in de studieschulden. : met een studiefinanciering betreft; in dat geval mag rekening worden gehouden met 0,75% op maandbasis van het oorspronkelijke leningbedrag dan wel 0,45% van het oorspronkelijke leningbedrag indien het een lening betreft conform de Wet studievoorschot. Indien uit correspondentie van DUO blijkt dat sprake is van een extra aflossing op het leningbedrag en op basis daarvan een nieuwe maandannuïteit is overeengekomen, mag worden uitgegaan van dat lagere leningbedrag;

Er wordt hier gesproken over advies bij een rentevastperiode. Dat is nooit een advies. Een adviseur zal niemand adviseren 20 jaar rente vast te nemen. Dat doet een adviseur op basis van vragen en antwoorden.

Zo maar wat dingen..
quote:dieddo schreef op 10 april 2016 @ 19:22:

Bijvoorbeeld het verhaal van TO... gestart met een hypotheek vorig jaar. Verkocht zonder restschuld. oké tot zover gaat het goed.

Hoelang heeft die hypotheek gelopen? weet je exact het annuïtair afgeloste bedrag? het aantal maanden? hoe lang heb je nog HRA over je schuld van toen? Hoe hoog is de hypotheek nu? hoeveel mag ze (met andere partner?? ) zelf nog 30 jaar ???

Ander voorbeeld... er zit nogal verschil in de studieschulden. : met een studiefinanciering betreft; in dat geval mag rekening worden gehouden met 0,75% op maandbasis van het oorspronkelijke leningbedrag dan wel 0,45% van het oorspronkelijke leningbedrag indien het een lening betreft conform de Wet studievoorschot. Indien uit correspondentie van DUO blijkt dat sprake is van een extra aflossing op het leningbedrag en op basis daarvan een nieuwe maandannuïteit is overeengekomen, mag worden uitgegaan van dat lagere leningbedrag;

Er wordt hier gesproken over advies bij een rentevastperiode. Dat is nooit een advies. Een adviseur zal niemand adviseren 20 jaar rente vast te nemen. Dat doet een adviseur op basis van vragen en antwoorden.

Zo maar wat dingen..

Ik heb het idee dat jij een ander topic hebt gelezen.....

TO heeft inderdaad weinig informatie gegeven over haar hypotheekverleden, dat ben ik met je eens. Maar verder lees ik vooral heel veel zaken die TO in overweging zou moeten/kunnen nemen bij het bepalen welke hypotheekvorm het beste bij haar past zonder dat er wordt gezegd dat dit advies voor TO passend is. Bijvoorbeeld over de rentevastperiode.

En qua studieschuld wordt er niet gezegd hoe en op welke manier het invloed heeft op je hypotheek. TO noemt alleen dat het voor haar een reden was om voor een maximaal hypotheekbedrag te kiezen.
Ik heb idd de helft maar gelezen. klopt. maar ik lees toch wel dat er mensen zijn die menen een advies over de rentevastperiode te horen.

Ik las ergens een stukje over iemand die in onderhandeling was en haar studieschuld naar de makelaar toe vermeldde. Misschien heb ik inderdaad te weinig gelezen en kan ik beter dit soort topics vermijden.
Mevrouw87 dat je eerder een hypotheek hebt gehad heeft fiscaal gevolgen.

Daarnaast heb ik het idee, gezien je reacties, dat je er eigenlijk weinig verstand van hebt. Een hypotheek zal waarschijnlijk de grootste financiële verplichting zijn die je ooit aan gaat. Wil je daar echt t risico mee lopen dat je niet volledig geïnformeerd bent om een paar honderd euro te besparen? ( Opzich ben ik niet tegen execution only maar dan moet je er wel wat verstand van hebben)
quote:dieddo schreef op 10 april 2016 @ 19:40:

Ik heb idd de helft maar gelezen. klopt. maar ik lees toch wel dat er mensen zijn die menen een advies over de rentevastperiode te horen.

Ik las ergens een stukje over iemand die in onderhandeling was en haar studieschuld naar de makelaar toe vermeldde. Misschien heb ik inderdaad te weinig gelezen en kan ik beter dit soort topics vermijden.

Dat eerste kan toch ook? Op basis van de voorkeuren, wensen en omstandigheden van iemand kan de adviseur toch vertellen wat er mogelijk is en wat hij zou adviseren in die situatie?

En dat tweede klopt, dat heeft TO inderdaad gedaan. Dat vond iedereen raar ;)

Ik vond dit topic juist wel ok omdat ht er juist over ging welke overwegingen er allemaal zijn bij het afsluiten van de hypotheek en waar je allemaal over moet nadenken, zonder dat er iemand de waarheid in pacht lijkt te hebben.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-04-2016 13:56
Reden: spam
% gewijzigd
Veel mensen begint het al te duizelen als ze bij wijze van spreken 2 getallen zien. Dan is een financieel adviseur geen overbodige luxe.
quote:mooiedromen schreef op 10 april 2016 @ 21:18:

Mevrouw87 dat je eerder een hypotheek hebt gehad heeft fiscaal gevolgen.

Daarnaast heb ik het idee, gezien je reacties, dat je er eigenlijk weinig verstand van hebt. Een hypotheek zal waarschijnlijk de grootste financiële verplichting zijn die je ooit aan gaat. Wil je daar echt t risico mee lopen dat je niet volledig geïnformeerd bent om een paar honderd euro te besparen? ( Opzich ben ik niet tegen execution only maar dan moet je er wel wat verstand van hebben)Hoi, ik heb toch een adviseur in de arm genomen
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 10 april 2016 @ 22:22:

[...]

Dat eerste kan toch ook? Op basis van de voorkeuren, wensen en omstandigheden van iemand kan de adviseur toch vertellen wat er mogelijk is en wat hij zou adviseren in die situatie?

En dat tweede klopt, dat heeft TO inderdaad gedaan. Dat vond iedereen raar ;)

Ik vond dit topic juist wel ok omdat ht er juist over ging welke overwegingen er allemaal zijn bij het afsluiten van de hypotheek en waar je allemaal over moet nadenken, zonder dat er iemand de waarheid in pacht lijkt te hebben.Oke, is het een dikke blunder nu ik m'n studieschuld heb vermeld? :(((
Ik snap niet waarom je dat zou doen? Een studieschuld beperkt je mogelijkheden om te lenen nogal. Verkopers willen graag makkelijk verkopen zonder gedoe. Dus waarom zou je dat willen melden bij de makelaar van de verkoper? Ik zou überhaupt tegen de verkopend makelaar niet noemen waar mijn uiterste prijs ligt.
Een beetje offtopic, maar gisteren stuurde de verkopende makelaar mij een sms dat de verkopers het toch evt. voor 140k willen, met 6 uitroeptekens. Alsof ik nu een gat in de lucht moet springen, vies spelletje dit... ik had namelijk 135k als eindbod. Ik heb nog niet gereageerd, maar wat is nu wijsheid? Wachten en 2000 euro erbij doen?
ik zou inderdaad reageren met je kent mijn eindbod, meer dan 135 wil ik niet betalen, met 6 uitroeptekens
Heb 137,5k geboden met een bedenktijd van 1 avond. Ze zijn akkoord gegaan!
Gefeliciteerd mevrouw87! Nu dan toch naar een hypotheekadvsieur?
quote:suuz393 schreef op 13 april 2016 @ 11:40:

Gefeliciteerd mevrouw87! Nu dan toch naar een hypotheekadvsieur?

Dank je wel!

Ja, lijkt me toch wel verstandig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven