ADHD? Wat nu?
woensdag 19 augustus 2026 om 09:42
Ik vermoed dat ik ADHD heb. Ik ben 55, en hang een beetje aan het einde van de overgang. Heb 2x een burn-out gehad, en daar heb ik wel restverschijnselen van. ik merk dat ik moeilijker kan omgaan met de ADHD. Achtergrondgeluid, fel licht, veel prikkels. Dat trek ik veel slechter dan vroeger. Dingen niet afmaken, heel erg rusteloos, heel creatief maar ook daar dingen niet in afmaken of heel slordig omdat mijn hoofd al weer duizend nieuwe dingen heeft bedacht.
Nu spelen er dingen in mijn huwelijk, en daar kan ik heel erg moeilijk mee omgaan. Mijn emoties vliegen van links naar rechts en dat helpt niet om hier op een goede manier mee om te gaan. Mijn man verdient dat wel, en ik en wij samen ook. Wat kan ik doen? Waar begin ik? Heeft iemand tips of ervaring?
Nu spelen er dingen in mijn huwelijk, en daar kan ik heel erg moeilijk mee omgaan. Mijn emoties vliegen van links naar rechts en dat helpt niet om hier op een goede manier mee om te gaan. Mijn man verdient dat wel, en ik en wij samen ook. Wat kan ik doen? Waar begin ik? Heeft iemand tips of ervaring?
zaterdag 22 augustus 2026 om 16:39
Hé hoi!
Ik heb dit jaar maart de diagnose adhd gekregen op 42 jarige leeftijd. Wat mensen zeggen over ‘wat voegt een diagnose nou toe’ en al dat ander soort commentaar zou ik me helemaal niks van aantrekken. Want (voor mij, en ik kan me voorstellen voor vele anderen die zichzelf niet begrijpen) heeft het onzettend veel duidelijk gemaakt in de goede zin! En daarbij is er dan ook medicatie mogelijk, mocht je dat willen, ter ondersteuning. Voor mij werkt dat heeeeeel fijn. Laat je niet ontmoedigen, als je vragen hebt kan je een PB sturen
.
Ik heb dit jaar maart de diagnose adhd gekregen op 42 jarige leeftijd. Wat mensen zeggen over ‘wat voegt een diagnose nou toe’ en al dat ander soort commentaar zou ik me helemaal niks van aantrekken. Want (voor mij, en ik kan me voorstellen voor vele anderen die zichzelf niet begrijpen) heeft het onzettend veel duidelijk gemaakt in de goede zin! En daarbij is er dan ook medicatie mogelijk, mocht je dat willen, ter ondersteuning. Voor mij werkt dat heeeeeel fijn. Laat je niet ontmoedigen, als je vragen hebt kan je een PB sturen
zondag 23 augustus 2026 om 08:32
Ik begrijp dat een diagnose handig is om medicijnen te krijgen, maar wat maakt een diagnose duidelijk dat je zelf nog niet wist (over jezelf) ?
Ik kreeg een diagnose ASS toen ik net over de 40 was.
Vóór ik de diagnose kreeg, had ik al erover gelezen.
En de diagnose betekent alleen dat ik in voldoende mate voldoe aan bepaalde kenmerken. Dat was natuurlijk geen verrassing, want ik kende mezelf al.
Dus mij heeft de diagnose niets duidelijk gemaakt.
(en vragen waar ik wel mee zat, zijn niet door de diagnose duidelijker geworden. Ook niet door de psycho-educatie. )
Ik kreeg een diagnose ASS toen ik net over de 40 was.
Vóór ik de diagnose kreeg, had ik al erover gelezen.
En de diagnose betekent alleen dat ik in voldoende mate voldoe aan bepaalde kenmerken. Dat was natuurlijk geen verrassing, want ik kende mezelf al.
Dus mij heeft de diagnose niets duidelijk gemaakt.
(en vragen waar ik wel mee zat, zijn niet door de diagnose duidelijker geworden. Ook niet door de psycho-educatie. )
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
zondag 23 augustus 2026 om 10:35
Onze oudste ging naar een GGZ instelling en die testen duurde echt weken. Gesprek met mij als moeder ging digitaal en de gesprekken en testen die hij kreeg waren makkelijk te manipuleren. Het inregelen van medicatie stroef en duurde ook ontzettend lang.
Onze tweede kon bij ADHD centraal terecht. Wij vonden het een super fijne organisatie. Ik moest echt op kantoor komen voor een gesprek en er werd kritisch doorgevraagd.
Dochter kreeg proefmedicatie en hierna werden bepaalde testen nogmaals afgenomen. Verschil was echt heel groot.
Wij hebben een beter gevoel bij ADHD centraal dan bij de GGZ instelling hier in de stad.
zondag 23 augustus 2026 om 16:13
Het is heel logisch dat als je het hebt, je in de overgang juist meer klachten gaat ervaren. Heeft te maken met het schommelen en dalen van de oestrogeenspiegel die weer een rol speelt in de werking van neurotransmitters. Dus, als je het hebt zou medicatie een oplossing kunnen zijn als je er echt last van begint te krijgen. Ik zou het laten onderzoeken als je echt last hebt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in