Afasie altijd symptoom ander probleem?
woensdag 20 juni 2012 om 17:13
Ik ga binnenkort een afspraak maken bij de dokter, maar ik ben benieuwd of meer mensen hier ervaring mee hebben. Ik merk dat ik sinds een jaar lijd aan afasie. Mijn familie heeft wel vaak dat zij namen van personen door elkaar halen, maar ik heb het ook met meer woorden en ben nog maar 25 jaar. Wanneer ik bijv parkeerplaats wil zeggen, zeg ik op één of andere manier speelplaats. Of wanneer ik pizza wil zeggen, zeg ik spinazie.
Kan het ook een symptoom zijn van een ander probleem? Ik heb ook een tijdje dat ik moeite heb dingen te onthouden (slecht geheugen – vroeger nooit gehad – was juist goed in leren), ben altijd moe en ik merk dat ik steeds depressiever lijk te worden (altijd een ongerust gevoel hebben). Nu weet ik dat dit symptomen kunnen zijn van bijv. een B12 tekort. Kan het nog meer zijn? Dan weet ik waar ik rekening mee moet houden en dat ik me niet snel moet laten ‘afschepen’ bij de dokter met het advies meer te slapen o.i.d. Ik merk dat het mijn gemoedstoestand en zelfs mijn werk erg beïnvloedt!
Kan het ook een symptoom zijn van een ander probleem? Ik heb ook een tijdje dat ik moeite heb dingen te onthouden (slecht geheugen – vroeger nooit gehad – was juist goed in leren), ben altijd moe en ik merk dat ik steeds depressiever lijk te worden (altijd een ongerust gevoel hebben). Nu weet ik dat dit symptomen kunnen zijn van bijv. een B12 tekort. Kan het nog meer zijn? Dan weet ik waar ik rekening mee moet houden en dat ik me niet snel moet laten ‘afschepen’ bij de dokter met het advies meer te slapen o.i.d. Ik merk dat het mijn gemoedstoestand en zelfs mijn werk erg beïnvloedt!
woensdag 20 juni 2012 om 17:20
Afasie heeft altijd te maken met hersenbeschadiging of uitval. Dat komt bijna nooit zo gericht voor dat het alleen de taal aantast, dus je zou kunnen zeggen dat als je echt een afasie hebt, je ook andere stoornissen zou 'moeten' hebben.
Maar voordat je met de term 'afasie' gaat strooien zou ik eerst maar eens naar de dokter gaan ja. Het is nogal wat namelijk.
Maar voordat je met de term 'afasie' gaat strooien zou ik eerst maar eens naar de dokter gaan ja. Het is nogal wat namelijk.
woensdag 20 juni 2012 om 17:26
Ik zou niet de term afasie gebruiken, maar je probleem omschrijven. Door het afasie te noemen ga je niet eerder hulp krijgen. Gewoon duidelijk omschrijven wat je klacht is en dan de arts laten oordelen.
En stop met googelen, want je googelt nu van alles bij elkaar, wat niet bij elkaar hoeft te horen..
En stop met googelen, want je googelt nu van alles bij elkaar, wat niet bij elkaar hoeft te horen..
woensdag 20 juni 2012 om 17:29
Dit is geen afasie, dit is een woordvindstoornis. (En ja, ik ben wél dokter. Maar helaas blijft het stellen van diagnoses door een beeldscherm heen toch wat lastig.)
Heb ik ook altijd als ik erg moe ben (vooral sinds ik kinderen heb dus ). Het kan dus best bij je andere klachten passen. Het lijkt me wel nuttig dat de meest voorkomende oorzaken daarvan (zoals B12-gebrek, maar ook depressieve klachten of toch 'gewoon' slaapgebrek) worden uitgesloten.
Heb ik ook altijd als ik erg moe ben (vooral sinds ik kinderen heb dus ). Het kan dus best bij je andere klachten passen. Het lijkt me wel nuttig dat de meest voorkomende oorzaken daarvan (zoals B12-gebrek, maar ook depressieve klachten of toch 'gewoon' slaapgebrek) worden uitgesloten.
woensdag 20 juni 2012 om 17:32
quote:Lariba schreef op 20 juni 2012 @ 17:29:
Dit is geen afasie, dit is een woordvindstoornis. (En ja, ik ben wél dokter. Maar helaas blijft het stellen van diagnoses door een beeldscherm heen toch wat lastig.)
Heb ik ook altijd als ik erg moe ben (vooral sinds ik kinderen heb dus ). Het kan dus best bij je andere klachten passen. Het lijkt me wel nuttig dat de meest voorkomende oorzaken daarvan (zoals B12-gebrek, maar ook depressieve klachten of toch 'gewoon' slaapgebrek) worden uitgesloten.Woordvindstoornis = amnestische afasie.
Heb ik ook altijd als ik erg moe ben (vooral sinds ik kinderen heb dus ). Het kan dus best bij je andere klachten passen. Het lijkt me wel nuttig dat de meest voorkomende oorzaken daarvan (zoals B12-gebrek, maar ook depressieve klachten of toch 'gewoon' slaapgebrek) worden uitgesloten.Woordvindstoornis = amnestische afasie.
woensdag 20 juni 2012 om 17:47
woensdag 20 juni 2012 om 17:59
Hoe vaak heb je dit dan, dat je het verontrustend vindt? Ik haal tomaten en aardbeien al altijd door elkaar, en stoplicht en stopcontact. Volgens mij heb ik die woorden gewoon dicht bij elkaar opgeslagen.
En nee, afasie is het niet, dat heb ik tijdens migraine en is heel anders - maakt niet uit hoe ik mijn best doe, er valt niks zinnigs van te maken dan.
En nee, afasie is het niet, dat heb ik tijdens migraine en is heel anders - maakt niet uit hoe ik mijn best doe, er valt niks zinnigs van te maken dan.
woensdag 20 juni 2012 om 19:00
woensdag 20 juni 2012 om 19:02
woensdag 20 juni 2012 om 22:40
quote:yette schreef op 20 juni 2012 @ 18:01:
Hoe heet het dan als het tijdelijk is - zoals bij epilepsie of migraine?
Ik ben het dan geneigd om te omschrijven: Hij kan niet goed op zijn woorden komen. Als het langdurig of permanent is, noem ik het een taalstoornis.
Ik herken tijdelijke "afasie" bij mijzelf alleen als ik zenuwachtig ben en als ik goed moet opletten hoe ik iets zeg (maar in dergelijke situaties vind ik het normaal dat anderen niet goed op hun woorden kunnen komen). Anders heb ik daar totaal geen last van.
Hoe heet het dan als het tijdelijk is - zoals bij epilepsie of migraine?
Ik ben het dan geneigd om te omschrijven: Hij kan niet goed op zijn woorden komen. Als het langdurig of permanent is, noem ik het een taalstoornis.
Ik herken tijdelijke "afasie" bij mijzelf alleen als ik zenuwachtig ben en als ik goed moet opletten hoe ik iets zeg (maar in dergelijke situaties vind ik het normaal dat anderen niet goed op hun woorden kunnen komen). Anders heb ik daar totaal geen last van.
World of Warcraft: Legion
woensdag 20 juni 2012 om 23:10
Wel erg herkenbaar, maar bij mij kan ik het altijd koppelen aan vermoeidheid.
Niet zo maar een vermoeidheid, maar een ernstige vermoeidheid.
Hoe meer ik er in die tijden over nadenk, hoe meer depi ik werd.
Ik spreek mezelf dan vaak even flink toe en pak een aantal malen een middagdutje erbij en 's avonds om 9 uur bed in.
En als ik me erover heen zet merk ik dat het beter gaat.
Heb jij jezelf al eens streng toegesproken? Misschien eens het proberen waard?
Niet zo maar een vermoeidheid, maar een ernstige vermoeidheid.
Hoe meer ik er in die tijden over nadenk, hoe meer depi ik werd.
Ik spreek mezelf dan vaak even flink toe en pak een aantal malen een middagdutje erbij en 's avonds om 9 uur bed in.
En als ik me erover heen zet merk ik dat het beter gaat.
Heb jij jezelf al eens streng toegesproken? Misschien eens het proberen waard?
woensdag 20 juni 2012 om 23:24
Afasie is echt iets ernstigs, vaak niet te vergelijken met wat jij zegt TO.. Afasie, dan kun je alleen de dingen denken in je hoofd, je wilt bijv. zeggen:' hoi! Mijn naam is..' maar zegt uiteindelijk een riedeltje, dat je voor al je zinnen gebruikt of je kan alleen ja en nee zeggen of ze niet goed uitspreken. Dat gaat veel verder als woorden omdraaien of zomaar vergeten. Al met al.. Ga naar je huisarts en ga idd niet te veel googlen, maak je je zelf alleen maar dingen wijs.
donderdag 21 juni 2012 om 00:06
donderdag 21 juni 2012 om 08:53
quote:Tickel schreef op 21 juni 2012 @ 00:06:
Ik zou het geen afasie noemen Niessie. Ik heb er zelf mee te maken (familie) en die kan niet eens de woorden die in zijn hoofd zitten goed uitspreken. Het lijkt zelfs niet eens op een bestaand woord.
Er zijn veel verschillende soorten afasie: van alleen niet op woorden/namen kunnen komen, tot geheel niet kunnen spreken.
Conclusie blijft hetzelfde: naar de dokter!
Ik zou het geen afasie noemen Niessie. Ik heb er zelf mee te maken (familie) en die kan niet eens de woorden die in zijn hoofd zitten goed uitspreken. Het lijkt zelfs niet eens op een bestaand woord.
Er zijn veel verschillende soorten afasie: van alleen niet op woorden/namen kunnen komen, tot geheel niet kunnen spreken.
Conclusie blijft hetzelfde: naar de dokter!