Geld & Recht alle pijlers

zijn deze lasten voor hypotheek / levensverzekering normaal?

25-11-2010 14:44 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Advies/meningen gevraagd...

Wij hebben een hypotheek (spaarhypotheek ca. EUR 235.000 en stukje afslossingsvrije hypotheek van EUR 12.000) met daaraan gekoppeld een levensverzekering.

Maandelijks betalen wij aan de hypotheekverstrekker EUR 845 en voor de levensverzekering EUR 385. Dan krijgen we met de teruggaaf ca. EUR 275 per maand terug, dus dat is qua hypotheek wel oké.

Maar ik vind dat maandelijkse bedrag van die levensverzekering zo absurd hoog. Ligt dat aan mij?

(achterliggende gedachte was destijds dat bij overlijden van de één, de ander in het huis kon blijven wonen dus dat er 140.000 euro afgelost zou worden van de spaarhypotheek)

Nu we minder werken vanwege ons kindje, valt me des te meer op hoe hoog dit bedrag eigenlijk is.

Ben benieuwd of jullie ook zoveel betalen...
Misschien een stomme vraag, maar hoeveel is de hypotheekrente?

Dan kan ik het wel even voor je uitrekenen..
Rook jij en/of je partner? Misschien een bepaalde aandoening? Dat verhoogt altijd het bedrag van de levensverzekering wat je moet betalen.
Jullie premie voor de spaarverzekering is zo hoog omdat je heel veel gaat sparen in 30 jaar. Het voordeel hiervan is wel dat je bijna hypotheekvrij bent over 30 jaar en dan dus hele lage maandlasten hebt.

Afhankelijk van hoeveel jullie verdienen zou je je voorlopige teruggaaf ook nog iets hoger kunnen( uitgaand van 42%)
wow dat is echt hoog!

Die van ons is 167,= per maand en dat vind ik al hoog.

@Brabo85 kan dat echt uitgerekend worden nav de hypotheekrente???

Onze hypotheekrente wisselt per jaar, hoe kan je dat dan nog uitrekenen??
@ brabo..hoe wil je dat gaan berekenen zonder leeftijd gegevens etc ?(rente kan je natuurlijk ook zelf berekenen 4,1%)

De rente is heel laag, het is de spaarinleg die het zo duur maakt. En die is dan weer duur ivm de hoogte van het doelkapitaal alsmede de lage rente!
Het lijken mij erg vreemde bedragen als ik het zo zie.

Alleen voor een levensverzekering is het een absurd hoog bedrag. Weet je zeker dat hier niet een deel van de spaar-inleg bij zit?

Je zegt dat je 845 aan je bank betaalt per maand, ik neem aan dat dit alleen de rente is? (Anders is het een wel heel erg laag bedrag). Dit blijkt niet duidelijk uit je openingspost.

Kijk even in je contract/specificaties of dit bedrag werkelijk alleen voor de levensverzekering is, of dat het ook de spaarinleg betreft. En wat dan de precieze bedragen zijn.

Met die gegevens, en de looptijd van de hypotheek, en de hypotheekrente kun je inderdaad narekenen of dat ongeveer klopt.
Die van ons is maar EUR 25,- per maand! Dus tja of die van jullie is hoog of die van ons absurd laag :D
TO, ben je er nog?
Ik zie 1981 staan, kan je bij wijze van indicatie gebruiken; heb thuis nog sterfte-tabellen liggen van het vak levensverzekeringswiskunde....dus bij benadering kan ik wel zeggen of het ongeveer klopt.

De rente is voor het spaargedeelte relevant; dit zit bij de hypotheek-inleg.

De levensverzekering is apart; als die maar 140.000 kan ik bij voorbaar al zeggen dat ie hoog is; tenzij ie wordt uitgekeerd als beide partners nog in leven zijn.

Waaarom heb je en een spaarhypotheek en levensverzekering in godsnaam? Los je 235.000 af met de spaarhypoteek of met de levensverzekering?
Wat veel!

Die van ons is +/- 40 euro p.p.
Ik denk toch echt dat die premie is voor een spaarpolis (opbouw en risico tegelijk). Alle banken incasseren namelijk premie en rente apart en ze noemt maar 2 bedragen.

Dus het eerste is alleen rente (anders betaalt ze nog minder dan 4,1 rente)
ik betaal ¤98 in mijn eentje per maand.

Het is echter wel een spaar/levensverzekering, als ik het huis eerder verkoop komt het opgebouwde gedeelte vrij...
Dat lijkt mij ook zero, maar TO lijkt ervan uit te gaan dat dit niet het geval is. Vandaar dat ik het vroeg aan TO.
Ik denk dat het afhankelijk is wat voor een hypotheekvorm je hebt.

Bij ons worden er 4 bedragen afgeschreven, we hebben een bankspaarhypotheek met overlijdensrisicoverzekering. 1x hypotheekrente, 1x inleg sparen, 1x premie man voor overlijdensrisicoverzekering, en 1x premie voor mij voor de overlijdensrisicoverzekering.

Die laatste twee verschillen namelijk, er wordt een verschillend bedrag afgelost wanneer een van ons komt te overlijden. Het bedrag wat je aan hypotheekrente betaald is afhankelijk van de hoogte van de rente, de spaarinleg is afhankelijk van de hypotheekrente, maar ook van het aflossingsvrije deel (als je dat hebt, en hoe groot dat dan is. Hoe meer je aflost, hoe meer je nu dus al moet sparen als de rente laag is), en de premie voor de overlijdensrisicoverzekering is afhankelijk van wie er verzekerd is (met alle kwalen en andere gezondheidseigenschappen), welk bedrag er uitgekeerd wordt, en hoeveel er dan uitgekeerd wordt.
Ik betaal namelijk 7,- per maand voor mijn levensverzekering. (Maar dit is dus een levensverzekering, en daar zit geen spaarverzekering bij)
Wij betalen 175,- en zijn verzekerd voor 120.000,-

Maar er wordt volgens mij ook een gedeelte van gespaard.

Kortom, je bent hier appels met peren aan het vergelijken....
Dropshot, is dat 1 levensverzekering? En die keert bij overlijden 120.000 euro uit? Mag ik dan vragen hoe oud je bent? Want als je dat geld 30 jaar lang spaart heb je dat er ook uit.

edit: oh, ik zie dat het een spaarverzekering is. Dat is inderdaad appels met peren vergelijken...
Sorry, moest even wat doen voor het werk :-)

Allereerst, we zijn allebei gezond en roken niet en zijn resp. 29 en 34.

Volgens mij is het een levensverzekering waarmee je spaart voor je hypotheek. Die EUR 235.000 aan spaarhypotheek staat 10 jaar vast tegen (uit mijn hoofd) 4,1% rente. Is dus in een gunstige tijd afgesloten. Looptijd is 28 jaar (i.v.m. al 2 jaar 'gebruikt' aan teruggave).

Maar kan het dan zijn dat die 845 euro alleen rente is?! Dat zou betekenen dat we dat bedrag dus ook kwijt zouden zijn bij een aflossingsvrije hypotheek voor dit bedrag. Dat kan ik me haast niet voorstellen...

Sorry hoor, maar ik vind het ingewikkelde materie!
Heb het hele contract trouwens nu niet bij de hand, maar ik was gewoon eens even nieuwsgierig hoe dat bij anderen is met een vergelijkbare hypotheek.... Er zijn vast meer mensen met een spaarhypotheek tussen de 2 en 3 ton en daaraan zo'n levensverzekering (kapitaalverzekering?!)....
Die 845,- is rente.

235000 + 12.000= 247000 x 4,1% /12 mnd = 843,92
quote:zero181 schreef op 25 november 2010 @ 15:23:

Ik denk toch echt dat die premie is voor een spaarpolis (opbouw en risico tegelijk). Alle banken incasseren namelijk premie en rente apart en ze noemt maar 2 bedragen.

Dus het eerste is alleen rente (anders betaalt ze nog minder dan 4,1 rente)

Ik ben ook van 1981 en heb een spaarhypotheek, dus met de bovengenoemde delen. Mijn geleende bedrag is stukken lager (alleenstaand/wonend in appartement), maar verder los ik alles af, dus redelijk vergelijkbaar met situatie en in verhouding betaal ik ongeveer hetzelfde als TO. (Ook zelfde verhouding aflossings-/verzekeringsgedeelte vs. rentegedeelte.)

TO heb je een spaarhypotheek?
Ik schat in dat van die 385 er ongeveer 350 bestemd is voor de spaarpot om aan het eind van de looptijd de som van 235.000 af te lossen (uitgaand van een rentepercentage van 4,1%).

Daarnaast heb je een levensverzekering voor 140.000. Ik denk dat je daar 35 euro voor betaald.

En ja, die 845 is alleen maar de rente...
ankalida wijzigde dit bericht op 25-11-2010 15:43
Reden: aanvulling
% gewijzigd
...
Onze levensverzekering is 136 euro per maand.
Ja als je een aflosvrije hypotheek zou hebben zou je ook die 800zoveel betalen. 4,1% rente is heel laag hoor dus als je er achter staat dat je in 28 jaar bijna heel je hypotheek wilt aflossen kan je gewoon blij zijn met je hypotheek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven