Aangemeld als bloeddonor!
dinsdag 5 april 2016 om 21:49
Ik heb zojuist de stap gezet en me aangemeld als bloeddonor.
Nu had ik wat vragen aan mensen die hier misschien iets meer over weten! Ik kon het echt nergens antwoord vinden.
Er werd me gevraagd of ik onder de 50 kilo woog, dan mag je geen bloed geven. Maar mag je ook overgewicht hebben? Ik wil namelijk niet daar komen en afgewezen worden. (Ik heb niet heel veel overgewicht, maar ben best onzeker hierover.)
Valt bloed geven mee, of is het nog best pittig om te doen? Van wat ik me voorstel is het best saai, slangetje erin en wachten tot je genoeg hebt gegeven, maar is dit ook écht zo?
Dat was het
Verder ben ik nu gewoon heel blij dat ik deze keuze heb gemaakt!
Nu had ik wat vragen aan mensen die hier misschien iets meer over weten! Ik kon het echt nergens antwoord vinden.
Er werd me gevraagd of ik onder de 50 kilo woog, dan mag je geen bloed geven. Maar mag je ook overgewicht hebben? Ik wil namelijk niet daar komen en afgewezen worden. (Ik heb niet heel veel overgewicht, maar ben best onzeker hierover.)
Valt bloed geven mee, of is het nog best pittig om te doen? Van wat ik me voorstel is het best saai, slangetje erin en wachten tot je genoeg hebt gegeven, maar is dit ook écht zo?
Dat was het
Verder ben ik nu gewoon heel blij dat ik deze keuze heb gemaakt!
dinsdag 5 april 2016 om 21:55
Ik geef al een aantal jaren bloed en vind het altijd reuze meevallen, naald erin en wachten tot de zak vol zit. Duurt zo'n 7 minuten.
Mijn vriendin daarentegen zit altijd weer met zweet in haar handen en vindt het echt niet leuk.
Of het meevalt zal dus veelal van de persoon afhangen.
Wat betreft overgewicht, mijn vriendin is ook aan de stevige kant en dit is nog nooit een probleem geweest.
Goed dat je dit gaat doen, succes!
Mijn vriendin daarentegen zit altijd weer met zweet in haar handen en vindt het echt niet leuk.
Of het meevalt zal dus veelal van de persoon afhangen.
Wat betreft overgewicht, mijn vriendin is ook aan de stevige kant en dit is nog nooit een probleem geweest.
Goed dat je dit gaat doen, succes!
Het gaat goed tot het niet meer goed gaat...
dinsdag 5 april 2016 om 21:55
Wat goed van je!
Die vijftig kilo is volgens mij alleen maar omdat je als je zo licht bent ook minder bloed hebt, en dan is die halve liter die je geeft te veel. Overgewicht lijkt me dus geen probleem.
En verder: bij mij is het inderdaad gewoon naald erin, slangetje eraan en wachten. Maar ik geef bloed, als je plasma geeft is het geloof ik iets anders.
Die vijftig kilo is volgens mij alleen maar omdat je als je zo licht bent ook minder bloed hebt, en dan is die halve liter die je geeft te veel. Overgewicht lijkt me dus geen probleem.
En verder: bij mij is het inderdaad gewoon naald erin, slangetje eraan en wachten. Maar ik geef bloed, als je plasma geeft is het geloof ik iets anders.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
dinsdag 5 april 2016 om 22:00
dinsdag 5 april 2016 om 22:09
Zorg dat je voldoende gegeten hebt voor je bloed gaat geven, vooral als je van nature een lage bloeddruk hebt. Je krijgt eerst een medisch onderzoekje. Dus mocht je dan alsnog niet geschikt blijken, dan krijg je dat wel te horen. Verder vind ik het niks voorstellen. Vaccinaties zijn veel venijniger, wat de 'prik' betreft. Neem iets te doen mee, als je snel verveeld raakt
dinsdag 5 april 2016 om 22:12
Wat goed! Ik heb het ook gedaan. Één keer echt bloed gegeven en daarna twee keer opgeroepen maar omdat mijn ijzergehalte te laag was meteen weer naar huis gestuurd. Verder vond ik het prikken zelf echt meevallen en zo gepiept. En je wordt er erg hartelijk ontvangen en ze zorgen voor een soepje, colaatje of iets van chocola voor na het prikken
60% of the time, it works everytime
dinsdag 5 april 2016 om 22:18
overgewicht maakt niks uit
ik ben ook een tijdje donor geweest.
1 keer was mn ijzer te laag voor het geven dus toen mocht ik weer naar huis
1 keer had ik geen ontbijt gehad en daar vragen ze dus naar.
ik moest toen eerst wat eten voor ik mocht geven
verder heb ik regelmatig ijzer te kort gehad (tussen het geven door) en ben ik nu geen donor meer
het prikje deed altijd wel zeer!
ik ben ook een tijdje donor geweest.
1 keer was mn ijzer te laag voor het geven dus toen mocht ik weer naar huis
1 keer had ik geen ontbijt gehad en daar vragen ze dus naar.
ik moest toen eerst wat eten voor ik mocht geven
verder heb ik regelmatig ijzer te kort gehad (tussen het geven door) en ben ik nu geen donor meer
het prikje deed altijd wel zeer!
dinsdag 5 april 2016 om 22:20
Ik vind het prikje in de vinger voor je HB gehalte erger dan het doneren zelf. Afgelopen vrijdag heb ik gedoneerd, de naald zat niet helemaal lekker. Maar dat hebben ze meteen even gefixt.
Ik krijg elke keer tijden het doneren een flesje water en er wordt steeds goed op je gelet.
Ik had mijn high score qua snelheid vrijdag. In 6 minuten en 3 seconden had ik mijn zakje al vol. Naast mij zat een vrouw waar het bloed niet genoeg door liep, die kreeg een handwarmer/balletje om de boel te stimuleren. Maar uiteindelijk hebben ze haar donatie moeten afkeuren omdat de zak niet binnen de tijd vol was.
Na het doneren blijf je nog even zitten en daarna ga je voor een kop koffie of thee naar het donorcafé.
Het doneren stelt echt niet zoveel voor, maar ik ben iedere keer zeker een uur kwijt in totaal. Maar dat ligt ook een beetje aan de drukte. Dat is dan formulier invullen, wachten, onderzoek, doneren en dan naar het donorcafé.
Ik krijg elke keer tijden het doneren een flesje water en er wordt steeds goed op je gelet.
Ik had mijn high score qua snelheid vrijdag. In 6 minuten en 3 seconden had ik mijn zakje al vol. Naast mij zat een vrouw waar het bloed niet genoeg door liep, die kreeg een handwarmer/balletje om de boel te stimuleren. Maar uiteindelijk hebben ze haar donatie moeten afkeuren omdat de zak niet binnen de tijd vol was.
Na het doneren blijf je nog even zitten en daarna ga je voor een kop koffie of thee naar het donorcafé.
Het doneren stelt echt niet zoveel voor, maar ik ben iedere keer zeker een uur kwijt in totaal. Maar dat ligt ook een beetje aan de drukte. Dat is dan formulier invullen, wachten, onderzoek, doneren en dan naar het donorcafé.
dinsdag 5 april 2016 om 22:29
Wat goed! Ik vind het doneren ook niet zoveel voorstellen, tuurlijk, het aanprikken voel je even, maar verder vind ik het altijd wel gezellig. Zorg inderdaad wel dat je goed gegeten en gedronken hebt.
De laatste keer zag ik sterretjes toen ik opstond De andere keren heb ik nooit ergens last van gehad.
De laatste keer zag ik sterretjes toen ik opstond De andere keren heb ik nooit ergens last van gehad.
Sometimes good things fall apart so better things can fall together
dinsdag 5 april 2016 om 22:45
Goed van je!
het is inderdaad vaak zo gepiept. Maar ga wel op een dag dat je er de tijd voor hebt. Als je voor het eerst komt houden ze je een beetje extra in de gaten na de donatie en het duurt dus even na je donatie voordat je weggaat. Lekker genieten van de goede zorgen en broodje/soepje, maar als je nog ergens heen moet zit je dan wellicht minder lekker.
het is inderdaad vaak zo gepiept. Maar ga wel op een dag dat je er de tijd voor hebt. Als je voor het eerst komt houden ze je een beetje extra in de gaten na de donatie en het duurt dus even na je donatie voordat je weggaat. Lekker genieten van de goede zorgen en broodje/soepje, maar als je nog ergens heen moet zit je dan wellicht minder lekker.
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
dinsdag 5 april 2016 om 22:45
Ik vind het juist altijd leuk als ik weer bloed mag geven, omdat ik het hele proces ook wel interessant vind
Die HB prik is inderdaad ook vervelender dan het bloed geven zelf, maar kom steeds vaker artsen tegen die het in de zijkant van je vinger doen en dan voel je er weer nauwelijks iets van. En ze proberen je ook eigenlijk altijd af te leiden tijdens de prikmomenten.
Overigens zorgen ze altijd wel heel goed voor je (zeker de eerste paar keren): rustig blijven zitten om te checken of je niet duizelig wordt, zorgen dat je genoeg gegeten en gedronken hebt, etc.
Die HB prik is inderdaad ook vervelender dan het bloed geven zelf, maar kom steeds vaker artsen tegen die het in de zijkant van je vinger doen en dan voel je er weer nauwelijks iets van. En ze proberen je ook eigenlijk altijd af te leiden tijdens de prikmomenten.
Overigens zorgen ze altijd wel heel goed voor je (zeker de eerste paar keren): rustig blijven zitten om te checken of je niet duizelig wordt, zorgen dat je genoeg gegeten en gedronken hebt, etc.
dinsdag 5 april 2016 om 23:00
Vandaag ook weer geweest. Het wachten tot je bij de arts terecht kan duurt langer dan het bloed geven zelf. Ik stond 2minuten na afkoppelen weer buiten. Werk een gebouw verderop en hoopte op gebak bij de koffie maar helaas.. Ik stap van stoel in rolstoel dus hoef van mezelf niet te wachten. Kan toch niet omvallen
Prima dat je het gaat doen, kleine moeite, groot effect.
Prima dat je het gaat doen, kleine moeite, groot effect.