Geld & Recht alle pijlers

zorgen om dat rotgeld

27-01-2013 09:44 496 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door al de bezuinigingen dit jaar hebben we geen zorgtoeslag meer (60 euro), 27 euro minder loon, 32 euro minder kindsgebonden budget en ik kreeg van de belasting altijd voorlopige teruggave van 25 euro. We werken samen,man verdient 30000 en ik 13800(met overuren). Geen topinkomens en als ik dan zie wat we moeten inleveren. Ik zit de hele dag met dat domme geld in mijn kop zorgen zorgen en nog eens zorgen. En dit is niet de 1 keer dat we met minder moeten doen. 4 jaar geleden is mijn man werkeloos geworden en zijn we er ook al 300 op achteruit gegaan. We hebben 2 tieners die ook het nodige kosten, ik weet soms niet meer waar het geld vandaan te halen. Neem aan dat er meer mensen in deze situatie zitten, hoe gaan jullie hiermee om? Ik merk dat ik er down van word en weinig zin meer heb om wat te doen in huis, geen zin meer om te werken.
Eens met kier, als de mogelijkheid er is dat TO meer kan gaan werken. Of is dat geen optie TO? Je zegt dat je er down van word en geen zin meer hebt om het een en ander in huis te doen en te werken, dat is natuurlijk niet leuk dat je je zo voelt. Al zou je maar eeen paar uurtjes extra kunnen werken.
quote:Evelyn82 schreef op 27 januari 2013 @ 09:47:

Als je al in de problemen raakt als je er 120 euro per maand achteruit gaat, dan doe je iets niet goed. Schijnbaar leef je op de max van wat mogelijk is met jullie inkomen en dat is niet handig. Je moet altijd een buffer hebben.

Bij ons is de buffer ook aardig op hoor. Toen ik 2 jaar geleden zwanger werd, ging ik er (onvrijwillig) meer dan 400 euro op achteruit per maand. Ik werd gewoon niet meer ingezet bij mijn invalplek. Reken daarbij elk jaar idd een flink bedrag minder aan toeslagen e.d. en een flinke belastingaanslag omdat zij een fout hebben gemaakt (ons niet geregistreerd als toeslagpartner, terwijl we het wel doorgegeven hebben).

Mijn man heeft promotie gehad, waardoor zijn uren anders ingedeeld worden & mijn man dus veel avond en weekend toeslag misloopt (200-300 euro).

Daarbij verdienen wij zo'n 5000 minder per jaar dan TO.

Op een gegeven moment is die rek toch wel op hoor.
Zo slecht is jullie inkomen toch niet? En terecht dat je geen zorgtoeslag krijgt want dat is ooit bedacht voor de minima en niet voor modaal. Blijkbaar hebben jullie je hele leven ingericht op extra's van de overheid en dan wordt het inderdaad even moeilijk om een stap terug te doen.
Weet precies hoe je je voelt, mijn man is sinds kort werkeloos en wij moeten het dan ook met vee minder doen (zo'n ¤600) maar als je goed oplet waar je, je geld aan uitgeeft, lukt het redelijk. Succes!
die 3650 per maand is denk ik brutto?

dat vind ik dus niet heel erg veel, zeker met gezin met 2 pubers
En de één is inventiever met omgaan met geld dan de ander.

Tips om zuiniger te leven staan hier ook op het forum, maar soms zit daar geen rek meer in omdat de woonlasten zo hoog zijn....

Dan zul of meer moeten werken of een ander onderkomen moeten gaan zoeken.
Ik denk niet dat wij kunnen bepalen of dat inkomen redelijk is ja of de nee want wij hebben totaal geen idee wat hun allemaal voor kosten hebben.qua vaste lasten en dergelijke.
Om even een vergelijk te geven

Gemiddelde bruto maand inkomens voor kostwinners:

Tussen de 2500 - 3000 bruto per maand

Tenminste binnen het bedrijf waar ik werk.

En dat houdt niet over wanneer je in je eentje alles moet zien te verdienen.
quote:flower263 schreef op 27 januari 2013 @ 09:56:

Maar wat raar dat je geen zorgtoeslag krijgt? Ik dacht dat je dat zoieso krijgt, als je niet super veel verdient.Grens is 42.438 aldus bel. dienst, dus net niet meer.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Oh weer wat geleerd wist ik echt niet.
3650,- bruto per maand is netto zo'n 2486,-

Hebben jullie een (te) hoge hypotheek? Waar gaat het meeste geld naartoe? Kun je ergens op bezuinigen?
Even wat antwoorden. Ik werk sinds okt. 20 uur in de week, daarvan laat ik het meeste uitbetalen maar laat ook wat staan voor vrije dagen. Ik val onder de cao vvt en zoveel vrije dagen hebben we niet. Studie volgen zou kunnen maar dat kost geld wat ik niet kan missen nu. Ik kan wel een studie via werk maar dan in de zorg en dat ik nu net iets wat mij totaal niet trekt. Wel de gezelligheid van de mensen maar de lichamelijke verzorging is niks voor mij. Ik moet bij de geringste geurtjes al kokhalzen, dat is niet prettig voor mij maar zeker niet voor de bewoner waar je dan mee bezig bent. Ik heb trouwens een min-max contract. Min 15-max 20. Wie weet of dit niet veel onvoordeliger is dan een vast contract voor 20 uur. Bij ons op het werk zeggen ze van niet maar ik merk dat ik de ene keer meer over houd van mijn overuren dan de andere keer. Kinderen zijn 14 en 12, die van 14 heeft een folderwijk. Verder zit mijn dochter op zangles, dat is haar lust en haar leven, dat wil ik haar ook niet afpakken. Kost wel 40 euro per maand. Mijn kinderen hebben allebei bijles, kost ook 80 euro per maand. Op school krijg je alleen maar extra bijles in ned. of rekenen. En zij zitten juist met engels en zoon ook met wiskunde.Buffer is inderdaad al opgegaan toen mijn man werkeloos werd. Hij kreeg wel snel werk weer maar 300 netto per maand moet je wel weer aan wennen dus werd er regelmatig van de buffer wat gepakt.

Ik houd geen huishoudboekje bij maar kijk wel goed naar wat er in de aanbieding is.Onze brutohyptheek is 650 euro, dat is wel een behoorlijke hap uit het budget. Zorgverzekering was 300 voor ons per maand, deze hebben we voor de beugels van de kinderen anders waren we al lang goedkoper gegaan. Mijn man heeft nog wel die dure verzekering, ik heb een goedkopere met een hoog eigen risico, dat scheelt 55 euro per maand maar dat geld zet ik op een spaarrekening voor het geval ik toch iets krijg dit jaar en mijn eigen risico moet betalen. Ik vind niet dat wij op te grote voet leven, we zijn al zoveel achteruit gegaan. we hebben hier echt geen dure auto voor de deur staan of dure meubels. Ik hoop dat ik de meeste vragen beantwoord heb anders hoor ik het wel.
Bij de zorgtoeslag wordt geloof ik ook tegenwoordig gekeken naar spaarvermogen.
Kan je zelf niet meer uren werken ? Ik denk dat je zelf een kleine parttime baan hebt als ¤ 13.800 euro verdient en daar ook nog overuren in zitten.

Kan je contractuitbreidng krijgen ?
Budgetteren, en nog eens budgetteren.
@bian

Schiijnt het beste zijn om een totaal overzicht te maken met AL je kosten zodat je ziet wat je onder de streep dus maandelijks betaald.

Zo kun je zien waar veel geld naartoe gaat.

Je woonlasten zijn zo hoog niet als ik het zo bekijk....
Ik zou toch proberen om te kijken of je iets meer uren kan draaien. Zangles van je dochter, dat snap ik dat je het haar niet wil afnemen. Maar dat bijles, misschien is er iemand die voor minder bijles wilt geven? Studenten etc bieden zich ook vaak aan voor veel minder. Al zou het 40 euro schelen, is dat toch iets lijkt me. Hebben jullie een dure tv/internet abbo? Andere dure abbonementen? Anders zou ik die ook de deur uit doen.
Hypotheek vind ik meevallen. Ik ben alleen en ik betaal ongeveer hetzelfde.
Hebben jullie ook voorlopige teruggave maandelijks? Van jullie hypotheek. Zo niet, zou ik dat wel aanvragen. Dat het maandelijks word uitbetaald.
Tja, klinkt ook niet alsof je rare dingen doet. Het enige wat je dan nog kan doen is bezuinigen op hoe je eten en drinken in slaat maar de lol is er wel een beetje vanaf als je krap moet rondkomen.

Ik denk dat je helaas niet de enige bent die deze maand gaat merken dat de broekriem flink aangehaald moet worden. Sterkte vrouw, koester je gezin, gezondheid en probeer lol te krijgen in inventief bezuinigen.
http://www.nibud.nl/omgaa ... zicht-houden/kasboek.html
quote:flower263 schreef op 27 januari 2013 @ 10:19:

Hebben jullie ook voorlopige teruggave maandelijks? Van jullie hypotheek. Zo niet, zou ik dat wel aanvragen. Dat het maandelijks word uitbetaald.Dat schrijft ze in de OP, 25 euro per maand is dat
Oh sorry, overheen gelezen kier.

Maar huh zo weinig??? Hmm oke. Ik krijg 180 terug dus had niet verwacht dat het zo weinig zou zijn.
Vond het ook erg weinig hoor, die 25 euro....
Maar TO, op mijn andere vragen, heb je dure abbonementen en dergelijke?

In ieder geval sterkte, ik snap dat dit erg vervelend is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven