Geld & Recht alle pijlers

zorgen om dat rotgeld

27-01-2013 09:44 496 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door al de bezuinigingen dit jaar hebben we geen zorgtoeslag meer (60 euro), 27 euro minder loon, 32 euro minder kindsgebonden budget en ik kreeg van de belasting altijd voorlopige teruggave van 25 euro. We werken samen,man verdient 30000 en ik 13800(met overuren). Geen topinkomens en als ik dan zie wat we moeten inleveren. Ik zit de hele dag met dat domme geld in mijn kop zorgen zorgen en nog eens zorgen. En dit is niet de 1 keer dat we met minder moeten doen. 4 jaar geleden is mijn man werkeloos geworden en zijn we er ook al 300 op achteruit gegaan. We hebben 2 tieners die ook het nodige kosten, ik weet soms niet meer waar het geld vandaan te halen. Neem aan dat er meer mensen in deze situatie zitten, hoe gaan jullie hiermee om? Ik merk dat ik er down van word en weinig zin meer heb om wat te doen in huis, geen zin meer om te werken.
quote:bian1970 schreef op 27 januari 2013 @ 13:05:

Het lijkt nu wel alsof wij tot de rijkere klasse van nederland horen terwijl we met onze salarissen bij de onderkant van de middeninkomens horen.

Eigenlijk gaan we helemaal nog niet zo slecht met ons geld om want we hebben geen schulden, hebben zelfs 2 auto's en proberen zelfs 3 keer op vakantie te gaan. Onze kinderen hebben dure bijlessen. Wie doet ons dat na met een zelfde inkomen?Nou niet meer zeuren dan! Je hebt dus genoeg en kiest ervoor het zo uit te geven, waarom dan klagen?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Quote TO:

Eigenlijk gaan we helemaal nog niet zo slecht met ons geld om want we hebben geen schulden, hebben zelfs 2 auto's en proberen zelfs 3 keer op vakantie te gaan. Onze kinderen hebben dure bijlessen. Wie doet ons dat na met een zelfde inkomen?

Nou prima, er is dus geen probleem.

Sluit het onderwerp dan maar
quote:bootje_op_de_golven schreef op 27 januari 2013 @ 12:59:

Jij hebt geen geldprobleem, maar een prioriteitenprobleem.Dit lees ik ook
wow, wat een verwend nest ben je dan zeg.. Jeetje mina zeg zeiken over geldzorgen die je gewoon verzint want je verdient veel en als je dingen als berlijn en mysteriepark centerparks op de planning kan hebben en een zomervakantie wil en daar nog eens 700 euro zakgeld van kan hebben loop je gewoon te zaniken om niks.

je hebt het niet eens moeilijk, je bent verwend en kan minder luxe doen , je kan nu maar 1 x per jaar op vakantie ipv 3, nou wat erg zeg.. wees blij dat je kan, jullie verdienen genoeg
quote:pearle schreef op 27 januari 2013 @ 13:11:

[...]

inderdaad , heb jaren geleden ook een terras laten aanleggen door een zwartwerker.

En een buurman doet wel eens een klusje voor me aan het huis, en dan geef ik wat geld

Ik denk dat iedereen wel eens zoiets doet of laat doen.

Toch blijft het het beste als je gewoon eens alle inkomsten en uitgaven op een rijtje zet en een maand of 3 bij gaat houden wat je uitgeeft aan kleding en boodschappenIk heb eens twee offertes aangevraagd. De ene man werkte wit, de ander gaf aan dat het ook zwart kon. De zwartwerker was zwart net zo duur als de witte. Wij gingen in zee met de wit-werker de buren met de zwart-werker. Ons klusje werd netter gedaan en vooral sneller, en met klachten konden zij nergens terecht. Wij hadden geen klachten.
quote:bian1970 schreef op 27 januari 2013 @ 11:42:

[...]

We kunnen nu nog af en toe wat leuks doen maar als dat helemaal nooit meer zou kunnen. Alleen maar je vaste lasten en eten kunnen betalen. Zouden jullie dat leven leuk vinden? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik doe gratis of low budget leuke dingen: een lekker lange wandeling in het bos op zondagmiddag, gezellig een stuk hardlopen met vriendinnen, picknicken in het park met een groepje (iedereen neemt iets lekkers mee, heb je zo een lekker buffetje), naar een galerie (in tegenstelling tot musea kosten die geen entree).

Er is genoeg te bedenken dat leuk is om te doen en dat niet meteen een paar tientjes kost. En ja, daarmee vermaak ik me prima en kom ik als een gelukkig mens de slappere tijden door.

Echt, ik denk dat je eerst maar eens van het idee af moet dat je het zo slecht hebt, want met 2 auto's, elk jaar op vakantie en af en toe een (duur) uitje valt dat écht reuze mee hoor.

edit: ik zie nu zelfs 3 keer per jaar op vakantie. Ik doe niet graag onaardig, maar nu kan ik me echt niet inhouden: je bent een ontzettende zeur. Maar ik geef toe: je leeft inderdaad in armoede. Die andere soort armoede dan. Beetje rupsje-nooit-genoeg-syndroom dit...
Dit is volgens mij het probleem wat Marx ook al beschreef. De meeste mensen gaan meer verdienen, maar in plaats van het uitgavenpatroon slechts aan te passen op hun eigen inkomen gaan ze het geld besteden op zo'n manier dat ze net een klasse te hoog inzetten; zodat alles eigenlijk maar net betaalbaar is, kleren,auto's, te groot huis, ga zo maar door. Het punt is dat juist dan een kleine verlaging grote gevolgen heeft.

Eigenlijk zou je met een breder inkomen het uitgavenpatroon hetzelfde moeten laten zo dat er bij verlaging niks aan de hand is .
Even ter vergelijking: het sociaal minimum voor een gezin met twee kinderen is ongeveer 1330 euro per maand
quote:sabbaticalmeds schreef op 27 januari 2013 @ 13:19:

Even ter vergelijking: het sociaal minimum voor een gezin met twee kinderen is ongeveer 1330 euro per maandIncl. allerlei toeslagen enzo?
Ik heb een salaris rond de 1800 euro, werk fulltime.

daar zit wel mijn reiskostenvergoeding bij

Heb een auto, een eigen huis.

Met dat eigen huis heb ik het geluk gehad dat in de goede jaren (begin jaren 90) te kunnen kopen, zit behoorlijk wat overwaarde in, maar met mijn salaris (ben single) zou ik nu zo'n huis als waar ik nu in woon niet meer kunnen financieren

Ik vind dat ik dus veel geluk heb

daarnaast heb ik 2 studerende kinderen die ik elke maand wat geef.

Met alle kosten voor het huis G/W/L internet/tv, boodschappen, hypotheek, huisdieren, verzekeringen, vind ik dat ik nog steeds niks te klagen heb

Ik kan rondkomen, let goed op waar ik mijn geld aan uitgeeft wat boodschappen betreft en wat kleding betreft

Als je single bent moet je het allemaal alleen ophoesten, maar ik kan elk jaar nog op vakantie (vorig jaar zelfs een stedentrip gedaan en een weeke B&B in Duitsland), kan af en toe uitgaan.

Daarvoor ben ik 3 jaar niet op vakantie geweest.

Ik blijf vinden dat het een kwestie is van prioriteiten stellen, ik koop weinig kleding en al zeker geen dure merspullen.

Ik kook nooit uit pakjes, dat zijn maar kleine besparingen maar tel alles maar eens bij elkaar op

heb een mobielabbo voor 7,50 per maand. En nee ik kan niet internetten op mijn telefoon maar dat vind ik ook helemaal niet nodig

Heb meubels die er al jaren staan, bank gekregen van collega, oud kastje zelf opgeknapt.

En nu lijkt het wel een: kijk mij het eens goed doen, stukje, maar dat is niet zo bedoeld

prioriteiten stellen en niet mekkeren als je eens 1 of 2 jaar niet op vakantie kan.

Uit eten vind ik heerlijk, toch nodig ik vaker mensen uit om zelf voor te koken
Je wordt down omdat je misschien niet meer 3x per jaar op vakantie kunt naar het buitenland?

Ga jij je eens heel diep zitten schamen zeg!
quote:bian1970 schreef op 27 januari 2013 @ 11:42:

Alleen maar je vaste lasten en eten kunnen betalen. Zouden jullie dat leven leuk vinden? Daar ben ik wel benieuwd naar.Vrouw leer alsjeblieft anders kijken en probeer te zien wat je wel hebt en niet alleen maar te kijken naar wat er niet meer is/kan. je hebt een man, kinderen en jullie doen leuke dingen (vakantie en soms uitstapjes). Nee het is niet meer zoals het ooit was maar kijk naar wat je wel hebt en geniet daarvan.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:bian1970 schreef op 27 januari 2013 @ 13:05:

Het lijkt nu wel alsof wij tot de rijkere klasse van nederland horen terwijl we met onze salarissen bij de onderkant van de middeninkomens horen.

Eigenlijk gaan we helemaal nog niet zo slecht met ons geld om want we hebben geen schulden, hebben zelfs 2 auto's en proberen zelfs 3 keer op vakantie te gaan. Onze kinderen hebben dure bijlessen. Wie doet ons dat na met een zelfde inkomen?

Huh? Wat loop je dan zo enorm te piepen?

Er zijn zat, zat mensen die het met hetzelfde of zelfs minder ook nog prima rooien. Maar als je 2 auto's voor de deur en drie keer per jaar op vakantie een eerste levensbehoefte vindt, moet je niet mekkeren dat je het zo zwaar hebt zeg.
en marx is ook kut. Marx!
it's a big club and you ain't in it
quote:bian1970 schreef op 27 januari 2013 @ 12:50:

bbardot, wat verbeeld je je wel niet om zo'n toon op te zetten. je voelt jezelf wel heel duidelijk meer dan mij. je komt op mij over als zo'n rijkeluisvrouwtje wat teert op de centen van haar rijke man en zelf de hele dag bij de kapper of manicure zit. Bij dat soort wil ik niet poetsen, nog niet voor 25 euro per uur.

Nogmaals ik heb nergens gezegt dat ik in armoe leef. Ik heb er gewoon ontzettend veel moeite mee dat we steeds minder en minder kunnen en ik geloof niet dat ik de enigste ben die hier mee zit.

Dat gevoel is heel rot en je bent inderdaad de enige niet met dat gevoel. Maar ik zou het wijs vinden als je dat gewoon voor jezelf hield. Veel mensen die het met nog veel minder moeten doen stoot je met klagen tegen het hoofd.

En ik weet hoe het is om met nog minder toe te moeten kunnen. Wij kochten met twee inkomens een huis en binnen drie jaar beiden baan kwijt. Op Sandtmans salaris max gefinancieerd. Het verlies aan inkomen rechtvaardigde eigenlijk niet dat we daar konden blijven wonen, maar verhuizen naar kleiner zagen we ook niet zitten. Onze eerste prioriteit was het huis behouden en dat is gelukt. Op papier zaten we nog steeds met een bovenmodaal salaris, maar omdat de hypptheek dus in verhouding royaal bovenmodaal was bleef er erg weinig over om te leven en al helemaal niets voor vermaak. Er waren weinig mensen waar ik mijn zorgen mee deelde. Gewoon om het onbegrip van anderen niet steeds tegen te komen én omdat er mensen waren die het nog slechter hadden.

Bij ons ging het omzetten van die knop gemakkelijk, we wilden blijven wonen waar we woonden en hadden daar alles voorover.
Doe je goed pearle! Echt netjes van je.
@to

Over je auto's. Gebruik je ze allebei? Anders kun je een auto schorsen voor de wegenbelasting als je een plaats hebt waar de auto buiten de openbare weg kan staan, in je garage bijvoorbeeld. Dit scheelt meteen geld en zo hoef je niet gelijk de auto te verkopen.
er zijn genoeg mensen die amper hun vaste lasten en voeding kunnen betalen, is dat leuk? Nee natuurlijk is dat niet leuk, maar wie had jou de garantie gegeven dat het leven alleen maar leuk moet zijn
Hoezo: "we kunnen steeds minder"

TO gaat drie keer per jaar op vakantie, is dat minder kunnen? Of is het "we kunnen niet nog meer" dat dwars zit
quote:sabbaticalmeds schreef op 27 januari 2013 @ 13:27:

TO gaat drie keer per jaar op vakantie, is dat minder kunnen? Of is het "we kunnen niet nog meer" dat dwars zitDit dus. Aanstelleritis noem ik dat.
Daar ben ik ook benieuwd naar Meds.

Als je je zo'n zorgen maakt om je financiele situatie, boek je toch niet vrolijk vakantie nummer 2 en 3? Sterker nog: dan boek je nummer 1 niet eens denk ik.

Ik snap er echt niks van.
quote:sabbaticalmeds schreef op 27 januari 2013 @ 13:27:

TO gaat drie keer per jaar op vakantie, is dat minder kunnen? Of is het "we kunnen niet nog meer" dat dwars zitDat denk ik ja. Want als ze 1, of god verhoede, wel 2 vakanties laten schieten(wat een armoe!), kunnen ze van dat geld een heleboel zaken wel weer realiseren.
Anyway, pik eens wat op in de topics die over dit onderwerp gaan.

Ik heb een enorm gat in mijn hand, dus ik moet mijzelf begrenzen. Geen creditcards, nooit kopen op afbetaling (m.u.v. woning), niet rood kunnen staan, en automatisch sparen.

In die topics las ik heel veel tips, waarbij ik in eerste instantie dacht: leuk als je daar de tijd voor hebt, die heb ik niet. Dan ga je gewoon nadenken hoe je zo'n tip toch kunt toepassen. Nu haal ik weekboodschappen, en kook iedere keer twee volledige porties voor het gezin (of man), waarvan 1 portie de vriezer in. Scheelt weer een keer afhaalvoer, weggegooid eten, en vooral tijd. Terwijl ik eerst dacht: "Moet je maar de tijd voor hebben, uitgebreid koken en iedere dag de aanbiedingen aflopen".

Heb nu op de boodschappen per week al zo'n 100 euro bespaard.
Volgens het ministerie van sociale zaken val je met ons inkomen 43800 bruto bij de lage middeninkomens, tot een bedrag van 67000 per jaar val je daaronde
quote:sabbaticalmeds schreef op 27 januari 2013 @ 13:26:

er zijn genoeg mensen die amper hun vaste lasten en voeding kunnen betalen, is dat leuk? Nee natuurlijk is dat niet leuk, maar wie had jou de garantie gegeven dat het leven alleen maar leuk moet zijnEn waarom koppel je dat 'leuk' aan geld uitgeven ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven