Gezondheid alle pijlers

Afgebroken voortanden peuter

02-06-2011 01:22 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste dochtertje wordt in september 4. Ze is een wildebras en ze was nog geen 2 jaar toen ze voor de eerste keer zo hard op haar mondje viel dat er een stukje van haar (melk) voortand was afgebroken. Ondertussen is ze nog een paar keer op haar mond gevallen waaronder 1 keer keihard op de stoep door een losliggende tegel. Van haar beide voortanden is nu ongeveer nog maar minder dan de helft over en ik vind het echt niet mooi. De tandarts zegt dat het geen probleem is zolang ik haar gebit zou blijven onderhouden zoals ik nu doe en dat hij haar niet wil " plagen" door het te repareren. Maar ik vind het gewoon niet mooi, het valt echt op. Is het echt zo''n nare toestand voor een kind om er een stukje bij aan te laten zetten?
Hahaha.... er zijn meer gekken zoals TO :-)

Het leven moet maakbaar zijn en zelfs kleine kinderen dienen perfect te zijn.

Let je wel op haar gewicht TO, daar kan je ook niet vroeg genoeg mee beginnen.
Trieste reacties weer. Je mag nu ook al niet meer balen dat het gebit van je kind kapot is? Ookal is het maar een melkgebit?

Als je ook maar het lef hebt om te vragen of er wat aan te doen is ben je een gek?
Hoef je de tandjes ook niet meer te poetsen, ze vallen er toch wel uit. Scheelt weer werk toch?
Waarom zou je in godsnaam daar wat aan willen doen, ze gaan binnen nu en twee jaar wisselen! Het kind boeit het niet, de omgeving ook niet, alleen de ouders vinden het niet mooi... hun fotomodel in de dop!
quote:Flowerfield schreef op 02 juni 2011 @ 09:25:

Trieste reacties weer. Je mag nu ook al niet meer balen dat het gebit van je kind kapot is? Ookal is het maar een melkgebit?

Als je ook maar het lef hebt om te vragen of er wat aan te doen is ben je een gek?

Ik zeg niet dat TO gek is. Ik vraag haar waarom ze het nodig vind om een nodeloos beroep te doen op het zorgstelsel voor een cosmetische ingreep aan een paar melktanden die nog wel functioneren.

In de hele discussie rondom bezuinigingen en de verontwaardiging om stijgende zorgkosten (die we allemaal in onze portemonnee voelen) lijkt me dit geen vreemde vraag.
Jij begon idd over de kosten, maar de anderen niet. Die verklaren haar voor gek, want het is toch maar haar melkgebit.

Terwijl TO gewoon vraagt of het gerepareerd zou kunnen worden en of dat ingrijpend is.

Verder niks. Er staat nergens dat het kind moet, alleen of ze dat wel of niet zal doen.
Dat jij het niet begrijpt Spectral wil niet zeggen dat TO gek is.
quote:Flowerfield schreef op 02 juni 2011 @ 09:33:

Jij begon idd over de kosten, maar de anderen niet. Die verklaren haar voor gek, want het is toch maar haar melkgebit.

Terwijl TO gewoon vraagt of het gerepareerd zou kunnen worden en of dat ingrijpend is.

Verder niks. Er staat nergens dat het kind moet, alleen of ze dat wel of niet zal doen.Er is welgeteld 1 poster die TO 'niet wijs' noemt. Voor de rest geeft een ieder zijn of haar mening over wat of niet te doen, en hun redenaties. Daar is een forum voor. Je mening delen. Als je daar niet tegen kunt dan moet je hier niet posten.
quote:Flowerfield schreef op 02 juni 2011 @ 09:25:

Je mag nu ook al niet meer balen dat het gebit van je kind kapot is? Ja hoor, dat mag. En er zegt niemand dat het niet 'mag'.....
Ik begrijp het juist heel goed!

Zie het om ons heen maar al te vaak... kinderen moeten perfect zijn, slim, mooi, netjes... en er wordt alles aan gedaan om dat te regelen.

Deze keer met tanden, niet al te lang geleden hier ook een post van een meisje met wat korsten op het gezicht terwijl de schoolfotograaf komt....

Kinderen boeit het echt niet, maar de ouders willen dat alles perfect is.
Dus als je een hele gewone vraag hebt en je krijgt daar zulke antwoorden op moet je de vraag niet stellen?

De tanden laten repareren had ook een klusje van niks kunnen zijn, was ze dan nog steeds niet goed wijs geweest als ze het dan had laten doen? En als ze het zelf had moeten betalen?
Het maakt natuurlijk niets uit of ze het wel of niet laat doen... De vraag stellen maakt het al treurig, en eigenlijk weet TO zelf ook wel dat het een beetje gek en onzinnig is.

Arme kinderen die zo worden opgevoed, het leven moet perfect zijn... faalangst, eetstoornissen, niets is meer goed genoeg.
Een kind hoeft niet perfect te zijn, maar kapotte tanden zijn gewoon niet mooi.

Stel dus dat het niks had voorgesteld om die te laten maken? Dan had ik het ook gedaan. Niet omdat mijn kind perfect zou moeten zijn, maar omdat het kan en het dan weer in orde is.

En met die schoolfotograaf, dat snap ik ook wel. Ik had flinke acne toen ik in de eerste zat. Die schoolfoto is echt niet mooi. Niet dat er wat aan te doen was, maar toch, die foto zit onderin een doos.

Verdringen die handel.

Net als de foto's van de zwarte tandjes.
quote:Flowerfield schreef op 02 juni 2011 @ 09:52:

Een kind hoeft niet perfect te zijn, maar kapotte tanden zijn gewoon niet mooi.

Stel dus dat het niks had voorgesteld om die te laten maken? Dan had ik het ook gedaan. Niet omdat mijn kind perfect zou moeten zijn, maar omdat het kan en het dan weer in orde is.

En met die schoolfotograaf, dat snap ik ook wel. Ik had flinke acne toen ik in de eerste zat. Die schoolfoto is echt niet mooi. Niet dat er wat aan te doen was, maar toch, die foto zit onderin een doos.

Verdringen die handel.

Net als de foto's van de zwarte tandjes.

Waarom nou verdringen? Dit zijn wellicht de voorbeelden van lelijk eendje naar mooie zwaan foto's... Je bent wie je bent op bepaalde leeftijden. Accepteren is veel sterker dan verdringen.

Acceptatie maakt je veel weerbaarder.
quote:Flowerfield schreef op 02 juni 2011 @ 09:48:

Dus als je een hele gewone vraag hebt en je krijgt daar zulke antwoorden op moet je de vraag niet stellen?Nee, misschien je mening herzien. Anders stel je die vraag toch niet op een forum? Als je zo zeker van je zaak bent, dan deel je je twijfel niet met jan en alleman.
Ik zie dat ook niet zo hoor, ik sta ook niet op alle kinderfoto's even mooi... met zelf afgeknipt haar, pukkels, dik, etc etc etc... Het is wel wie ik was en hoe ik deed en dat is ok.

Ook flower wil eigenlijk dus dat het leven maakbaar en perfect is altijd, de rest wordt weggemoffeld.... ik vind dat treurig. En een heel slecht signaal naar kleine kinderen toe!
Ik kan er niet zo goed over oordelen omdat ik haar niet gezien heb.

Dus ik vind eigenlijk dat jij en ev. je partner moeten kijken of het zo nog acceptabel is.

Overigens is het een kleine ingreep en ook hierbij is het zo dat jijzelf het beste kunt beoordelen of zij dat goed kan handlen.
Vind ik niet. Als ik een deuk in mijn auto heb laat ik hem ook maken. Gewoon omdat dat mooier is. Niet dat een auto en een kind te vergelijken zijn, maar als het kan, het kost niet veel tijd en het is gewoon mooier waarom zou je het dan niet doen?

Ik blijf dan niet met die deuk rondrijden. Is toch ook heel logisch dat wanneer iets kapot is dat je je dan afvraagt of het gemaakt kan worden?

Maar goed, waarschijnlijk laat Ouwe het niet doen omdat het lang duurt. Dat zou voor mij wel een reden zijn om het zo te laten. Tenzij ze dus zwart zouden zijn. Dan wordt het meteen gemaakt.
Hoe zo'n behandeling verloopt ligt ook heel erg aan het kind. Ik ben tandartsassistente, en heb verschillende keren behandelingen bij hele jonge kinderen meegemaakt (onder de vier jaar). Ik heb gezien hoe een klein meisje geen kik gaf bij het vullen van het gaatje, inclusief verdoving. Die behandeling was dan ook zó gepiept. Ik heb ook meegemaakt dat een meisje helemaal door het lint ging, en we niet verder konden. De tandarts heeft er toen een tijdelijke vulling in moeten doen (wat ook al amper lukte) en haar door moeten verwijzen naar een speciale kindertandarts in het ziekenhuis.

't Is moeilijk te voorspellen hoe zo'n behandeling gaat verlopen. De kans dat je een kind een tandartsangst bezorgt is zeker aanwezig. De behandeling zal weinig pijn doen, omdat er niet diep hoeft te worden geboord. Maar de hele toestand van liggen, mond open, apparatuur, water en geluid in de mond, zal waarschijnlijk grote indruk maken op een driejarige.
Mijn jongste zijn voortanden werden steeds bruiner.

Ik kon niet wachten op dat hij ging wisselen.

Ik snap de ergenis van TO maar ik zou toch heel goed nadenken om zo'n ingreep te doen.

Over 2 jaar gaat ze wisselen, ik zou het even uitzitten.
ik heb niet alles gelezen hoor.

Ik heb zelf op latere leeftijd nog een aardig hoekje van 1 van mijn voortanden laten maken, vond het toch wel lelijk. Mij is het 100% meegevallen, en dat terwijl ik als de dood ben voor de tandarts. Als je kleine meisje niet bang is voor zover, en goed even stil kan zitten, zou ik het doen hoor.
Ik ben als kind in het zwembad met mijn voortanden op de rand geklapt, stuk er af. Tot 4 keer toe is er door de tandarts een stukje aan gezet, maar na een paar weken viel het er net zo hard weer af.

Nu zullen de technieken en materialen tegenwoordig een stuk verbeterd zijn, maar het was geen pretje in die stoel, terwijl ik nooit een probleem had met naar de tandarts gaan.

Als het mijn dochter zou overkomen zou ik wachten tot ze ging wisselen.
quote:Flowerfield schreef op 02 juni 2011 @ 10:13:

Vind ik niet. Als ik een deuk in mijn auto heb laat ik hem ook maken. Gewoon omdat dat mooier is. Niet dat een auto en een kind te vergelijken zijn, maar als het kan, het kost niet veel tijd en het is gewoon mooier waarom zou je het dan niet doen?

Ik blijf dan niet met die deuk rondrijden. Is toch ook heel logisch dat wanneer iets kapot is dat je je dan afvraagt of het gemaakt kan worden?

Maar goed, waarschijnlijk laat Ouwe het niet doen omdat het lang duurt. Dat zou voor mij wel een reden zijn om het zo te laten. Tenzij ze dus zwart zouden zijn. Dan wordt het meteen gemaakt.

Als ze zwart zijn betekent het dat ze dood zijn en dan kun je er eigenlijk niets aan doen. Dikke kans dat de wortelpunten ontsteken en dat ze dan moeten worden getrokken, want eenmaal ontstoken kunnen ze schade aanrichten aan de permanente tandjes.

Hier ook ervaring mee. Dochtertje was pas 2 jaar en 4 maanden toen ze hard met haar mondje op de vloer terecht kwam. Resultaat: heel veel bloed rond haar tandjes. Volgens de tandarts stonden ze wat los. Ze heeft er een week niet op kunnen bijten. Na een week trad er verkleuring op. Nu na bijna een jaar later vind ik dat ze wat lichter zijn geworden, maar ze zijn duidelijk wat donkerder dan de andere tanden. Ze is er eigenlijk vaker op gevallen hoor maar niet zo hard als de eerste keer. Heeft ook te maken met haar fysiek: haar voortanden staan gewoon veel meer naar voren en zij maken als eerste contact met het object als ze valt. Plus ze is een wildebras. Miscchien toch van die mouth guards kopen....

Ik heb het zien gebeuren (haar val) en ik moet eerlijk toegeven dat ik het heel traumatisch vond, voor haar en voor mij. Ik ben er als de dood voor dat het weer gebeurt en dat ze afbreken of eruit komen. En ik check regelmatig of er een ontsteking is gekomen.
quote:spectral schreef op 02 juni 2011 @ 09:22:

Hahaha.... er zijn meer gekken zoals TO :-)

Het leven moet maakbaar zijn en zelfs kleine kinderen dienen perfect te zijn.

Let je wel op haar gewicht TO, daar kan je ook niet vroeg genoeg mee beginnen.

Bespottelijke reactie en nee van mij hoeven kleine kinderen niet perfect te zijn hoewel ik als moeder niet kan ontkennen dat ik het heel leuk vind dat ik gigantisch mooie kinderen heb maar potverdorie wat wordt er hier toch weer snel geoordeeld. Ik heb ook nog een verstandelijk beperkte dochter van 13, zij ziet er verre van "ideaal" uit, maar ik vind het wel superbelangrijk dat ze er goed verzorgd en zo leuk mogelijk uitziet, inclusief goede gebitsverzorging. En wat de voortanden van mijn jongste dochtertje betreft, als het gewoon een kwestie is van er even een stukje bij aanzetten, zonder pijn en zonder boren etc.dan zou ik het doen. Ik vind het er niet mooi uit zien in de zin dat het er uit ziet alsof haar gebit niet wordt verzorgd en het lijkt alsof ze een paar rotte voortandjes heeft. En ja hoor, ik let ook op het gewicht van mijn kinderen, uit oogpunt van gezondheid. Mijn verstandelijk beperkte dochter is ongeremd met eten en mag niet alles eten wat ze wil van mij, zielig he? En nee spectral, ik vind mijn vraag nog steeds niet onzinnig. Als het een kwestie is dat ze even een half uurtje stil moet zitten bij de tandarts en het doet geen pijn, dan laat ik het doen! Stil zitten moet ze ook bij de kapper.... Flowerfield verwoordt trouwens precies zoals ik het zie.

Wat een nodeloos beroep doen op ons zorgstelsel betreft.... ik heb een uitgebreide tandartsverzekering, ik betaal tot nu toe meer aan de verzekering dan dat ik aan tandartskosten maak, die kosten boeien me trouwens ook niet, ik betaal er graag voor als het niet wordt verzekerd.

@ Lotte, dank je wel voor je uitleg, ik wist niet dat er dan ook geboord zou moeten worden, ik dacht dat het misschien gewoon een kwestie was van er een stukje bij aan laten zetten, zonder boren en zonder pijn. Waarom moet er eigenlijk geboord worden als er tandjes zijn afgebroken?
quote:Ouwe schreef op 03 juni 2011 @ 10:53:

@ Lotte, dank je wel voor je uitleg, ik wist niet dat er dan ook geboord zou moeten worden, ik dacht dat het misschien gewoon een kwestie was van er een stukje bij aan laten zetten, zonder boren en zonder pijn. Waarom moet er eigenlijk geboord worden als er tandjes zijn afgebroken?

Graag gedaan.

Eigenlijk kun je het niet eens 'boren' noemen, maar in de beleving van een kind zal het geen verschil maken. Om een stukje aan een tand te zetten, moet het oppervlak waar je tegenaan gaat 'plakken' vaak iets ruw worden gemaakt. Dat wordt gedaan met een boortje. Doet vrijwel geen pijn, maar maakt hetzelfde geluid als boren bij een gaatje. Nadat het composiet tegen de tand is aangeplakt, moet het worden bijgewerkt. En dat is vaak best een klus. Het is namelijk heel belangrijk dat de occlusie (het contact tussen de boven- en ondertanden) goed is. Als het composiet van de boventanden ook maar een fractie te lang is, dan bijt je dochter het er binnen een paar dagen geheid weer af.

Voor het goedkrijgen van die occlusie moet de patiënt bijten op een articulatiepapiertje. De tandarts ziet dan de plekken die nog te hoog zijn, en gaat die bijwerken met een polijstboortje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven