Gezondheid alle pijlers

Afgebroken voortanden peuter

02-06-2011 01:22 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste dochtertje wordt in september 4. Ze is een wildebras en ze was nog geen 2 jaar toen ze voor de eerste keer zo hard op haar mondje viel dat er een stukje van haar (melk) voortand was afgebroken. Ondertussen is ze nog een paar keer op haar mond gevallen waaronder 1 keer keihard op de stoep door een losliggende tegel. Van haar beide voortanden is nu ongeveer nog maar minder dan de helft over en ik vind het echt niet mooi. De tandarts zegt dat het geen probleem is zolang ik haar gebit zou blijven onderhouden zoals ik nu doe en dat hij haar niet wil " plagen" door het te repareren. Maar ik vind het gewoon niet mooi, het valt echt op. Is het echt zo''n nare toestand voor een kind om er een stukje bij aan te laten zetten?
Die tandarts zal het toch echt wel weten. Om dat nou te gaan doen omdat jij het mooier vindt, is wel een beetje zielig.
Ja zielig he? En ik laat haar ook stil zitten bij de kapper omdat ik haar haartjes laat knippen zoals ik dat mooi vind. Soms naar een feestje krijgt ze ook een jurkje aan die ze niet fijn vindt zitten met dito schoentjes en misschien geef ik haar ook nog wel op voor een miss verkiezing voor kleine meisjes in Amerika en als we daar dan toch zijn kan ik daar dan ook gelijk haar behaarde ruggetje laten harsen.
Ik vind je heel hard reageren op een realistische post. Ben je bang voor de veroordelende reacties omdat je een cosmetische ingreep overweegt?
Voor mij zou (als ik moeder was) het afhangen van wat ze er zelf van vindt. Als het voor haar niet lastig/vervelend is.. waarom zou je er dan aan gaan sleutelen, het is tenslotte haar melkgebit.
Ik heb pas een paar fonkelnieuwe kronen laten zetten, was echt vreselijk hoor. Dan duurt een uur lang hoor, zeker voor een klein kind.

Als de tanden hun functie hebben behouden, zou ik eraf blijven. Straks wordt ze nog bang voor de tandarts, lijkt me een stuk vervelender als haar vaste gebit daar onder gaat lijden.
You know how I know? Because I reeaally think so!
cip, ik vind het behoorlijk respectloos om dit "een beetje zielig" te vinden. Ik heb het niet eens in mijn hoofd gehaald om dit een cosmetische ingreep te noemen. Het is voor mij een kwestie van haar voortandjes repareren, zoals het er nu uitziet lijkt het net of ze een slecht onderhouden gebit heeft met zuigflescariës of zoiets. Als het een kleinigheid is wat bovendien pijnloos is en waarbij ze alleen even stil moet zitten dan overweeg ik inderdaad om die tandjes te laten repareren. Hemel zeg, hoeveel ouders laten bij peutertjes wel niet gaatjes schieten in hun oren omdat ze dat zo mooi vinden , ik noem maar wat. Ik zou dat zelf mijn kind echt niet aan willen doen, maar ieder zijn meug. Ik wil alleen weten of het echt een belastende ingreep is, dan zou ik het niet eens laten doen zeg. Ik vind het nogal kort door de bocht om te stellen dat die tandarts het echt wel zal weten en ik zielig ben als ik overweeg haar tandjes te laten repareren omdat ik dat mooier vind.
Dat was ik niet. Maar even goed vind ik je gewoon nu al bozig klinken. Ik weet verder niets van de ingreep en vond je gewoon al vrij defensief. That's all.
Cip ik weet wel dat jij dat niet was maar ik leg je uit waarom ik zo reageerde. Mijn toetsenbord doet raar vandaar geen komma''s.
Ik zou het niet doen het is haar melkgebit. Bij mijn dochter haar voortand is een stuk afgebroken toen ze 10 jaar was. De tandarts heeft er toen een stukje bij aan gezet. Ze vond het niet echt pijn doen het kriebelde wat zei ze. Om dit te doen bij een kind van 4 heb je dikke kans dat zo'n meisje bang voor de tandarts word.
Ik zou het af laten hangen van je dochtertje en hoe die behandeling in zijn werk gaat. Als je dochtertje het niet fijn vind om naar de tandarts te gaan dan zou ik het niet doen. Mocht de tandarts moeten boren/slijpen dan zou ik het ook niet doen omdat ze dan bang kan worden en in het ergste geval haar tandjes niet meer durft te (laten) poetsen mocht ze het toch pijnlijk vinden.
Is ze nu wat voorzichtiger? Dat je niet evt straks het gebit weer op orde hebt en ze nog een keer op haar mond valt?

Mijn broertje had vroeger op zijn 2e één van zijn voortanden er helemaal uit. Is niks aan gedaan toen, was misschien ook niet mogelijk.

Maar het stond wel een beetje 'boevig' zo'n heel klein kind met zijn tand er al uit. En op foto's tot zijn zesde ongeveer is t ook altijd met die tand eruit. Ik kan me wel voorstellen dat je het mooi zou vinden als je dochter weer een wat mooier gebit heeft.

Aan de andere kant: het kost waarschijnlijk een boel geld en over twee jaar gaat ze alsnog wisselen.

En wat ik al zei: misschien valt ze weer...
quote:Ouwe schreef op 02 juni 2011 @ 02:11:

Ik wil alleen weten of het echt een belastende ingreep is, dan zou ik het niet eens laten doen zeg. Ik vind het nogal kort door de bocht om te stellen dat die tandarts het echt wel zal weten.Daar zijn die mensen toch voor? Wie anders, wij hier? Ik begrijp je redenering niet zo goed.
Zoontje van 3 mist ook de helft van zn voortanden, 1 x keer gevallen. Ik laat er niets aan doen. Ik wil niet het risico lopen dat hij nu bang wordt van de tandarts, terwijl hij deze tanden binnen een paar jaar verruilt voor zn echte tanden.
Ik ben vroeger met de driewieler over de kop gegaan en mijn voortanden waren ook kapot. En toen werden ze ook nog zwart.

Echt lelijk hoor. Als ze het kan opbrengen om stil te zitten zou ik het proberen.
Als deze tandarts weigert om er iets aan te doen ga je dan naar een andere tandarts?
*
Nee Ouwe, jij wil haar tanden laten doen omdat je (ik quote je even....) "het gewoon niet mooi vindt". En wat is daar precies niet cosmetisch aan?
Zwarte voortanden zijn gewoon niet mooi. Ik kan me best voorstellen dat, als het niet een te zware klus is, ze daar wat aan wil laten doen.
Je bent niet wijs. Juist jij zou moeten weten dat er belangrijkere dingen zijn in het leven dan 2 afgebroken voortanden die er over twee jaar toch uit gaan en veel zwakker zijn dan echte tanden. Die wildebras van je heeft ze er dus waarschijnlijk binnen no time weer uit liggen. Wedje leggen dat tandenpoetsen en tandarts bezoek na dit feestje gezeik wordt?

De kans lopen dat je je kind opzadelt met traumatische ervaring omdat je het gewoon niet mooi vindt. Sneu.
ligt eraan hoe groot het stukje van haar voortanden af is, als het groot is wordt het geloof ik niet heel stabiel, kleine kinderen zijn niet zo voorzichtig met de tandjes..de kans is groot dat het composiet er dan zo weer af ligt..

Als t een kleiner stukje is..mss een second opinion aanvragen bij een andere tandarts? Kijken wat die zegt.. Echt heel lang duurt zo een ingreep niet, alleen ze moeten wel heel goed stilzitten en er komen verschillende "boren" (om het composiet te polijsten en slijpen,wat overigens geen pijn doet) aan te pas, dat kan een grote indruk maken op een meisje van 4...

Enne, ik snap heel goed dat je het niet mooi vindt hoor!!
Mijn zoon ging wisselen toen hij vier was (voortanden) dus ik zou gewoon even wachten.
Over Amerikaanse Missverkiezingen voor kleine meisjes gesproken: ik heb daar eens een programma over gezien waarin voor de meisjes (die ook wisselden en waarvan voortanden ontbraken) een soort opzetstukje werd besteld dat ze tijdens de pageant voorin hun mond konden doen zodat het leek alsof ze een perfect rijtje witte tanden hadden. Is dat misschien iets voor jouw dochter? Dan hoeft ze geen zware ingreep bij de tandarts te ondergaan, maar heeft ze voor speciale gelegenheden toch mooie tanden.
zo, gaat ie lekker zo vroeg op de morgen?
Blijkbaar.

Ik snap het probleem eigenlijk niet zo. TO vindt het niet mooi en vraagt zich af of dat makkelijk gemaakt kan worden. Niks mis mee. En ze zegt zelf al dat als het echt griezelig/veel werk is dat het dan niet gaat gebeuren.

En dan krijg je zulke reacties.

Zwarte afgebroken tandjes zijn gewoon niet mooi en ik snap echt dat ze daar van baalt.

Ik baal zelf ook wanneer ik foto's van mezelf zie. Die tandjes leken wel rot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven