Gezondheid alle pijlers

Alcoholist als vader

18-12-2012 21:11 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een probleem. Mijn vader is al jaren alcoholist (alleen 's avonds drinkt mijn vader, maar dan bijna een hele fles jenever) Ik ontvluchtte altijd alle confrontatie maar door middel van een assertiviteitscursus ben ik wat meer voor mijzelf opgekomen. Ik irriteer me mateloos aan mijn vader, ik haat hem heel vaak.

De volgende ochtend is hij weer poeslief en is hij ook mijn vader. Ook als hij thuiskomt. Maar zodra ik de dop van de fles eraf hoor gaan veranderd hij. Niks is goed. Hij kleineert mijn moeder en ik krijg vreselijke dingen naar mijn hoofd geslingerd. Waar ik bedroevend al gewend aan ben geraakt.

Maarja hij heeft ook zijn lieve kanten, als hij nog enigszins nuchter is, dan schaamt hij zich en gaat dure cadeautjes kopen om dingen te compenseren.

Nu is het volgende voorgevallen. Ik wees naar de fles als oorzaak van alle problemen en zei dat ik het weg wilde gooien. Hij zei je doet maar, dan koop ik het toch weer. Hij is toen naar bed gegaan.

Ik wil al jaren die flessen weggooien, en nu ben ik op het punt dat ik het heb verstopt. Mijn vader haat me toch (als hij dronken is), dus veel erger kan het niet worden. Wat vinden jullie ervan dat ik de fles heb verstopt?

Groetjes een verdrietige dochter
Ik proef in je posts dat je je verantwoordelijk voor de situatie voelt.

Zowel voor het ontstaan ervan, als voor het welzijn van je ouders.

Logisch, dit is gewoon loyaliteit naar je ouders toe, je wil dat het goed met ze gaat.

Maar je mag dit voor jezelf niet als excuus blijven gebruiken om in deze situatie te blijven.

Je vader doet eigenlijk hetzelfde, laat jij dan zien dat je anders kunt en neem je leven in eigen hand!
Je moet je bedenken dat jij niet verantwoordelijk bent voor hoe je moeder behandelt wordt door je vader. Want dat maak ik een beetje op uit je verhaal, dat als jij thuis bent, het allemaal wel meevalt. Toen ik uit huis ging kreeg ik een veel betere relatie met mijn ouders.
Ik ga echt serieus kijken wat er bij komt kijken om op kamers te gaan. En ga me voortaan maar op de achtergrond houden.
Meid wat sneu zeg!!!

Lijkt me echt enorm rottig om dat thuis zo te zien. Helaas ben ik bang dat je dit niet kan oplossen, een fles verstoppen je bedoeld het goed, mar hij is een alcoholist, hij gaat terug naar de winkel en hij koopt nieuwe dat zal hem niets schelen zolang hij zijn alcohol maar krijgt. Zou je zijn geld/pinpas afnemen bijv dat hij niets kan kopen dat zou hem echt wat doen. Maar dat kun je niet doen... Wil hij absoluut geen hulp? En wat doet dit met je moeder? Ook enorm veel lijkt me, ik zou proberen samen met je vader hulp te gaan zoeken.

Liefs
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Het zal misschien raar voelen, om dan naar kamers te gaan kijken, maar zoals Saaar81 al zei... Zo te lezen komt er helaas niemand voor je op...

Het praten met een psych etc, kan heel fijn helpen door deze tijd heen, net even een handvat geven als jij het nodig hebt...

Sterkte.
Mijn moeder is daar ook echt niet blij mee dat ik op kamers zou gaan. Daarom blijf ik ook thuis, om mijn moeder niet alleen te laten met me vader. Maarja als het aan haar ligt blijf ik altijd thuis wonen. Ze werken dus alle twee tegen.
quote:wished- schreef op 18 december 2012 @ 22:02:

Meid wat sneu zeg!!!

Lijkt me echt enorm rottig om dat thuis zo te zien. Helaas ben ik bang dat je dit niet kan oplossen, een fles verstoppen je bedoeld het goed, mar hij is een alcoholist, hij gaat terug naar de winkel en hij koopt nieuwe dat zal hem niets schelen zolang hij zijn alcohol maar krijgt. Zou je zijn geld/pinpas afnemen bijv dat hij niets kan kopen dat zou hem echt wat doen. Maar dat kun je niet doen... Wil hij absoluut geen hulp? En wat doet dit met je moeder? Ook enorm veel lijkt me, ik zou proberen samen met je vader hulp te gaan zoeken.

Liefs

Ik niet

Deze hulpverlening is niet de verantwoording voor de dochter maar voor de vader. Leg de verantwoording dan ook niet daar.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:kaya92 schreef op 18 december 2012 @ 22:06:

Mijn moeder is daar ook echt niet blij mee dat ik op kamers zou gaan. Daarom blijf ik ook thuis, om mijn moeder niet alleen te laten met me vader. Maarja als het aan haar ligt blijf ik altijd thuis wonen. Ze werken dus alle twee tegen.

Jouw moeder heeft een keuze gemaakt door bij een man te blijven met een giftige verslaving.

Ze mag die keuze niet aan jou opdringen.
quote:kaya92 schreef op 18 december 2012 @ 22:06:

Ze houden het beide tegen en dat terwijl je vader jouw de schuld geeft van zijn verslaving. Hij zou dan toch blij moeten zijn als jij op jezelf zou gaan wonen want dan heeft hij geen probleem meer, toch?

En je moeder trekt zich aan jou op, ziet je als lotgenoot om er niet alleen voor te staan met je vader. Krijgt dan alles over zich heen.

Egoistisch dus. Maar ik weet dat sommige keuzes nu eenmaal niet gemakkelijk gemaakt kunnen worden. Bij mijn moeder heeft het ook jááááááren geduurd voor zij de moed had om op te stappen.
Ik ga het morgen wel tegen me vader zeggen, dat ik op kamers wil. Als hij nuchter is. Bedankt voor alle steun! Ik ga nu slapen.

Liefs!
Goed zo meid.

Succes, je kunt dit!!
Sterkte, Kaya.
You are not crazy, you are... colorful. Colorful in a way that might respond to medication.
quote:kaya92 schreef op 18 december 2012 @ 22:18:

Ik ga het morgen wel tegen me vader zeggen, dat ik op kamers wil.Een wijs besluit. Ik zou echter wel zeggen dat je op kamers gaat.

Je bent een volwassen vrouw, en het is jouw beslissing.
Goed van je. Er zijn genoeg websites waar je kamers kan vinden. Heb je een vast inkomen om jezelf te onderhouden? Er zijn aardig wat zaken waar je aan moet denken voor je het huis uit gaat, maar als je het goed aanpakt moet dat geen probleem zijn. Bekijk alles wel grondig van te voren, maak een kostenplaatje etc. Heel veel sterkte en laat je weten hoe het is gegaan?
Veel sterkte en liefs. Je zit in een lastige situatie.
PS: heeft je vader toch mooi een excuus gevonden om niet naar de kliniek te hoeven. Maar hij zoekt ook geen andere hulp, dus dat is het dan ook: een excuus.

Was het niet z'n baan dan had ie vast en zeker een andere reden gehad (hij kan je moeder toch zo lang niet alleen laten? Enz enz)

Ik denk dat je wel baat kan hebben bij contact met deskundigen en/of met anderen in dezelfde situatie. Kijk ook eens op www.cokevanjou.nl Je kan daar ook zelf vragen stellen.

Succes met alles.
Het probleem word op jou manier niet opgelost. Niet dat jij het niet goed doet

het heeft eerlijk geen zin behalve uilokken van een confrontatie.

HIJ moet het doen, maar voor hij het KAN doen moet hij er 100 procent achter staan.

Ik kan mijn vriend niet laten stoppen met roken, ik kanhet niet voor hem doen. Ik kan het hem wel helpen beseffen dat roken slecht is. Maar ook dat heeft een grens ik kan niet blijven doorgaan.

OF je accepteer dat hij is zoals hij is met hoop op verandering(dat misschien niet komt. OF je accepteer het niet en ga bij hem weg

Het is misschien hard maar wel de realiteit. Je kunt dat gevecht wat je van binnen hebt (hem haten boos zijn op hem enz) niet lang volhouden je gaat eraan kapot.

Ik denk dat je inderdaad het beste op jezelf kunt gaan wonen.
Kwam even kijken hoe het met je gaat.

Die blijft gewoon lekker thuis wonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven