Achterste kruisband reconstructie
woensdag 23 november 2016 om 17:15
Hallo allemaal,
Ik ben benieuwd of hier ook mensen zijn die ervaring hebben met de reconstructie van een achterste kruisband. Ik kan veel ervaringen op internet vinden over operaties aan de voorste kruisband maar helaas niet over de achterste...
Ik ben vooral benieuwd naar de pijn na de operatie en de herstelperiode.
Groetjes!
Ik ben benieuwd of hier ook mensen zijn die ervaring hebben met de reconstructie van een achterste kruisband. Ik kan veel ervaringen op internet vinden over operaties aan de voorste kruisband maar helaas niet over de achterste...
Ik ben vooral benieuwd naar de pijn na de operatie en de herstelperiode.
Groetjes!
woensdag 23 november 2016 om 17:54
Dit letsel komt niet zo vaak voor. Stevig ongeluk gehad?
Wordt niet vaak geopereerd. Maar kan wel.
De pijn is over het algemeen niet extreem...goed te reguleren met pijnmedicatie.
Gevoelloos gaat het natuurlijk niet worden en je zal ook best wat nachten minder slapen. Maar daarvoor ben je dan ook in de ziektewet.
In dit artikel nog wat uitleg over behandeling en herstel:
http://www.rpajanssen.nl/ ... /achterste-kruisband.html
En deze maar dat is een link uit hetzelfde artikel:
http://www.rpajanssen.nl/ ... evalidatie%20protocol.pdf
Wordt niet vaak geopereerd. Maar kan wel.
De pijn is over het algemeen niet extreem...goed te reguleren met pijnmedicatie.
Gevoelloos gaat het natuurlijk niet worden en je zal ook best wat nachten minder slapen. Maar daarvoor ben je dan ook in de ziektewet.
In dit artikel nog wat uitleg over behandeling en herstel:
http://www.rpajanssen.nl/ ... /achterste-kruisband.html
En deze maar dat is een link uit hetzelfde artikel:
http://www.rpajanssen.nl/ ... evalidatie%20protocol.pdf
woensdag 23 november 2016 om 18:03
Het fysiologisch herstel zal hetzelfde zijn als van een voorste kruisband. Qua beperkingen zal de nadruk tijdens het trainer liggen op iets andere spiergroepen, maar verder is er een hoop hetzelfde voor de achterste kruisband.
Mijn ervaring met operaties is dat je nooit moet vragen naar ervaringen
Ik zou ook nachten niet slapen van de pijn en amper kunnen liggen, halve slaapkamer moet je maar verbouwen zodat je goed kon liggen. Ik heb geslapen als eer roosje (wel een andere operatie)
Mijn ervaring met operaties is dat je nooit moet vragen naar ervaringen
Ik zou ook nachten niet slapen van de pijn en amper kunnen liggen, halve slaapkamer moet je maar verbouwen zodat je goed kon liggen. Ik heb geslapen als eer roosje (wel een andere operatie)
woensdag 23 november 2016 om 20:23
Soyuz; idd een flink ongeluk gehad helaas. Dit al een aantal jaar geleden. Nu erge instabiliteitsklachten en steeds meer pijn. Bedankt voor de link, deze had ik ook gelezen.
RP7; Ik ben het type dat alles altijd uitpluist en geen ervaringen en informatie te veel kan lezen over operaties/ behandelingen. Het geeft mij op een een of andere manier rust Ik ben mij er van bewust dat iedereen het weer anders kan ervaren. En dat geen lijf het zelfde reageert. Ik hoop hier toch nog ervaringen te lezen en ga zolang de ervaringen van een vkb reconstructie maar eens lezen.
Hartstikke bedankt voor jullie reactie!
RP7; Ik ben het type dat alles altijd uitpluist en geen ervaringen en informatie te veel kan lezen over operaties/ behandelingen. Het geeft mij op een een of andere manier rust Ik ben mij er van bewust dat iedereen het weer anders kan ervaren. En dat geen lijf het zelfde reageert. Ik hoop hier toch nog ervaringen te lezen en ga zolang de ervaringen van een vkb reconstructie maar eens lezen.
Hartstikke bedankt voor jullie reactie!
woensdag 23 november 2016 om 20:44
quote:Goudgeel schreef op 23 november 2016 @ 20:27:
Soyus; Heb je met deze operatie op een èèn of andere manier te maken gehad?
RP7; Mag ik vragen wat voor operatie je zelf hebt gehad?
Dat mag! Schouder operatie (bankart repair) ze vertelde in het ziekenhuis dat het een van de pijnlijkste orthopedisch operaties is, zowel de verpleging had die ervaring als de anesthesist. Maar echt, nadat de plaatselijke verdoving uitgewerkt raakt begon het een beetje te trekken. De verpleging heeft me toen morfine voor de zekerheid gegeven. Maar daarna gewoon met de voorgeschreven pijnstilling en geen centje pijn gehad. Ik nam na een week al zo goed als niks meer, alleen voor de nacht.
Als ik dan de verhalen van die operatie af en toe lees. Horrorverhalen over amper kunnen liggen en amper kunnen slapen, veel pijn zelfs met zware pijnmedicatie... Dan ben ik er of heel goed afgekomen of mensen stellen zich aan of je leest nooit de succesverhalen op internet.
Soyus; Heb je met deze operatie op een èèn of andere manier te maken gehad?
RP7; Mag ik vragen wat voor operatie je zelf hebt gehad?
Dat mag! Schouder operatie (bankart repair) ze vertelde in het ziekenhuis dat het een van de pijnlijkste orthopedisch operaties is, zowel de verpleging had die ervaring als de anesthesist. Maar echt, nadat de plaatselijke verdoving uitgewerkt raakt begon het een beetje te trekken. De verpleging heeft me toen morfine voor de zekerheid gegeven. Maar daarna gewoon met de voorgeschreven pijnstilling en geen centje pijn gehad. Ik nam na een week al zo goed als niks meer, alleen voor de nacht.
Als ik dan de verhalen van die operatie af en toe lees. Horrorverhalen over amper kunnen liggen en amper kunnen slapen, veel pijn zelfs met zware pijnmedicatie... Dan ben ik er of heel goed afgekomen of mensen stellen zich aan of je leest nooit de succesverhalen op internet.
donderdag 24 november 2016 om 15:45
donderdag 24 november 2016 om 17:09
Nee, die gaat langzaam achteruit. Maar dat kan natuurlijk vele oorzaken hebben. En het is en blijft een niet gezonde knie. ( Niet zoals ie was toen je geboren bent zeg maar)
Zoals het er nu uitziet doen de kruisbandreconstructies met eigen materiaal ( pees) het goed. Maar er zit wel een leeftijdsgrens aan dacht ik. De orthopaed kan je daar alles over vertellen.
Zoals het er nu uitziet doen de kruisbandreconstructies met eigen materiaal ( pees) het goed. Maar er zit wel een leeftijdsgrens aan dacht ik. De orthopaed kan je daar alles over vertellen.
donderdag 24 november 2016 om 19:57
quote:Goudgeel schreef op 24 november 2016 @ 15:45:
Soyuz; voelt de knie nu nog steeds goed na die operatie?
RP7; Wat fijn dat de operatie zo meegevallen was! En idd dat blijft altijd de vraag hé...
Nou ben ik meestal wel een taaie, dus ik heb goede hoop!
Is jouw operatie een geslaagde geweest? Geen klachten meer?Jazeker had een supersnelle revalidatie en nergens meer last van
Soyuz; voelt de knie nu nog steeds goed na die operatie?
RP7; Wat fijn dat de operatie zo meegevallen was! En idd dat blijft altijd de vraag hé...
Nou ben ik meestal wel een taaie, dus ik heb goede hoop!
Is jouw operatie een geslaagde geweest? Geen klachten meer?Jazeker had een supersnelle revalidatie en nergens meer last van
zaterdag 26 november 2016 om 08:41
quote:RP7 schreef op 23 november 2016 @ 20:44:
[...]
Denk dat dit alvast goede tip is.
Pijnstilling nemen vóór het pijn doet!
Verwacht je maar aan een tijdelijke blaassonde en (normaal) pijn achteraf toch wel.
Daarna zal je met een brace moeten lopen neem ik aan.
Heel veel succes!
[...]
Denk dat dit alvast goede tip is.
Pijnstilling nemen vóór het pijn doet!
Verwacht je maar aan een tijdelijke blaassonde en (normaal) pijn achteraf toch wel.
Daarna zal je met een brace moeten lopen neem ik aan.
Heel veel succes!
zaterdag 26 november 2016 om 23:59
dinsdag 29 november 2016 om 23:46
Bij een voorste kruisband operatie heb je alleszins een dag bedrust.
Er wordt tijdens operatie een blaaskatheter geplaatst, dus als je wakker wordt, heb je deze in.
Heb even voor je opgezocht hoe je situatie is na een voorste kruisband operatie (zelfde als bij achterste normaal)
Bij wakker worden heb je een
- infuus : voor medicatie
- wonddrain : dun slangetje dat tot in wonde zit zodat vocht ui wonde weg kan
- evt. epiduraalcatheter, deze wordt gebruikt om pijnstilling toe te dienen (dus pijnpomp via je rug, zoals bij epidurale verdoving bij bevalling)
- blaaskatheter
- drukverband knie
Niet om je bang te maken hé ! Lijkt me gewoon leuker om niet voor verrassingen te staan
In het ziekenhuis ga je daarna 'oefeningen' krijgen via een machine. Het is te zeggen, jij moet niets doen.
Je been wordt in een machine gelegd dat je been gaat plooien strekken, steeds verder dus. Zo ga je terug beweegiljkheid trainen.
Er wordt tijdens operatie een blaaskatheter geplaatst, dus als je wakker wordt, heb je deze in.
Heb even voor je opgezocht hoe je situatie is na een voorste kruisband operatie (zelfde als bij achterste normaal)
Bij wakker worden heb je een
- infuus : voor medicatie
- wonddrain : dun slangetje dat tot in wonde zit zodat vocht ui wonde weg kan
- evt. epiduraalcatheter, deze wordt gebruikt om pijnstilling toe te dienen (dus pijnpomp via je rug, zoals bij epidurale verdoving bij bevalling)
- blaaskatheter
- drukverband knie
Niet om je bang te maken hé ! Lijkt me gewoon leuker om niet voor verrassingen te staan
In het ziekenhuis ga je daarna 'oefeningen' krijgen via een machine. Het is te zeggen, jij moet niets doen.
Je been wordt in een machine gelegd dat je been gaat plooien strekken, steeds verder dus. Zo ga je terug beweegiljkheid trainen.