Gezondheid alle pijlers

Beschamend overgewicht

02-01-2019 20:52 539 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Helaas heb ik een behoorlijk en beschamend overgewicht. 2019 gaat mijn jaar worden om daar drastisch verandering in aan te brengen.

Ik zou graag in contact willen komen met iemand die in dezelfde situatie zit, en er dit jaar ook aan wil werken om daar verandering in aan te brengen.
En dan heb ik het niet over 10 kilo afvallen helaas (zat ik maar in die luxe positie), maar veel meer dan dat...

Wellicht kunnen wij elkaar daarin motiveren? Af en toe een update en stand van zaken. Wat zijn de valkuilen? Wellicht eens een dip met elkaar delen, en uiteraard ook een succesverhaal.

Ik hoor het graag :).
Solomio schreef:
05-01-2019 09:25
Dat ene kleine zinnetje maakt dus dat mensen maar blijven proberen en proberen, en zich schamen dat het niet lukt, terwijl inmiddels duidelijk is dat meer dan een kilo of 20 (of 30, veel iig) afvallen en daarna niet meer aankomen vrijwel niemand lukt.

Dat is eigenlijk het enige dat ik zeg: stop toch met tegen mensen zeggen dat het echt echt echt wel kan als ze maar hard genoeg hun best doen. Daarmee leg je een verantwoordelijkheid bij individuen die gewoon onterecht is.
Er is een verschil tussen in het wilde weg naar iedereen met duidelijk overgewicht te roepen dat afvallen echt wel gaat lukken als je maar je best doet en iemand met een duidelijke "hulpvraag" (TO) proberen te motiveren. De meesten in dit topic deden dat, omdat ze (uit eigen ervaring of doordat ze dat in hun omgeving gezien hebben) weten dat het (hoewel moeilijk) wél kan lukken. En vooral om te helpen. Ontmoedigen (al dan niet gooiend met statistieken), kan iedereen. TO vroeg om steun. To is niet achterlijk en weet waarschijnlijk precies dat de kans op mislukken groter is dan de kans van slagen. Tóch gaat ze er voor.

En bovendien wat is het alternatief? Allemaal aan de gbp? Misschien is dat uiteindelijk wel beter, kán. Maar voor nu is TO daar niet mee bezig......
anoniem_309825 wijzigde dit bericht op 05-01-2019 09:53
0.04% gewijzigd
forumfossiel schreef:
04-01-2019 19:09
Wat mij irriteert is vooral de suggestie dat mensen met overgewicht vast alleen maar ongezonde vette troep eten. Hier schrijft ook iemand” je moet je patat niet eten als tussendoortje maar als avondeten met salade en biefstuk. Als je maar 1300 cal kan eten, zit je met alleen die biefstuk al aan je taks. Patat kan dan dus nooit. Ik heb overgewicht maar ik eet nooit chips, ga niet naar de Mac en lunch doorgaans met een bak rauwkost. Maar als je teveel mandarijnen en bananen eet omdat je toch honger hebt, maakt zelfs de gezonde keuze je dikker.
En dan krijg je te horen dat mandarijnen en bananen natuurlijk ook al weer geen gezónde keuzes zijn, want je weet toch dat in fruit ook heel veel suiker zit?!!!

Het is een interessante discussie die hier gevoerd wordt. Afvallen is een ongelooflijk complexe kwestie waar heel veel factoren bij van invloed zijn en de medische wetenschap geeft zelf wel aan dat er nog veel raadselen zijn hieromtrent.
julius schreef:
05-01-2019 09:38
Waar zullen we de verantwoordelijkheid voor het gewicht van mensen dan neerleggen?
Waar die hoort: bij een complexe combinatie van factoren, waar je zelf maar tot op beperkte hoogte invloed op hebt.
Dat je die invloed gebruikt, prima, maar als je meer dan bijv 30 kilo overgewicht hebt gaat dat niet meer genoeg zijn.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
Trotter schreef:
05-01-2019 09:43
Obesitas is een ziekte.
Het gros van de mensen is niet obees. Daarbij is het juist voor mensen met obesitas van belang dat ze gezond eten en genoeg bewegen.
julius schreef:
05-01-2019 09:59
Het gros van de mensen is niet obees. Daarbij is het juist voor mensen met obesitas van belang dat ze gezond eten en genoeg bewegen.

Dat is niet hoe het werkt. Iets met moeilijk kunnen bewegen door het overgewicht en verslaafd zijn aan suiker en vet. Tegen een junk zeg je ook niet: je moet gewoon stoppen met heroïne kopen en het niet meer gebruiken.

Kortzichtig 🤦🏼‍♀️
Solomio schreef:
05-01-2019 09:16
Beter voor mijn lichamelijke gezondheid? En wat dan?
Want de enorme inspanning die het zou kosten om bijv nog 10 kilo kwijt te raken, de geestelijke ongezondheid die dat bij mij oplevert, weegt m.i. niet op tegen dat eventuele beetje lichamelijke gezondheidswinst.
Voor iemand die zo bezig is (geweest) met haar gewicht, kan ik niet geloven dat je niet op de hoogte bent van de gezondheidsrisico's die orgaanvetten met zich meebrengen?
Jake99 schreef:
05-01-2019 10:04
Dat is niet hoe het werkt.
Dat is exact hoe het werkt.
Iets met moeilijk kunnen bewegen door het overgewicht en verslaafd zijn aan suiker en vet. Tegen een junk zeg je ook niet: je moet gewoon stoppen met heroïne kopen en het niet meer gebruiken.

Kortzichtig 🤦🏼‍♀️

Moeilijk bewegen betekent niet dat bewegen onmogelijk is. Verslaafd zijn aan suiker en vet betekent niet dat het onmogelijk is om gezond te eten.

Ik zeg nergens dat het makkelijk is, ik zeg dat het belangrijk is.

Afkicken is een heel proces, wat pas kan beginnen als de junk zelf de knop omzet en WIL afkicken. Dat geldt voor iedere verslaving.
julius schreef:
05-01-2019 10:06
Voor iemand die zo bezig is (geweest) met haar gewicht, kan ik niet geloven dat je niet op de hoogte bent van de gezondheidsrisico's die orgaanvetten met zich meebrengen?
Wat een vreemde conclusie.
Ik ben op de hoogte van de risico's en die vind ik niet echt schokkend meer, nu ik zo afgevallen ben.
Zeker niet voldoende om daar heel veel moeite voor te gaan doen, wat dan weer ten koste zou gaan van andere zaken die voor mijn gezondheid van belang zijn.
julius schreef:
05-01-2019 10:09

Moeilijk bewegen betekent niet dat bewegen onmogelijk is. Verslaafd zijn aan suiker en vet betekent niet dat het onmogelijk is om gezond te eten.

Afkicken is een heel proces, wat pas kan beginnen als de junk zelf de knop omzet en WIL afkicken. Dat geldt voor iedere verslaving.
Het wordt een herhaling van zetten, maar alleen de WIL is in veel gevallen niet genoeg. Dat is denk ik nou juist wat mensen zich moeten gaan realiseren.
Ook heroïneverslaafden lukt het soms om te stoppen, maar lang niet altijd. En ik gok dat ook degenen die het niet lukt echt wel willen.
julius schreef:
05-01-2019 10:09

Nee het werkt zo echt niet. Ik vind je echt heel erg kortzichtig en ik vind je ook niet bepaald intelligent over komen. Iets met klok en klepel.

Ik ga dus ook geen verdere discussie met je aan. Jouw waarheid is de waarheid en alleen die bestaat. Heel star. Neerbuigend ook. Jammerlijk.
anoniem_372139 wijzigde dit bericht op 05-01-2019 10:14
Reden: Aanvulling
2.00% gewijzigd
Solomio schreef:
05-01-2019 10:13
Het wordt een herhaling van zetten, maar alleen de WIL is in veel gevallen niet genoeg.
Dat zeg ik toch ook niet?
Dat is denk ik nou juist wat mensen zich moeten gaan realiseren.
Ook heroïneverslaafden lukt het soms om te stoppen, maar lang niet altijd. En ik gok dat ook degenen die het niet lukt echt wel willen.
Ook zit geldt voor alle verslavingen. Ik moest ook 8 pogingen doen voordat ik echt kon stoppen met roken.

Ik zeg alleen dat gedwongen afkicken sowieso niet werkt. Als de verslaafde niet wil, houdt het op.
Jake99 schreef:
05-01-2019 10:13
Nee het werkt zo echt niet. Ik vind je echt heel erg kortzichtig en ik vind je ook niet bepaald intelligent over komen. Iets met klok en klepel.

Ik ga dus ook geen verdere discussie met je aan. Jouw waarheid is de waarheid en alleen die bestaat. Heel star. Neerbuigend ook. Jammerlijk.
Kom anders met argumenten in plaats van dit hoopje emodrek.
julius schreef:
05-01-2019 10:17
Zijn jouw redenen argumenten?
Jij beweert dat als iemand maar echt WIL, dat het dan lukt.
Jake en ik beweren dat het ingewikkelder ligt.
Dat is gewoon een kwestie van ervaring, goed nadenken, beetje psychologisch inzicht.
Jouw 'argument' is net zo min de enige waarheid als de mijne.
Alleen is de mijne gebaseerd op ervaring, de jouwe op een gebrek aan ervaring.
julius schreef:
05-01-2019 10:16
Dat zeg ik toch ook niet?

Ook zit geldt voor alle verslavingen. Ik moest ook 8 pogingen doen voordat ik echt kon stoppen met roken.

Ik zeg alleen dat gedwongen afkicken sowieso niet werkt. Als de verslaafde niet wil, houdt het op.
En als de verslaafde wel WIL lukt het ook regelmatig niet. Vergelijkbaar dus met ernstig overgewicht.
julius schreef:
05-01-2019 10:16

Ik ben ooit in één keer gestopt met roken en heb nu al meer dan twintig jaar geen sigaret meer aangeraakt. Mijn hypotheek heb ik in zeven jaar helemaal afgelost. Een aantal jaar geleden ben ik op eigen kracht meer dan veertig kilo afgevallen. Het ontbreekt me dus absoluut niet aan wilskracht of doorzettingsvermogen. Ik vind dat je behoorlijk kortzichtig reageert door net te doen of iedereen met overgewicht een slappeling zonder ruggengraat is.
Trotter schreef:
05-01-2019 10:27
Ik ben ooit in één keer gestopt met roken en heb nu al meer dan twintig jaar geen sigaret meer aangeraakt. Mijn hypotheek heb ik in zeven jaar helemaal afgelost. Een aantal jaar geleden ben ik op eigen kracht meer dan veertig kilo afgevallen. Het ontbreekt me dus absoluut niet aan wilskracht of doorzettingsvermogen. Ik vind dat je behoorlijk kortzichtig reageert door net te doen of iedereen met overgewicht een slappeling zonder ruggengraat is.
Mijn studie is mislukt, mijn carrière is mislukt, opvoeding van de kinderen had ik hulp bij nodig, gewicht onder controle houden is mislukt.
En toch hè, ben zelfs ik geen slappeling zonder ruggengraat.
Solomio schreef:
05-01-2019 10:24
Zijn jouw redenen argumenten?
Jij beweert dat als iemand maar echt WIL, dat het dan lukt.
Jake en ik beweren dat het ingewikkelder ligt.
Dat is gewoon een kwestie van ervaring, goed nadenken, beetje psychologisch inzicht.
Jouw 'argument' is net zo min de enige waarheid als de mijne.
Alleen is de mijne gebaseerd op ervaring, de jouwe op een gebrek aan ervaring.
Ik zeg dat als iemand NIET WIL, het sowieso niet lukt, en dat bewegen en gezond eten gezond is voor iedereen, ook voor mensen met obesitas.

En over mijn ervaring: ik ben afgekickt van roken, gokken en ben 28 kilo vet kwijtgeraakt. Maar dat lukte toch echt pas toen ik dat allemaal zelf echt wilde.

Dat betekent uiteraard niet dat ik iedereen die dat nog niet lukt, zwakkelingen vindt. Ik heb wel een beetje moeite met mensen die zeggen dat iets sowieso niet KAN.
julius schreef:
05-01-2019 10:17

Awh, heb ik een gevoelige snaar geraakt? :there:
julius schreef:
05-01-2019 10:29
Ik zeg dat als iemand NIET WIL, het sowieso niet lukt, en dat bewegen en gezond eten gezond is voor iedereen, ook voor mensen met obesitas.

En over mijn ervaring: ik ben afgekickt van roken, gokken en ben 28 kilo vet kwijtgeraakt. Maar dat lukte toch echt pas toen ik dat allemaal zelf echt wilde.

Dat betekent uiteraard niet dat ik iedereen die dat nog niet lukt, zwakkelingen vindt. Ik heb wel een beetje moeite met mensen die zeggen dat iets sowieso niet KAN.
Maar waar blijft dan het probleem dat ook mensen die echt graag willen toch lang niet altijd slagen?
Solomio schreef:
05-01-2019 10:25
En als de verslaafde wel WIL lukt het ook regelmatig niet. Vergelijkbaar dus met ernstig overgewicht.
Dat klopt, maar dat is geen reden om dan maar te stellen dat de verslaving niet de eigen verantwoordelijkheid is.

Jij hebt toch ook hulp gezocht en hebt uiteindelijk bereikt wat je wilde? Dat heb JIJ toch gedaan?
Solomio schreef:
05-01-2019 08:16
Tja, soms loopt dat zo hè.
Mijn demotiverende eerste reactie heeft een discussie op gang gebracht.
En TO is allang vertrokken.
ga gewoon lekker door! Je moet je schamen echt, to is vertrokken omdat hij haar weggejaagd hebt.
MissMaran schreef:
05-01-2019 10:32
ga gewoon lekker door! Je moet je schamen echt, to is vertrokken omdat hij haar weggejaagd hebt.
Ah, al die anderen die meediscussiëren hebben er verder niks mee te maken?
Ga fietsen ofzo.
Solomio schreef:
Maar waar blijft dan het probleem dat ook mensen die echt graag willen toch lang niet altijd slagen?
Bij de volgende poging?
julius schreef:
Dat klopt, maar dat is geen reden om dan maar te stellen dat de verslaving niet de eigen verantwoordelijkheid is.

Jij hebt toch ook hulp gezocht en hebt uiteindelijk bereikt wat je wilde? Dat heb JIJ toch gedaan?
En welke rigoureuze hulp kunnen junks krijgen?
Ik kreeg godzijdank een GBP, anders was het niet gelukt.
Jake99 schreef:
05-01-2019 10:30
Awh, heb ik een gevoelige snaar geraakt? :there:
Ik kan niet zoveel met mensen die emotioneel worden omdat de feiten hen niet aanstaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven