Gezondheid alle pijlers

Alcohol vanaf 18 jaar pas toe staan

04-10-2015 22:18 204 berichten
De leeftijd waarop je in horecagelegenheden alcohol mag drinken is zoals jullie weten van 16 jaar naar 18 jaar gegaan. Zelf heb ik zo'n grote hekel aan al die betutteling. Ik zie in mijn omgeving ook dat die regel alleen maar averechts werkt en dat jongeren juist meer gaan drinken. Jongeren van ongeveer 15 tot en met 17 jaar gaan nu drinken op schuurfeesten . Het is ook nog eens veel goedkoper om bij de supermarkt kratten bier te kopen. De meesten hebben niet zo veel geld en als ze een pilsje in de horeca moeten kopen zijn ze al snel 2,20 kwijt voor een pilsje. Nu met die schuurfeesten is het veel goedkoper en drinken ze dus veel meer dan wanneer ze 2,20 moeten betalen in de horeca. Ik denk dat dit niet de bedoeling was van de politiek dat jongeren juist meer zijn gaan drinken. Ik werk zelf als vrijwilligster achter de bar in een voetbalkantine. Wij houden ons echt aan de regels en bij twijfel vragen wij om legetimatie en dan zijn ze ook meestal al wel 18. Feit is dat mensen van onder de 18 bij ons aan de bar komen voor een cola dus tja geen probleem. Nu blijkt dat ze zelf sterke drank bij hebben en dat mixen . Wij vinden in de afvalbakken lege flessen sterke drank en ook in de wc. Dus mensen van onder de 18 drinken nu sterke drank om de regels te omzeilen. Ik vind dit echt verontrustend. Ik heb veel liever dat mijn zoon of dochter van 16 een wijntje of pilsje drinkt dan een mix met sterke drank. Ik denk dat ze het alcoholverbod voor onder de 18 met alle goede bedoelingen ingevoerd hebben maar ik zie met eigen ogen dat het juist averechts werkt.
quote:Zusenzoo schreef op 05 oktober 2015 @ 09:36:

Het is hier in het topic al vrij frappant.

De mensen die reageren dat verbieden niet helpt en het betuttelend is, zijn dezelfde mensen waar ik normaal gesproken met een boog omheen lees omdat ze (voor mij) simpel niet genoeg kennis van zaken hebben over de dingen die ze schrijven, enkeling daar gelaten.

En dat wordt hier al weer eens bevestigd.

Verbieden helpt wel.

En in de horeca controleren ze zeer zeker wel, zonder id geen drankje.

Staan zulke boetes op dat alle uitbaters zich hier gewoon strikt aanhouden.

Geen idee hoe dat in de dorpskroeg is maar hier wordt de wet gewoon echt nageleefd.Hier wordt de wet niet nageleefd. Ik kom nog steeds in cafe's waar gerookt wordt. Afgelopen zaterdag hebben wij zelf een feest gegeven voor onze zilveren bruiloft en ook daar stonden asbakken op tafel. Wij gaan ook elk jaar naar de horecabeurs in Goes. Daarna gaan we met de taxi naar de stad. Dan zeggen we tegen de chauffeur van zet ons maar bij een cafe af waar gerookt wordt. Je moest daar een euro betalen voor een asbak. Zelfs in Belgie , Spanje, Turkije zijn er cafe's die het roken niet verbieden. Ik denk dat de horeca zich beter houdt aan de regel om geen alcohol te schenken onder de 18 dan het rookverbod.
Alle reacties Link kopieren
Dan geef je een gedegen voorlichting, verbiedt het dus gewoon ook en hopen dat het blijft hangen.

Onderzoek wijst uit dat het zelfs beter is om pas na je 21e te beginnen, als je begint. Lees die inderzoeken, laat je kinderen ze lezen enz.

Alcohol is inmiddels al lang niet meer zo sociaal geaccepteerd ( in grote hoeveelheden) als 30 jaar geleden.
Qua roken heb ik geen idee. Ik rook niet (meer) en waar ik op stap, roken ze niet binnen.

Maar nogmaals dat is een grote stad en veel horeca bij elkaar. Wordt echt niet gerookt ook.
Het is heel goed dat de minimumleeftijd op 18 ligt. Alcohol is gewoon schadelijk, zeker voor tieners die in de ontwikkeling zitten. Beter zou het zijn om de grens nog verder te verhogen, maar ik denk dat je dan echt veel weerstand krijgt.

Maar het probleem ligt niet zo zeer in het drinken op jonge leeftijd, maar in de manier waarop er in de 'maatschappij' naar alcohol word gekeken. Zoals sommige hiervoor al aangaven 'het hoort erbij', etc. Ik krijg regelmatig de vraag of ik niet gewoon 'gezellig' meedoe met een biertje. Alsof het gezelliger word als je bier drinkt, dan als je cola drinkt. Zelf vind ik van niet, maar veel mensen vinden van wel.

Alcohol is gewoon harddrugs, bijvoorbeeld veel schadelijker & veel verslavender dan bijvoorbeeld cannabis. Maar er zijn toch weinig ouders die hun kind op z'n 17e wekelijks een joint geven. Maar wel redelijk wat ouders die hun kind op z'n 17e regelmatig bier e.d. geven. Want alcohol is 'ingeburgerd', het is onderdeel van onze maatschappij. En je lost pas problemen op als je daar iets mee doet.

Bijvoorbeeld studentenverenigingen, daar is het (bij sommige) echt heel normaal om een soort halve alcoholist te zijn. De hoeveelheden die er doorheen gaan zijn echt niet normaal. Maar iedereen vind het normaal, en leuk, en gezellig, en 'ach je studeert maar een keer' etc. Bijna niemand vind dat het niet kan.

Sterker nog, bij het verhogen van de leeftijdsgrens naar 18 jaar, hebben sommige vereniging besloten geen leden van onder de 18 meer aan te nemen. Want die kunnen dan niet meezuipen.

Eigenlijk heel triest, maar iedereen doet alsof het volkomen normaal is.

Het rookverbod word hier wel strikt nageleefd, ik ken geen cafés waar je binnen mag roken. Het is of buiten roken, of een rookhok. Enige wat ik wel eens gezien heb is (bij kleine cafés) dat er na 1 uur gerookt werd binnen. Want dan mag je niet meer naar buiten, en als je dan geen rookhok hebt, maar je wil als barman wel roken, heb je geen keuze, of zoiets. Dat zijn de plekken waar ik daarna niet meer kom.
Vroeguh, moest ik stiekem roken en drinken en dat voorkomt toch dat je doorslaat dus verbieden heeft wel degelijk zin als je als ouder streng bent. Ik was namelijk constant bezig dat ik niet dronken werd want dat zouden mijn ouders merken en roken deed ik niet meer na de fietstocht zodat ik de meeste geur kwijt was. Wat je wel rook was natuurlijk van de rokers om me heen . Maar zo lang ouders er zelf niet moeilijk over doen heeft geen enkele wet zin.
Ook zo bizar dat heel veel mensen hier echt panisch doen bij drugs, maar wel vinden dat alcohol erbij hoort.

Nu vind ik niet dat alcohol en drugs helemaal hetzelfde zijn, maar ik vind het wel frappant.
NL is dom geweest om de leeftijden te veranderen, hierdoor is het voor de tieners een stuk spannender geworden.

Mijn kind geeft ook heel duidelijk aan dat dit voor vele mede leeftijdsgenoten (16) zo is.

Kinderen in die leeftijd moet je niet iets verbieden maar goed voorlichten en zelf de beslissing laten nemen, dan durf ik te wedden dat er veel minder werd gedronken.
Is gewoon pertinent bullshit
Ik merk op mijn stage en hoor het ook van mijn zus in die leeftijd dat drugs tussen 16-18 flink is toegenomen. Het is makkelijk te verkrijgen en alcohol mag niet, dus dan maar drugs. Ik vind dat een gevaarlijke ontwikkeling.
En verder wat zusenzo zegt dus.

Iemand die hier loopt te blaten dat verbieden aanzet tot drinken, toevallig een onderzoekje bij de hand die dit ondersteund?

Nee he? En er zijn er wel genoeg die het tegendeel bewijzen gek genoeg. Wetenschappelijk onderbouwde onderzoeken. Google zelf maar.
Ik vind het vooral lachwekkend hoe sommige denken.

Verbieden helpt en drugs is van alle tijden.

Ik blowde mijzelf suf en in het weekend ging ik los met XTC. Omdat het gewoon kon. En dat is 30 jaar geleden.

Maar nee, ik dronk niet....

Drugs is nu echt zoveel minder dan vroeger. Kan ik als ervaringsdeskundige wel zeggen ( en als pubermoeder)
Echter wordt drank we degelijk zo der i.d geschonken aan minors. Een van mijn kids kan me er boekwerken vol over vertellen. De trucjes, de maniertjes, de alternatieven, de clubs die nergens op letten, het laten kopen door een ander, hoe lul je je onder 'het vergeten zijn van je id uit) etc etc.

En dan heb je de clubs nog die helemaal niks vragen en gewoon schenken. De 15 jarige meisjes met lagen makeup zijn ook zo verdomd lastig op leeftijd te schatten soms. Ze lijken allemaal wel 20.
quote:blue_lagoon schreef op 04 oktober 2015 @ 22:36:

Ik denk dat het wel een goede maatregel is. Maar voor mezelf ben ik toch blij dat ik in een andere tijd ben opgegroeid. Zou anders een hoop lol gemist hebben denk ik.Ik ben juist de lol gaan missen, toen ik veel ging drinken.. Ik was toen overigens 22 jaar, maar ben hele avonden kwijt. Best jammer.
Later is nu
quote:Zusenzoo schreef op 05 oktober 2015 @ 11:10:

Ik vind het vooral lachwekkend hoe sommige denken.

Verbieden helpt en drugs is van alle tijden.

Ik blowde mijzelf suf en in het weekend ging ik los met XTC. Omdat het gewoon kon. En dat is 30 jaar geleden.

Maar nee, ik dronk niet....

Drugs is nu echt zoveel minder dan vroeger. Kan ik als ervaringsdeskundige wel zeggen ( en als pubermoeder)Welke cijfers en onderzoeken lees jij? Drugsgebruik neemt alleen maar toe!
Ja, de xtc, seen that, done that.

Those where the times.

Het is nu ritalin wat de klok slaat.

Flink doorhalen en op ritalin je tentamen leren en halen natuurlijk, om vervolgens weer totaal in te klappen, maar ja dat-doen-alle-studenten-dus....

quote:Blondie456 schreef op 04 oktober 2015 @ 22:43:

Je kunt wel stellen van goede regel en dat het gezonder is maar dat zal de jeugd een worst wezen. Onze zoon mocht toen hij 16 was wel bier drinken maar geen denken aan dat ik hem een bv een cola baccardi liet drinken. De jeugd van tegenwoordig doet dat dus wel in grote getale om de wet te omzeilen en dat vind ik zeer verontrustend.

Uit welke wereld kom jij als je denkt dat dit 30 jaar terug nie4t gebeurde?

Toen waren er ook schuurfeesten

Toen nam jeugd ook flessen sterke drank mee om te mixen

Toen had je nog geen breezers, dus mixten mensen zelf.

Ik vind het een goede zaak. Vroeger werd er meer toegestaan, maar was echt niet alles beter. Er zijn dan ook redenen, waarom dit soort regels gemaakt worden.
Later is nu
Helaas heb ik veel ervaringen gezien waarbij ouders van alles en nog wat verboden...en toen de kids het huis uitgingen ging het van god los!

Ik hoef echt geen bewijsmaterialen...als dat mijn opvoeding zou moeten bepalen dan lust ik er nog wel eentje!

Gelukkig heb ik kids die niet in 7 sloten tegelijk lopen, lucky me!

Alles wordt hier open en bloot besproken, van liefde tot seks, van drank tot drugs!

Willen ze iets proberen? Mag! Ik lever de spullen in dat geval en dat weten ze.

Wel gaat er een lang gesprek aan vooraf waarin ik veel vragen, voorlichting en evt gevolgen zal benoemen.

Ik heb het liever dat ze het onder mijn dak doen dan ergens in een steegje, bij anderen thuis of waar dan ook.

Maar iedereen denkt er weer het zijne van...maar opvoeden naar aanleiding van onderzoeken/statistieken oid lijkt mij wel vermoeiend, jou niet? Nee ik gebruik liever mijn eigen koppie!
Yep!

En geloof me, ik heb me toch gefeest, als een van mijn kinderen dat zou doen, zou ik nooit meer slapen

Gelukkig weet ik niet alles. Net zo als mijn ouders niet, niet alles, weinig, niks wisten.
Dream on Sweetkiss
XTC neemt toe, waarom? Het is goedkoper dan de hele avond biertjes/sterke drank drinken.
Dat gesmijt met onderzoeken... Geen enkel onderzoek waar ook echt alle statistische gegevens bij geleverd worden. Daarbij ga ik wat een aantal dingen toch echt liever op ervaring af dan op onderzoek met slechte statistiek. Ervaring van heel veel ouders leert echt dat streng verbieden averechts werkt. Dat zag ik vroeger als puber op school ook en ook nu werkt dat. Verbieden maakt nieuwsgierig en het is stoer om iets te doen wat niet mag. En zeg dan maar eens nee tegen een volgend glas want dan ben je niet stoer.

Maar iedere ouder moet het doen zoals hij/zij denkt dat goed is. Het resultaat zal uitwijzen wat de beste methode was. Ook van kinderen van vrienden hoor ik die verhalen. Dus houd je lekker aan zo'n onderzoek vast dat door een kinderloos team op een kantoortje word uitgevoerd, ik kijk wel gewoon in de rondte.
quote:redbuIIetje schreef op 05 oktober 2015 @ 07:12:

[...]

Zo ging dat bij ons ook idd. Maar nee, gek vind ik dat nog steeds niet. Het was leuk betrokken te worden thuis en bij 'n feestje/etentje ook 'n glaasje te drinken, maar behoefte aan doorslaan was er (mede daardoor) niet.

Gek vind ik de huidige regelgeving, maar nog meer dat de veertigers van nu die hetzelfde zijn opgegroeid en die nu pubers hebben zo panisch over drank doen bij hun kinderen. Ze zijn er zelf tenslotte ook goed groot mee geworden.

toen ik op de havo zat, zaten er leraren met leerlingen te blowen in de kantine. Wil niet zeggen dat dat normaal was, natuurlijk (ik had een vrij bijzondere havo, wat dat betreft, geloof ik) maar deze 40er is maar wát blij dat dat niet meer gangbaar is.

In mijn tijd rookten al mijn vrienden en vriendinnen niet alleen, ze blowden ook. Ik trouwens niet, niet roken én niet blowen, wat ik achteraf bezien best apart vind, want ik heb zeker 10 jaar met verschillende vriendengroepen gehad, dat ik één van de weinige was, die niet blowde.

Wijsheid komt met de jaren, zegt men. Wetenschap weet nu meer dan 30 jaar terug. Alleen maar mooi dat regelgeving daarbij aansluit.
Later is nu
quote:Yggdrasil- schreef op 05 oktober 2015 @ 11:18:

Dream on Sweetkiss

Why? Jij kent mijn kids niet!

Ik heb verre van heilige kids hoor. Mijn kind drinkt graag een bacootje, is 16... maar ze vraagt wel eerst of het mag. Zij weet dat wij niets verbieden en dat ze ons alles mag en kan vragen en dat doet ze ook.

Ook als ze teveel heeft gehad horen wij dat.
Ik heb liever dat mijn kinderen zo min mogelijk 'proberen'.

Dus geen ' kind vanavond staat er xtc op het menu omdat je dat zo graag eens wilde proberen, maar ik liever wil dat je dat hier doet, en niet op staat'. Maar een verbod gewoon. Klaar.

Ze zullen vast wel eens iets proberen, hopelijk niet, maar soit, maar ik ga het niet lopen faciliteren, komop zeg, doe ff normaal!

Sommige dingen moet je niet allemaal maar gedogen/toestaan/ toejuichen of stimuleren. Maar gewoon domweg verbieden. Ze horen je echt wel als ze die pil willen nemen, je zit op hun schouder en ze luisteren er echt wel naar. Ze zullen die pil er mss niet perse om laten staan, maar hem hopelijk wel halveren.

De kans dat ze een o.d nemen wordt er iig beduidend minder door.

Verbieden helpt wel!!

En mijn kinderen vertellen me ook veel.

Maar niet alles.

Wel zo gezond.

Alles vertellen lijkt me nogal weird. Ik ben hun vriendin niet. Kom nou!
quote:Yggdrasil- schreef op 05 oktober 2015 @ 08:08:

Mijn oudsten zaten 'in beween de 16-18 regel' en drinken/dronken dus wel eens voor hun 18e. Nee, niet blij mee, maar ze doen het toch. Goed voorlichten en blijven ontmoedigen en voor de rest is het bidden voor het vaderland :-)

Ze gaan uit vanaf hun 15-16e ( sloegen klassen over dus altijd overal de jongste) en op thuis feestjes werd er dus wel eens geëxperimenteerd. Ik hoorde dit ook pas achteraf. Nee niet blij mee, zijn behoorlijk wat woorden over vuil gemaakt. Maar what's done 's done .

Nu is het bijsturen, voorlichten en blijven wijzen op de consequenties. Vinden ze niet leuk, maar mij een biet.

Ik schenk ook geen alcohol hier thuis.

Die 18 regel wordt trouwens totaal niet nageleefd in de horeca. Ze vragen nergens om i.d en die jongelui komen overal binnen. Aan drank komen voor je 18e is echt peanuts.Maar op bijvoorbeeld het 5 mei festival kreeg mijn dochter geen bier mee. Jammer, moesten we zelf halen, maar ik heb de dame achter de bar wel een compliment gemaakt
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven