Gezondheid alle pijlers

Altijd extreem koud.

25-11-2014 13:51 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt wel of mijn innerlijke thermostaat kapot is.

Nu heb ik dit al jaren maar het wordt alleen maar erger. Alsof mijn lijf niet in staat is zich zelfstandig warm te houden.

Sommige dagen zijn zelfs heel extreem.

Ik zit nu op de bank met de verwarming op 22 met dik vest over mijn trui onder een deken, dikke sokken en NOG ril ik als een rietje en voelt het alsof mijn voeten in een vrieskist zitten.

Heb nu maar warm water aangezet voor een kruik

Niets schijnt te helpen.
quote:Olijfje_ schreef op 25 november 2014 @ 14:48:

Laat eens een bloedonderzoek gericht op hormonen doen, bij mij werkt bijv. mijn hypofyse en schildklier niet goed waardoor ik moeite heb om mezelf op temperatuur te houden. Ook je bloedsuiker kan hiermee te maken hebben. En oh ja, vitamine b12 ook. Tijd om e.e.a. te laten checken dus, succes!

Bloed onderzoeken lopen al meerdere keren , omdat ik regelmatig mijn bloedwaardes moet checken op vitamines.

Krijg binnenkort weer nieuwe uitslagen , echter schildklier is bij mij altijd prima.

Verder dank je wel !
Sommige mensen hebben dit nu eenmaal, die kunnen hun eigen temperatuur heel slecht regelen. Dit zou heel goed kunnen liggen aan een slechte doorbloeding. Ondanks dat je hier met sporten iets aan kunt doen zul je het altijd sneller koud blijven hebben dan andere mensen.

Tips en trucs die ik na jaren kou lijden heb uitgetest en gevonden dat ze werken:

- Lunch wandelen. Door beweging stook je je interne kachel wat op en verhoog je je doorbloeding. Een uur of 2 na de lunchwandeling heb je het minder koud dan normaal.

- Coltruien. Vanuit je hoofd en nek verlies je veel warmte, door dit zo ver mogelijk in te kleden houd je het zo warm mogelijk. (Steve Jobs kwam er ook weg mee, dus dat kan iedereen fashionably aantrekken).

- Werk je in een gebouw met veel verdiepingen? Neem dan eens in het uur de tijd om wat trappen op en af te lopen. Bijvoorbeeld voor de rookpauze of om collega’s te spreken. Wederom, goed voor de doorbloeding en interne kachel.

- Lang ondergoed, een thermobroek onder je jeans scheelt ontzettend. En nog een extra shirt onder je coltrui ook. Hoe minder warmte je verliest hoe minder snel je het koud zult hebben.

- Haal thee en koffie voor je collega’s. Niet alleen is het wel zo aardig, je hebt je beweging & je hebt warm drinken. Houd dit eerst vast om je handen te warmen, drink het pas als je handen een stuk warmer zijn.

- Fleece dekentje in je nek leggen

- In plaats van gespannen krampachtig proberen warm te worden, jezelf compleet ontspannen en denken aan warmte, warme stranden, hete zon, sauna's..... Vooral dat ontspannen werkt. Met een gespannen houding is de bloedsomploop stukken minder.

Helaas werkt niets 100% tegen de kou, maar met deze tips kom je hopelijk de winter (en zomer met die ellendige airco) wel door.
In for the cause....
Je slikt niet toevallig medicatie waarvan dit een bijwerking is? Bv bij metoprolol kan je koude handen en voeten krijgen. Veel mensen weten dit niet, omdat ze de bijsluiter maar half lezen of omdat ze het alweer vergeten zijn dat het een bijwerking kan zijn
Ja grappig, ik denk dat daar wel een linkje zit, want ik heb ook vitamine tekorten, krijg B12 en B11 omdat ik die onvoldoende opneem. Ik ben toen enorm opgeknapt, maar ik blijf het koud houden.

Ik ga de tips van Sophiax proberen!
22 gr is voor mij in huis ook niet genoeg. Toevallig van de week een thermometer gekocht om te kijken hoe warm het nu precies is.

Conclusie is dat het met 23 gr nét te koud is 24 is lekker. Ik ben dus ook gewoon een koukleum. Het gekke is dat ik het buiten nou net weer niet snel koud heb. Draag nu een vestje met omslagdoek omdat mijn winterjas gewoon nog te warm is
Ik had dit ook, kwam door de tekorten aan vitaminen en mijn lage gewicht en bloedarmoede. Mijn lijf kon mij gewoon niet warm houden er was geen energie meer voor. Ik bleek coeliakie te hebben en met glutenvrij eten weer helemaal gezond geworden, wat een verschil zeg. Ik ging vaak onder een hele warme douche staan en daarna onder een dekbed, zorgen dat je het warm houdt dus. De kruik was ook mijn maatje. Naar de sauna was lekker hoor, maar het helpt niet als je gewoon geen energie hebt om je lijf te verwarmen.
Hier ook een koukleum. Heb gemerkt dat wanneer ik regelmatig ga hardlopen, het beter gaat. Hier staat de verwarming ook op minstens 22 graden en dan ben ik nog dik aangekleed. Het voordeel is wel dat ik het niet snel warm heb, dus in de zomer blijf ik koel.
Cum non tum age
Ik ben ook een echte koukleum, maar denk dat het komt doordat ik van oorsprong Aziatisch ben. Mijn huid kan er ook slecht tegen. In de winter en nu ook gaan mijn handen weer kapot. Ik kan smeren wat ik wil, maar die er blijven van die pijnlijke kloofjes komen. Bij mij gaat eind oktober standaard de elektrische deken op mijn bed. Ik kan wel warme sokken aandoen, maar dan duurt het nog een uur dat mijn voeten warm zijn. Dan kan ik gewoon niet slapen. Mijn voeten zijn nooit warm, hooguit lauw.

Toch zet ik mijn thermostaat niet extreem hoog. Nu is dat 's avonds op 21 en in de winter hooguit 22. Ik kom wel elke dag buiten om met de honden te wandelen. Daarna voel ik me beter.

Ik ben bijna nooit ziek, maar als ik ziek ben is het altijd in een winter. Ook vind ik tegenwoordig zwembaden veel kouder dan vroeger. Ook de subtropische. Terwijl ik vroeger echt mager was en nu meer vet heb.
koude handen, voeten, neus Ik heb het allemaal.

En de ellende is, zolang ik het zo koud heb, komt er niets uit mijn handen: "Dan ga je werken dan krijg je het vanzelf warm", Bij mij is het andersom, eerst warm worden, dan werk.

En zoals iemand eerder al zei: behalve buiten, dan loop ik naast iemand die roept dat het zo koud is en dan loop ik met niet dichtgeknoopte jas.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik heb het ook. En het vervelendste vind ik nog wel dat als ik het eenmaal koud heb, ik het nauwelijks nog warm krijg. Zolang ik in beweging blijf, is het wel te doen, maar studeren kun je nou eenmaal niet fietsend of wandelend doen, dus een groot gedeelte van de dag zit ik, en na een kwartier ben ik zo ijzig koud dat ik begin te klappertanden. Ik word eerlijk gezegd soms wel een tikkeltje moedeloos van die constante rillingen, vrijwel altijd kippenvel en altijd en overal op je handen zitten, in je handen blazen, over je vingers wrijven... En niets helpt, want mijn hele lichaam blijft zo ijzig koud.
That's a fine looking high horse
Ik heb hier ooit eens de tip gekregen om een paar minuutjes onder een koude douche te gaan staan. Schijnt echt te helpen. Zelf nog niet durven proberen.
TO, heb je wel goed gevoel in -de uiteinden van- je handen/voeten, of voelen ze ook wat doof aan? In dat geval zou je ook kunnen denken aan nauwe vezelneuropathie.

Sterkte, want het is erg vervelend om altijd zo koud te zijn!
Mijn vriend heeft er ook last van. En die doet geen computerwerk, maar moet soms in koude fabriekshallen staan en kan dan zijn pen niet vasthouden van de kou. Hij heeft vooral last van vingers en tenen. De dokter had het over het Syndroom van Raynaud. Je moet maar eens googelen of je jezelf daarin herkent? Er is helaas weinig aan te doen, of... niet anders dan verwarmde sokken of handschoenen aanschaffen.
quote:reisa1978 schreef op 25 november 2014 @ 16:27:

Ik had dit ook, kwam door de tekorten aan vitaminen en mijn lage gewicht en bloedarmoede. Mijn lijf kon mij gewoon niet warm houden er was geen energie meer voor. Ik bleek coeliakie te hebben en met glutenvrij eten weer helemaal gezond geworden, wat een verschil zeg. Ik ging vaak onder een hele warme douche staan en daarna onder een dekbed, zorgen dat je het warm houdt dus. De kruik was ook mijn maatje. Naar de sauna was lekker hoor, maar het helpt niet als je gewoon geen energie hebt om je lijf te verwarmen.

Op coeliakie ben ik ook getest, veel darmproblemen en constant tekorten aan vitamines. Maar ze kunnen niets concreets vinden, behalve dat mijn slijmvlies geïrriteerd is. Diagnose is dan ook pds.

Het gebrek aan energie kan ik mij wel in vinden als je lijf kennelijk voor andere zaken hard moet werken en dus op dat vlak het op is ofzo.
quote:Desperate_Housewive schreef op 25 november 2014 @ 15:31:

Je slikt niet toevallig medicatie waarvan dit een bijwerking is? Bv bij metoprolol kan je koude handen en voeten krijgen. Veel mensen weten dit niet, omdat ze de bijsluiter maar half lezen of omdat ze het alweer vergeten zijn dat het een bijwerking kan zijn Dank je voor de tip, ik slik al een tijd geen medicatie meer.
quote:mardejo schreef op 25 november 2014 @ 21:45:

TO, heb je wel goed gevoel in -de uiteinden van- je handen/voeten, of voelen ze ook wat doof aan? In dat geval zou je ook kunnen denken aan nauwe vezelneuropathie.

Sterkte, want het is erg vervelend om altijd zo koud te zijn!

Ik ben op het moment in onderzoek bij een neuroloog , ik zal dit probleem de volgende keer nog extra benadrukken.

Misschien hoort het idd ergens bij.

Dank je! Ja het is vervelend idd.
quote:foeksia72 schreef op 25 november 2014 @ 18:50:

Ik heb hier ooit eens de tip gekregen om een paar minuutjes onder een koude douche te gaan staan. Schijnt echt te helpen. Zelf nog niet durven proberen. Klinkt niet aantrekkelijk idd deze tip
Ik ken iemand die er ook last van had. Ze is door een andere rede gespot met gluten eten, maar daardoor heeft ze het ook niet meer koud. Hoe en wat weet ik verder niet.

En misschien koud en warm afwisselen onder de douche?
Hier ook een ijskonijn! Mijn normale temperatuur hangt altijd zo rond de 36 graden, met 37 graden voel ik me al niet fit en met 38 graden ben ik flink beroerd. Terwijl de meeste mensen een normale temperatuur van 37 graden hebben. Ik merk ook dat ik, nu het buiten kouder word en ik me nog minder makkelijk warm kan houden, veel meer last van mijn gewrichten heb. Knieën die knakken, een rug die maar op halve kracht meewerkt... Ik denk dat ik moet emigreren naar een tropisch eiland.
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Brrr, verwarming op 22, veels te koud! Verwarming hoger zetten naar iets van 24 of zo, heerlijk, wellicht duur, wellicht jaag je mensen weg, maar mèn wat fijn lekker altijd warm in plaats van altijd koud! En emigreren... ook een goede!

Andere tips... het goede en gezonde dieet ook zonder brood, suikers etc. Sinds heel veel jaren een stuk minder koud.

Ik had het vroeger ook altijd alleen maar heel erg koud, heel lang heel heet douchen, 2 dekbedden, dikke sokken en de meest hoge warme dikke pantoffels die je kan vinden, sokken op verwarming, extra truien, dekens, en bewegen ook zeker al is het maar rustig lopen voor langere tijd.
quote:Paekzwart schreef op 26 november 2014 @ 02:04:

Brrr, verwarming op 22, veels te koud! Verwarming hoger zetten naar iets van 24 of zo, heerlijk, wellicht duur, wellicht jaag je mensen weg, maar mèn wat fijn lekker altijd warm in plaats van altijd koud! En emigreren... ook een goede!

Andere tips... het goede en gezonde dieet ook zonder brood, suikers etc. Sinds heel veel jaren een stuk minder koud.

Ik had het vroeger ook altijd alleen maar heel erg koud, heel lang heel heet douchen, 2 dekbedden, dikke sokken en de meest hoge warme dikke pantoffels die je kan vinden, sokken op verwarming, extra truien, dekens, en bewegen ook zeker al is het maar rustig lopen voor langere tijd.

Ja dat probeer ik mijn vriend ook duidelijk te maken dat 22 echt niet te warm is. Maar die stikt de moord al bij 20.

Als wij samen op de bank zitten, zit ik dan ook dik ingepakt met deken en kruik en hij in zijn t- shirt te puffen.
He bah, dat is jammer inderdaad. En als hij heel lang stil zit, krijgt hij het dan ook niet ietsjes minder warm? Hmm, nu moet ik aan de reclame denken over het internetabonnement waarin die gast dolgraag van zijn vriendin lijkt af te willen voor een maandje zodat hij alleen maar kan gamen... ;). Maar ik ken ook weinig mensen die 24 graden trekken in de huiskamer. Toch doen ze het in de zomer ook, dan is het ineens "mooi weer". Hmpf.

Maar voor mij hielp dus vooral een dieet wat ik destijds volgde waarin bepaalde producten geëlimineerd waren, sauna/infrarood, en mijn gezondheid in het algemeen die beter werd. Tegenwoordig kan ik het hoe stom ook wel eens te warm hebben. Ik had en heb nog wel allerlei trucjes om vooral maar niet af te koelen en uit bed te komen in de kou etc. Verwarming met thermostaatknop, badjas overal bij de hand om aan te trekken, handdoek op de verwarming, warme dranken, geen koude dranken... vaker warm eten, 2 paar dikke wollen sokken in de sloffen onder het dekentje, kruiken ja, extra dekbed(den), laagjeskleding, toch even benen en armen op en neer bewegen tijdje, handen onder de warme kraan, voldoende slaap toch zien te krijgen.

Succes en warme knuffel. Dicht tegen hem aankruipen?
Ik hoorde gisteren toevallig de tip dat vochttekort in het lichaam ook kan zorgen voor kou, omdat voldoende vocht in het lichaam de warmte transporteert.

Ik drink idd chronisch te weinig, heb geen dorstprikkel, dus ik ga bewust proberen genoeg te drinken. En dan maar lekker thee, dat is lekker warm.
quote:Dubbus schreef op 26 november 2014 @ 09:53:

Ik hoorde gisteren toevallig de tip dat vochttekort in het lichaam ook kan zorgen voor kou, omdat voldoende vocht in het lichaam de warmte transporteert.

Ik drink idd chronisch te weinig, heb geen dorstprikkel, dus ik ga bewust proberen genoeg te drinken. En dan maar lekker thee, dat is lekker warm.Dat zou bij mij ook de oorzaak kunnen zijn. Wat een ontdekking!
quote:_vogeltje_ schreef op 26 november 2014 @ 01:35:

Hier ook een ijskonijn! Mijn normale temperatuur hangt altijd zo rond de 36 graden, met 37 graden voel ik me al niet fit en met 38 graden ben ik flink beroerd. Terwijl de meeste mensen een normale temperatuur van 37 graden hebben. Ik merk ook dat ik, nu het buiten kouder word en ik me nog minder makkelijk warm kan houden, veel meer last van mijn gewrichten heb. Knieën die knakken, een rug die maar op halve kracht meewerkt... Ik denk dat ik moet emigreren naar een tropisch eiland.

Dat heb ik ook, een lichaamstemperatuur van 36 graden. Vandaar ook bijna nooit koorts.

Iemand schreef dat het mss aan te weinig drinken kan liggen, maar dat is bij mij niet het geval. Ik drink de hele dag door veel (water).
Cum non tum age

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven