Allergisch voor witte wijn
maandag 16 april 2018 om 08:45
Laten we voorop stellen, ik ben geen grote drinker. Als ik 1 keer in de maand een paar wijntjes drink is het veel.
Gisteren op bezoek bij vrienden. Die drinken stevig en zijn echte wijnliefhebbers dus er is altijd goede wijn in huis. We waren er smiddags en ik heb 3 wijntjes op. Daarna naar huis gegaan, thuis gegeten, koffie, thee en water op en dus pas uren later naar bed. En dan begint het. Het grote plafond staren.
Op de een of andere manier schijnt het door de wijn te komen. Ik kan er de klok op gelijk zetten, als ik 2 of 3 wijntjes ( of meer, dat maakt geen klap uit) drink dan slaap ik niet. De laatste maanden valt het mij op en nu ben ik er klaar mee, geen wijn meer voor mij. Maar toch ben ik nieuwsgierig waardoor dat komt. Ik ken echt een heleboel mensen die dagelijks wijn drinken, die hebben daar geen last van.
Ik heb dit jaar tot nu toe 3 keer wijn gedronken en 3 keer was het raak. slapeloze nachten tot gevolg. Ik pieker niet in de nachten, probeer echt alles te doen om in slaap te vallen, maar tevergeefs.. ik zie alle uren voorbij komen op de klok.
Herkent iemand dit? En zo ja, waar komt het door?
Het is geen halszaak, ik ga gewoon geen wijn meer drinken. Ik kan daar prima zonder, maar bijzonder is het wel.
Gisteren op bezoek bij vrienden. Die drinken stevig en zijn echte wijnliefhebbers dus er is altijd goede wijn in huis. We waren er smiddags en ik heb 3 wijntjes op. Daarna naar huis gegaan, thuis gegeten, koffie, thee en water op en dus pas uren later naar bed. En dan begint het. Het grote plafond staren.
Op de een of andere manier schijnt het door de wijn te komen. Ik kan er de klok op gelijk zetten, als ik 2 of 3 wijntjes ( of meer, dat maakt geen klap uit) drink dan slaap ik niet. De laatste maanden valt het mij op en nu ben ik er klaar mee, geen wijn meer voor mij. Maar toch ben ik nieuwsgierig waardoor dat komt. Ik ken echt een heleboel mensen die dagelijks wijn drinken, die hebben daar geen last van.
Ik heb dit jaar tot nu toe 3 keer wijn gedronken en 3 keer was het raak. slapeloze nachten tot gevolg. Ik pieker niet in de nachten, probeer echt alles te doen om in slaap te vallen, maar tevergeefs.. ik zie alle uren voorbij komen op de klok.
Herkent iemand dit? En zo ja, waar komt het door?
Het is geen halszaak, ik ga gewoon geen wijn meer drinken. Ik kan daar prima zonder, maar bijzonder is het wel.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
maandag 16 april 2018 om 08:51
nee, dat denk ik niet. Ik drink namelijk altijd koffie.. iedere dag. En als ik geen wijn drink dan slaap ik wel gewoon. Ook al drink ik die koffie pas om 23.00 uur.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
maandag 16 april 2018 om 08:52
nee helaas, ook dan lig ik wakker. Ik val dan wel in slaap, maar wordt uiteindelijk wakker om vervolgens geen oog dicht te doen.
maandag 16 april 2018 om 08:52
ja ik herken het wel, maar bij mij is het niet elke keer raak dus misschien ligt het nog aan welke wijn (en inderdaad de combinatie met cafeine zal niet helpen...)
officieel denk ik dat het de alcohol is die je rusteloos maakt en niet zozeer persé het gefermenteerde druivensap
probeer anders eens hoe je het doet op 3 gin-tonics
officieel denk ik dat het de alcohol is die je rusteloos maakt en niet zozeer persé het gefermenteerde druivensap
Lorem Ipsum
maandag 16 april 2018 om 08:58
Geen idee eigenlijk, ik drink zelden andere wijn. zomers wil ik nog wel eens rose drinken. Afgelopen zomer had ik daar geen last van, maar ja, toen had ik ook nog geen last van witte wijn.JuliaChild schreef: ↑16-04-2018 08:55misschien gekke vraag, maar is het alleen witte wijn of ook andere soorten?
maandag 16 april 2018 om 08:59
Nou, laatst dus wel ipv wijn letterlijk Gin-Tonics gedronken. Nu is dat misschien niet helemaal vergelijkbaar ivm de tonic en de hoeveelheid suiker die erin zit maar toen sliep ik heerlijk.turquasi schreef: ↑16-04-2018 08:52ja ik herken het wel, maar bij mij is het niet elke keer raak dus misschien ligt het nog aan welke wijn (en inderdaad de combinatie met cafeine zal niet helpen...)
officieel denk ik dat het de alcohol is die je rusteloos maakt en niet zozeer persé het gefermenteerde druivensapprobeer anders eens hoe je het doet op 3 gin-tonics
maandag 16 april 2018 om 09:00
Ja, wie weet.. Maar juist dan zou je toch zeggen dat je uiteindelijk wel in slaap valt na allerlei ontspanningsoefeningen.
maandag 16 april 2018 om 09:02
maandag 16 april 2018 om 09:03
Ik slaap als ik alcohol drink ook altijd slecht. Maakt niet uit wat ik drink of hoeveel. Slapen doe ik niet of nauwelijks die nacht.
Nu ben ik sowieso geen drinker dus vind ik het niet heel lastig om geen alcohol te nuttigen. Als ik dan eens per jaar een wijntje pak dan is dat wanneer ik weet dat ik niks heb de volgende dag.
Het is trouwens geen allergie, maar dit is wat alcohol kan doen.
Nu ben ik sowieso geen drinker dus vind ik het niet heel lastig om geen alcohol te nuttigen. Als ik dan eens per jaar een wijntje pak dan is dat wanneer ik weet dat ik niks heb de volgende dag.
Het is trouwens geen allergie, maar dit is wat alcohol kan doen.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
maandag 16 april 2018 om 09:15
wat is je leeftijd? ook de overgang (en andere hormonale schommelingen) kunnen er voor zorgen dat je minder goed tegen alcohol kan
maandag 16 april 2018 om 09:18
Ik ben 35. De overgang lijkt me nog niet. Zou wel heel vroeg zijn.
Ik heb het ook bij 1 of 2 wijntjes. Ik heb het gewoon altijd bij wijn. En wodka redbull vind ik niet lekker.
Ik snap overigens wel dat het geen allergie is hoor, dat is een grapje.
Nogmaals het is geen halszaak, ik laat het net zo makkelijk staan maar ik vind het wel opvallend dat ik het alleen met wijn heb en met niks anders!
Ik heb het ook bij 1 of 2 wijntjes. Ik heb het gewoon altijd bij wijn. En wodka redbull vind ik niet lekker.
Ik snap overigens wel dat het geen allergie is hoor, dat is een grapje.
Nogmaals het is geen halszaak, ik laat het net zo makkelijk staan maar ik vind het wel opvallend dat ik het alleen met wijn heb en met niks anders!
maandag 16 april 2018 om 09:35
Nee dat is geen allergie. Dat is puur de alcohol. Alcohol is een verdovend middel. Als tegenreactie blijft je lichaam actiever om de alcohol te kunnen verwerken, ofwel, minder slaap en mindere kwaliteit slaap.
Ik heb een allergie voor wijn. En dat uit zich in dikke opgezette, jeukende ogen en eczeem. Ik heb ook sulfietvrije wijn geprobeerd en dan worden de klachten iets minder maar gaan niet helemaal weg. Ik drink ook bijna niet meer hierom. Bij een feestje misschien 1 als ik weet dat ik de dag erna niets hoef. Nu drink ik helemaal niets meer vanwege een andere reden.
Ik heb een allergie voor wijn. En dat uit zich in dikke opgezette, jeukende ogen en eczeem. Ik heb ook sulfietvrije wijn geprobeerd en dan worden de klachten iets minder maar gaan niet helemaal weg. Ik drink ook bijna niet meer hierom. Bij een feestje misschien 1 als ik weet dat ik de dag erna niets hoef. Nu drink ik helemaal niets meer vanwege een andere reden.
maandag 16 april 2018 om 09:45
maandag 16 april 2018 om 09:50