Geld & Recht alle pijlers

zorgen om dat rotgeld

27-01-2013 09:44 496 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door al de bezuinigingen dit jaar hebben we geen zorgtoeslag meer (60 euro), 27 euro minder loon, 32 euro minder kindsgebonden budget en ik kreeg van de belasting altijd voorlopige teruggave van 25 euro. We werken samen,man verdient 30000 en ik 13800(met overuren). Geen topinkomens en als ik dan zie wat we moeten inleveren. Ik zit de hele dag met dat domme geld in mijn kop zorgen zorgen en nog eens zorgen. En dit is niet de 1 keer dat we met minder moeten doen. 4 jaar geleden is mijn man werkeloos geworden en zijn we er ook al 300 op achteruit gegaan. We hebben 2 tieners die ook het nodige kosten, ik weet soms niet meer waar het geld vandaan te halen. Neem aan dat er meer mensen in deze situatie zitten, hoe gaan jullie hiermee om? Ik merk dat ik er down van word en weinig zin meer heb om wat te doen in huis, geen zin meer om te werken.
We sparen ook altijd in blikken, dat telt ook lekker aan maar dat gebruiken we voor zakgeld in de vakantie. Is meestal rond de 700 euro. OZB hebben we per maand, alles wat per maand kan betalen we per maand.
Die Peugeot, is die echt nodig? 179 euro excl verzekering is wel erg duur. Is daar geen goedkoper alternatief voor? Als je kouw auto er nu meteen uit doet bespaar je al 53 euro en krijg je er bij de sloop ook nig een bedrag voor.
Mijn netto inkomen (inclusief belastingteruggaaf) was al ruim onder de 1500 pm. Mijn hypotheek bijna 600. En ja ook ik ga erop achteruit. Ongeveer 50 euro. Hoor je mij klagen? Ik leef zuinig, kan niet meer uitgebreid op vakantie, maar er is zelfs geld over voor een kind en af en toe een weekendje weg.

Eerlijk gezegd vind ik dat je zeurt. Tel je zegeningen.
Waar zit de any-key?
Je mag al blij zijn wanneer de sloop het gratis bij je komt afhalen....
@bian1970: Er zijn al wat tips gegeven waardoor je kunt besparen. Ook geven meerdere mensen aan dat het verstandig is om een huishoudboekje bij te gaan houden. Ga je dit nu ook doen? Ik zie je nl. wel aangeven wat je nu doet met je geld maar nergens lees ik dat je ook iets met de tips die hier worden gegeven wilt gaan doen.
Even over de kosten voor de bijlessen, die zijn heel hoog.

Bijlessen die nodig zijn om even wat op te krikken, prima, maar een kind dat ALTIJD bijles nodig heeft, zit gewoon op een te hoog gegrepen opleiding.

Verder, waarom ga je niet meer werken? Ik snap dat nooit, die moeders waarvan de kinderen al weer wat ouder zijn en de hele dag op school zitten en ook prima alleen kunnen zijn na schooltijd, waarom die moeders allemaal blijven hangen in de kleine baantjes. Is dat gemakzucht, of geen zin om meer te werken?
Mijn advies is ook om ál je inkomsten en uitgaven eens op een rijtje te zetten. Waarbij je alle jaarrekeningen ook budgetteert. Ik spaar voor jaarrekeningen een vast bedrag in de maand, waardoor mijn maandelijkse uitgaven altijd even hoog zijn. Zo heb ik meteen overzicht of het nog goed gaat en zo niet, waar het misloopt.

Ons inkomen heeft gevarieerd van onder bijstandsniveau tot ruim boven modaal en alles wat er tussen zat, maar de enige manier waarop het altijd gelukt is, is toch: overzicht houden. Zo lang je weet welk geld nodig is voor noodzakelijke uitgaven en wat er (*maar*, of zelfs: *niet*) over is voor extra's, weet je ook welke luxe je je kunt permitteren en welke niet.

Verder weet ik niet of je nog bedragen pint in de winkel (boodschappen e.d.), maar wij betalen zo min mogelijk met pin. We hebben vaste budgetten voor onze uitgaven en contant is dat een stuk beter onder controle te houden dan per pin.
Als ik dit nu allemaal zo lees. Vind ik het reuze meevallen hoe krap jullie het hebben. Jullie sparen ook nog etc en zelfs voor de kinderen. Dus vind het meevallen, ken genoeg mensen die het met veeeel minder moeten doen.
@to

Je schrijft dat bij les 80 euro per maand kost. Hoeveel uur bijles krijg je daarvoor?
Het is altijd lastig om terug te moeten. Mijn man en ik zijn een paar jaar geleden beiden onze vaste baan kwijtgeraakt, hij is bijna 2 jaar werkloos geweest.

We hebben beiden verschillende tijdelijke banen gehad, het wordt echter steeds moeilijker weer wat nieuws te vinden als je de 50 nadert.

Ik ben ernstig ziek geworden en zit nu met een chronische aandoening waardoor ik beperkter ben. Mijn ww is al lang afgelopen en aan reïntegratietrajecten mat ik niet meedoen omdat ik geen uitkering heb. Heb wel een tijd post/kranten bezorgd maar dat hou ik nu niet meer vol. Mijn man heeft weer een vaste baan maar is er bruto ¤ 1000,- op acheruitgegaan. Verdient nu modaal met een universitaire opleiding en 27 jaar ervaring.

Hoe doen we het, eenvoudig leven, niet uit of uit eten, 's zomers 2 weken naar een budgetcamping. Goed opletten met boodschappen doen, geen extraatjes.

Wel gaat er veel naar zorgkosten (beugels kinderen, zelf ziek) en sporten voor de kinderen (beiden op hoog niveau). Omdat we altijd vrij zuinig hebben geleefd hebben we nog een flinke buffer, ik zou het wel erg vinden als het sporten niet meer zou kunnen. Ze zitten nu nog op de lagere school maar kosten voor opleiding wordt natuurlijk ook steeds meer.
Eens met Flower263

Er kan nog gespaard worden, geld in blikjes voor zakgeld vakantie (dus die vakantie lukt ook nog) en twee auto's .

En TO die parttime werkt....

Verhogen van inkomsten door meer te werken of vakanties en het sparen schrappen.

Het is meer dat de levensstijl zoals jullie die gewend zijn niet meer vol te houden is maar een stapje terug zou in jullie geval best kunnen.

Leuk is anders, maar het water staat jullie nog niet aan de lippen.
quote:pearle schreef op 27 januari 2013 @ 10:52:

Even over de kosten voor de bijlessen, die zijn heel hoog.

Bijlessen die nodig zijn om even wat op te krikken, prima, maar een kind dat ALTIJD bijles nodig heeft, zit gewoon op een te hoog gegrepen opleiding.

Verder, waarom ga je niet meer werken? Ik snap dat nooit, die moeders waarvan de kinderen al weer wat ouder zijn en de hele dag op school zitten en ook prima alleen kunnen zijn na schooltijd, waarom die moeders allemaal blijven hangen in de kleine baantjes. Is dat gemakzucht, of geen zin om meer te werken?

Echt niet, hier ook een kind met bijles. Zit op de MAVO en blijkt nu dyslexie te hebben. Op bijles leert ze daar mee om gaan. Gelukkig zit ze op MAVO want volgens cito en zo zou ze naar VMBO-k gemoeten hebben. Gelukkig zag de leerkracht dat er wél meer inzat. Als die dyslexie eerder was ontdekt had er misschien zelfs nog wel HAVO ingezeten. Bijles voor 40 euro is dan ook meestal iemand die echt heeft doorgeleerd om bijles te geven. Ook kan uitzoeken waar de knelpunten zitten. Goedkope bijles is dan vaak een bijbaantje van een student en dat helpt alleen voor een korte periode.

Als je moet bezuinigen is het vaak handig om voor jezelf te bedenken waar je absoluut niet op wilt bezuinigen. Als je dan weer eens geld zit te tellen weet je dat je dat doet om de kinderen bijles te kunnen geven. Om je kinderen een goede toekomst te kunnen geven.
quote:Kier_V schreef op 27 januari 2013 @ 11:02:

Eens met Flower263

Er kan nog gespaard worden, geld in blikjes voor zakgeld vakantie (dus die vakantie lukt ook nog) en twee auto's .

Verhogen van inkomsten door meer te werken of vakanties en het sparen schrappen.

Het is meer dat de levensstijl zoals jullie die gewend zijn niet meer vol te houden is maar een stapje terug zou in jullie geval best kunnen.

Leuk is anders, maar het water staat jullie nog niet aan de lippen.

Eens. Plus dat er blijkbaar nog 160 euro per maand over is voor bijlessen. Dat valt in mijn woordenboek toch ook onder "luxe", het is immers niet nodig om onderdak te houden, zorgkosten af te dekken of voor levensonderhoud.

Zet alles echt eens op een rijtje en ook niet onbelangrijk: leer keuzes maken. Als ik het zo lees, is namelijk niet het probleem dat er onvoldoende geld is, maar is het probleem dat jullie en-en-en willen in plaats van dat jullie bewuste keuzes maken en prioriteiten stellen. Als je niet (meer) alles kunt bekostigen wat je wilt, dan zul je toch érgens iets vanaf moeten halen.

Klagen over geld terwijl je twee auto's hebt is natuurlijk redelijk absurd.
De tering naar de nering zetten.....er zit niks anders op.

Verdiep je eens in je boodschappen. Vaak kun je daar zo ontzettend veel op besparen. Ik zie dat mensen vaak de gekste dingen kopen die je of niet nodig hebt of gewoon weg voor 1/4 van de prijs zelf kunt maken.

Beperk jezelf tot seizoensproducten, eet de helft minder vlees/vis en zoek een groenteboerderij in de buurt. Daarnaast haal ik alle basisingredienten bij lidl of aldi. vlees haal ik ook bij een boederij en dat is dan nog scharrel ook. Scheelt erg veel.

Hier kunnen we per week voor 30 euro boodschappen doen: 2 volwassenen en 2 poezen :D.

Wij zijn tot dit besluit ekomen omdat we flink wilden spraren en dan zit er niks anders op: bezuinigen.

Andere mindset en gaan!!
Tuurlijk ga ik daar wat mee doen Mopsie. Ik was alleen maar druk met vragen beantwoorden. Zorgverzekering heb ik voor mij al goedkoper. Als de kinderen klaar zijn met beugelen gaat mijn man ook goedkoper. Elektra en gas ben ik ook mee bezig om over te stappen. Ik zal eens beginnen met alles op te schrijven wat we uitgeven. Daar zul je vast wel wat uit kunnen schrappen zoals vrijdag zijn we naar de bios geweest, man dochter en ik 27 euro en dan nog cola en popcorn voor mijn man. Was ook 6 euro. Ik neem zelf altijd water mee en wat lekkers. Zo'n bioscoopbezoekje zou je bv. al kunnen schrappen. Maar..... af en toe wat leuks doen hoort er toch ook bij vind ik. Keer een mac donalds ofzo.

Sophiaaa, die auto is echt wel nodig. Oke hij zou kleiner kunnen maar dat doen we wel als deze op is. We rijden ongeveer 18000 km per jaar en gas is goedkoop.

Houston 77007, ach ieder mens moet toch wat te zeuren hebben. Jij zult ook weleens zeuren maar dan over wat anders.
quote:bian1970 schreef op 27 januari 2013 @ 11:07:

Tuurlijk ga ik daar wat mee doen Mopsie. Ik was alleen maar druk met vragen beantwoorden. Zorgverzekering heb ik voor mij al goedkoper. Als de kinderen klaar zijn met beugelen gaat mijn man ook goedkoper. Elektra en gas ben ik ook mee bezig om over te stappen. Ik zal eens beginnen met alles op te schrijven wat we uitgeven. Daar zul je vast wel wat uit kunnen schrappen zoals vrijdag zijn we naar de bios geweest, man dochter en ik 27 euro en dan nog cola en popcorn voor mijn man. Was ook 6 euro. Ik neem zelf altijd water mee en wat lekkers. Zo'n bioscoopbezoekje zou je bv. al kunnen schrappen. Maar..... af en toe wat leuks doen hoort er toch ook bij vind ik. Keer een mac donalds ofzo.

Sophiaaa, die auto is echt wel nodig. Oke hij zou kleiner kunnen maar dat doen we wel als deze op is. We rijden ongeveer 18000 km per jaar en gas is goedkoop.

Houston 77007, ach ieder mens moet toch wat te zeuren hebben. Jij zult ook weleens zeuren maar dan over wat anders.Als je daar voldoende geld voor hebt, zou ik het niet laten nee. Maar als je er eigenlijk géén geld voor hebt, dan moet je na een uitje van 30 euro (daar kun je met een beetje puzzelen bijna een week van eten als het moet!) niet klagen dat je tekort komt. Je had ook gratis in het bos kunnen gaan wandelen, dat is ook een uitje.
quote:cootjep schreef op 27 januari 2013 @ 11:07:

De tering naar de nering zetten.....er zit niks anders op.

Verdiep je eens in je boodschappen. Vaak kun je daar zo ontzettend veel op besparen. Ik zie dat mensen vaak de gekste dingen kopen die je of niet nodig hebt of gewoon weg voor 1/4 van de prijs zelf kunt maken.

Beperk jezelf tot seizoensproducten, eet de helft minder vlees/vis en zoek een groenteboerderij in de buurt. Daarnaast haal ik alle basisingredienten bij lidl of aldi. vlees haal ik ook bij een boederij en dat is dan nog scharrel ook. Scheelt erg veel.

Hier kunnen we per week voor 30 euro boodschappen doen: 2 volwassenen en 2 poezen :D.

Wij zijn tot dit besluit ekomen omdat we flink wilden spraren en dan zit er niks anders op: bezuinigen.

Andere mindset en gaan!!TO gaf al aan op 100 euro per week te zitten. Voor twee volwassenen en twee bijna volwassenen is dat niet echt gigantisch veel. Zou iets minder kunnen misschien, maar bezuinigen op andere dingen levert meestal meer op.
quote:Kier_V schreef op 27 januari 2013 @ 11:02:

Eens met Flower263

Leuk is anders, maar het water staat jullie nog niet aan de lippen.Dit en eens met Flower263
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Ik denk dat je vooral de knop in je hoofd om moet zetten. Je hebt minder geld, dus je kunt je ook minder permitteren. Dat lukt alleen als je stopt met vinden dat je "recht" hebt op dingen (zoals uitjes, die toch "moeten kunnen") en serieus gaat kijken naar wat je kunt bekostigen en wat niet.

En als je iets niet kunt bekostigen, dan kun je nog zo hard vinden dat je er "recht" op hebt, maar dat slaat nergens op natuurlijk. Nog los van dat je ook gewoon gratis uitjes kunt verzinnen.
@bijles

Klopt het dat de bijles door speciaal opgeleid iemand wordt gegeven?

Bijvoorbeeld remedial teacher? Hoeveel uur krijg je bijles voor die 80 euro?
Ik heb onze zorgverzekerigen bewust per jaar betaald. Dan kreeg je nog 3% korting. Per maand is lang niet altijd gunstig.
Been there, done that, got the T-shirt.
ik vind dat jullie behoorlijk wat geld hebben, er zijn mensen die het echt met minder moeten doen,die elk dubbeltje moeten omdraaien.

kijk naar je boodschappen, en de rest, maar dat doe je al
Wees jezelf....
quote:bian1970 schreef op 27 januari 2013 @ 11:07:

Houston 77007, ach ieder mens moet toch wat te zeuren hebben. Jij zult ook weleens zeuren maar dan over wat anders.Tja, dat is best een flink bedrag. Iets dat wij niet zomaar meer doen. Wij verdienen samen flink meer, maar wonen ook duurder etc. Ooit zaten we ook heel krap toen we beiden onze baan verloren en hebben toen geleerd héél zuinig te zijn, en dat gaat gelukkig niet meer over. Bij dit soort dingen gaat het over keuzes maken. Wij hebben budgetten gemaakt per maand en het budget voor 'vermaak' is echt minimaal, we gaan namelijk liever op vakantie. Dat is een keuze, dus vermaak in gewone weken is hier laagste prioriteit als het om geld gaat. Kunnen ons ook prima 'gratis' vermaken.
Er zijn ook veel studenten die bijles geven en die vragen gemiddeld 5 a 6 euro per uur.....
quote:Kier_V schreef op 27 januari 2013 @ 11:16:

Er zijn ook veel studenten die bijles geven en die vragen gemiddeld 5 a 6 euro per uur.....Kun je niet vergelijken met een bijles door een RT-er.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven