Gezondheid alle pijlers

Aankomen in gewicht, hoe?

13-06-2016 11:02 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn (volwassen) dochter is in korte tijd 16 kilo afgevallen door stress.

Hoe kunnen we er voor zorgen dat ze weer wat aankomt?

Aan de stress wordt gewerkt, en een afspraak bij een diëtiste is de volgende stap. Maar ik vroeg me af of je het ook zelf kunt doen?

Ik had zelf bedacht om misschien roomboter ipv halvarine te gebruiken. En volle melk ipv halfvolle. Maar daar houd het bij mij al op.

En op internet lees ik dat vette producten eigenlijk niet de oplossing zijn.

Ze heeft wel zin om te eten, maar na een paar hapjes zit ze vol. En moet ze echt kokhalzen.
quote:bartjes schreef op 13 juni 2016 @ 11:30:

Ik typ te langzaam, jullie plaatsen posts onderwijl ik typ.

Dochter is boven de 20 gizmo-returns.

Ik ga een lijstje maken met opties die jullie aangeven en dan kan ze aangeven wat ze niet gaat eten. Ze houdt niet van rozijnen en muesli is ook niet haar ding. Dus dat aanschaffen helpt niet.

Bananen weer wel.

Hoe eten jullie avocado?Bv op geroosterd brood, met peper, zout, tomaat. Of door een salade.
Ik vind eieren zelf trouwens echt heel goed voedsel om mee aan te komen. Vooral bij scrambled eggs merk je echt amper dat je wat eet, dus je kan meer eten voordat je vol zit.

Verder wat hier boven allemaal al genoemd is ja. Volle producten en goede vetten uit noten, avocado, vis, olijfolie..
quote:bartjes schreef op 13 juni 2016 @ 11:17:

@goede fee, wat ik begreep valt het onder je eigen risico?

@lilalinda, het is niet dat ze van mij moet eten. Ze vindt het zelf ook erg naar. Ze wil zelf ook graag aankomen.

@dormouse, als ik een tip krijg zal ik het doorgeven. Ik hoop op tips van het forum, dan krijg je die automatisch al mee

Ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt. Het valt gewoon onder je basisverzekering en je hebt altijd een eigen risico.

Het valt niet onder een eigen risico.
Stress

Tiener

overgeven als ze veel rotzooi moet stouwen

Ik zou zo denken, laat haar aan crossfit doen. Kracht en conditie.

- Werkt uitstekend voor je zelfvertrouwen

- Geeft haar een slank modieus gevormd lichaam

- Neemt ze in gewicht toe door spiermassa in plaats van vet

- Eet ze gezond en structureel voedingsmiddelen die passen bij haar activiteiten (een goede crossfit trainer wijst daar op)
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
quote:bartjes schreef op 13 juni 2016 @ 11:30:

Ik typ te langzaam, jullie plaatsen posts onderwijl ik typ.

Dochter is boven de 20 gizmo-returns.

Ik ga een lijstje maken met opties die jullie aangeven en dan kan ze aangeven wat ze niet gaat eten. Ze houdt niet van rozijnen en muesli is ook niet haar ding. Dus dat aanschaffen helpt niet.

Bananen weer wel.

Hoe eten jullie avocado?

Gewoon opgelepeld, in guacamole, of op toast/crackers doe het ook wel eens door de salsa heen wanneer ik iets van wraps oid. eet.

Havermout is ook een goede, zag het er net tussenstaan. Vette vis idem. En niet per se gezond maar wel leuk en lekker; grijp het aan om vaker in het weekend lekker een taart of koekjes te bakken

Voor wat extra vet kan je ook de gekookte aardappels voor haar nog even bakken in wat roomboter/olijfolie (wat je zelf lekkerder vind). En verder volkorenbrood etc.
quote:gizzmo-returns schreef op 13 juni 2016 @ 11:23:

[quote]bartjes schreef op 13 juni 2016 @ 11:17:

@goede fee, wat ik begreep valt het onder je eigen risico?

Als ze minderjarig is, is er, als het goed is geen eigen risico.

Ze is volwassen staat in de OP.

En het eigen risico heeft verder niks met vallen onder te maken.
Maar als een paar 100 euro te veel is als eigen risico nog niet in aangesproken.

Laat haar lekker eten wat ze wil als niet te ongezond is. In kleine porties. Ze is volwassen dus kan ze dat toch prima zelf aangeven en doen?

En is het wel stress of een echt eetprobleem?
quote:Goede-Fee schreef op 13 juni 2016 @ 11:41:

[...]

Ze is volwassen staat in de OP.

En het eigen risico heeft verder niks met vallen onder te maken.

Dat stond er eerst niet volgens mij

En het dieetadvies zit in de basisverzekering en kost dat dus je eigen risico.
quote:gizzmo-returns schreef op 13 juni 2016 @ 11:44:

[...]

Dat stond er eerst niet volgens mij

En het dieetadvies zit in de basisverzekering en kost dat dus je eigen risico.Stond er wel. En dat ligt er maar net aan welke kosten ze al eerder heeft gehad.
Ohja, zoals ik net al met de eieren zei, manier van bereiden kan ook veel uitmaken met hoe veel je op een dag op kan!

Dus eieren scrambled makkelijker dan gekookt. Ik had zelf regelmatig moeite om brood weg te krijgen, maar geroosterd of even in het tosti-ijzer ging het al veel makkelijker. Daarnaast gewoon zo vaak mogelijk kleine beetjes op een dag eten. Ze moet dan wel zorgen dat ze genoeg eten bij zich heeft als ze ergens heen gaat, anders zit je als nog zonder eten.

Daarbij kan yoga ook goed werken tegen stress. Plus dan heb je gelijk je lichaamsbeweging die niet enorm veel calorieën verband en toch nog mee helpt met wat spieropbouw/
Meer (maar wel gezond) eten. Desnoods meerdere keren op een dag. De stress wegnemen. Psych?
@goede-fee, ik schrijf het misschien niet goed op. Ik weet dat je eerst je eigen risico "op" moet maken en dat daarna de basisverzekering verder gaat. Tot een maximum van 3 uur.

Ik denk dat ik een verkeerde interpretatie heb van de uren.

Ik zie een consult van een uur voor me per keer. Dan ben je er snel doorheen.
Eieren zijn ook een goed idee! Ontbijt zelf geregeld met een uitsmijter, of doe een extra gekookt ei door de salade heen. Scambled vallen zo, zoals hier gezegd, ook niet eens zo zwaar op de maag.

Ook tosti is een goed idee! Als ze het lekker vind wat extra kaas erop, en dan heb je ook meteen weer wat extra calorieën onder het mom van alle kleine beetjes helpen.
quote:bartjes schreef op 13 juni 2016 @ 11:48:

@goede-fee, ik schrijf het misschien niet goed op. Ik weet dat je eerst je eigen risico "op" moet maken en dat daarna de basisverzekering verder gaat. Tot een maximum van 3 uur.

Ik denk dat ik een verkeerde interpretatie heb van de uren.

Ik zie een consult van een uur voor me per keer. Dan ben je er snel doorheen.

Eerste gesprek is vaak wel een redelijk lange daarna max 20 minutjes soms wel korter.

Je komt een eind met die 3 uur.

Maar eigenlijk vraag ik me af of stress zorgt voor 16 kilo afvallen en niet kunnen eten. Wat heeft de HA hierover gezegd?
Het is echt wel gekomen door stress en geen vrijwillig eetprobleem.

Ik dring het haar ook niet op, laat haar eten op haar tijd en ik kook waar ze zin in heeft en als ze dan na een paar happen vol zit dan baalt ze er zelf van. En dat zie ik ook. Ik maak daar ook geen issue van, elke hap is meegenomen.

Het is meer als hulp bedoelt in de zin van wat zal ik in huis halen? Waar heeft ze iets aan.
Ik denk niet dat eetproblemen vrijwillig zijn.

Waar heeft ze zelf zin in? En de wat vollere producten.
Beweegt ze wel genoeg? Van bewegen krijg je meestal honger.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
De huisarts heeft haar doorverwezen naar de diëtiste en ook voor de stress krijgt ze hulp via de huisarts.

Ik wil niet al te veel in details treden ivm met haar privacy.

Ze zit op dit moment duidelijk niet lekker in haar vel en daar krijgt ze hulp voor.
Vloeibare calorieen zijn ook een goed idee als je meer binnen moet krijgen. Druivensap bijvoorbeeld is heel calorierijk en daarvan is het makkelijker om 3 keer per dag een flink glas naar binnen te werken dan 3 x per dag extra te eten. Ik ken het " op slot" gevoel van stress heel goed. Maar inderdaad meerdere keren per dag calorierijke tussendoortjes als noten, avocado, banaan, volle yoghurt, vette vis, pindakaas eten en die vloeibare calorieen dat scheelt al.

Edit: wat je vooral niet moet uitvlakken is dat je van te weinig eten emotioneel nog veel labieler wordt. Daarmee kom je in een negatieve spiraal terecht.

Ik denk alleen dat een afspraak bij een dietist en/of psycholoog wel heel verstandig is. En vind het heel erg dat je je door een eigen risico zou laten weerhouden hiervan. Wat denk je dat er gebeurt als ze zo doorgaat, dan komt ze in het ziekenhuis terecht en gaat je eigen risico er ook aan hoor, maar dan is ze veel verder van huis (no pun intended)
Oh jeetje, lastig als je niet alles expliciet wil opschrijven.

Ik schrijf vrijwillig eetprobleem en ik bedoel dat het niet een gevolg is van bijvoorbeeld een lijnperiode die is doorgeslagen in het extreme.
Advocado maak ik quacamole van. Teentje knoflook, wat gesnipperde ui, tomaat, cayennepeper, beetje citroensap, ( heel slecht maar doe er ook wat zout door)
Zelf ben ik ook een tijdje erg mager geweest tijdens een stressvolle periode. Mijn ervaring is dat als je weer uit de stress bent het gewicht ook wel weer stijgt. Je krijgt meer eetlust en verliest minder energie aan de stress.Ben nog steeds slank maar niet meer broodmager.
eieren zijn juist niet goed, is mijn ervaring. Die zou ik iedereen aanraden, die af wil vallen. Van eieren krijg je een vol gevoel. Als ik brood met gekookt ei ontbijt, eet ik niks meer tot de lunch. Brood met jam, dan lust ik wel een paar koekjes om 10 uur.
quote:jaw schreef op 13 juni 2016 @ 11:40:

Stress

Tiener

overgeven als ze veel rotzooi moet stouwen

Ik zou zo denken, laat haar aan crossfit doen. Kracht en conditie.

- Werkt uitstekend voor je zelfvertrouwen

- Geeft haar een slank modieus gevormd lichaam

- Neemt ze in gewicht toe door spiermassa in plaats van vet

- Eet ze gezond en structureel voedingsmiddelen die passen bij haar activiteiten (een goede crossfit trainer wijst daar op)Ik moest hier ook gelijk aan denken. Crossfit of iets dergelijks waar krachttraining een onderdeel is. Van aankomen d.m.v. sport / krachttraining krijg je een veel beter figuur + zelfbeeld dan "zomaar" het er in vet aan eten. Ik heb het alleen zelf niet gepost omdat ik twijfelde of het wel gepast is. Als het gaat om een eetstoornis, is (intensief) sporten niet altijd 'n goed idee. Maar anders: zeker doen!!!
Nutridrink, bovenop al het andere wat ze eet.

Niet goedkoop, maar werkt goed.

Ik heb wel een eetstoornis, en in therapie kregen wij dit ook om aan te komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven