Baarmoeder verwijderd...wat mag wel/niet?
zondag 16 september 2012 om 12:23
Mijn baarmoeder is vorige week verwijderd dmv kijkoperatie.
Hij is er vaginaal uitgenomen, dit met enige moeilijkheid vanwege, een naar toen bleek, brede baarmoeder.
Mijn eierstokken zijn blijven zitten, ben dus niet in de overgang gekomen. Mijn schede is weer opgehangen aan de bandjes waar mijn baarmoeder aan hing.
Dit allemaal even ter info.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik niet helemaal weet wat ik nu we en niet mag...
Als je een snee in je buik hebt mag je je buikspieren absoluut niet gebruiken vanwege genezing, maar hoe zit dat met de methode die bij mij is gebruikt.
En autorijden? Dat mag zeker niet bij een snee, maar bij mij?
Tillen? Oke ik mag niet stofzuigen en zware boodschappen tillen, maar verder?
Zijn er hier ook dames die mij meer kunnen vertellen over hoe zij het deden/ervaarden?
Ik ben ff de draad kwijt en kan niet echt genieten van een hele dag hangen op mij bed.
Door de vermoeidheid is het niet anders, maar ik zou wel graag tussendoor wat dingetjes doen, maar durf niet goed. Wil immers er straks niet achterkomen dat de boel is verzakt.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Hij is er vaginaal uitgenomen, dit met enige moeilijkheid vanwege, een naar toen bleek, brede baarmoeder.
Mijn eierstokken zijn blijven zitten, ben dus niet in de overgang gekomen. Mijn schede is weer opgehangen aan de bandjes waar mijn baarmoeder aan hing.
Dit allemaal even ter info.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik niet helemaal weet wat ik nu we en niet mag...
Als je een snee in je buik hebt mag je je buikspieren absoluut niet gebruiken vanwege genezing, maar hoe zit dat met de methode die bij mij is gebruikt.
En autorijden? Dat mag zeker niet bij een snee, maar bij mij?
Tillen? Oke ik mag niet stofzuigen en zware boodschappen tillen, maar verder?
Zijn er hier ook dames die mij meer kunnen vertellen over hoe zij het deden/ervaarden?
Ik ben ff de draad kwijt en kan niet echt genieten van een hele dag hangen op mij bed.
Door de vermoeidheid is het niet anders, maar ik zou wel graag tussendoor wat dingetjes doen, maar durf niet goed. Wil immers er straks niet achterkomen dat de boel is verzakt.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
zondag 16 september 2012 om 12:27
zondag 16 september 2012 om 12:32
Uiteraard geef ik mijn lijf de tijd om te genezen, dat staat buiten kijf. Ik weet dat ik 6 weken moet leven als een omaatje, maar dat is best moeilijk als je niet stil kan zitten...
Maar ik wil mijn lijf niet verder af laten zwakken dan nodig is.
Lui op de bank hangen is niet heel bevorderlijk voor de rest en als het niet hoeft, dan liever niet.
Maar ik wil mijn lijf niet verder af laten zwakken dan nodig is.
Lui op de bank hangen is niet heel bevorderlijk voor de rest en als het niet hoeft, dan liever niet.
zondag 16 september 2012 om 12:37
neem je rust, dat is heel belangrijk, en nu gewoon niks doen, echt niet, helemaal niks.
morgen gewoon even bellen om wat meer duidelijkheid.
Wat ik weet van mensen die dit hebben meegemaakt is dat te snel te veel doen de genezing alleen maar verlengd, dus hou je aan de regels die ze je morgen geven.
dit soort operaties moet je niet te makkelijk over denken.
dus met een boekje/filmpje op de bank of in bed, je lekker laten verwennen en morgen bellen.
beterschap!
morgen gewoon even bellen om wat meer duidelijkheid.
Wat ik weet van mensen die dit hebben meegemaakt is dat te snel te veel doen de genezing alleen maar verlengd, dus hou je aan de regels die ze je morgen geven.
dit soort operaties moet je niet te makkelijk over denken.
dus met een boekje/filmpje op de bank of in bed, je lekker laten verwennen en morgen bellen.
beterschap!
zondag 16 september 2012 om 12:45
Het klinkt bijna lekker zoals jij het schrijft mamsky....
Morgen ga ik sowieso bellen, maar voel me echt een lui varken....zo niet mijn ding.
Maar dat is niet het ergste.
Je gebruikt zo snel je buikspieren, eigenlijk bij alles.
Een voorbeeld;
Een glas drinken inschenken alleen is al gevoelig...glas uit lade halen, drinken uit koelkast, dop eraf, optillen om in te schenken, neerzetten en dop erop, fles opruimen, glas naar tafel tillen, gaan liggen, glas pakken om wat te drinken.
Hoe kan ik dan mijn buikspieren ontzien?
Morgen ga ik sowieso bellen, maar voel me echt een lui varken....zo niet mijn ding.
Een voorbeeld;
Een glas drinken inschenken alleen is al gevoelig...glas uit lade halen, drinken uit koelkast, dop eraf, optillen om in te schenken, neerzetten en dop erop, fles opruimen, glas naar tafel tillen, gaan liggen, glas pakken om wat te drinken.
Hoe kan ik dan mijn buikspieren ontzien?
zondag 16 september 2012 om 12:51
quote:citroentaartje schreef op 16 september 2012 @ 12:45:
Een voorbeeld;
Hoe kan ik dan mijn buikspieren ontzien? pakjes Caprisonne laten kopen (of via de AH afleverservice laten brengen) en iemand anders vragen je even zo`n pakje aan te geven?
Een voorbeeld;
Hoe kan ik dan mijn buikspieren ontzien? pakjes Caprisonne laten kopen (of via de AH afleverservice laten brengen) en iemand anders vragen je even zo`n pakje aan te geven?
zondag 16 september 2012 om 13:17
zondag 16 september 2012 om 13:19
Ik heb even de meest duidelijke folder voor je gegoogled die ik kon vinden, ook hier worden twee opties genoemd, verwijdering via de buik en verwijdering vaginaal zoals bij jou, het advies is bij beide operaties ongeveer gelijk.
http://www.geldersevallei ... %20baarmoeder%2098.25.pdf
Ik snap dat je vooral op zoek bent naar 'ervaringsverhalen', die kan ik je helaas niet bieden maar deze folder kan misschien een beetje helpen.
Natuurlijk blijft het het slimst om de gynaecologie-afdeling even te bellen wat in jouw specifieke geval het beste is, dat mag zelfs in het weekend hoor, maar als je tot maandag wilt wachten is wat extra informatie misschien wel fijn.
En oja: je buikspieren ontzien is vooral: geen zware dingen tillen (als in boodschappentassen of bierkratjes), geen zware huishoudelijke taken doen (als in stofzuigen of ramenzemen), bij bijvoorbeeld uit bed komen / opstaan van de bank je rugspieren en beenspieren te gebruiken (of een steuntje te vragen aan je partner bijvoorbeeld) in plaats van je buikspieren. Een glas drinken inschenken is echt geen probleem!
http://www.geldersevallei ... %20baarmoeder%2098.25.pdf
Ik snap dat je vooral op zoek bent naar 'ervaringsverhalen', die kan ik je helaas niet bieden maar deze folder kan misschien een beetje helpen.
Natuurlijk blijft het het slimst om de gynaecologie-afdeling even te bellen wat in jouw specifieke geval het beste is, dat mag zelfs in het weekend hoor, maar als je tot maandag wilt wachten is wat extra informatie misschien wel fijn.
En oja: je buikspieren ontzien is vooral: geen zware dingen tillen (als in boodschappentassen of bierkratjes), geen zware huishoudelijke taken doen (als in stofzuigen of ramenzemen), bij bijvoorbeeld uit bed komen / opstaan van de bank je rugspieren en beenspieren te gebruiken (of een steuntje te vragen aan je partner bijvoorbeeld) in plaats van je buikspieren. Een glas drinken inschenken is echt geen probleem!
zondag 16 september 2012 om 13:38
Ik werk op verpleegafdeling gynaecologie. Maar bij een vaginale uterus extirpatie moet je gewoon de richtlijnen aanhouden die je ook bij een buikwond hebt. Bij ons is dit tenminste zo, omdat, ondanks dat het via de vagina is, heb je wel een wond van binnen. En die moet ook genezen. Maar bel morgen even naar de afdeling waar je hebt gelegen , want zij kunnen je alles duidelijk vertellen. Heb je leefregels meegekregen?
zondag 16 september 2012 om 15:54
Leefregels...niet dus. Ja luisteren naar je lichaam, maar daar kan ik gewoon onvoldoende mee merk ik.
Als ik mijn buikspier ietwat gebruik voel ik iets, maar geen alarmbel.
Bij het lopen voel ik wel wanneer ik weer moet stoppen, dat is duidelijk. Maar verder?
Traplopen is bijv ook gevoelig en daarvan merk ik ook echt; niet te veel.
Als ik mijn buikspier ietwat gebruik voel ik iets, maar geen alarmbel.
Bij het lopen voel ik wel wanneer ik weer moet stoppen, dat is duidelijk. Maar verder?
Traplopen is bijv ook gevoelig en daarvan merk ik ook echt; niet te veel.