Geld & Recht alle pijlers

Zoon 18 jaar, wat zelf laten betalen?

23-01-2020 09:03 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Zoon krijgt vanaf deze maand studiefinanciering en wij dus geen kinderbijslag meer. Hij woont nog thuis, volgt een voltijd MBO opleiding en heeft een zaterdag/vakantiebaantje. Tot nu toe betaalden wij veel voor hem, alleen de extraatjes deed hij van zijn werkgeld.
Nu hebben we hier geen dikke vetpot, en gezien de kinderbijslag ook wegvalt zit ik wel te denken om hem zelf dingen te laten betalen. We hebben al wel wat geld weggezet om volgend jaar het schoolgeld te betalen.
Ik dacht zelf bijvoorbeeld aan het telefoonabonnement en sportschoolabonnement. Wat betalen jullie 18 jarigen zelf?
Vanaf mijn 18e betaalde ik alles zelf, was ook al op kamers. Dus ook het collegegeld, zorgverzekering, auto etc. Had een bijbaantje en kreeg stufi (deels gift en deels lening).

Voor mijn 18e betaalde ik mijn telefoon, uitgaan, zwemmen etc. zelf. Mijn ouders betaalden toen wel nog de zorgverzekering. Voor kledinggeld kreeg ik 1x per drie maanden de kindertoeslag. Ik heb vanaf mijn 13e bijbaantjes gehad.
wittereiger schreef:
23-01-2020 11:10
Ik moest alles zelf betalen, al vanaf de middelbare school. Dat was echt geen leuk leven. Iedereen die zegt alles zelf te hebben betaald en daar 'niet slechter van is geworden', oftewel laat jongeren van nu dat ook maar doen, snap ik echt niet. Of misschien betaalden jullie dan niet echt alles zelf. Ik wil dat mijn kind later comfortabel genoeg kan leven zodat ze zich kan richten op haar studie en de ontwikkelingen die horen bij die leeftijd. Natuurlijk is een bijbaan goed, maar dat is geld 'voor erbij'. Dat kan gespaard worden, uitgegeven voor leuke dingen of bijvoorbeeld een abonnement op iets.

TO, ik zou eens met zoon om de tafel gaan en zijn financiën naast die van jullie leggen en dan samen overleggen wat mogelijk en redelijk is.

Zo denk ik er ook over.
wij hebben alles betaald tot dochter afstudeerde (Kot, studies, kleren, verzekeringen)
Geld van vakantie- en weekendwerk mocht ze houden voor extra's zoals niet studiegerelateerde boeken, muziek, ......
not all who wander are lost
Mijn ouders betaalden vroeger mijn collegegeld en de rest betaalde ik zelf. Er was ook verder geen financiële ruimte om meer te doen. Wij hebben nu meer financiele ruimte en wij betalen ook meer, ook vanaf de 18e verjaardag. Beide is prima, kijk wat past bij je inkomen en bespreek het met je kind.
telefoon en sportschool is prima om zelf te betalen als 18 jarige!
Even zonder de rest gelezen te hebben:

De dag dat onze dochter volwassen werd, had ze niet ineens *poef* een volwassen inkomen. De dingen die wij al betaalden, betalen we nog steeds. Dat stopt pas op het moment dat ze haar diploma heeft en kan gaan werken.
Dan heb ik het over het telefoonabonnement (wat we nu als kerstcadeautje verpakt hebben), ongevallenverzekering en alles op het gebied van studie en auto.

Intussen heeft ze natuurlijk wel gewoon haar bijbaan. Ik ben dus wel gestopt met kleren kopen, make-up, schoenen, uitgaan, sport en kapper.

Omdat wij daarnaast niet in Nederland wonen maar wel werken, zijn wij verantwoordelijk voor haar premie voor de ziektekosten, maar krijgen daar geen toeslag voor. Ik ga er even vanuit dat dat bij jullie anders is. Dus dat kun je hem wel zelf laten betalen natuurlijk.

Kort samengevat; wij betalen wat nodig is, zij alles wat luxe is.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Nog geen 18-jarigen hier, maar de dag dat ze dat wel zijn, hoeven zij hier niets te betalen, tenzij dan de fantasietjes die ze zelf willen en waar ze voor mogen gaan werken. Kost en inwoon, studies en zelfs zaken als rijbewijs betalen wij hen wel gewoon.
redbulletje schreef:
23-01-2020 09:11
Enige dat ik op mijn 18e zelf betaalde was de benzine van mijn auto en dat verdiende ik door te carpoolen naar school.

Vind het echt niet normaal om pubers van die leeftijd al alles zelf te laten betalen. Ze moeten nog studeren. Anders heb je nog kans ook dat ze stoppen met studeren zodat ze meer geld hebben door een arbeidersbaantje aan te nemen.
Ik sluit me hier eigenlijk wel bij aan.
Hier TO weer! Ik was aan het werk dus ik kon even niet reageren.

Wat een verschillende berichten zeg. Sommigen willen me bijna als slechte ouder afschilderen omdat ik hem 'iets' zelf laat betalen.
...tja...ik moest vroeger echt ALLES zelf betalen. Vanaf mijn 17e op kamers en niks geen extraatjes van ouders. Alles betaalde ik zelf en dat was echt niet makkelijk. Dat wil ik mijn kinderen echt besparen.
Hij krijgt idd ook zorgtoeslag. Zijn zorgpremie is wat hoger, hetgene wat hij niet krijgt als zorgpremie vullen wij bij (ongeveer 25 euro, hij heeft ook een aanvullende verzekering). Hij hoeft zijn collegegeld niet zelf te betalen, dat is straks 1185 euro per jaar maar dat hebben we al voor hem en zijn zusje gespaard voor de komende jaren.
Hij krijgt 85 euro stufie. Hij heeft geen aanvulling en een lening wil ik hem niet aandoen.
Verder hoeft ie tot op zekere hoogte geen kleding te kopen, of hij wil zo iets gek duurs dan vraag ik hem om een deel zelf te betalen. Hij wilde bv een paar schoenen, ik vind 120 euro voor een paar prima maar deze waren 200. De 80 euro heeft ie zelf betaald.
Abonnement staat nog op mijn naam maar die wil ik op zijn eigen naam zetten. Is iets van 20 euro per maand. Zo gek is dat ook weer niet.
Alles voor zijn rijbewijs hebben we ook voor hem betaald, we betalrn de verzekering van zijn brommer en vaak ook de benzine.
Uitgaan moet ie zelf betalen. Als hij met ons mee gaat op vakantie kost het hem ook niks.

Maar ik ga idd eens met hem om tafel om uitgaves en inkomsten te bespreken. We komen er vast wel uit.
Mijn zoon is 18, bijna 19 jaar. (Tijd vliegt!)

Laatste jaar MBO4. Geen studielening.
Werkt gemiddeld 2 dagen per week.

Hij betaalt zelf;
Sportschool
Mobiel
Zorgverzekering
Eigen uitjes/ etentjes
Kleding
Boeken/ studie (Ik help hem indien nodig)

Hij betaalt mij ook zogenaamd “kostgeld”.
Dat krijgt hij sowieso terug wanneer hij 21 word maar dat weet hij natuurlijk niet. :proud:
Prrrr, mauw miawwwww.
mariska1974 schreef:
23-01-2020 13:37
Wat een verschillende berichten zeg. Sommigen willen me bijna als slechte ouder afschilderen omdat ik hem 'iets' zelf laat betalen.
Goh, slecht zou ik je niet noemen. Je staat er gewoon anders in dan wij, maar dat is volledig wat je zelf wil uiteraard.
Hier maken we die keuze om dat expliciet niet te doen, en hun enkel te laten sparen/werken voor luxe-dingetjes, gewoon omdat we vinden dat dat onze plicht is totdat ze afgestudeerd zijn en klaar zijn om aan hun eigen (professionele) leven te beginnen en de dag dat ze daar aan beginnen, geven we hen sowieso nog een stevige zak geld mee. Hoe ze dat leven zelf invullen, dat zal uiteraard hun eigen keuze zijn, maar wat ons betreft zullen we er letterlijk alles aan gedaan hebben om hun met gemaximaliseerde kansen dat leven in te sturen.

En naast het gegeven dat we het onze plicht vinden, zien we ook niet goed in waarom we het hen niet zouden gunnen aangezien we dat perfect voor hen kunnen betalen. De dag dat wij er het bijltje bij neerleggen zijn zij hopelijk al ver genoeg in hun leven gevorderd dat ze wat wij ze achterlaten niet meer nodig hebben, dus geen reden om ze dat achter te houden wanneer ze het wel nodig hebben.
Ik denk dat jullie zoon het erg goed heeft met wat jullie voor hem hebben betaald en nog betalen. Het is niet meer dan logisch dat hij nu beetje bij beetje meer zelf gaat betalen.
Mijn 15 jarige betaald al zijn eigen telefoonabonnement, hij wou de nieuwste i phone van 50 euro per maand, prima dan betaald hij die zelf van bijbaan .
Ons idee (Maar onze kinderen zijn nog klein en we kunnen niet in de toekomst kijken) is om alle noodzakelijk kosten te blijven betalen tot ze klaar zijn met hun studie. Luxe en extra mogen ze vanaf hun 18e zelf gaan doen, maar daar oefenen we nu al mee (onze dochter was 5 toen ze haar eigen pretparkabonnement bij elkaar had gespaard want dat wilde ze graag. We hadden niet gedacht dat het ook echt zou lukken maar ze heeft ons verrast haha).
Daar staat tegenover dat ze na afstuderen in principe ook wel op eigen pootjes mogen gaan staan. Wij zijn bewust jong ouders geworden en we willen, als de kinderen straks uit huis zijn, zelf ook nog gaan genieten. Mijn ouders bijvoorbeeld, lieten ons vanaf 18 echt alles zelf betalen, maar laten nu al hun keuzes afhangen van 'de erfenis'. Zelfs toen ze laatst een nieuw huis kochten, niet te duur want... de kinderen hun erfenis.. dat zijn wij dus zeker niet van plan.
Hier TO weer! Ik was aan het werk dus ik kon even niet reageren.

Ik vind dat je het prima doet. e.e.a. is ook altijd afhankelijk van je inkomen en jullie betalen nog steeds veel voor hem
Ceylon schreef:
23-01-2020 13:01

Omdat wij daarnaast niet in Nederland wonen maar wel werken, zijn wij verantwoordelijk voor haar premie voor de ziektekosten, maar krijgen daar geen toeslag voor. Ik ga er even vanuit dat dat bij jullie anders is. Dus dat kun je hem wel zelf laten betalen natuurlijk.

Even wat anders. Je 18 jarige kind zonder inkomsten uit Nederland (als ze tenminste haar bijbaantje in Duitsland heeft) hoef je toch niet verplicht in NL te verzekeren?!
Dan is alleen Krankenkasse toch voldoende. Of heb je het daar ook over, de Duitse verzekering ? Dan heb ik niks gezegd :biggrin: )
MissMaran schreef:
23-01-2020 09:18
Ik woonde toen al op mezelf, hij kan toch ook wel iets bijdrage per maand.. niet veel maar gewoon om te wennen aan vaste lasten hebben.
Ja, en?
Mijn dochter (18) betaalt zelf:
Schoolboeken en schoolgeld.
Zorgverzekering (krijgt ze ook zorgtoeslag voor).
De boeken moet ze zelf betalen omdat ze een andere studie is begonnen.

Telefoonabonnement betaal ik nog, zit gekoppeld aan de mijne, als die afloopt moet ze hem zelf gaan betalen. Sportschool moet ze ook zelf gaan betalen.

Zoon (20) betaalt alles zelf: die woont inmiddels op zichzelf. Toen hij nog thuis woonde betaalde ik ook zijn telefoonabo.

Vader en ik zijn gescheiden, volgens duo moet vader alle bijdrage betalen voor dochter en krijgt ze dus geen aanvullende beurs. Ik hoef niets te betalen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Telefoon en zorgverzekering, hij heeft toch recht op zorgtoeslag?
Lijkt me prima als hij zijn eigen telefoon/sportschool abonnement betaalt hoor. Maar naast stufi zou een (uit- of thuiswonend) kind van 18 van mij waarschijnlijk ook nog wel zakgeld (maandelijks) krijgen. Dus betaal je het als ouder eigenlijk nog steeds wel maar heeft het kind wel de verantwoordelijkheid daarover.
Ik had gratis kost en inwoning. En ik mocht een algemene tandpasta, shampoo/douchegel en deospuitbus gebruiken.

Ik betaalde zelf de verzekeringen, een kleding, reizen, reparaties aan mijn fiets, telefoon, leuke dingen en cadeautjes en ook zelf de lesgelden en de boeken.

Mijn man moest zelf deo tandpasta, douchegel en shampoo kopen. En betaalde 450 euro huur.

Voor mijn 18e betaalden mijn ouders mijn opleiding en kleding. De rest moest ik zelf verzorgen.
Jane-Ice schreef:
23-01-2020 14:13
Mijn zoon is 18, bijna 19 jaar. (Tijd vliegt!)

Laatste jaar MBO4. Geen studielening.
Werkt gemiddeld 2 dagen per week.

Hij betaalt zelf;
Sportschool
Mobiel
Zorgverzekering
Eigen uitjes/ etentjes
Kleding
Boeken/ studie (Ik help hem indien nodig)

Hij betaalt mij ook zogenaamd “kostgeld”.
Dat krijgt hij sowieso terug wanneer hij 21 word maar dat weet hij natuurlijk niet. :proud:
Dat laatste hoor ik wel vaker, maar ik vind dat altijd zó'n nare constructie.
Een soort van je kind bewust laten dealen met allerlei financiële verantwoordelijkheden en dan later hé kijk, hier is al je kostgeld. Als soort van kado na je leerschool ofzo. Nee, niet mijn ding.
Zo ontzettend veel is de kinderbijslag niet. Dus als je mét van alles kon betalen lijkt het me dat je zonder ook het een en ander zou moeten kunnen betalen.
Waarmee ik niet wil zeggen dat hij allang dingen zelf had moeten betalen, al dan niet van geld dat jullie aan hem overmaken.
Ga samen met hem rond de tafel en schrijf de vaste lasten op. Telefoon, vervoer, sport, school en zorg en verzekering.
Dat laatste heeft hij al toeslag voor natuurlijk?
Hij heeft kost en inwoning van jullie neem ik aan en dat is al meer dan de bijslag :D
Gewoon kijken wat er inkomt en uit moet en samen in overleg.
Peertjes schreef:
23-01-2020 21:20
Een soort van je kind bewust laten dealen met allerlei financiële verantwoordelijkheden en dan later hé kijk, hier is al je kostgeld. Als soort van kado na je leerschool ofzo. Nee, niet mijn ding.
Precies. Helemaal eens.
Peertjes schreef:
23-01-2020 21:20

Je mag het naar vinden, ieder zijn eigen ding. Gelukkig.
Prrrr, mauw miawwwww.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven