Gezondheid alle pijlers

Angst voor reuma

13-04-2016 16:12 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga maandag naar de dokter en deze week nog naar de fysiotherapeut maar ik wil toch eens horen wat ervaringsdeskundigen van mijn klachten vinden. Herkenning? Geruststelling? Vragen die ik niet mag vergeten te stellen bij de dokter? Symptomen die ik misschien over het hoofd zie? Graag hoor ik ze van jullie!

Sinds een week of 5 heb ik last van stijve vingers, polsen en voeten, stijfheid vooral in de ochtend. Het bewegen van de gewrichten is erg pijnlijk, dit blijft de hele dag, vooral in de handen. Mijn vingers en tenen buigen doet erg veel pijn en ze zijn opgezwollen. Vooral mijn beide duimen kan ik moeilijk buigen, zowel in het gewricht van de vinger als buigen in de aanhechting aan de hand. Sinds een week heb ik op de knokkel van mijn wijsvinger aan de linkerhand (ik ben trouwens rechtshandig) een knobbeltje, op het middengewricht dus. Daarnaast zijn bijna alle knokkels wat gezwollen, alsof de huid daar wat leerachtiger is geworden. Dit heb ik ook op beide wijsvingerknokkels op de hand.

Ik maak me erg zorgen over reuma. Ik heb psoriasis, op mijn voetzolen, en heb net een zwangerschap achter de rug, net als een keelontsteking/amandelontsteking. Ik heb gelezen dat reuma na een zwangerschap of na een keelontsteking kan 'ontstaan' en de klachten die ik lees lijken erg op de symptomen die ik heb.

Ik hoop dat iemand me hier van wat gedegen informatie kan voorzien. En nee, dus geen diagnose, want daarvoor ga ik naar een arts! Dank jullie wel!
anoniem_127683 wijzigde dit bericht op 13-04-2016 16:26
Reden: aanvulling
% gewijzigd
O ja, je kunt het zelf wel een beetje zien aan je handen. Leg je handen op de rug en hou ze zo ontspannen mogelijk open. Als je vingers al vrij snel naar binnen willen krullen, kan het zijn dat je artrtitis hebt. Het is niet altijd zo dat het erg veel pijn doet namelijk en de ontstekingen maken wel je pezen ed korter en strakker.

Als ik mijn handen zo neerleg, heb ik binnen de seconde bijna gebalde handen, want zo willen ze uit zichzelf staan. Bij mij zijn de ontstekingen niet altijd pijnlijk, en zitten meer in de bovenste vingerkootjes dan in de onderste. Daarom denk ik dat ik de psoriasis versie heb, die zit meer in de vingertoppen.

Weet iemand of het helptom je handen te strekken, dus de andere kant op duwen en zo houden? Het lijkt namelijk wel te helpen maar ik weet niet of dat wel zo'n goed idee is. Je ziet het pianospelers altijd doen maar volgens mij zijn die alleen bang om artritis te krijgen. Helpt het ook als je het al daadwerkelijk hebt?
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
quote:peecee schreef op 13 april 2016 @ 17:02:

Waarom MTX slikken? ????spuiten Is veel beter komt het niet in je maag.Gemakzucht, denk ik? Nooit over nagedacht om te gaan spuiten, vooral omdat ik die Enbrel ook al moet spuiten. Maar je hebt gelijk, het zou beter zijn voor de maag. Daar heb ik gelukkig nooit last van gehad en hoop dat dat ook nooit zal gebeuren.
Life is short. Eat dessert first.
quote:doornroosje9 schreef op 13 april 2016 @ 17:02:

[...]

Mijn reuma ligt nu 'stil', dus ook geen sluimerende ontsteking. Ik weet niet voldoende over bursitis, maar dat is idd niet altijd zo met gewrichten.Ah, da's mooi. Noem je dat niet 'in retraite', officieel? Of ben je echt genezen dan? Bursitis is nog niet te genezen helaas maar als er een proef komt, kom maar op met die mini-robotjes! Doet me denken aan de film Innerspace. Ik wil wel proefkonijn zijn iig want ik moet mezelf altijd beperken in beweging. Als ik overdrijf, zit ik weer weken met een lam vleugeltje. Dus een echt geneesmiddel, ook voor reuma natuurlijk, wat zou dat fijn zijn.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
quote:Sapsorrow schreef op 13 april 2016 @ 17:03:

O ja, je kunt het zelf wel een beetje zien aan je handen. Leg je handen op de rug en hou ze zo ontspannen mogelijk open. Als je vingers al vrij snel naar binnen willen krullen, kan het zijn dat je artrtitis hebt. Het is niet altijd zo dat het erg veel pijn doet namelijk en de ontstekingen maken wel je pezen ed korter en strakker.

Als ik mijn handen zo neerleg, heb ik binnen de seconde bijna gebalde handen, want zo willen ze uit zichzelf staan. Bij mij zijn de ontstekingen niet altijd pijnlijk, en zitten meer in de bovenste vingerkootjes dan in de onderste. Daarom denk ik dat ik de psoriasis versie heb, die zit meer in de vingertoppen.

Weet iemand of het helptom je handen te strekken, dus de andere kant op duwen en zo houden? Het lijkt namelijk wel te helpen maar ik weet niet of dat wel zo'n goed idee is. Je ziet het pianospelers altijd doen maar volgens mij zijn die alleen bang om artritis te krijgen. Helpt het ook als je het al daadwerkelijk hebt?Ik zit vaak in zachte gummy ballen te knijpen. ....je moet je vingers bewegen. veel oefeningen dus.
quote:Sapsorrow schreef op 13 april 2016 @ 17:06:

[...]

Ah, da's mooi. Noem je dat niet 'in retraite', officieel? Of ben je echt genezen dan? Bursitis is nog niet te genezen helaas maar als er een proef komt, kom maar op met die mini-robotjes! Doet me denken aan de film Innerspace. Ik wil wel proefkonijn zijn iig want ik moet mezelf altijd beperken in beweging. Als ik overdrijf, zit ik weer weken met een lam vleugeltje. Dus een echt geneesmiddel, ook voor reuma natuurlijk, wat zou dat fijn zijn.O nee, genezen doet dat niet meer. Het is onder controle door veel medicatie, maar daar ben ik echt heel blij mee. Zo is het prima.
Ik had al maagproblemen vrij jong dus ik kan daardoor ook geen ontstekingsremmers slikken. Al doe ik het soms wel hoor, als het veel pijn doet want dat is ook wel eens gebeurd. Ik ga er niet meteen dood aan maar heb meer kans op maagbloedingen. En door de combinatie met mijn medicatie, meer kans op hersenbloedingen. Mijn moeder heeft twee hersenbloedingen gehad dus ik hoop dat te voorkomen. Injecteren, brrr, daarvoor zou ik echt immobiel moeten zijn voor ik dat zou doen. Ik heb ook geen zware klachten, volgens mij, dat kan vele malen erger. Ik heb ook geen last van vermoeidheid, wat eigenlijk jammer is omdat ik aan chronische slapeloosheid lijd.
quote:peecee schreef op 13 april 2016 @ 17:07:

[...]

Ik zit vaak in zachte gummy ballen te knijpen. ....je moet je vingers bewegen. veel oefeningen dus.Mm, is beweging niet ook gewoon slijtage? Ze voelen dan wel stijf aan, ik vind het maar een beetje helpen om ze te strekken en bewegen enzo. Masseren vind ik dan prettiger.
quote:doornroosje9 schreef op 13 april 2016 @ 17:08:

[...]

O nee, genezen doet dat niet meer. Het is onder controle door veel medicatie, maar daar ben ik echt heel blij mee. Zo is het prima.Maar je slikt dus wel veel medicatie? Tja zou ik ook doen hoor, als ik die zwakke maag niet had. Krijg je daar wel maagbeschermers bij dan? Kijk er wel mee uit als je die niet hebt want ik weet dat als je maagkanker ontwikkelt, dat het niet altijd pijnljk hoeft te zijn. En volgens mij heb je met die ontstekingsremmers iets meer kans op maagkanker. Familielid is eraan overleden helaas, en dat ging erg snel omdat ze nooit klachten had gehad.
Zelf had ik dit soort klachten het eerste jaar na een zwangerschap. Als ik de trap opliep, had ik zulke steken in mijn enkelgewrichten. Ook in mijn handen had ik erge last. Bijna niet te harden gewoon. Volgens mijn HA had het met de hormonen te maken. Heb er erg lang last van gehad.

Hoop voor jou dat het ook in die richting gezocht gaat worden. Dan weet je dat het tijdelijk is en dat je de rit uit moet zitten. Toen ik na een jaar ontzwangerd was, ging het ook weer geleidelijk weg.

Ook ik was net als jij nu erg bang voor reuma. En nee, dit is geen diagnose, maar puur en alleen mijn ervaring.

Succes bij de HA en sterkte verder.
quote:Sapsorrow schreef op 13 april 2016 @ 17:12:

[...]

Maar je slikt dus wel veel medicatie? Tja zou ik ook doen hoor, als ik die zwakke maag niet had. Krijg je daar wel maagbeschermers bij dan? Kijk er wel mee uit als je die niet hebt want ik weet dat als je maagkanker ontwikkelt, dat het niet altijd pijnljk hoeft te zijn. En volgens mij heb je met die ontstekingsremmers iets meer kans op maagkanker. Familielid is eraan overleden helaas, en dat ging erg snel omdat ze nooit klachten had gehad.

Ik heb gelukkig een sterke maag, echt nooit last van, maar idd, vrij veel medicatie. Ontstekingsremmers slik ik maar af en toe als ik een opstoot heb. Maar dat is zelden omdat het zo goed onder controle is nu.

In beweging blijven is echt heel belangrijk.
Ik herken het ook heel erg. Heb ook heel veel pijn en die is heel vaak ook letterlijk beperkend. Ben ermee naar de huisarts geweest maar die noemde het vooralsnog ovetbelasting. De pijn zit in de knokkels, aan de rechtervoet en incidenteel in schouder, pols of elleboog maar als ik aanwijs waar dan zijn dat de peesaanhechtingen vooral. Daarmee kom ik zelf uit op fibromyalgie en weet niet wat ik daarvan moet denken omdat dat ziektebeeld zo omstreden is. Als de klachten erger worden zal ik nog eens teruggaan.
Ik denk ook meteen aan arthrtitis psoriatica. Helaas krijg je niet meteen TNFblokkers. Eerst proberen ze andere medicijnen uit. TNFblokkers zijn nl enorm duur.
quote:veensteker schreef op 13 april 2016 @ 17:18:

Ik denk ook meteen aan arthrtitis psoriatica. Helaas krijg je niet meteen TNFblokkers. Eerst proberen ze andere medicijnen uit. TNFblokkers zijn nl enorm duur.Ja, idd. Ik snap het wel, maar ergens vind ik het echt stom omdat dat zoveel beschadiging kan voorkomen.
quote:veensteker schreef op 13 april 2016 @ 17:18:

Ik denk ook meteen aan arthrtitis psoriatica. Helaas krijg je niet meteen TNFblokkers. Eerst proberen ze andere medicijnen uit. TNFblokkers zijn nl enorm duur.O, en als je geen ontstekingsremmers mag gebruiken vanwege combinatie met andere noodzakelijke medicatie dan, zouden ze dan wel die tnf's voorschrijven? Er is toch niet veel meer dan ontstekingremmers?
quote:peecee schreef op 13 april 2016 @ 16:57:

[...]

Ze wilden mij ook aan de enbrel hebben. ....maar heb liever MTX. ....embrel geeft ook weer bijwerkingen. ....en nu weet ik hoe ik reageer op MTX. Ben jij ook nog elke week aan het klungelen met die injecties? ??went nooit.Mijn man heeft beide gebruikt. Eerst MTX en later Enbrel. Van Enbrel ging z'n weerstand echt helemaal weg en pikte hij alles op wat langs kwam aan virussen etc. Mijn man heeft RA.. Verwacht dat hij binnenkort weer een doorverwijzing kan halen want de klachten nemen weer flink toe. Op dit moment gebruikt hij niets aan medicatie omdat de reuma lage tijd onder controle is geweest.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd...
quote:doornroosje9 schreef op 13 april 2016 @ 17:19:

[...]

Ja, idd. Ik snap het wel, maar ergens vind ik het echt stom omdat dat zoveel beschadiging kan voorkomen.Gevalletje verzekerings kwesties idd..
Herken je verhaal ook, begonnen tijdens zwangerschap van mijn oudste dochter nu 12 jaar geleden. De ha gaf toen aan dat het wellicht hormonaal gerelateerd was tijdens zwangerschap, helaas bleven en verergerde de klachten na zwangerschap waardoor ik al snel bij reumatoloog terecht kwam, diagnose in eerste instantie AP, genetisch overgekregen van een van mijn ouders.

Het was een hele zoektocht de juiste medicatie te vinden, maar na het vinden van het juiste tijd lang rustig gebleven zonder actieve ontstekingen. Helaas vlamde het 4 jaar geleden in alle hevigheid op, nu twijfel of het AP of RA is, krijg iedere 6 weken een infuus met medicatie, slik dagelijks medicatie. Tot op heden ging het redelijk. Maar helaas heb ik voor de 2e keer een acute leverontsteking waardoor ik met alle medicatie moet stoppen, mag op PCM na niets op dit moment. En dat is een ware hel!

Dus ga aub zsm naar ha en laat je doorverwijzen naar reumatoloog!

Heb goede ervaring en zelf onder behandeling bij maartenskliniek.

Sterkte
.
Sapsorrow, het ligt geloof ik aan je reumatoloog. Die moet kunnen verklaren waarom je juist TNFblokkers nodig hebt.

Die schietpennen zijn het makkelijkst. Niet minder pijnlijk maar het duurt maar een paar seconden.
Oké, het is me duidelijk dat ik inderdaad er goed aan doe niet langer te wachten met naar de huisarts gaan. Dank! Alle reacties zijn nog steeds welkom.

Ik lees over een genetische component, is dat eigenlijk altijd zo? Ik heb geen reumatische mensen in de familie, wel mensen met psoriasis en artrose.
quote:Troeteltje schreef op 13 april 2016 @ 19:00:

Dames, ik wil dit topic niet kapen.....echter ik lees hier ervaringsdeskundigen.

Ik heb soms, vooral bij kouder weer, als ik van buiten naar binnen ga hele stijve handen. Die hebben dan echt tijd nodig om te acclimatiseren lijkt het.

Buigen en strekken lukt dan ook erg moeizaam. Knopen van de jas openmaken, iets vastpakken, een ritslipje omlaag trekken....alles gaat dan heel moeizaam en is onprettig.

Zou dit iets kunnen zijn dat doet denken aan reuma, artrose etc?

(Nogmaals sorry voor de onderbreking, na deze vraag lees ik mee).Ik zou er idd mee verder gaan. Is het alleen als je van buiten naar binnen gaat?
quote:lionlily schreef op 13 april 2016 @ 19:13:

Oké, het is me duidelijk dat ik inderdaad er goed aan doe niet langer te wachten met naar de huisarts gaan. Dank! Alle reacties zijn nog steeds welkom.

Ik lees over een genetische component, is dat eigenlijk altijd zo? Ik heb geen reumatische mensen in de familie, wel mensen met psoriasis en artrose.Nee, het is zeker niet altijd erfelijk. Ik heb reuma gekregen door een verkoudheid. Geen RA in de familie hier.
Hebben de mensen met Ra of AP ook knobbeltjes op de handen? En hoe ziet dat er dan uit?

Hier een klein erwtje, onder de huid, doet geen pijn, is vooral goed te voelen bij het buigen van mijn vinger. Geen afwijkende kleur.
quote:lionlily schreef op 13 april 2016 @ 19:31:

Hebben de mensen met Ra of AP ook knobbeltjes op de handen? En hoe ziet dat er dan uit?

Hier een klein erwtje, onder de huid, doet geen pijn, is vooral goed te voelen bij het buigen van mijn vinger. Geen afwijkende kleur.Dat had ik toen de reuma nog actief was. Dat kon je ook bewegen, kan het niet goed uitleggen. Zat op de gewrichten, maar bij mij deed het wel pijn. En idd goed te voelen bij het buigen van de vinger.
quote:Troeteltje schreef op 13 april 2016 @ 19:00:

Dames, ik wil dit topic niet kapen.....echter ik lees hier ervaringsdeskundigen.

Ik heb soms, vooral bij kouder weer, als ik van buiten naar binnen ga hele stijve handen. Die hebben dan echt tijd nodig om te acclimatiseren lijkt het.

Buigen en strekken lukt dan ook erg moeizaam. Knopen van de jas openmaken, iets vastpakken, een ritslipje omlaag trekken....alles gaat dan heel moeizaam en is onprettig.

Zou dit iets kunnen zijn dat doet denken aan reuma, artrose etc?

(Nogmaals sorry voor de onderbreking, na deze vraag lees ik mee).

Bij weersveranderingen voelt mijn man dat ook aan z'n gewrichten. Vooral een hoge luchtvochtigheid is niks. Helaas is het klimaat in NL niet goed voor de meeste reumapatiënten.

Oh en een reumafactor hoeft niet altijd in het bloed te zitten. Onze huisarts van destijds staarde zich daar nogal blind op. Tot op heden, 14 jaar na vaststelling, heeft man nog steeds geen reumafactor in het bloed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven