Gezondheid alle pijlers

Advies en ervaringen...

01-10-2010 17:20 13 berichten
Normaal open ik eigenlijk niet zo snel een topic en nu al 2 in 1 week. Maar ik heb advies nodig (en evt. ervaringsverhalen), aangezien ik een twijfelkont ben een een ongelooflijke schijtkip.

Sinds 1,5 jaar woon ik in Italie en met name op medisch preventief gebied is er een enorm cultuurverschil met NL. Onlangs heb ik mijn eerste stap daarin genomen door een bloedonderzoek te laten uitvoeren zonder dat ik klachten heb. Gevolg: ontdekking van een veel te hoog cholesterol gehalte 8.7 (zie mijn andere topic). Het advies van mijn huisarts is: streng dieet en stoppen met de pil (alhoewel het wellicht genetisch bepaald is, aangezien verschillende familieleden hieraan lijden)

Door het advies van stoppen met de pil kwam een ander aspect naar voren. Pilcontrole en inwendig onderzoek. In NL krijgt iedereen vanaf 30 jaar een oproep om deel te nemen aan het bevolkingsonderzoek. Aangezien ik (bijna) 27 ben, zou ik dus nog 3 jaar moeten wachten.

Hier in Italie verklaart iedereen mij voor gek dat ik me nog nooit heb laten controleren, aangezien ik al 12 jaar aan de pil zit en vanaf mijn 17de seksueel actief ben. In NL is de pilcontrole al jaren afgeschaft en heb ik er eigenlijk nooit zo over nagedacht.

Nu het punt. Het lijkt me vreselijk zo'n onderzoek. Ik heb geen eens angst voor eventuele pijn, maar het genante van in zo'n akelige stoel liggen, met een gynaecoloog die tussen je benen zit te vroeten. Ik weet, die man of vrouw ziet net zoveel vagina's als een automonteur auto's. Dus die beredeneringen doen mij eigenlijk niets. Het idee van het onderzoek geeft mij gewoon stress! Bovendien ga je hier gelijk naar de gyn (private sector) en bij het eerste bezoek wordt er gelijk inwendig onderzocht, pap test en inwendige echo gemaakt.

Het lijkt mij een fijn idee om dat nog 3 jaar uit te stellen, maar aan de andere kant twijfel ik of ik nog wel moet wachten. Voor Italiaanse begrippen ben ik laat (de meesten gaan hier vanaf 1ste seksuele activiteit). Maar wat vinden jullie eigenlijk? Missen jullie het dat er in NL pas vanaf 30 jaar aandacht aan wordt besteed, zouden jullie gaan in mijn geval? Adviseren jullie mij een man of vrouw? Tips, ervaringen etc zijn welkom. (volgens mij heb ik een enorme schop onder mijn kont nodig en moet ik er gewoon heen, maar tot nu overheerst de angst)
Ik zou gaan. Je gezondheid gaat voor alles toch? En zo'n gyn zit echt niet te wroeten hoor. Hij voert gewoon een onderzoek uit dat bij zijn werk hoort. Ik ben nu 34 en heb op mijn 27e ook een onderzoek gehad en daarna weer met het bevolkingsonderzoek. Ze hebben een kleine eendebek voor als je nog niet bevallen bent en eerlijk gezegd voel je er niet zo veel van hoor.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad niet zeuren, je ligt misschien 10 minuten in die stoel en die dokter bijt niet. Natuurlijk is het geen lolletje maar dat is de tandarts ook niet en ik neem aan dat je daar ook naar toe gaat. Dus kiezen op elkaar en gaan.
Ik heb een uitgebreid gyneacologisch onderzoek gehad op mijn 25e, nav een zware vaginale ontsteking en klachten hierna.

Ben echt helemaal doorgelicht binnen een uur tijd.

Het was zeker geen pretje, maar eigenlijk vond ik het heel fijn om te weten dat ik gezond ben in die regionen! Als ik nu een pijntje daar voel, maak ik me ook niet zo druk. Echt een geruststelling dat mijn baarmoeder (+ alle kweekjes die genomen zijn)/vagina/eierstokken in orde waren/zijn.

Ik ben er doorheen gekomen, met de gedachte dat als ik zwanger ben ik ook dit soort dingen moet ondergaan en ik het dan maar beter een keer gehad kan hebben. Een de hand van mijn vriend tot moes geknepen, want oei wat eng! Het doet ook geen pijn en de gyneacoloog hield er ook rekening mee dat ik er helemaal onpasselijk werd van het idee. Het was trouwens een man.

Aan struisvogelgedrag moet je nooit toegeven!
This is not kosher!
Ik heb minder problemen met 'n inwendig onderzoek dan met 'n tandartsbehandeling. Stelt echt niks voor.
Van dat struisvogel gedrag heb je gelijk. Maar ik heb me eigenlijk altijd ingesteld op, ik ga wanneer ik 30 ben. Niet dat het dan minder vervelend is, maar ja, als ik dat nog 3 jaar van mij af kan schuiven is fijn.

Bovendien zijn er geen medische redenen om te gaan, vandaar mijn twijfel. Ik was eigenlijk heel stellig, of bij 30, of bij medische klachten, of mocht ik voor die tijd zwanger raken. Maar door alle verhalen hier (alle Italianen kijken me met grote ogen aan als ik vertel hoe het in NL gaat), begin ik dus te twijfelen. Zeker aangezien ik een kinderwens heb die ik over 2 a 3 jaar wil invullen.

En ja, ik ga zeker naar de tandarts. Maar daar ga ik 100 x liever heen dan naar de gyn.

Daarnaast speelt ook een klein beetje een financiele drempel mee. Alles is hier in de private sector (tenzij de huisarts anders voorschrijft en die vindt gyn niet nodig) en je betaalt je scheel aan onderzoeken, terwijl het loon in Italie nogal miserabel is. Tuurlijk heeft mijn gezondheid geen prijs, maar toch... (wellicht verschuil ik me hier ook wel weer achter)

Kan iemand me ook meer vertellen wat zo'n inwendige echo precies inhoudt. De door de gyn te nemen stappen zeg maar. Pap test weet ik inmiddels...
als je binnen een paar jaar kinderen wilt, is het fijn om nu dit soort onderzoeken te hebben (hoef je daar niet meer over te twijfelen, gaf mij veel rust).

bij een inwendige echo, wordt echo-apparaat ingebracht en zie je de echobeelden op het scherm. viel achteraf reuze mee, niet pijnlijk, vervelend o.i.d. probeer hieronder een plaatje te plakken, weet niet of dat lukt.

mugske wijzigde dit bericht op 01-10-2010 17:52
Reden: plaatje plakken - poging tot
% gewijzigd
Inwendige echo gebeurt dmv van een apparaat in de vorm van een high-tech vibrator. Voel je niet veel van.

Het is meer het 'idee' waardoor je er tegenop kan zien, dan wat er gebeurd. Hoewel ik het gefriemel aan mijn eierstokken niet echt kon waarderen.

Doe het gewoon, dan ben je er vanaf. Inderdaad, geld is jammer, maar het is je gezondheid. En ik gok erop dat als je dertig bent, je het NET zo eng vindt als nu
This is not kosher!
Ik heb mijn eerste onderzoeken gekregen toen mijn spiraal gezet werd ik was 17. Ik vond het echt niet leuk! Maar onderhand ben ik ouder heb ik twee kinderen en hoewel ik nog steeds niet voor mijn lol zou gaan heb ik er wel veel minder moeite mee.

Het is zo gebeurd en doet nauwelijks pijn (als dat het al doet).

nu of over 3 jaar maakt denk ik niet veel uit, als je nu gaat hoef je over 3 jaar niet meer, ook fijn idee toch
Ik voelde me wel een beetje uitgewoond na zo'n uitgebreid onderzoek...
This is not kosher!
Ik snap niet waarom je je druk maakt om een inwendig onderzoek. Ik zou je maar drukker maken om dat hoge cholesterolgehalte terwijl je pas 27 bent.

Verder: In NL zijn onderzoeken als baarmoederhalskanker etc gestoeld op gefundeerde onderzoeken. Dat er in Italie een andere medische cultuur heerst (dat is in veel meer landen zo) wil niet zeggen dat het beter is. Ik zou dat uitstrijkje lekker laten voor wat je het, en je richten op een gezonde levenstijl ivm je hoge cholesterol.

Als je 30 bent een uitstrijkje laten maken, of natuurlijk als je klachten hebt.
ik weet niet wat ze allemaal gaan doen in Italie, maar een uitstrijkje stelt echt niets voor. het is binnen een paar seconden klaar en het doet geen pijn. Als je het genant vindt zou ik voor een vrouw kiezen, die heeft zelf ook een vagina en die schaamt zich daar ook niet voor. als je daar gewoon aan denkt is het helemaal niet eng meer, tenminste, dat is mijn ervaring. bovendien zullen die mensen er wel enigszins op getraind zijn jou op je gemak te stellen. Dus, maak je vooral geen zorgen en trakteer jezelf op iets leuks als je het gedaan hebt!
Over drie jaar hik je net zo hard tegen het onderzoek aan. Ik denk niet dat het perse nu nodig is, maar uiteindelijk is het toch verstandig om regelmatig een uitstrijkje te laten maken. Leuk is anders, maar het is niet iets verschrikkelijks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven