Geld & Recht alle pijlers

Zoon 18 jaar, wat zelf laten betalen?

23-01-2020 09:03 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Zoon krijgt vanaf deze maand studiefinanciering en wij dus geen kinderbijslag meer. Hij woont nog thuis, volgt een voltijd MBO opleiding en heeft een zaterdag/vakantiebaantje. Tot nu toe betaalden wij veel voor hem, alleen de extraatjes deed hij van zijn werkgeld.
Nu hebben we hier geen dikke vetpot, en gezien de kinderbijslag ook wegvalt zit ik wel te denken om hem zelf dingen te laten betalen. We hebben al wel wat geld weggezet om volgend jaar het schoolgeld te betalen.
Ik dacht zelf bijvoorbeeld aan het telefoonabonnement en sportschoolabonnement. Wat betalen jullie 18 jarigen zelf?
Ja tuurlijk kan hij dat zelf betalen. Hij is 18 en dus een volwassene (!). Ik betaalde alles zelf op mijn 18e.
Alle reacties Link kopieren
Dat je nog steeds het telefoonabonnement betaalde! :O
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Sportschool en telefoonabonnement lijkt me een goed begin. Afhankelijk van zijn inkomsten kan daar de zorgverzekering ook bij.

Ik moest gewoon alles zelf betalen toen ik 18 werd.
En voor m'n 18de betaalde ik ook al veel zelf eigenlijk.
_melon wijzigde dit bericht op 23-01-2020 09:09
13.73% gewijzigd
Bij ons was het altijd zo dat studie gerelateerde zaken betaald werden door de ouders en hobby’s door mijzelf.
Enige dat ik op mijn 18e zelf betaalde was de benzine van mijn auto en dat verdiende ik door te carpoolen naar school.

Vind het echt niet normaal om pubers van die leeftijd al alles zelf te laten betalen. Ze moeten nog studeren. Anders heb je nog kans ook dat ze stoppen met studeren zodat ze meer geld hebben door een arbeidersbaantje aan te nemen.
Die MBO basisbeurs is die uberhaupt toereikend voor alle schoolkosten?
Alle reacties Link kopieren
Wij betalen telefoon en zorgkosten (telefoonabo is maar een tientje in de maand en daar blijven de kinderen ook gewoon onder) Daarnaast schoolgerelateerde zaken, inderdaad.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Wij betalen de meeste dingen. Ik ben het met Redbulletje eens.
Sportschool en telefoon en uitgaan geld ect zelf laten betalen vind ik niet raar.


Alles zelf laten betalen wel, of je moet hem gaan laten lenen, dat zou ik voor andere dingen dan school ( soms kan het echt niet anders met huidig stelsel mbt studiekosten) echt niet wenselijk vinden.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 23-01-2020 09:16
63.79% gewijzigd
redbulletje schreef:
23-01-2020 09:11
Enige dat ik op mijn 18e zelf betaalde was de benzine van mijn auto en dat verdiende ik door te carpoolen naar school.

Vind het echt niet normaal om pubers van die leeftijd al alles zelf te laten betalen. Ze moeten nog studeren. Anders heb je nog kans ook dat ze stoppen met studeren zodat ze meer geld hebben door een arbeidersbaantje aan te nemen.
Of je hebt de kans dat ze inzien dat het leven geld kost. Niks mis met werken en studeren tegelijk. 9 vd 10 studenten doet dat. Als je op kamers gaat als student zal je toch ook je eigen boodschappen etc. moeten betalen. Prima als je als ouder bijdraagt aan studiekosten maar serieus, een telefoonabonnement van je 18e jarige betalen? Waarom in godsnaam?
Alle reacties Link kopieren
Behalve het uit gaan hoefde onze zoon helemaal niks zelf te betalen toen hij 18 werd. Sterker nog, hij kreeg toen nog steeds 'zakgeld' wat wij elke maand naar zijn rekening overschreven. Opa schreef ook elke maand geld naar hem over en hij had ook een bijbaantje.
Alle reacties Link kopieren
Doorenvogels55 schreef:
23-01-2020 09:13
Wij betalen de meeste dingen. Ik ben het met Redbulletje eens.

Ik op zich ook wel, maar TO zegt zelf niet veel geld te hebben. Dan zou voor mij telefoonabonnement naar zoon gaan. (is in ons geval dus niet veel, maar oké) Kleding betaalden de kinderen voor hun 18e van kleedgeld, wat samen met hun zakgeld ongeveer gelijk was aan de kinderbijslag. Na hun 18e kregen ze dus geen kleed- en zakgeld meer en betaalden ze hun kleding zelf.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ook als je ouders wel dingen voor je betalen heb je echt wel door dat het leven geld kost hoor.
Alle reacties Link kopieren
Treurniet12 schreef:
23-01-2020 09:15
Of je hebt de kans dat ze inzien dat het leven geld kost. Niks mis met werken en studeren tegelijk. 9 vd 10 studenten doet dat. Als je op kamers gaat als student zal je toch ook je eigen boodschappen etc. moeten betalen. Prima als je als ouder bijdraagt aan studiekosten maar serieus, een telefoonabonnement van je 18e jarige betalen? Waarom in godsnaam?
Maar waarom niet, als het kan? Mijn kinderen weten heus wel dat leven geld kost. Maar waarom hen met geldproblemen laten zitten, nu of later, wanneer wij het gewoon kunnen missen?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik woonde toen al op mezelf, hij kan toch ook wel iets bijdrage per maand.. niet veel maar gewoon om te wennen aan vaste lasten hebben.
Hoeveel studiefinanciering krijgt hij? In sommige gevallen is dat minder dan de zorgverzekering die hij moet gaan betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het omdraaien: In principe betaalt hij alles zelf, en jullie vullen eventueel aan wat hij daar redelijkerwijs voor nodig heeft. Stufi is 85 euro zie ik, daarnaast krijgt hij natuurlijk zorgtoeslag. Dat is dus al genoeg voor telefoon en zorgverzekering. Sportschool, kleding en hobby's/uitgaan kan hij ook zelf regelen. Wanneer dat betekent dat hij dan zóveel moet werken dat zijn school eronder gaat lijden, kun je hem eventueel 'zakgeld' of hoe je het dan ook wilt noemen geven. Maar hij moet hierin ook keuzes leren maken.
Ik ben er in ieder geval altijd heel erg vóór om kinderen (pubers) zélf dingen te laten betalen, eventueel dus van zak-/kleedgeld dat ik zelf eerst aan hen heb gegeven. Zo hebben mijn ouders dat bij mij ook gedaan. Mijn eigen dochter is pas 11, maar krijgt nu wel méér zakgeld waar ze dan weer zelf verjaardagskadootjes voor vriendinnen van moet kopen. Die kunnen wij natuurlijk ook rechtstreeks voor haar betalen, maar zo leert ze zelf sparen en plannen.
lariba wijzigde dit bericht op 23-01-2020 09:20
2.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Overigens hebben mijn ouders ook bij ons bijgesprongen, toen het even wat minder ging. Zo hebben de ouders van mijn moeder weer bij mijn ouders bijgesprongen, als het even lastig was. Ik zie niet in wat daar zo vreselijk erg aan is.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
ik heb vanaf mijn 18e alles zelf betaald, inclusief op kamers wonen. Geen moment bedacht om te stoppen met de studie.

Voor TO, je zoon heeft nu ook recht op zorgtoeslag, vraag dit aan.

Wat je wel of niet betaalt is aan jullie zelf. Doe wat het best bij jullie financiële plaatje past.
Alle reacties Link kopieren
Ik betaalde alles zelf, terwijl ik nog op de middelbare school zat. Als je geen geld had, jammer dan. Dus gewoon contributie voor sportclub op zij leggen het hele jaar.

Heel af en toe kreeg ik wel iets van kleding. Maar vaste lasten zoals zorgverzekering (hij krijgt waarschijnlijk ook zorgtoeslag), telefoon, sporten gewoon zelf betalen.
Wanneer jullie krap komen te zitten omdat de kinderbijslag wegvalt maar hij wel studiefinanciering krijgt vind ik het niet vreemd om in ieder geval sportschool en telefoonkosten zelf te laten betalen.

Het is niet zo dat hij ineens minder te besteden heeft dan.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
23-01-2020 09:18
Maar waarom niet, als het kan? Mijn kinderen weten heus wel dat leven geld kost. Maar waarom hen met geldproblemen laten zitten, nu of later, wanneer wij het gewoon kunnen missen?
Dat hoeft natuurlijk ook niet. Maar dan zou ik dus een vast bedrag per maand aan zoon overmaken (gewoon: inkomsten en uitgaven per jaar / maand op een rijtje en dan een redelijk maandbedrag uitrekenen), en het hem verder zelf laten regelen.
Toen ik studeerde was het collegegeld 2000 per jaar of zo. Ik kreeg daarvoor dan 170 euro per maand extra toelage van mijn ouders, maar moest zelf zorgen dat ik het geld had in september. Had ik door het jaar teveel opgemaakt, ging dus een deel van mijn vakantiebaantje daar naartoe.
lariba wijzigde dit bericht op 23-01-2020 09:26
33.56% gewijzigd
Bendela schreef:
23-01-2020 09:21
Wanneer jullie krap komen te zitten omdat de kinderbijslag wegvalt maar hij wel studiefinanciering krijgt vind ik het niet vreemd om in ieder geval sportschool en telefoonkosten zelf te laten betalen.

Het is niet zo dat hij ineens minder te besteden heeft dan.
Wie betaald de school en studiematerialen dan? Die zijn niet gratis hoor.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk een stuk mee betalen. Dit is ook een goede manier om inzichten te krijgen in financiën en dat je je geld maar 1x kan uitgeven en dat je keuzes moet maken. Wil hij meer of luxere dingen, dan moet hij meer gaan werken.

Zeker wanneer ook heel zorgvuldig om moeten gaan met geld.

Je zoon is 18, daar kan je waarschijnlijk wel een volwassen gesprek mee houden. Geef hem inzichten in jullie financiën (niet tot op achter de komma) maar wel de globale cijfers. Het geld kan maar 1x uitgegeven worden, ook door jullie als ouders. Dat zal waarschijnlijk betekenen dat hij meer zelf moet bijdragen dan sommige van zijn vrienden waarbij zijn ouders twee verdieners zijn meer groot inkomen.

Heel leven is niet altijd eerlijk. En het is als taak van de ouders om niet alleen maar mooi weer te spelen maar ook reëel te zijn aangaande financiële bestedingsruimte.

Hoeveel hij uiteindelijk bij gaat dragen, daar moeten jullie gezamenlijk uit komen. Of bepaalde kosten voor hem zelf, of een percentage van zijn inkomen.

Hij zal zo alleen maar leren om vanaf redelijk jonge leeftijd verstandig met geld om te gaan. Dat geeft hem een betere start voor de toekomst.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven