Gezondheid alle pijlers

's Nachts overmatig zweten.... Overgang?

09-05-2009 19:14 426 berichten
Alle reacties Link kopieren
Normaal zweet ik niet of nauwelijks.. Niet tijdens het sporten en een beetje tijdens een saunagang.

Sinds een paar maanden heb ik soms dat ik 's nachts wakker word en helemaal nat van het zweten ben. De druppels staan gewoon op mijn armen en benen en het t-shirt is zeikenat.

Ik heb geen baarmoeder meer en ook geen PMS meer dus daaraan zal ik niks merken maar zou dat een teken zijn dat ik al in de overgang zit? Ik ben pas 43...

Ik slik wel al 2.5 jaar een anti-depressiva die nachtelijk zweten kán veroorzaken maar nu pas last daarvan hebben vind ik ook zo vaag.

Iemand een idee?
Hm. Ik kom alleen maar thuistesten tegen. Zelfs de wehkamp verkoopt ze.

Vooralsnog geen informatie over hoe de huisarts het test.
B...eens even kijken.

Ik eet wel zuivel, voldoende volgens de dietiste.

aardappelen

volkorenbrood

zilvervliesrijst

melk

eieren

noten

pindakaas

kwark

kaas

dat zijn de bronnen die genoemd zijn voor alle B-soorten (uit elke categorie gebruik ik wel iets) die ik eet. Volgens de dietiste kom ik alleen een klein beetje B12 tekort en dat neem ik als supplement.

zou het volgens jou raadzaam zijn-mocht ik in de overgang zijn- B-complex te gaan nemen?
Ik heb gewoon bloed laten prikken op FSH.

En daaruit bleek dat de pre-menopauze had ingezet.

Maar dat wist ik zelf allang, al die klachten zonder aanwijsbare reden en niks kwam uit de onderzoeken want ik zag overal enge ziektes uiteraard

Niets van dat alles, ik ben gewoon gezond, zeggen ze.

Mijn schoonzus is 42, die kwam vrijdag helemaal over de rooie bij mijn moeder, ze had hartkloppingen.

Mijn moeder heeft een bloeddrukmeter, ook heel normale bloeddruk, dus verder hebben ze er geen aandacht aan geschonken, zovan: kan een keer voorkomen door drukte of stress.

Waarop ik gisteren heel droog tegen mijn moeder zei:

Overgang, ik heb ook hartkloppingen.

Mijn moeder: verdomd, dat kan het zijn!
Geen bijzonderheden
[quote]whopper schreef op 01 juni 2009 @ 09:54:

B...eens even kijken.

Ik eet wel zuivel, voldoende volgens de dietiste.

aardappelen

volkorenbrood

zilvervliesrijst

melk

eieren

noten

pindakaas

kwark

kaas

dat zijn de bronnen die genoemd zijn voor alle B-soorten (uit elke categorie gebruik ik wel iets) die ik eet. Volgens de dietiste kom ik alleen een klein beetje B12 tekort en dat neem ik als supplement.

zou het volgens jou raadzaam zijn-mocht ik in de overgang zijn- B-complex te gaan nemen?

Nee joh, jij haalt het wel voldoende maar ik heb door jou lijstje wel een idee wat ik mijn dochter nog meer kan laten eten. Thanx
Ik heb net mijn zusje gebeld. Zij is al jaren in de overgang en heeft toen laten prikken op FSH inderdaad, maar vertelde mij dat dat op de 3e dag van je menstruatie moet en dan mag je 2-3 maanden niet aan de pil zijn. Ik ga dus wel morgen even de huisarts bellen en stop na deze strip met de pil. Zij raadde me ook aan het maar over me heen te laten komen, niet bang te zijn voor wat komen gaat als ik met de pil stop. Wellicht valt het mee.

Ze herkende ook veel van mijn klachten en is zelf ook heel vaak moe en lusteloos. Vervelend hoor. Ik begin haar nu pas een beetje te begrijpen.....
Hai dames, gezellig druk hier

Uit m'n bloedtest bij de huisarts is helaas niets concreets naar voren gekomen. De omschrijving van mijn klachten kon volgens hem wel wijzen op de pre-overgang. Ik wil toch wel graag zekerheid en heb daarom een afspraak gemaakt met m'n gynaecoloog, kan daar over 2,5 maand terecht (lange wachtlijst...maar ik heb al zo lang last van vage klachten, die paar maanden kunnen er nog wel bij). Wat ik zelf best vreemd vind, is dat volgens mij juist door de pil de heftigste verschijnselen onderdrukt zouden moeten worden en daar merk ik dus niet veel van. Ben het met m'n vergeetachtige hoofd ook vergeten te vragen.

De laatste tijd gelukkig niet meer zo'n last van nachtelijk zweten, maar wel vaak hartkloppingen en een ontzettend opgezette buik. Erg vervelend. Maar verder is mijn leven best leuk hoor en ik sla me er dapper doorheen

Sandra1960: ben je ook lid van de DES-stichting? Ik moet me toch eens wat meer gaan inlezen, want was er niet nog een hoop onduidelijkheid ivm de overgang en DES? Ik merk dat ik het best griezelig vind allemaal en zou graag wat meer duidelijkheid willen.

(sorry dames: beetje off topic)

Veel sterkte allemaal!
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Ik ben ook gestopt met de pil om een zuiver bloedbeeld te krijgen.

Verschillende keren laten prikken en de waardes lagen wel elke keer bij elkaar in de buurt. Zonder pil voelde ik me best lekker maar de gynaecoloog adviseerde vanwege de hormonen toch weer de pil.

Braaf de pil weer slikken maar tsjonge jonge jonge, kreeg me toch weer een hoofdpijn, in volle vaart terug.

Pil overboord gegooid en voel me daardoor wel lekkerder
Kookie, het is dus niet bij iedereen zo, dat de pil de overgangsklachten doen verminderen....?

Ik vind het zo eng om die pil te laten voor wat ie is; ben echt heel erg bang dat het allemaal veel erger wordt. Maar goed; als dat zo is dan kan ik besluiten m toch weer te nemen; het is geen definitieve keus.

Ik voel me vandaag weer waardeloos; vaag en duizelig, misselijk en ik poep alleen maar water. (bij alles waar anderen overgeven krijg ik diarree; mijn lijf heeft besloten niet te :puke: , geloof ik) Misselijk en overgeven staat ook in het bekende klachtenlijstje, maar ja, overgeven doe ik dus niet.

Sorry voor dit fijne verhaal zo net voor de lunch
Ik kwam er dus achter dat ik enorme hoofdpijnen kreeg van de pil.

Dan moet je de keus maken om de pil al dan niet te slikken, ik koos ervoor om het toch te laten staan. De pil zou ook een rol spelen bij de overgangsklachten, met pil had die klachten net zo goed, ik heb door de pil te laten staan er wel voor mezelf wat mee gewonnen. Aanzienlijk minder hoofdpijn en geloof me dat is me heel wat waard.

whopper, weet niet hoe het weer bij jullie is maar hier een onweersbuitje en regen, dus bankhangen is vandaag ook lekker!
.
.
Hier is het stralend en gaan we zo meteen toch richting strand, maar als ik jouw berichten lees check ik eerst even de buienradar voor we gaan

Omen, dat geeft de burger weer moed. Dat je dus ook na 5 jaar verlost kunt zijn van de ellende ipv dat je er 10 jaar mee rond loopt.
De misselijkheid is bij mij alles overheersend. Alleen daarom zou ik er iets aan willen laten doen, als het de menopauze blijkt te zijn. Okugest van VSM helpt bij mij wel een beetje. Ik slik een doosje per week ongeveer.....
Je moet toch wel even naar de ha gaan, denk ik.

Ik heb vannacht weer 2 uur wakker gelegen, afschuwelijk.

En vandaag weer werken.

40 uur werken is veel met de overgang, het kost zoveel energie en ik heb een heel drukke veeleisende baan.

Maar ik kan nog niet terug naar 32 uur. Misschien na de zomer, hoop ik.

Heb gemerkt dat 1 dagje minder me weer kan opladen.
Geen bijzonderheden
Ik zou er niet aan moeten denken 40 uur buitenshuis te werken. Ik werk nu wel weer veel, maar allemaal thuis en op mijn eigen tijd. Dat is wel een luxe hoor. Ik zou niet weten hoe ik het anders zou moeten organiseren; vaak moe en bijna altijd misselijk. Daar ziet een baas je mee aankomen.

Ik heb natuurlijk ook nog een zoon van 6, en die wil ook van alles van me (en terecht natuurlijk) en dat kost ook energie. Ik kan niet als ik klaar ben met werken lekker op de bank gaan liggen bijvoorbeeld. Dan is het speeltuin, halen of brengen naar vriendjes of sport. Dus nee, een baan buitenshuis trek ik sowieso niet.

Mijn zusje trouwens ook niet hoor. Die had het daar ook al over; dat zij haar leven ook organiseert om het zich rot voelen heen.
Heb de huisarts gebeld en ik kan gaan prikken, alleen moet ik wel een maand wachten. Dus nu de pil de prullie in en even afwachten. Ik ben zeer benieuwd wat eruit gaat komen maar ik moet dus nog even geduld hebben ben ik bang.
Zo...Back . Terugreis zonder problemen verlopen en vanaf morgen is de vakantie dan ook echt voorbij.

Yasmijn... 40 uur werken. Ik vind je echt een bikkel en kan me goed voorstellen dat je na de zomer een dag minder wilt gaan werken. Het vreet veel energie en dan ook nog eens slechter slapen erbij...pfffff.

Als ik echt niet in slaap kan vallen (komt zelden meer voor) drink ik rooibosthee. Hier word ik wel zo duf en slaperig van dat het geen moeite kost om dan snel in slaap te vallen.

Vervelend Whopper al die klachten. Ik ben idd benieuwd of het aan de overgang ligt. Niet dat als het zo is dat je klachten minder worden maar je weet dan wel waaraan het ligt. Misschien is hormonen slikken of plakken (hormonenpleisters) wel iets voor jou om het wat dragelijker te maken.

Soulcats... Wat is het verschil tussen pre overgang en de gewone? Snap er niet veel van....

Jammer dat je een paar maanden moet wachten maar gelukkig is het niet ernstig genoeg om sneller te moeten en dat is ook een pré.

Gelukkig dat het leven toch voor de meesten van ons leuk is. Ik denk wel dat het scheelt of je weinig of veel klachten hebt en of je goede ondersteuning, begrip van eventuele partner hebt.

Hoe dan ook... Het hoort er gewoon bij. C'est la vie
Damn, ben nu om de 2 weken ongesteld, zou haast weer aan de pil gaan. Slapen ging redelijk goed maar de afgelopen 2 nachten is het weer helemaal mis. Ook ik werk full-time, 36 uur per week.

Ben nu dus ook helemaal brak.

@whopper, spannend wat er nu allemaal gaat komen.
Heel vermoeiend, de overgang.

En waarom gaat de tijd zoveel langzamer in de holst van de nacht?
Jemig dat ook niks he, dat nachtbraken van jullie. Ik was ook weer wakker, maar viel gelukkig wel weer snel in slaap. Ik merk ook dat ik steeds moeilijker doorslaap. Inslapen gaat prima, maar doorslapen.....

Vaak is het 4, 5 uur en dan ga ik liggen draaien. Mijn man wordt daar ook onrustig van en dan verkas ik maar naar de bank, die gelukkig zalig slaapt en waar altijd dekentjes liggen. Dan slaap ik meestal nog wel een uurtje of 2, 3. Maar het is opvallen hoeveel vaker dat het afgelopen jaar voor is gekomen dan daarvoor. Het was altijd2 nachten per maand ongeveer (ongesteld) en nu schat ik 10-15 nachten.
Ik slik tegenwoordig 'Pure Melatonine' van Lucovitaal.

Nix wat mij nog uit mn slaap haalt tegenwoordig.

http://levensverlenging.p ... elatonine/melatonine1.php
Ga het zeker proberen, heb al eerder Melatonine geslikt maar dat deed niets, dit lijkt mij een hogere dosering.

Kun je het kopen bij de Etos? Of bij de apotheek?
Volgens mij wel Kookie maar ik bestel vaak wat bij vitaminstore.nl. Die heb nu ook een aanbieding met 1000 stuks voor de prijs van 500 stuks.

Als je die link aanklinkt van pilliewillie dan lees je dat ze het daar zo ff over 100 mg praten terwijl ik hooguit 5 tabletjes a 100 mgc gebruik per x.

Iets hogere dosering is dus helemaal niet erg en heeft dan zelfs nog een werking van een anti-oxidant.
Er was eens een aapje die wilde weten of ze in de overgang was. Nachtelijk zweten deed ze wel en krampen waren haar ook niet geheel vreemd.

Aangezien ze toch de jaarlijkse schildkliercontrole moest laten bepalen werd dat meteen mee bepaald.

Voor haar vakantie kreeg ze te horen dat ze in de overgang was maar dat de schildklierspiegel later zou komen.

Aapje belde dus gisteren op voor de schildklier en die was goed. Aangezien ze jaren in een laboratorium gewerkt heeft vroeg ze meteen de waarden van de oestradiol en de FSH. Rare waardes voor als iemand in de overgang zou zitten dus vroeg ze of ze vandaag niet kon komen..... Ja, dat kon dus.

Wat bleek nou..... Er was een nieuwe assistente en die dacht dat als de oestradiol en FSH bijna 0 zijn een vrouw al ver in de overgang was.... Niet dus.... De FSH moet juist heel hoog zijn...

Kortom... Aapje is NIET in de overgang..... Ha, ha.....
Joh.... dat is ook een vreemde toestand. Ten eerste raar dat zo'n laborante dat niet weet of tenminste even navraagt als ze niet zeker is van haar zaak, en ten tweede moet het voor jou ook een vreemde gewaarwording zijn als je eerst het ene hoort en dan het totaal tegenovergestelde.....

En nu? Wat moet je nu met je klachten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven