Gezondheid alle pijlers

Afvallen d.m.v. operatie (maagband, GBP of sleeve) deel 4!

09-04-2012 16:49 2237 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dit is deel 4 over maagverkleinende operaties zoals een maagband, Gastric Bypass, Gastric Sleeve of een Duodenal Switch.

Zoek je informatie, ben je nieuwsgierig naar het leven na een operatie, zit je zelf in het traject, twijfel je over wel of niet naar de huisarts gaan voor de eventuele stap. Of ben je inmiddels al een 'oudje' en wil je gezellig mee komen praten?

Kom er bij en laat van je horen

Ook een link om te zien waar je goed geholpen word, een lijst opgesteld door CZ :

http://www.cz.nl/consumen ... jken/beste-zorg-bariatrie

Overzicht (overgenomen uit het 3e deel)

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-05-2013 12:16
Reden: lijst verwijderd ivm privacy
% gewijzigd
Het was maar een grap. ik weet ook wel dat ze dat niet doen!

Fijne pasen allemaal. Wacht nog steeds op bericht uit Velp. Is alweer 7 weken geleden dat ik er was. En ze zeiden dat het 6 tot 7 weken kon duren voor de volgende uitnodiging. *zucht* We wachten maar af.
Hallo allemaal!

Vandaag naar het zkh geweest voor de screening en de voorlichting. (Dus tijd voor weer een updateje )

Interessant wat ze ons (we waren met zn vijven) te vertellen hadden. Veel was al bekend omdat jullie me al veel verteld hebben, maar er zaten zeker ook nieuwe dingen bij! Mijn zorgen zijn weggenomen iig.

In principe heeft iedereen die er vandaag was over 6-8 weken het beoordelingsgesprek (zo noem ik het maar ff). Ik was al voor over 6 weken ingepland, maar kan dan net op die dag echt niet. Na lang wikken en wegen door de assistentes mag ik nu al over een kleine maand terug komen en hoor ik dan wat het gaat worden (groen of oranje licht en welke OP). En daarna duurt het meestal maar max 4 weken tot de OP! Spannend dus. (Dat zou dan dus sneller zijn dan verwacht.)

De psychologe wilde wel nog voor de OP (en dus voor of na dat gesprek volgende maand) een gesprek om mijn eetdagboek bij te houden (waarom snoep ik?).

Verder vond ik het heel prettig om daar te zijn. Iedereen is heel prettig in de omgang en verder ook open en eerlijk. Wel typisch dat iedere 'patient' er anders in staat. Ze geven vanuit het zkh wel aan dat de mensen die dit gewoon willen ondergaan omdat het gewoon veel gedoe scheelt (tov eerst normaal proberen af te vallen) eruit pikken. Maar ik merkte toch dat er wel mensen zijn die idd zo denken. Ik zie het als hulpmiddel waarbij ik, net zoals bij een gewoon dieet, er zelf hard moet trekken. Maar niet iedereen ziet het zo. En velen zien dit als een soort droom en lijken zich blind te staren op de voordelen en niet op de nadelen en mogelijk complicaties. Ik hoop voor hen dat het ziekenhuis dit oppikt (zal wel).

To be continued...

@Coral: waar wacht jij nog op? Op de datum voor jouw 'beoordelingsgesprek'? Het duurt wel allemaal lang zeg. (Zelfs afgezien van de strubbles die je had bij de cardioloog.)

@Manonnos: heb jij nog geen nieuws? Zou toch ook rond deze tijd zijn?
Wel grappig overigens dat ze in 'mijn'ziekenhuis bepaalde zaken die hier genoemd worden, achterhaald vinden. Zo ook steunkousen. Zij gaan voor de prikjes. (Ook niet fijn hoor, maar mij leek steunkousen in juni niet echt super.)

En ik dacht hier opgevat te hebben dat een GBP een gewone OP is, maar bij ons gaven ze aan dat het zo'n OP is waarbij je buik niet wordt opengesneden, maar waarbij ze vijf 'gaatjes' maken. Je staat dus de dag erna of uiterlijk na twee dagen weer buiten. (Complicaties daargelaten.) En sporten kan al na een kleine week. Dus ik vroeg me af of de methode bij ons zo anders is of dat ze de gevolgen van de OP mooier voordoen. (Alhoewel patienten in de wachtkamer die al geholpen waren dit wel beaamden.)

En het percentage overgewicht wat je afvalt bij een GBP zou volgens onze doktoren 40-60% zijn. Maar wanneer je extra sport (>3-4 per week) dan kan het percentage hoger zijn.
Klopt inderdaad dat het operatie is met 5 sneetjes. Ze

noemen het ook wel laparascopisch ( kijkoperatie)

Ik had 6 sneetjes omdat kastje/reservoir eruit moest.

Ik had ook steunkousen in juni hoor......

Na 1 week sporten vind ik snel.
Hallo allemaal,

Ik heb op 9 januari 2013 een maagband laten plaatsen in het

waterland ziekenhuis. Inmiddels ben ik nu 2 keer bijgespoten, de laatste keer was 27 maart. Ik zit nu in totaal op 7cc en ik merk nog steeds geen verschil.. Is dit normaal? En wat is jullie ervaring hiermee?
Wat voor maagband heb je qua inhoud wat erin kan?

Daar zit ook heel veel verschil in.

Heb maagband gehad maar die is inmiddels vervangen door een GBP. Ik ben toen na 5 maanden voor de 1e keer bijgespoten.
Brendah....ben jij ook verpleegkundige? Of toch een ervaringsdeskundige? Je weet zo veel! Ben wel vlij met je hoor.

Gisteren naar Velp gebeld was er een landelijke telefoonstoring. Kon met dame uit een ander ziekenhuis (doorgeschakeld) aan de telefoon soms 3 woorden wisselen. Stuurt ze mij een email dat Velp vandaag contact opneemt met mij. Nu we wachten maar weer af.
Vond deze week toevallig de brief van de chirug en daar stond in dat ik een maagband van 15 cc heb, zit nu op 7cc dus dat verklaart een hoop.

Wel las ik op het forum van Ra-medical dat de maagband van 15cc bijna nooit wordt gebruikt, heb ik dan zo'n gigantische maag:l
quote:coral schreef op 03 april 2013 @ 13:32:

Brendah....ben jij ook verpleegkundige? Of toch een ervaringsdeskundige? Je weet zo veel! Ben wel vlij met je hoor.

Nee ik ben geen verpleegkundige......Lijkt me overigens wel wat maar dat terzijde. Ben een ervaringsdeskundige. Vind het fijn om ervaringen aan anderen door te kunnen geven.
Ze hebben destijds wel grotere gebruikt. Veel gelezen dat juist die banden slippen (= verschuiven) en dat je opnieuw moet of andere WLS-ingreep ondergaat zoals GBP of sleeve.

Jij bent nu ook bezig voor een GBP jezeurt?

Coral

Heb je inmiddels wat gehoord uit Velp?
Ze hebben destijds wel grotere gebruikt. Veel gelezen dat juist die banden slippen (= verschuiven) en dat je opnieuw moet of andere WLS-ingreep ondergaat zoals GBP of sleeve.

Jij bent nu ook bezig voor een GBP jezeurt?

Coral

Heb je inmiddels wat gehoord uit Velp?
Ben net gebeld vanuit Velp. Hehe!! Zij (en ik) wachten op goedkeuring van de cardioloog van het RS ziekenhuis. Maar moet dat nu zooooo lang duren? Ze wil er nu achteraan gaan, omdat het wel erg lang duurt. En dan belt ze mij z.s.m. terug. Weet dus nog niet veel. Kan nog bellen met zieken huis hier. Of die secretaresses wat weten en wat vertellen?? Maar volgens mij heeft mijn cardioloog nog steeds een hernia.
@Brendah. Ik ben nog niet bezig met een GBP, heb mijn maagband sinds januari dus moet mijn maagband nog even de tijd geven.

Ben gisteren terug gegaan naar Ra-medical om bij te spuiten aangezien ik nog steeds niets merk! Heb toen nagevraagd of ik een maagband van 15cc heb, dat is dus niet zo het staat wel in de brief maar die klopt niet. Heb gewoon een maagband van 9cc. Ze vond het erg raar dat ik niets merkte aangezien er 7cc in moest zitten. Helaas had ze 3 pogingen nodig om raak te prikken(behoorlijk veel pijn gehad) maagband leeg getrokken en toen bleek er maar 4,5cc in te zitten!!! Is er gewoon 2x misgeprikt en ingespoten. Toen heeft ze hem tot 8cc gevuld waardoor ik niets meer kon eten en drinken gisteren, vandaag weer 1,5cc eruitgehaald en wat een opluchting zeg!
Ah dacht dat je nog geen operatie gehad had, sorry.

Dat hoor je wel vaker dat er meer in zou moeten zitten. Dat was hier bij mij ook een keer. Zou er ook 7cc in moeten zitten maar er zat mar 4cc in bleek toen in Leeuwarden. (daar was ik inmiddels naar toe gegaan)

Aanprikken is echt een vak en gaat weleens mis en dat is pijnlijk!!

Hhhmm raar dat er op de brief wat anders staat.

Dus nu heb je er 6,5 cc inzitten? Merk je nu wel verschil?

Je zit wel snel op je max na 3 maanden qua vullen.

coral

Weet jij al meer?
Nee achter in de week kan ene Ada bellen van de NOK Velp.

Zij zou dan meer kunnen weten ocer die cardioloog. Ik kan echt nergen meer aan denken. Dag en nacht spookt het door mijn hoofd, en ik slaap al zo slacht. Ik hoop echt dat ze gaan opereren. Zeker nu er een paar straten verderop een kennis over 3 weken al geholpen wordt. En zij is in november in het hele gebeuren ingestapt. En ik al in augustus.
Hoop dat je dan snel wat weet. En dat je dan snel aan de beurt bent. Jij moet dan nog bijeenkomsten volgen wekelijks toch?
Goede avond dames,

Ik ben even afwezig geweest, maar ben ook helemaal niet met mijn maagbandje en het afvallen bezig geweest de laatste maanden.

Ik ben vlak na mijn operatie zwanger geworden en ben nu in de laatste weekjes van mijn zwangerschap, nog 7 weekjes!

Vandaag op controle bij de chirurg geweest, en die was erg blij, ruim 7 maanden zwanger en weinig aangekomen en al mijn bloedwaardes waren prima! Ik ben begonnen met 127,8 kilo en ben nu 111 kilo. De baby groeit goed en ziet er prima uit, en gelukkig heb ik ( nog) geen last van mijn portal.

Kijk er wel naar uit om verder te gaan met afvallen, weer te gaan sporten en voor het eerst mijn maagband te gaan opspuiten.

Moet zeggen dat het emotioneel toch soms moeilijk is om er een kilo aan te zien komen, ook al weet ik donders goed dat ik zwanger ben en dat normaal is, heb ik toch zoveel doorstaan om af te vallen en de operatie doorstaan dat het toch emotioneel soms moeilijk is, en daar moet ik me dan even overheen zetten.

Na de bevalling komt het allemaal goed en kan ik weer flink vooruit op naar een gezondere BMI!

Hoe gaat het met jullie dames?
Nog maar 7 weekjes die zijn zo maar om! Weet je al wat het gaat worden? Jongen of meisje?

Daarna weer verder met de ingeslagen weg.

Sterkte met de laatste loodjes!!
Ik heb gebeld maar ze kunnen nog niets zeggen omdat de cardiologen nog geen gesprek met elkaar hebben gehad.maar Eindelijk van af dinsdag weet ik dan meer. Dinsdag hebben de cardiologen advies. En het hoge woord komt van een cardioloog die ik en hij mij niet eens kent. Ik weet niet of hij contact heeft of gaat hebben met de cardioloog van mij. Maar i.i.g. Dinsdag kan ik bellen met Ada uit Velp. Ik dacht dat ik al op bijna aan de beurt zou zijn. stond. Maar ik sta nog niet eens op de wachtlijst. Dus voor de vakantie zal het zeker niet meer gaan lukken. Helaas.

Maar ik vraag mij wel af waarom het allemaal zooooooooo lang duren moet!!
@. almostthere, nog 7 weken en daar na ben je nog meer kilo's kwijt. Ik vind het een geweldige prestatie. Zwanger zijn en niet aankomen of juist wat afvallen. Nog 7 weken en je hebt het mooiste kind ter wereld in je armen. En dat ben je zo verliefd. Oh wat vond ik dat een fijne tijd. En ook wel een beetje zwaar. Hou ons op de hoogte en sus6 met de laatste lootjes.
Hallo allemaal!

Ik ben mij de afgelopen weken aan het onderdrenkelen in informatie over gastric sleeve etc. Dit omdat ik mijn overgewicht echt zat ben en na verschillende afval pogingen, waarvan diversen met dietiste, niet willen lukken.

Nu heb ik vorige week de stoute schoenen aangetrokken en een afspraak gemaakt bij de huisarts, met de hoop dat ik wordt doorverwezen naar obesitas centrum (oid) om te kijken of ik in aanmerking kan komen voor een operatie.

Nu lees ik echter overal op internet verschillende ervaringsverhalen vanaf de sleeve, maar weinig over het voor traject. Kunnen jullie mij iets vertellen over hoe de huisarts bij jullie reageerde? hoe stipt kijken ze naar je 'afval verleden'? (hoe moet je dat bewijzen?) nam hij(/zij) je serieus?

Ik heb a.s. maandag de afspraak bij mijn huisarts en ben heel benieuwd hoe dat gaat, en hoe dan verder..

Bedankt alvast!
@Coral: balen zeg dat het bij jou zo (onnodig) lang moet duren. (Ben zelf achteraf wel blij dat ik voor een ander ziekenhuis heb gekozen, waarbij ik ook zeker een erg goed gevoel heb.)

@Kaatje: ik heb mijn HA gevraagd om een verwijzing toen ik er voor iets anders was. Gewoon tussen neus en lippen door en er werd mij niks gevraagd en het leek wel of ze (mijn HA) opgelucht was dat ik er om vroeg. (Maar goed zij sprak mij voorheen wel vaker toe over mijn overgewicht. Dit tot grote ergernis van mijzelf overigens.)

En wat betreft mijn 'afval verleden' is er niet naar gekeken: niet door de HA en (tot nu toe) niet door het obesitas centrum. Maar goed over ruim een week heb ik het stoplichtengesprek (of ik groen, oranje of rood licht voor de operatie krijg). Dat is met oa de chirurg.

En hier een update'je van mijn kant: tijdens de screening vroeg de psycholoog om een week mijn eetgewoonten bij te houden (een eetdagboek: jullie allen bekend ) en afgelopen week hebben we het daar over gehad. En nu heb ik een paar handreikingen gekregen waardoor ik minder snoephonger ga krijgen. Een handreiking eigenlijk: eten en tussendoortjes op vaste tijden.

Maar helaas kreeg ik eergisternacht opeens een voedselvergiftiging (denk ik of anders buikgriep) en heb ik dus al twee dagen bijna niets gegeten (een banaan en wat rijst op een dag). Goed om af te vallen mss maar niet goed voor het 'testen'. Maar goed ik voel me inmiddels weer wat beter en heb vandaag mn eerste boterham op (joepie!) dus hopelijk kan ik snel weer verder met de nieuwe eetgewoonte.

Over ruim een week dus mijn stoplichtengesprek en tussendoor een gesprek met de psycholoog. En heel vreemd eigenlijk: volgens mij ben ik goed bezig en krijg ik wel een groen licht, maar ik durf het bijna niet te hopen omdat ik bang ben dat ik toch geen groen licht krijg omdat ik het verkeerd heb ingeschat. (Al plan ik dingen nu al wel 'virtueel' rond mijn operatie. En dat terwijl er geen datum geprikt is... )
Kaatje hoi ik ben naar de huisarts gegaan om de zelfde reden,plus nog een. Ik heb een nieuwe hartklep nodig en last van ritme stoornissen. Via de site van de NOK kon je een verwijs brief uitprinten en samen met de huisarts invullen. Heb ik in augustes gedaan. Daarna hoorde ik tot eind dec niets meer. In jan. Mocht ik komen coor een informatie middag. Een groep met 15 zwaargewichten haha. Daarna een week of 2,3 later kreeg ik een middag dan kom je te praten met een arts, een beweginsdeskundige, een dietiste en een psygoloog. Je moest een eetdagboek bij houden, en je dieet verleden. Maar dat heb ik niet (meer) deden ze ook niet moeilijk over. Een week of wat later moest ik in alle vroegte (23 feb) al naar Arnhem naar een cardioloog die mij zou beoordelen. En tot op heden niets meer vernomen. Duurt in Velp (waar ik dan ben) zoooooo giga lang. Maar er komt schot in de zaak. Dinsdag mag ik bellen. En weten ze meer. 'S maandags ervoor praten de cardiologen met elkaar. Iemand die mij nog nooit gezien heeft, enwat dan ook moet mij beoordelen. Ben benieuwd.

Ps je kunt niet kiezen welke verkleining je wil. Dit wordt je door de chirurg bepaald.
@ Wapiti. Mijn eigen cardioloog zei dat Velp de beste is. Of het ook zo is kan ik niet zeggen. Heb geen vergelijk. Maar lang duurt het wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven