Aankomen na galblaas verwijdering
dinsdag 8 april 2025 om 20:45
Hoi allemaal,
Ik heb al een aantal keer een koliekaanval gehad en er is door een echo ook geconstateerd dat ik galstenen heb. Nu heb ik 2 aanvallen in een week gehad, dus de kans is nu wel reëel dat mijn galblaas eruit moet. Die koliekaanvallen zijn echt geen pretje duren vaak tussen de 4 en 6 uur en diclofenac helpt niet eens
Nu lees ik op veel forums dat mensen dus aankomen na een galblaasverwijdering.
Ik heb al een traagwerkende schildklier waardoor ik al veel moet sporten en op mijn voeding moet letten om een gezond bmi te houden. Maar als mijn galblaas eruit moet en ik zou alleen maar aankomen, geen fijn vooruitzicht. Ik vroeg me af of mensen na een galblaas verwijdering zijn aangekomen, afgevallen of hetzelfde zijn gebleven qua gewicht ?
En is iemand bekend met een andere oplossing dan meteen de galblaas verwijderen?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Ik heb al een aantal keer een koliekaanval gehad en er is door een echo ook geconstateerd dat ik galstenen heb. Nu heb ik 2 aanvallen in een week gehad, dus de kans is nu wel reëel dat mijn galblaas eruit moet. Die koliekaanvallen zijn echt geen pretje duren vaak tussen de 4 en 6 uur en diclofenac helpt niet eens
Nu lees ik op veel forums dat mensen dus aankomen na een galblaasverwijdering.
Ik heb al een traagwerkende schildklier waardoor ik al veel moet sporten en op mijn voeding moet letten om een gezond bmi te houden. Maar als mijn galblaas eruit moet en ik zou alleen maar aankomen, geen fijn vooruitzicht. Ik vroeg me af of mensen na een galblaas verwijdering zijn aangekomen, afgevallen of hetzelfde zijn gebleven qua gewicht ?
En is iemand bekend met een andere oplossing dan meteen de galblaas verwijderen?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
woensdag 9 april 2025 om 07:31
Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden. Maar die kolieken zijn dat niet waard. Ik doe liever mijn keizersnede over dan dat.
Ik merkte na mijn galblaasverwijdering dat ik moeite heb met het verdragen van rauwe ui en het wit van een ei. Dat is bij iedereen wisselend. Maar kilo's er van aankomen, nee dat effect ken ik niet. Het afvallen gaat nu wel moeizaam, maar of dat aan geen galblaas ligt
Ik merkte na mijn galblaasverwijdering dat ik moeite heb met het verdragen van rauwe ui en het wit van een ei. Dat is bij iedereen wisselend. Maar kilo's er van aankomen, nee dat effect ken ik niet. Het afvallen gaat nu wel moeizaam, maar of dat aan geen galblaas ligt
woensdag 9 april 2025 om 07:34
Ik probeer te bedenken waarom mensen zouden aankomen na een galblaasverwijdering, maar het klinkt mij niet erg logisch.
De galblaas is een zakje waarin galvloeistof wordt bewaard, tot het moment dat dat nodig is voor het verteren van vnl vet in de darmen.
Na verwijdering loopt die galvloeistof dus de hele dag door in kleine beetjes naar je darmen, waardoor mensen soms last krijgen na vooral vet eten, omdat dat vet niet goed verteerd kan worden.
Lijkt me dat je dan eerder afvalt, omdat dat vet gewoon met de ontlasting er weer uitkomt.
Maar: dit is ook maar een gedachtenspinsel, geen idee of het klopt.
Bedenk wel dat mensen die zijn aangekomen na galblaasverwijdering (wat niet per se betekent dat dat ook dóór die verwijdering komt) zich meer laten horen dan mensen die stabiel bleven in gewicht of zelfs afvielen.
Na 1 galaanval was ik blij dat ie eruit ging.
De galblaas is een zakje waarin galvloeistof wordt bewaard, tot het moment dat dat nodig is voor het verteren van vnl vet in de darmen.
Na verwijdering loopt die galvloeistof dus de hele dag door in kleine beetjes naar je darmen, waardoor mensen soms last krijgen na vooral vet eten, omdat dat vet niet goed verteerd kan worden.
Lijkt me dat je dan eerder afvalt, omdat dat vet gewoon met de ontlasting er weer uitkomt.
Bedenk wel dat mensen die zijn aangekomen na galblaasverwijdering (wat niet per se betekent dat dat ook dóór die verwijdering komt) zich meer laten horen dan mensen die stabiel bleven in gewicht of zelfs afvielen.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
woensdag 9 april 2025 om 07:53
Ik hoop dat het bij jou niet voor gaat komen maar:
Ook in de galweg kunnen zich galstenen vormen. Na een galblaasoperatie bestaat er dus een kleine kans dat iemand opnieuw klachten van galstenen krijgt. Er is niet één oorzaak aan te geven voor het ontstaan van galstenen.
Bron: www.mst.nl
Ook in de galweg kunnen zich galstenen vormen. Na een galblaasoperatie bestaat er dus een kleine kans dat iemand opnieuw klachten van galstenen krijgt. Er is niet één oorzaak aan te geven voor het ontstaan van galstenen.
Bron: www.mst.nl
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
woensdag 9 april 2025 om 08:41
Ik ben inderdaad aangekomen na mijn galblaas operatie. Ik weet ook waarom.
In de 2 maanden die ik moest wachten op mijn operatie ben ik ruim 20 kilo afgevallen. Ik had dagelijks koliekaanvallen die tussen de 2 en 12 uur duurden. Vrijwel alles wat ik at kon een aanval triggeren, dus ik durfde nauwelijks nog te eten.
Na mijn operatie verdroeg ik vrijwel alles weer en ben ik weer normaal gaan eten.
Daar ben ik toen zo’n 5 kilo door aangekomen. Maar dat heeft dus eigenlijk niks met die operatie te maken, maar met een veranderd eetpatroon.
In de 2 maanden die ik moest wachten op mijn operatie ben ik ruim 20 kilo afgevallen. Ik had dagelijks koliekaanvallen die tussen de 2 en 12 uur duurden. Vrijwel alles wat ik at kon een aanval triggeren, dus ik durfde nauwelijks nog te eten.
Na mijn operatie verdroeg ik vrijwel alles weer en ben ik weer normaal gaan eten.
Daar ben ik toen zo’n 5 kilo door aangekomen. Maar dat heeft dus eigenlijk niks met die operatie te maken, maar met een veranderd eetpatroon.
woensdag 9 april 2025 om 09:02
Nou, dat was in mijn geval wel exact zo.Solomio schreef: ↑09-04-2025 07:34Ik probeer te bedenken waarom mensen zouden aankomen na een galblaasverwijdering, maar het klinkt mij niet erg logisch.
Ik kreeg structureel dunne ontlasting en dat was dus exact daardoor. De MDL arts zei ook dat dit vaker voorkomt.
Het is voor mij al zeker 20 jaar geleden, maar een goeie drol heb ik nooit meer gehad
woensdag 9 april 2025 om 09:08
Ik heb ook al lang geen galblaas meer. Ik ben toen ook niet aangekomen of afgevallen rond de operatie hoor. Maar geloof me, je zult blij zijn als je van die pijn af bent! Ik beval liever nog 3x opnieuw dan die koliekpijn. Sterkte ermee!
En vraag advies aan een deskundige/diëtist rondom je voedingspatroon met/zonder galblaas en schildklier problemen.
En vraag advies aan een deskundige/diëtist rondom je voedingspatroon met/zonder galblaas en schildklier problemen.
woensdag 9 april 2025 om 10:07
Niet bijgekomen.
Wel daarna veel last van heftige darmkrampen en waterdunne diarree na het eten (was ook geen pijl op te trekken bij welk voedsel een reactie zou komen).
Na bijna 5 jaar toch maar naar de huisarts.
Kwam absoluut vaker voor en was zo opgelost met een poedertje dat ik nu regelmatig neem.
Mijn galblaas is verwijderd in de tijd dat veel ingrepen werden verplaatst/verzet door corona. Ik heb zelf ook echt geprobeerd om de operatie zo lang mogelijk uit te stellen en daarom ook veel te lang met veel te veel pijn rond gelopen.
Moet je niet willen, gewoon eruit met dat ding wanneer artsen het een goed idee vinden.
Wel daarna veel last van heftige darmkrampen en waterdunne diarree na het eten (was ook geen pijl op te trekken bij welk voedsel een reactie zou komen).
Kwam absoluut vaker voor en was zo opgelost met een poedertje dat ik nu regelmatig neem.
Mijn galblaas is verwijderd in de tijd dat veel ingrepen werden verplaatst/verzet door corona. Ik heb zelf ook echt geprobeerd om de operatie zo lang mogelijk uit te stellen en daarom ook veel te lang met veel te veel pijn rond gelopen.
Moet je niet willen, gewoon eruit met dat ding wanneer artsen het een goed idee vinden.
valkia-the-bloody wijzigde dit bericht op 09-04-2025 10:13
0.16% gewijzigd
woensdag 9 april 2025 om 10:11
Ik heb hem anderhalf jaar geleden laten verwijderen.
Bij mij zei de arts dat aankomen vaak voorkomt omdat sommige mensen vaak erg ziek zijn ervoor en weinig kunnen eten. Dus komen ze aan nadat ze geen pijn meer hebben en daardoor weer alles kunnen eten.
En soms heb je geluk gaf hij aan. Dan val je zelfs af. Maar komt niet vaak voor.
Ik was een van die gelukkige haha
Na de operatie ben ik zelfs 10kg afgevallen zonder enige moeite.
Begreep ook nooit waar het aan lag, kreeg de kilo’s nooit weg en iedereen vond mijn gewicht ook niet bij mijn levensstijl passen. Nu klopt het wel weer..
Bij mij zei de arts dat aankomen vaak voorkomt omdat sommige mensen vaak erg ziek zijn ervoor en weinig kunnen eten. Dus komen ze aan nadat ze geen pijn meer hebben en daardoor weer alles kunnen eten.
En soms heb je geluk gaf hij aan. Dan val je zelfs af. Maar komt niet vaak voor.
Begreep ook nooit waar het aan lag, kreeg de kilo’s nooit weg en iedereen vond mijn gewicht ook niet bij mijn levensstijl passen. Nu klopt het wel weer..
woensdag 9 april 2025 om 10:16
Bij mij is vorig jaar met spoed mijn galblaas verwijderd. Ik heb niet het idee dat ik daarna veranderd ben van gewicht als gevolg van die verwijdering.
Verse spinazie heb ik last van en van sommige frituren kan ik ook het eten niet goed verdragen, standaard maagpijn daarna (zal wel te maken hebben met het vet waarin ze bakken, maar ik heb het nog niet uitgezocht verder)
Verse spinazie heb ik last van en van sommige frituren kan ik ook het eten niet goed verdragen, standaard maagpijn daarna (zal wel te maken hebben met het vet waarin ze bakken, maar ik heb het nog niet uitgezocht verder)
woensdag 9 april 2025 om 10:19
Bedankt voor je reactie. Ja koliekaanvallen zijn geen geintje en inderdaad ik beval ook nog liever.MrsDuck schreef: ↑09-04-2025 07:31Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden. Maar die kolieken zijn dat niet waard. Ik doe liever mijn keizersnede over dan dat.
Ik merkte na mijn galblaasverwijdering dat ik moeite heb met het verdragen van rauwe ui en het wit van een ei. Dat is bij iedereen wisselend. Maar kilo's er van aankomen, nee dat effect ken ik niet. Het afvallen gaat nu wel moeizaam, maar of dat aan geen galblaas ligt![]()
Ja ik las het op een ander forum heel veel mensen die veel aankwamen dus werdt een beetje angstig
woensdag 9 april 2025 om 10:20
Goede tip dankjewelVR25 schreef: ↑09-04-2025 09:08Ik heb ook al lang geen galblaas meer. Ik ben toen ook niet aangekomen of afgevallen rond de operatie hoor. Maar geloof me, je zult blij zijn als je van die pijn af bent! Ik beval liever nog 3x opnieuw dan die koliekpijn. Sterkte ermee!
woensdag 9 april 2025 om 10:23
O wauw dit geeft me weer wat vertrouwen. Wat fijn dat bij jou goed heeft uitgepakt. Ik heb nu een gezond bmi maar daar moet ik wel 5-6 keer per week 2 uur op de loopband staan en ik fiets alles ik rij geen auto. Dus beweeg erg veel en qua eten kom ik niet boven de 1200 kcal uit. Dus het kost mij nu erg veel moeite. Daarom maakte die berichten over veel aankomen me een beetje angstigNala2013 schreef: ↑09-04-2025 10:11Ik heb hem anderhalf jaar geleden laten verwijderen.
woensdag 9 april 2025 om 10:24
Aah gelukkig geen verandering in gewicht. Ja opletten qua sommige voeding had ik wel rekening meegehouden dat is even kijken hoe je op alles reageert.Mittens schreef: ↑09-04-2025 10:16Bij mij is vorig jaar met spoed mijn galblaas verwijderd. Ik heb niet het idee dat ik daarna veranderd ben van gewicht als gevolg van die verwijdering.
woensdag 9 april 2025 om 10:29
Aah fijnSuperuser2023 schreef: ↑09-04-2025 10:14+1 voor niet aangekomen.
Wel een veranderd eetpatroon. Je doet mij geen plezier meer met vet vlees.
woensdag 9 april 2025 om 10:31
Ik ben héél blij dat mijn galblaas er uit is gehaald. Heb geen bijwerkingen gehad, geen gewichtstoename. Van mijn chirurg heb ik gehoord over mogelijk tot 6 weken last van stoelgang, maar heb ik niets gehoord over mogelijke gewichtstoename. Is dit echt een risico of hebben mensen zelf een oorzaak en gevolg aan elkaar gekoppeld, die eigenlijk niet bij elkaar horen?
Ik zou dit, vooral omdat je ook problemen hebt met je schildklier, dit overleggen met je arts/chirurg. Laat jezelf niet gek maken door ervaringen van mensen op internet. Chirurgen hebben zó lang gestudeerd om dit werk te kunnen doen en baseren zich op wetenschappelijk onderzoek. Zij kunnen je adviseren.
Overigens vond ik het ook een hele simpele ervaring, genezing ging snel en pijn viel mee. Een koliekaanval was erger!
Ik zou dit, vooral omdat je ook problemen hebt met je schildklier, dit overleggen met je arts/chirurg. Laat jezelf niet gek maken door ervaringen van mensen op internet. Chirurgen hebben zó lang gestudeerd om dit werk te kunnen doen en baseren zich op wetenschappelijk onderzoek. Zij kunnen je adviseren.
Overigens vond ik het ook een hele simpele ervaring, genezing ging snel en pijn viel mee. Een koliekaanval was erger!
woensdag 9 april 2025 om 10:31
Bedankt voor je reactie en verhaal fijn om te lezen dat je ook niet bent aangekomen. Wel vervelend die heftige darmkrampenValkia-the-Bloody schreef: ↑09-04-2025 10:07Niet bijgekomen.
woensdag 9 april 2025 om 10:35
Ik had gelezen dat je spijsvertering anders gaat werken en je minder goed vetten kan verteren en daardoor kan aankomen.Solomio schreef: ↑09-04-2025 07:34Ik probeer te bedenken waarom mensen zouden aankomen na een galblaasverwijdering, maar het klinkt mij niet erg logisch.
En het kan inderdaad kloppen dat mensen eerder laten weten dat ze zijn aangekomen dan zijn afgevallen of stabiel zijn gebleven. De negatieve ervaringen worden veel sneller gedeeld dat klopt. De tijd zal het uitwijzen voor mij
woensdag 9 april 2025 om 10:36
Volgens mij klopt dit niet, je lever neemt de functie over en kan het galvloeistof zelf opslaan. Het wordt dus niet gedurende de dag continue vrijgegeven. Maar, ik ben geen maag-darm-lever-arts. Voor mij zijn dit soort misinformaties (of die nou van jou komt of van mij, dat weet ik niet zeker) de reden om geen medische informatie op forums op te zoeken. Wij spreken vanuit ervaring en google werk. Artsen spreken vanuit wetenschappelijke studies. Overleg met je dokter!
woensdag 9 april 2025 om 10:39
Heel erg bedankt voor je reactie. En je hebt gelijk ik moet me niet gek laten maken door alle verhalen op internet. Daarom was ik even opzoek naar positieve verhalen. Fijn dat de operatie mee viel en geen bijwerkingen als gewichtstoenameEmmaliene schreef: ↑09-04-2025 10:31Ik ben héél blij dat mijn galblaas er uit is gehaald. Heb geen bijwerkingen gehad, geen gewichtstoename. Van mijn chirurg heb ik gehoord over mogelijk tot 6 weken last van stoelgang, maar heb ik niets gehoord over mogelijke gewichtstoename. Is dit echt een risico of hebben mensen zelf een oorzaak en gevolg aan elkaar gekoppeld, die eigenlijk niet bij elkaar horen?
woensdag 9 april 2025 om 12:19
Helemaal waar ik heb zojuist te horen gekregen dat ik vrijdag een afspraak heb.Emmaliene schreef: ↑09-04-2025 10:36Volgens mij klopt dit niet, je lever neemt de functie over en kan het galvloeistof zelf opslaan. Het wordt dus niet gedurende de dag continue vrijgegeven. Maar, ik ben geen maag-darm-lever-arts. Voor mij zijn dit soort misinformaties (of die nou van jou komt of van mij, dat weet ik niet zeker) de reden om geen medische informatie op forums op te zoeken. Wij spreken vanuit ervaring en google werk. Artsen spreken vanuit wetenschappelijke studies. Overleg met je dokter!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in