Gezondheid alle pijlers

B12 te laag

18-07-2017 16:12 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik al weken niet zo fit (keelpijn) was ben ik vorige week naar de huisarts geweest. Ik heb bloed laten prikken, daar kwam uit dat mijn vit b12 een waarde heeft van 16, de ondergrens zou dan 21 zijn. De huisarts wil starten met injecties om het weer op peil te krijgen. Nou is mijn vraag, heeft iemand een vergelijkbaar tekort gehad en hoe zag de behandeling er uit? De huisarts zei alleen dat het waarschijnlijk niet met 1 injectie opgelost is.
Ik heb jaren geleden ook ooit een tekort gehad, toen maar 1 injectie gehad en verder op mijn voeding gaan letten (meer zuivel etc) omdat ik vegetariër ben. Blijkbaar heeft dat dus niet genoeg geholpen.
Yep, das zo'n 12 euro per jaar. Een pot pillen kost veel meer.
Wil niet jouw topic kapen, TO, maar hoe ga je om met huisartsen en internisten die geen B12 spuiten willen zetten, terwijl de waarde nogal twijfelachtig is en er meer dan genoeg symptomen aanwezig zijn van een tekort?
Iemand meenemen op gesprek. Bij twijfel moet er op zijn minst doorgetest worden op actief b12. Anders zoeken naar andere huisarts/internist die wel wil luisteren
Dank je wel, calenzia. Ik ga er weer achteraan, misschien dat het dan wel lukt. Werd een beetje moedeloos van elke keer weer mijn neus stoten en te horen krijgen dat ik er mee moet leren leven, terwijl er ook gezegd wordt dat het toch wel vervelende problemen zijn
Dolfine schreef:
20-07-2017 12:50
Wil niet jouw topic kapen, TO, maar hoe ga je om met huisartsen en internisten die geen B12 spuiten willen zetten, terwijl de waarde nogal twijfelachtig is en er meer dan genoeg symptomen aanwezig zijn van een tekort?
Hier een huisarts die geen kik gaf bij een meting van 160. Nou had ik daarvoor al een andere rare discussie met haar gehad dus ik heb niet eens om injecties gevraagd. Ik zuig nu iedere dag op hooggedoseerde methylcobalamine. De methyl-vorm wordt door de slijmvliezen in de mond opgenomen. Omdat ik denk dat de opname in de maag verstoord is heb ik hiervoor gekozen. Ik lijk ook te weinig maagzuur te hebben.
Het gaat nu stukken beter.
Ik heb ook een zwaar vit b12 tekort gehad. Oorzaak bleek dat ik al jaren de ziekte van Crohn heb. Ik heb meteen de vit b12 pillen gekregen die net nieuw op de markt waren. Werkt super! Ik zat op +- 30 en op mijn papieren staat dat dit tussen de 182-820 moet liggen. Na een week zat ik al op 649! Je moet ze elke dag nemen en zijn zelfs lekker. Veel prettiger dan injecties lijkt mij :-D . Ik raad je aan om zo snel mogelijk iets tegen het tekort te doen. Een vitamine b12 te kort is namelijk heel gevaarlijk als dit echt laag wordt, je kan hier verlamd door geraken omdat het je zenuwstelsel aantast! ik zat in het eerste stadium van verlamming. Eens dat dat er is, gaat het niet meer weg. Ik sliep ook 's nachts 11uur en overdag nog eens 3-4 uur.
Veel beterschap! :thumbsup:
Caer0905 schreef:
24-07-2017 07:35
Ik heb ook een zwaar vit b12 tekort gehad. Oorzaak bleek dat ik al jaren de ziekte van Crohn heb. Ik heb meteen de vit b12 pillen gekregen die net nieuw op de markt waren. Werkt super! Ik zat op +- 30 en op mijn papieren staat dat dit tussen de 182-820 moet liggen. Na een week zat ik al op 649! Je moet ze elke dag nemen en zijn zelfs lekker.
Mag ik weten om welke pillen het gaat? Ik zie door de bomen het bos namelijk niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven