Gezondheid alle pijlers

's Nachts overmatig zweten.... Overgang?

09-05-2009 19:14 426 berichten
Alle reacties Link kopieren
Normaal zweet ik niet of nauwelijks.. Niet tijdens het sporten en een beetje tijdens een saunagang.

Sinds een paar maanden heb ik soms dat ik 's nachts wakker word en helemaal nat van het zweten ben. De druppels staan gewoon op mijn armen en benen en het t-shirt is zeikenat.

Ik heb geen baarmoeder meer en ook geen PMS meer dus daaraan zal ik niks merken maar zou dat een teken zijn dat ik al in de overgang zit? Ik ben pas 43...

Ik slik wel al 2.5 jaar een anti-depressiva die nachtelijk zweten kán veroorzaken maar nu pas last daarvan hebben vind ik ook zo vaag.

Iemand een idee?
Mijn leven is ook leuk! Ik geniet dubbel van alles. Ook ondanks de overgangsklachten.

Dat is het voordeel van de overgang, het geeft rust en tevredenheid, de jaren.

Ik heb een fantastische vent die me op handen draagt, 2 volwassen (denken ze) bloedjes van kinderen, een schat van een exman die mijn beste vriend is en waar ik 20 jaar mee getrouwd was, een leuke baan.

Alles loopt op rolletjes.

En ik ga weer trouwen over een paar maandjes!

Met exman als getuige, hoe mooi wil je het hebben?

Veel plezier, Jonna!
Geen bijzonderheden
Bosaapje, je bent al onderweg, maar alsnog: goede reis!
Geen bijzonderheden
Ik heb een copy-paste gedaan van de openingspost uit een topic wat ik recent zelf heb geopend. Ik las hier en er gingen allerlei belletjes rinkelen. Wat denken jullie....zou het kunnen dat ik in de (pre) overgang zit?

'............

Het gaat om het volgende. Ik ben een vrouw van in de 40 met een gezin, een deeltijdbaan die niet veel van me vergt, ik sport veel en heb een gemiddeld sociaal leven. Ik hou van thuis zijn maar ik vind het ook fijn erop uit te gaan. Sinds de geboorte van onze dochter 6 jaar geleden ben ik niet meer de oude geweest. De babytijd vergde veel van mij in fysieke zin, en mentaal heb ik daar een duw van meegekregen. Ik heb het idee dat ik met de juiste hulp mentaal daar weer helemaal overheen ben gekomen maar fysiek deugt er niet veel meer van mijn systeem. Ik ben vaak moe, voel me erg vaak misselijk en heb vaak hoofdpijn. Ik probeer niet te klagen en door te gaan maar vandaag ben ik erg verdrietig; een vrouw in de bloei van haar leven en ik voel me als een oude vrouw die op is en ik ben er eerlijk gezegd een beetje klaar mee.

De huisarts heeft me iets gegeven tegen de misselijkheid voor mijn darmen, maar na die kuur is het niet echt over gegaan. Ze kan verder niets vinden, bloed is goed, HB wat laag, maar verder weet ze het ook niet. Ik loop enorm te tobben met mijn gezondheid en ik kan het nu even niet meer accepteren. Ergens ver in mijn achterhoofd heb ik het idee dat er iets goed mis is met me maar ik zou niet weten wat en ik heb ook geen idee hoe ik daar achter kan komen. Ik vraag geen diagnose, maar wie heeft goede raad of een hart onder de riem?......'

Voor de volledigheid vermeld ik er bij dat ik regelmatig een'vaag' gevoel heb, duizelingen, lusteloosheid (wat ik hier ook lees) en ik ben inderdaad ineens 3 kilo aangekomen terwijl ik 5 keer in de week sport en nooit hoefde op te letten wat ik at.

Mijn vraag is eigenlijk niet alleen of jullie het misschien ook denken, maar of ik een betrouwbare test kan laten doen bij de huisarts (ziet ze me überhaupt aankomen op mijn 40, de huisarts?)
Zou ik gewoon doen.

Je klachten lijken erg op de pre-menopauze.

Dat vage gevoel, heel herkenbaar, duizelingen, aankomen zonder reden, hoort allemaal bij de overgang of pre-overgang (als je nog wel menstrueert)

Kijk eens hier:

www.vrouwenovergang.nl
Geen bijzonderheden
Ik heb met tranen in mijn ogen de site gelezen en de test gedaan; 26 punten.

Ik ben dus blijkbaar in de (pre)overgang. Er vallen heel wat stukjes op hun plek.

Maar wat moet ik nu in hemelsnaam? Is dit wat me de komende 10 jaar staat te wachten? Ik voel me 2 weken van de maand ellendig..... ik geloof niet dat ik hier echt gelukkig van ga worden.
Je moet er doorheen. Er helpt geen lievemoedertje aan.

Je zou met je huisarts hormonen kunnen overwegen. Ik doe dat (nog) niet. Ik weet niet of het middel erger is dan de kwaal.

Het hoeft ook geen 10 jaar te duren, das bij iedereen verschillend.

Ik heb het nu 3 jaar zo ongeveer en het went wel enigzins.

Mijn moeder bv heeft nergens last van gehad, geen kwaaltjes, alleen af en toe een opvlieger en dat was het.

Daar ben ik wel jaloers op. Want ik krijg de volle mep, alle kwalen die erbij horen

De hartkloppingen en het 'vage gevoel' en aan het aankomen ( De Buik!) vind ik het ergst. Het minst erg de opvliegers, daar kan ik mee leven.

De moeheid is ook vervelend, ik werk 40 uur en dat wordt me weleens teveel.

Maar ja, doorzetten maar en vroeg naar bed.
Geen bijzonderheden
Ps, heb mijn HB laten testen (uiteraard ) en dat was helemaal goed.

Dus de moeheid/lusteloosheid komt echt van de overgang.

Ik haalde me allerlei enge ziektes in het hoofd, niks aan de hand natuurlijk.

Ik ben een beetje hypochondrisch aangelegd dus na de eerste hartkloppingen zat ik al bij de huisarts
Geen bijzonderheden
Ik moet zeggen dat ik de duizeligheid en de bijna continu aanwezige misselijkheid het ergste vind. Het tast echt op het moment mijn kwaliteit van leven dusdanig aan, dat ik er iets aan wil laten doen. Ik ga eerst even de huisarts bellen dinsdag om te vragen of ik getest kan worden, voordat ik al te voorbarig aan de slag ga met van alles en nog wat. Eerst zeker weten maar. Maar het komt wel allemaal bij elkaar nu, dus de kans is groot dat het inderdaad de menopauze is.

Ik baal er ontzettend.

Dank voor je openhartigheid

En dan zal ik nu ook gewoon maar vertellen wie ik ben, want ik had een nick aangemaakt om objectieve reacties te krijgen, ik was een beetje bang voor hypochonder uitgemaakt te worden omdat ik de laatste jaren al zoveel aan het tobben ben geweest en daar topics over had aangemaakt, ik was erg bang voor; het zit in je hoofd / jij hebt ook altijd wat etc etc. Maar alles wat ik had valt nu wel samen eigenlijk. Moe, misselijk, altijd gewrichtsklachten, nog meer moe en nog meer misselijk, het alternatieve circuit platgelopen (en erop leeggelopen)... na mijn zwangerschap en de daaropvolgende burnout gewoon bang niet meer serieus genomen te worden.....
Dus fijn dat ik hier nu onder mijn 'eigen' naam verder kan schrijven en met jullie van gedachten kan wisselen

Mijn HB is iets laag, maar ik ben vegetariër en duursporter dus dan kan wel kloppen.....
O hoi Whopper. Ik had wel gedacht dat het een bekende zou zijn

Over dat hypochonder zijn, dat had ik ook, hoor, ik had van alles, eigenlijk al vanaf mijn 40e en er kwam nooit iets uit, maar ik bleef kwaaltjes houden.

Ben helemaal op de kop gezet, niks natuurlijk.

Heb er 3 jaar mee rond gelopen totdat een collega zei:

Je kunt wel in de overgang zijn.

Ik zei: ben jij helemaal belatafeld, ben ik veel te jong voor. Duh!

Direct het internet opgedoken en alles viel op de plek.

Bloed laten testen op FSH en bingo. Pre-menopauze met al het gezeik vandien.

Mijn ha zei, als het je kwaliteit van leven zo erg aantast, er is wat aan te doen in de vorm van hormonen.

Tot nog toe heb ik dat niet gedaan.
Geen bijzonderheden
Hey Whopper, ik heb het ook al eerder geschreven maar laat gewoon je bloed prikken. Je hebt het dan meteen duidelijk.

Yasmijn schreef het ook al, de een rolt er zo door en de ander krijgt de volle mep. Jij hoort waarschijnlijk ook tot de laatste categorie. Het vervelende is dat je al je klachten toeschrijft aan van alles en nog wat maar niet aan de overgang vanwege leeftijd. Als je er dan eindelijk achter bent dat het wel zo is vallen heel veel klachten op de plek. Vervolgens kwam er voor mij ook een heel moeilijk gedeelte, accepteren dat het zo is en dat je niet bij machte bent om het te veranderen.Zelf heb je er totaal geen invloed op en dat is soms heel lastig. De lat lag voor mezelf erg hoog. Mijn man geeft ook regelmatig aan dat ik niet alles moet willen maar ook mag toegeven aan mijn vermoeidheid en lummelen op de bank hoort daar ook bij. Ik heb dat nodig dat er af en toe tegen me gezegd wordt dat ik moet kappen met ik moet, ik moet, ik moet.

Mijn dochter is ook vegetarisch en zij had een periode waarin zij vage klachten had. Vitamine B12 laten prikken en dat was dus te laag. Heb jij dat al eens laten doen?

Ben ook met haar naar de dietiste geweest en dat tekort is heel makkelijk te verhelpen.
Wat die hormonen betreft, ik doe het beter zonder pil dan met pil.

volgens de huisarts ben ik een gevalletje apart maar je kunt het allicht proberen als je de pil nog slikt.

De gynaecoloog wilde me alleen maar aan de hormonen hebben!

Daarnaast is mijn schildklier ook nog aan het klieren maar daar wilde hij vervolgens niets mee.

Mijn huisarts wel, hele lieve man, die wel met je meedenkt en het beste voor je wil
B12 is goed. Ik slik ook een supplement maar dat is eigenlijk niet echt nodig volgens de diëtiste(zuigtabletjes van Ortica) ik moet meer oppassen voor het stapelen dan voor een tekort.

Ik ben een beetje bang om met de pil te stoppen, omdat ik vrees dat het dan in alle heftigheid over me heen komt.

Ik ga eerst maar eens bellen dinsdag, kijken of mijn huisarts (een vrouw die altijd heel erg met me meedenkt en ook weet dat ik mijn lichaam ken) me wil laten testen.

Dan zien we wel verder. Ik heb een erg goede en begripsvolle gynaecoloog, als het nodig is ga ik bij hem een afspraak maken, over hoe en wat nu verder.

Mijn zusje was op haar 36e al in de overgang (had de pre-fase dus toen al gehad) dus het verbaast me niets allemaal.

Ik vind het wel heftig hoor. Ik loop, sinds het kwartje is gevallen, met een frons door het huis. Ik vind het heel, heel erg gek allemaal....
Yas, wat is FSH ? En weet je met die test dus wel gelijk of je in de (pre)overgang bent? Ik dacht nl dat je het heel slecht kon laten testen omdat het op het ene moment zo klaar als een klontje kan zijn en het andere moment niets aan de hand?
FSH is een hormoon, als ik even voor mijn beurt mag praten. Je kunt er ook ff op googelen...

Voor de rest slik ik heel veel vitamine C per dag. 3 x 1000 mg, multivitamine, omega 3-6 is slechts een kleine greep van wat ik hier in de kast heb staan.

Verder heb ik sterk de indruk dat ik geen opvliegers meer krijg omdat ik koolhydraatarm eet. De enige manier voor mij om op gewicht te blijven. Dat was nl in 1 x een drama toen ik in de overgang kwam.

Voor de rest... tja vak als ik uit mn werk kom duik ik ff lekker mn nest in. En idd ik ben zo blij dat ik een moordvent heb die me geen strobreed in de weg legt etc. Geen gezeur, nergens over thuis en 1x per jaar een k*tmaand, tot nog toe dan, dan kan ik nix en dan wil ik nix. Echt down dus.
Sandra, vit C plas je toch gewoon weer uit wat je niet nodig hebt? Je neemt dus heeel veel in, en je plast ook heeeeel veel weer uit?

En als je voeding voldoende bevat, moet je dan in de menopauze ook extra slikken?

Ik heb nl net juist geleerd dat stapeling slechter kan zijn dan tekorten en ik heb hier een lijstje liggen met wat ik moet hebben en wat in gemiddeld binnen krijg en daarvan heb ik alleen een licht tekort aan koper....

Maar goed, voeding is toch een lastig iets vind ik hoor.

En dat hormoon, is dat iets wat je makkelijk kunt meten dan? Oprah zei nl dat je het ene moment wel kunt constateren dat er sprake is van (pre) menopauze en een uur later kan het allemaal weer anders gemeten worden....
Whopper, ik heb ook geregeld last van misselijkheid, bij mij hangt dat samen met migraine, die (bij mij) ook weer samenhangt met de cyclus. Ik dacht altijd dat migraine vooral knetterende hoofdpijn was, maar de hoofdpijn vind ik zelf meestal heel draaglijk - het is de misselijkheid waar je zo ellendig van wordt. Sindsdien heb ik van nog een andere migraine-lijder gehoord dat zij ook meer last van misselijkheid heeft dan van hoofdpijn.

Ik weet natuurlijk niet of het bij jou hetzelfde is, maar aangezien jij ook hoofdpijn als klacht noemt, en het ook over twee weken per maand hebt: misschien kun je eens een balletje opgooien bij de huisarts?

Medicijn tegen misselijkheid (Domperidon) hielp bij mij niet, medicijn tegen migraine (Maxalt) helpt bij mij in elk geval tegen de misselijkheid en redelijk tegen de hoofdpijn.
Korenwolf, dank je wel voor het meedenken, maar ik heb er nog zoveel meer klachten bij die gerelateerd zijn aan (pre) menopauze:

Pijnlijke eisprong (zeer pijnlijk bij mij!)

Menstruatiekrampen

Opgezet gevoel

Opgezette borsten

Slaperigheid

Koude handen en voeten

Hoofdpijn en migraine

Onregelmatige cyclus (weet ik dus niet want ik ben nog aan de pil)

Stolsels bij de menstruatie

Hartkloppingen/hartoverslagen

Verminderd libido

Misselijkheid

Krampen in de benen

Moeheid

Gewichtstoename

Slecht in of doorslapen

Blaasontstekingen

Dunner worden vaginawand (geen idee of ik dit heb?)

Prikkelbaar

Onzekerheid (met periodes)

Nerveus en paniekerig (met dezelfde periodes)

Onrustig gevoel

Weerzin

Bezorgdheid

Stemmingswisselingen

Verwardheid

Vergeetachtigheid

Dus ja, het zou zomaar kunnen.
Nou, midden in de nacht en ik ben wakker, zoals zo vaak.

Bekertje warme melk en maar weer proberen door te slapen.
Geen bijzonderheden
Ik word tegenwoordig ook midden in de nacht wakker, maar iets later dan jij wel. Vanmorgen was het 6 uur, maar vaak is het rond 5-en.

Ik hoop dat je verder een goede nacht hebt gehad. Ik ben weer misselijk, behoorlijk misselijk moet ik zeggen. Het is een morning sickness die ik nog wel ken van mijn zwangerschap. Elke ochtend is het raak. Ik zie een dagje strand dan voorlopig ook niet zitten nu (misschien vanmiddag) , maar raak des te meer gesterkt in het idee dat ik echt morgen de dokter ga bellen voor een onderzoek.
[quote]whopper schreef op 31 mei 2009 @ 15:09:

Yas, wat is FSH ?

Laat Yasmijn nog maar even slapen, zij heeft een slechte nacht gehad

FSH is follikel stimulerend hormoon.
vannacht ging het wel redelijk goed, maar die nacht ervoor viel ik pas om 5 uur in slaap, gelukkig kan ik langer blijven liggen
Kookie; is met het aantonen van (een bepaalde hoeveelheid) van dat hormoon duidelijk dat je in de (pre) menopauze bent? En is dat altijd aan te tonen in je bloed of schommelt dat zodanig dat het een willekeurige uitslag kan zijn?

Weet je wat, ik google wel even op de testen die er zijn
Oh jij ook al een rotnacht. Jemig....vervelend hoor.
@Whopper, waar haal jij je vit.B uit? Mijn dochter is geadviseerd om meer zuivel te eten. Peulvruchten en noten is een fabeltje dat daar veel vit.B in zit. Heb jij nog meer opties? Mijn dochter is geen zuivel liefhebber, ze een wel donker brood en vleesvervangers.

Het klopt wel gedeeltelijk wat betreft het bloedprikken. De waardes kunnen per keer verschillen maar het geeft wel degelijk een indicatie over het al dan niet in de overgang zijn.

De eerste keer zou ik volgens de gynaecoloog zelfs al de menopauze bereikt hebben. Echt niet!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven