Gezondheid alle pijlers

20 kilo afvallen... Tips

23-10-2019 23:49 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen!

Ik ben zo'n 20 kilo te zwaar en die wil ik graag kwijt. Ik heb al heel veel gelezen over gezond afvallen en ik ben begonnen met sporten maar ik ben zo benieuwd naar ervaringen...
Ben jij veel afgevallen? Hoe heb je dat gedaan en in welk tijdsbestek?
MarvelousMrsMaisel schreef:
25-10-2019 08:37
En hierdoor is het dus ook veel moeilijker vol te houden. Niet als je vijf kilo eraf wilt. Wel als je 30 kilo eraf wilt.
Ik ervaar dat dus anders. Die 30 kilo zijn er ook niet in een jaar bijgekomen, dus waarom zouden ze er in een half jaar af moeten? Ik hecht veel waarde aan een gezond voedingspatroon wat ik ook goed vol kan houden en heb geen zin in hele ingewikkelde diëten. En ja, bij alle leefstijlveranderingen is het zo dat wanneer je weer in je oude gewoonten terugvalt het resultaat teniet wordt gedaan. Maar daar ben je wel nog altijd zelf bij.
MarvelousMrsMaisel schreef:
25-10-2019 08:37
En hierdoor is het dus ook veel moeilijker vol te houden. Niet als je vijf kilo eraf wilt. Wel als je 30 kilo eraf wilt.
Je wilt dus enkel de quick-fix?
Ja, dan is motivatie wel een ding.


Misschien is een levensstijl veranderen een vorm van dieet, ik ervaar het niet zo en hoef ook niet bang te zijn weer aan te komen en heb niet het idee dat ik mezelf iets te kort doe momenteel.
Dat werkt dus voor iedereen anders.

Het zou fijn zijn als er niet zo denigrerend werd gedaan over een quick-fix of wat dan ook.

Maar goed. To, ik heb mijn best gedaan om je nog een andere manier te presenteren. Doe ermee wat je wilt verder.
lilguinea schreef:
24-10-2019 20:44
Maar jij hebt dus geen ervaring met overgewicht. Je had een gezond gewicht bij je lengte en dat heb je nu nog steeds.
Ik ben wel ruim 10% van mijn gewicht kwijtgeraakt. En ik kwam steeds meer aan. Ik vermoed dat ik alleen wat eerder ingegrepen heb dan veel andere mensen. Je moet gewoon die impulsen om teveel te eten beheersen en dat is voor de meeste mensen lastig, ook voor mij!
anoniem_366318 wijzigde dit bericht op 25-10-2019 10:02
11.02% gewijzigd
dubbel, sorry!
anoniem_366318 wijzigde dit bericht op 25-10-2019 10:01
Reden: dubbel, iets fout gegaan bij het posten!
96.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
25-10-2019 09:43
Dat werkt dus voor iedereen anders.

Het zou fijn zijn als er niet zo denigrerend werd gedaan over een quick-fix of wat dan ook.

Maar goed. To, ik heb mijn best gedaan om je nog een andere manier te presenteren. Doe ermee wat je wilt verder.
Dankjewel hoor. Ik waardeer je imput. Een quik fix kan zeker werken en ik zou willen dat ik de discipline had haha maar ik lust geen shakes, krijg er buikpijn van en heb het hele diëten ook wel een beetje gehad. Maar wel bedankt!
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
25-10-2019 08:37
En hierdoor is het dus ook veel moeilijker vol te houden. Niet als je vijf kilo eraf wilt. Wel als je 30 kilo eraf wilt.
Maar snap je het dan niet? Dit is precies de valkuil van Cambridge. Je houdt het alleen maar vol vanwege de beloning van snel gewicht verliezen. En zodra je stopt, komt je weer aan. En zo zet je jezelf in een vicieuze cirkel van afvallen, aankomen, afvallen en aankomen.

Maar het zou niet om volhouden moeten gaan, maar om blijvend gewoontes veranderen. En ja, dat is verdomd moeilijk en een weg van lange adem, maar wel het enige 'dieet' dat blijvend effect heeft.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
25-10-2019 09:43
Dat werkt dus voor iedereen anders.

Het zou fijn zijn als er niet zo denigrerend werd gedaan over een quick-fix of wat dan ook.

Maar goed. To, ik heb mijn best gedaan om je nog een andere manier te presenteren. Doe ermee wat je wilt verder.
Ik heb niks tegen een quick-fix, maar Cambridge geeft gewoon een heel groot risico op jojo-en.
Er bestaat geen quick-fix.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Thuis-in-eigen-huis schreef:
24-10-2019 13:33
Ik ben in ±1,5jaar 20kg afgevallen (van 78kg naar 58kg) door mijn eetgewoontes en leefstijl blijvend te veranderend. Geen (tijdelijk) dieet om vervolgens te gaan jojo-en.
Ik heb geen enkele eetgroep verbannen, niks mis namelijk met complexe koolhydraten, en gezonde vetten en met mate wat lekkers (nooit meer snoepen is echt niet haalbaar). Wel laat ik enkelvoudige koolhydraten (wit brood etc) staan en vermijd ik transvetten. En ik ben compleet met alcohol gestopt, maar dat had meer redenen dan afvallen alleen.

Ik ben nu al bijna 6 maanden op stabiel gewicht dus is prima.
Dit inderdaad bij mij ook. Ik zat na 1,5 jaar op min 20 kg. Het was ook een stukje inzicht in wat ik allemaal onbedoeld en onbewust aan het eten was. Ik eet alles en zou daarom ook nooit een dieet aanbevelen waar je completer voedingsgroepen weghaalt. Zeker als je gaat sporten of bewegen heb je ook je koolhydraten juist nodig. Inmiddels 2 jaar bezig en ik weeg mijzelf ook niet meer elke week. Heel af en toe ga ik nog eens op de weegschaal staan. Naast het gewicht heb ik namelijk ook een andere vorm gekregen en meer spieren. Vooral mijn vetpercentage is naar beneden gegaan door te sporten.

Heel veel succes to! Het kan allemaal zeker, maar het vergt veel discipline. Ik ben ook gestopt met roken tussendoor (en begonnen met hardlopen). In totaal 2 kg aangekomen door stoppen met roken, maar dit is er na 3 maanden weer vanaf.
Alle reacties Link kopieren
ollekebollekeknolleke schreef:
26-10-2019 09:06
Dit inderdaad bij mij ook. Ik zat na 1,5 jaar op min 20 kg. Het was ook een stukje inzicht in wat ik allemaal onbedoeld en onbewust aan het eten was. Ik eet alles en zou daarom ook nooit een dieet aanbevelen waar je completer voedingsgroepen weghaalt. Zeker als je gaat sporten of bewegen heb je ook je koolhydraten juist nodig. Inmiddels 2 jaar bezig en ik weeg mijzelf ook niet meer elke week. Heel af en toe ga ik nog eens op de weegschaal staan. Naast het gewicht heb ik namelijk ook een andere vorm gekregen en meer spieren. Vooral mijn vetpercentage is naar beneden gegaan door te sporten.

Heel veel succes to! Het kan allemaal zeker, maar het vergt veel discipline. Ik ben ook gestopt met roken tussendoor (en begonnen met hardlopen). In totaal 2 kg aangekomen door stoppen met roken, maar dit is er na 3 maanden weer vanaf.
Super knap van je!!
Alle reacties Link kopieren
RJB schreef:
26-10-2019 20:57
Super knap van je!!
Ik ben het sporten uiteindelijk heel erg leuk gaan vinden. Als je iets gaat doen wat erg leuk is, dan voelt het ook minder als een prestatie, maar steeds meer als een genot. Daarom, geen quick fix.. geen crashdieeten. Beetje bij beetje dingen aanpassen. Ik vermijd ook altijd de middenpaden in de supermarkt. Behalve de strikt noodzakelijke dingen als koffie enz. Aan de buitenzijde heb je vaak de iets gezondere producten staan, groenten, fruit, brood, zuivel afdeling. In de middenrijen kom ik alleen voor de dingen die ik vantevoren heb opgeschreven. De koekjesrij sla ik helemaal over.. niet de moeite waard. Wel eet ik elke avond een stukje pure chocolade.. heerlijk bij de kwark. En ja er gaat ook granola in de kwark en blauwe bessen. En af en toe ga ik ook voor een lekker stuk gebak of een frietje. Het is alleen geen gewoonte meer om elke week op bijvoorbeeld een vaste dag friet te doen. Voor veel mensen is het een gewoonte, zo van donderdag is frietdag. Heb ik afgeschaft, ik eet een frietje wanneer ik er echt zin in heb en niet omdat het donderdag is ;)

Zo zie je dat met een mindset heel veel te veranderen is. Bewust omgaan met eten en wat je eet is daarin heel goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven