Gezondheid alle pijlers

Afgebroken voortanden peuter

02-06-2011 01:22 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste dochtertje wordt in september 4. Ze is een wildebras en ze was nog geen 2 jaar toen ze voor de eerste keer zo hard op haar mondje viel dat er een stukje van haar (melk) voortand was afgebroken. Ondertussen is ze nog een paar keer op haar mond gevallen waaronder 1 keer keihard op de stoep door een losliggende tegel. Van haar beide voortanden is nu ongeveer nog maar minder dan de helft over en ik vind het echt niet mooi. De tandarts zegt dat het geen probleem is zolang ik haar gebit zou blijven onderhouden zoals ik nu doe en dat hij haar niet wil " plagen" door het te repareren. Maar ik vind het gewoon niet mooi, het valt echt op. Is het echt zo''n nare toestand voor een kind om er een stukje bij aan te laten zetten?
Mooi is anders maar een driejarige meer dan 5 minuten op de tandartsstoel laten liggen om met boren een cosmetische ingreep te laten ondergaan is mij een paar stappen te ver. Gelukkig is het nog maar haar melkgebit moet je maar denken.
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:Flowerfield schreef op 02 juni 2011 @ 08:14:

Blijkbaar.

Ik snap het probleem eigenlijk niet zo. TO vindt het niet mooi en vraagt zich af of dat makkelijk gemaakt kan worden. Niks mis mee. En ze zegt zelf al dat als het echt griezelig/veel werk is dat het dan niet gaat gebeuren.

En dan krijg je zulke reacties.

Zwarte afgebroken tandjes zijn gewoon niet mooi en ik snap echt dat ze daar van baalt.

Ik baal zelf ook wanneer ik foto's van mezelf zie. Die tandjes leken wel rot.Heeft TO ergens gezegd dat de tanden zwart zijn geworden?
Zijn niet zwart, zijn afgebroken.

En de tandarts wil et niet doen. Tsja, als je de mening an een expert al niet mee laat wegen....
Ze zegt niet dat ze zwart zijn nee, maar wel dat ze er niet mooi uit zien.

Maar dat is dan een reden om zo te reageren op een normale vraag?
Dan vraag je een andere tandarts om zijn/haar mening.
quote:Flowerfield schreef op 02 juni 2011 @ 08:14:

Blijkbaar.

Ik snap het probleem eigenlijk niet zo. TO vindt het niet mooi en vraagt zich af of dat makkelijk gemaakt kan worden. Niks mis mee. En ze zegt zelf al dat als het echt griezelig/veel werk is dat het dan niet gaat gebeuren.

En dan krijg je zulke reacties.

Zwarte afgebroken tandjes zijn gewoon niet mooi en ik snap echt dat ze daar van baalt.

Ik baal zelf ook wanneer ik foto's van mezelf zie. Die tandjes leken wel rot.Dat zeg je nu als volwassene. Het zou me niets verbazen dat jij als kleuter het niet leuk had gevonden als jij lange tijd (weet niet hoe lang zo'n ingreep bij een kind duurt) op de stoel had moeten liggen terwijl er hak en boorwerk uitgevoerd wordt op je.
Hoi ouwe( wat klinkt dat oud he?)

Een meisje uit mijn zoontjes klas is een paar jaar geleden ook gevallen met de fiets terwijl ze met het hele gezien op pad waren. Bij haar waren dus ook de voortanden afgebroken. Ze was toen 3 of 4.

Inmiddels is ze 6 jaar en maken die afgebroken tanden plaats voor het blijvende gebit. Wat iemand al hierboven zei; het stond wel heel ondeugend.

De tandarts heeft er verder niks aan gedaan behalve de brokstukjes van de tanden getrokken.

Groetjes..
quote:Flowerfield schreef op 02 juni 2011 @ 08:21:

Ze zegt niet dat ze zwart zijn nee, maar wel dat ze er niet mooi uit zien.

Maar dat is dan een reden om zo te reageren op een normale vraag?Reageer ik "zo" op een normale vraag. Ik heb alleen nog maar netjes gereageerd geloof ik.
Dochtertje van vrienden was net twee geworden toen ze tegen de deur aanviel. Tandarts heeft ook haar twee brokstukjes verwijderd. Dat is eventueel ook nog een mogelijkheid. Dat je ze laat verwijderen en dat het er net uitziet alsof ze al aan het wisselen is. Natuurlijk niet als de tandarts dit afraadt want ik kan me voorstellen dat als ze nog redelijk wat tandjes heeft ze deze gebruikt om te happen of wat dan ook.
quote:Flowerfield schreef op 02 juni 2011 @ 08:21:

Dan vraag je een andere tandarts om zijn/haar mening.Yep, en als die ook "nee" zegt zijn er gelukkig nog wel een paar.
Ja hoor, vast wel.

Louise, nee sorry, was tegen suze maar stond er een beetje raar.

Dreumes, net wakker enzo.
Tja, zal ik het kostenaspect er dan even ingooien? Waarom een dure behandeling aan melktanden laten doen omdat je het mooier vindt? Die tanden vallen over een tijdje uit en dan krijgt ze haar uiteindelijke gebit.

Niet zo vreemd dat de zorgpremies stijgen, eigen bijdrages omhoog gaan en persoonsgebonden budgetten grotendeels afgeschaft gaan worden.

Op basis van jouw postings TO heb ik meer het gevoel dat jij je opgelaten voelt omdat het de indruk wekt van slechte mondhygiëne, dan dat die tanden een probleem zijn.

Zou je het ook laten doen als de behandeling 1500 euro is en je het zelf zou moeten betalen?
quote:Flowerfield schreef op 02 juni 2011 @ 08:39:

Ja hoor, vast wel.

Louise, nee sorry, was tegen suze maar stond er een beetje raar.

Dreumes, net wakker enzo. Herkenbaar
quote:Ikbenanoniem schreef op 02 juni 2011 @ 08:41:

Tja, zal ik het kostenaspect er dan even ingooien? Waarom een dure behandeling aan melktanden laten doen omdat je het mooier vindt? Die tanden vallen over een tijdje uit en dan krijgt ze haar uiteindelijke gebit.

Niet zo vreemd dat de zorgpremies stijgen, eigen bijdrages omhoog gaan en persoonsgebonden budgetten grotendeels afgeschaft gaan worden.

Op basis van jouw postings TO heb ik meer het gevoel dat jij je opgelaten voelt omdat het de indruk wekt van slechte mondhygiëne, dan dat die tanden een probleem zijn.

Zou je het ook laten doen als de behandeling 1500 euro is en je het zelf zou moeten betalen?My thoughts...
louise1 wijzigde dit bericht op 02-06-2011 08:44
Reden: Verkeerd gequote
% gewijzigd
Moet je zoiets niet gewoon zelf betalen dan?
Wordt vast (gedeeltelijk) vergoedt.
Ook als het niet noodzakelijk is? Even googlen hoor.
Over de kosten niks gevonden. Dit wel.

Hoe wordt een gebroken tand hersteld?

Stap 1.

De tandarts maakt de kapotte tand heel goed schoon.

Stap 2.

Na het schoonmaken wordt een vloeistof aangebracht die het glazuur ruwer maakt.

Stap 3.

Etsvloeistof wordt door middel van water weggespoeld en de gebroken tand wordt goed droog geblazen.

Stap 4.

Lijm wordt rond de kapotte tand geplaatst om er kunststof te kunnen aan bevestigen (ook wel bonding genoemd).

Stap 5.

Nadat de bonding werd aangebracht schijnt de tandarts er met blauw licht op om de hechtlaag sterker te maken.

Stap 6.

De kunststof wordt nu aangebracht. Laagje voor laagje wordt de tand opgebouwd en wordt de kunststof in de juiste vorm gemodelleerd.

Stap 7.

De kunststof wordt op zijn beurt d.m.v. blauw licht hard gemaakt.

Stap 8.

De kapotte tand is nu hersteld en de tandarts slijpt en polijst hem om hem mooier en beter qua vorm te maken.
MacMini heeft door diverse valpartijen ook geen mooie voortanden. Ze waren nèt helemaal door, ik vond het verschrikkelijk om te zien. Maar het went, en ik hoop zo dat deze tanden als eerste zullen wisselen. Maar pas als hij is uitgevallen, hij valt altijd op die tanden :(

Maar ondanks die tanden is het nog steeds het mooiste jongetje van de hele wereld.

Oké, ik ga er maar wat bestellen denk ik.

Hier ook zo'n hooligan. Vorige week nog plat op de plavuizen. Bloeden als een rund, maar gelukkig niks kapot.
quote:Flowerfield schreef op 02 juni 2011 @ 08:46:

Moet je zoiets niet gewoon zelf betalen dan?Nee, of grotendeels niet. En aangezien kinderen "gratis" zijn meeverzekerd, zijn de kosten grotendeels voor de belastingbetalers.
quote:Ouwe schreef op 02 juni 2011 @ 01:22:

Is het echt zo''n nare toestand voor een kind om er een stukje bij aan te laten zetten?

Voor ieder kind is de tandarts een nare toestand. (Uitzonderingen daargelaten). Ik zou haar niet op deze leeftijd al een tandarts-complex toebrengen, alleen maar vanwege het feit dat jij het niet mooi vindt.

De tandarts heeft gezegd dat het allemaal prima functioneert. Dan is er toch verder niets aan de hand? Vooral vanwege het feit dat je zelf al aangeeft dat het een enorme wildebras is en zij misschien binnen een maand ook haar porseleinen plaatjes eruit rost tijdens een robbertje vechten.

Je gaat toch ook niet met haar ongetwijfeld gehavende knietjes naar de plastisch chirurg?
Onze baby heeft nog niet zoveel haar, staat niet zo mooi, wij overwegen dan ook een pruik.
quote:spectral schreef op 02 juni 2011 @ 09:11:

Onze baby heeft nog niet zoveel haar, staat niet zo mooi, wij overwegen dan ook een pruik.Kijk hier dan maar eens naar Spectral.

http://www.google.nl/search?q=baby+toup ... 00&bih=785
Die Donald Trump-pruik lijkt mij wel wat voor mijn zoon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven