bekaf tijdens fietsen
donderdag 7 februari 2013 om 15:17
Tijdens het fietsen raak ik al snel buiten adem en krijg ik het heel warm en ben ik helemaal bekaf. Ik hou een laag tempo aan en soms overweeg ik een stukje naast mn fiets te lopen. Minimale hellingen gaan heel moeizaam terwijl ik anderen moeiteloos mij in zie halen. Ik voel me heel zwak hierdoor en zie er altijd tegenop om op mn fiets te stappen, bv boodschappen te doen, waardoor ik het vaak laat. Nu weer en nu baal ik, want ik heb geen eten. Mijn fiets heb ik na laten kijken en ik ben langs de huisarts geweest en zag geen bijzonderheden tijdens controles/bloedonderzoek. Herkent iemand dit en hoe ga je ermee om? Heeft iemand tips?
donderdag 7 februari 2013 om 15:20
donderdag 7 februari 2013 om 15:27

donderdag 7 februari 2013 om 15:36
quote:laylalala schreef op 07 februari 2013 @ 15:27:
Ik zou echt nooooit meer fietsen maar voortaan al je boodschappen online bestellen en laten bezorgen. Een touwtje aan de deurklink zodat je de voordeur kan openen vanaf de bank. En dan de bezorgjongen een dikke fooi geven zodat hij de boodschappen ook even voor je in de kasten ruimt.
Ik zou echt nooooit meer fietsen maar voortaan al je boodschappen online bestellen en laten bezorgen. Een touwtje aan de deurklink zodat je de voordeur kan openen vanaf de bank. En dan de bezorgjongen een dikke fooi geven zodat hij de boodschappen ook even voor je in de kasten ruimt.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
donderdag 7 februari 2013 om 15:38
quote:lichtbron schreef op 07 februari 2013 @ 15:36:
[...]
Sorry, ik heb mijn sarcastische donderdag vandaag. Ik probeer het nog een keer:
TO, Heb je dit ook bij andere inspanning zoals traplopen? En doe je aan sport? Of zou het niet aan je conditie kunnen liggen en denk je dat er iets anders aan de hand is?
Als je even afstapt en op adem komt, wordt het dan wel snel beter?
[...]
Sorry, ik heb mijn sarcastische donderdag vandaag. Ik probeer het nog een keer:
TO, Heb je dit ook bij andere inspanning zoals traplopen? En doe je aan sport? Of zou het niet aan je conditie kunnen liggen en denk je dat er iets anders aan de hand is?
Als je even afstapt en op adem komt, wordt het dan wel snel beter?
donderdag 7 februari 2013 om 15:41
Heeft je arts ook een longonderzoek gedaan? En ben je dan echt moe of alleen buiten adem. Ikzelf heb astma. een prima conditie maar soms snel buiten adem, zeker met een te snelle inspanning als rennen voor de tram oid. Je longen verkrampen zeg maar waardoor je minder lucht binnen krijgt. Ik ben dan niet moe maar wel buiten adem.
donderdag 7 februari 2013 om 15:43
Ik heb eerder ondergewicht en wandel veel, dit gaat goed. De rest doe ik met de trein. Ik heb ook wel geoefend 3x in de week met fietsen, maar ik voelde me er zo naar van daarna, dat ik thuiskwam en helemaal stond te trillen en al mn kleren uit moest gooien van de hitte. Ik eet verder gezond, maarja het fietsen en dus boodschappen doen is zo'n issue geworden dat ik dus heel minimaal leef de laatste tijd.
donderdag 7 februari 2013 om 15:49
Fietsen kost energie. Die energie moet je lichaam ergens vandaan halen. Als je ondergewicht of bijna ondergewicht hebt dan heb je te weinig voedsel gegeten of te weinig lichamelijke reserves om die energie vrij te maken.
Wel op die fiets stappen en naar de winkel gaan om voldoende eten te halen zodat je lichaam kan presteren.
Wel op die fiets stappen en naar de winkel gaan om voldoende eten te halen zodat je lichaam kan presteren.

donderdag 7 februari 2013 om 15:52
Je moet je conditie opbouwen. En dat kan beter met een home trainer dan met je echte fiets. Want een home trainer heb je in huis. En je fiets staat in de schuur. Iets wat je in huis kunt doen motiveert vaak meer dan iets waarvoor je de deur uit moet. Tenminste ik spreek voor mezelf.
Geen idee of je een home trainer hebt. Ik gok van niet. Msaar misschien kun je m van iemand lenen ?
Geen idee of je een home trainer hebt. Ik gok van niet. Msaar misschien kun je m van iemand lenen ?
donderdag 7 februari 2013 om 15:55
Is de supermarkt zó ver weg, dat je alleen op de fiets boodschappen kunt doen? Je geeft zelf aan dat wandelen geen probleem is, dus waarom haal je je boodschappen dan niet te voet? Want ik begrijp dat je nu in feite te weinig voedsel tot je neemt vanwege het feit dat je opziet tegen het boodschappen doen op de fiets. Ongezond dus, je hongert jezelf in feite uit en beschadigt je lichaam (én je conditie) daardoor. Dus in elk geval eerst eens gaan zorgen dat je wél voldoende en gezond eet en drinkt. Desnoods laat je je boodschappen tijdelijk bezorgen als te voet geen optie is.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
donderdag 7 februari 2013 om 16:17
Heb 't ook een tijdje gehad. Snel bekaf, niet alleen met fietsen maar ook wanneer ik de trap op liep. (alleen een glas water halen uit de keuken kon al vermoeiend zijn voor me) Allerlei bloedonderzoeken gehad, niks uitgekomen. Uiteindelijk als advies gekregen om elke dag half uur te wandelen/fietsen of iets aan beweging buiten Inmiddels gaat het al een stuk beter.
Wel rot als het je in je dagelijks leven belemmert en je zo geen boodschappen haalt.
Sterkte er mee
Wel rot als het je in je dagelijks leven belemmert en je zo geen boodschappen haalt.
Sterkte er mee

donderdag 7 februari 2013 om 16:25
quote:verwonderaar schreef op 07 februari 2013 @ 15:43:
Ik heb eerder ondergewicht en wandel veel, dit gaat goed. De rest doe ik met de trein. Ik heb ook wel geoefend 3x in de week met fietsen, maar ik voelde me er zo naar van daarna, dat ik thuiskwam en helemaal stond te trillen en al mn kleren uit moest gooien van de hitte.
Ik heb hetzelfde. Ik loop heel veel in een stevig tempo, nergens last van. Stap op een fiets en het gaat mis. Ik heb er geen verklaring voor. Ben ook erg slank maar neem aan dat het niet daaraan ligt.. niet alsof ik zoveel gewicht moet verplaatsen.
Maar zit je zover van supermarkten af? Niet goed eten is natuurlijk slecht .
Ik heb eerder ondergewicht en wandel veel, dit gaat goed. De rest doe ik met de trein. Ik heb ook wel geoefend 3x in de week met fietsen, maar ik voelde me er zo naar van daarna, dat ik thuiskwam en helemaal stond te trillen en al mn kleren uit moest gooien van de hitte.
Ik heb hetzelfde. Ik loop heel veel in een stevig tempo, nergens last van. Stap op een fiets en het gaat mis. Ik heb er geen verklaring voor. Ben ook erg slank maar neem aan dat het niet daaraan ligt.. niet alsof ik zoveel gewicht moet verplaatsen.
Maar zit je zover van supermarkten af? Niet goed eten is natuurlijk slecht .
donderdag 7 februari 2013 om 16:31
donderdag 7 februari 2013 om 16:32
Mijn moeder heeft het ook. Ze is 55+. Ze heeft een tragere hartslag. En die gaat ook niet omhoog bij inspanning. Is helemaal nagekeken. Heeft ook last van ritmestoornissen. Ze kunnen er niet veel aan doen. (misschien op den duur een bypass)
Misschien dat je doorverwezen mag worden naar de cardioloog. Om het één en ander uit te sluiten.
Misschien dat je doorverwezen mag worden naar de cardioloog. Om het één en ander uit te sluiten.
donderdag 7 februari 2013 om 16:38
Ik kan juist heel makkelijk fietsen, zwemmen of dansen.... Maar zodra ik trappen op moet lopen lijk ik wel tachtig. Dus aan mijn conditie ligt het waarschijnlijk niet. Ik heb een keer twee jaar lang op 3 hoog gewoond en hoopte dat het door gewenning wel over zou gaan maar het wende niet en je kon me na 2 verdiepingen gewoon opvegen. Nu loop ik dus bij voorkeur alleen nog maar trap af en accepteer ik eigenlijk dat ik hier genant slecht in ben....
Lorem Ipsum
donderdag 7 februari 2013 om 16:41
quote:sugarmiss schreef op 07 februari 2013 @ 15:49:
Fietsen kost energie. Die energie moet je lichaam ergens vandaan halen. Als je ondergewicht of bijna ondergewicht hebt dan heb je te weinig voedsel gegeten of te weinig lichamelijke reserves om die energie vrij te maken.
Ik heb ook ondergewicht, maar toch kan ik 5 dagen per week 26km zonder problemen fietsen. Moet wel zeggen dat ik ondanks (licht) ondergewicht voldoende eet. Ik heb ook een bijnaam die daar op slaat omdat ik volgens mijn collega altijd loop te eten....
Ik zou eens bij een sportschool informeren of zij kunnen zeggen wat je kan proberen.
Heb je al eens aan een electrische fiets gedacht?
Ik heb ook ondergewicht, maar toch kan ik 5 dagen per week 26km zonder problemen fietsen. Moet wel zeggen dat ik ondanks (licht) ondergewicht voldoende eet. Ik heb ook een bijnaam die daar op slaat omdat ik volgens mijn collega altijd loop te eten....
Ik zou eens bij een sportschool informeren of zij kunnen zeggen wat je kan proberen.
Heb je al eens aan een electrische fiets gedacht?