Gezondheid alle pijlers

Beschamend overgewicht

02-01-2019 20:52 539 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Helaas heb ik een behoorlijk en beschamend overgewicht. 2019 gaat mijn jaar worden om daar drastisch verandering in aan te brengen.

Ik zou graag in contact willen komen met iemand die in dezelfde situatie zit, en er dit jaar ook aan wil werken om daar verandering in aan te brengen.
En dan heb ik het niet over 10 kilo afvallen helaas (zat ik maar in die luxe positie), maar veel meer dan dat...

Wellicht kunnen wij elkaar daarin motiveren? Af en toe een update en stand van zaken. Wat zijn de valkuilen? Wellicht eens een dip met elkaar delen, en uiteraard ook een succesverhaal.

Ik hoor het graag :).
julius schreef:
05-01-2019 10:34
Bij de volgende poging?
Ja, en daarom blijven mensen maar afvaltopics openen, in plaats van zich neer te leggen bij het feit dat sommige dingen niet lukken.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
05-01-2019 10:34
En welke rigoureuze hulp kunnen junks krijgen?
Ik kreeg godzijdank een GBP, anders was het niet gelukt.
Waar heb jij je hulp gevonden? Dat beantwoordt meteen je vraag volgens mij.
julius schreef:
05-01-2019 10:35
Ik kan niet zoveel met mensen die emotioneel worden omdat de feiten hen niet aanstaan.
Jouw feiten zijn helemaal geen feiten.

Ja, als de wil er niet is wordt het nog lastiger, maar alleen de wil is lang niet genoeg.

En dat is in eerste instantie wel wat zowel jake als ik in jouw posts lazen.
Kan natuurlijk dat wij allebei zeer slechte lezers zijn, maar ik gok dat jij niet zo'n duidelijke schrijver bent.
Solomio schreef:
Ja, en daarom blijven mensen maar afvaltopics openen, in plaats van zich neer te leggen bij het feit dat sommige dingen niet lukken.
Heb jij je neergelegd bij het god gegeven feit dat je obees was?
julius schreef:
05-01-2019 10:36
Waar heb jij je hulp gevonden? Dat beantwoordt meteen je vraag volgens mij.
Ik heb mijn hulp gevonden in o.a. de statistiek, die aangaf dat ik zonder GBP nooit meer zelfs maar in de buurt van een gezond gewicht zou komen, hoe hard ik dat ook zou willen.
En in het loslaten van het idee dat het allemaal eigen verantwoordelijkheid is.
julius schreef:
05-01-2019 10:37
Heb jij je neergelegd bij het god gegeven feit dat je obees was?
Bij het feit dat ik daar zonder operatie niet vanaf zou komen. En dat ik me daar niet voor hoef te schamen.
En dat ik als het niet tot kortademigheid had geleid me zelfs nooit had laten opereren, omdat ik verder dat dikke lijf helemaal prima vond.
Solomio schreef:
05-01-2019 10:36
Jouw feiten zijn helemaal geen feiten.
Dus gezond eten en bewegen is niet belangrijk? Goh.
Ja, als de wil er niet is wordt het nog lastiger, maar alleen de wil is lang niet genoeg.

En dat is in eerste instantie wel wat zowel jake als ik in jouw posts lazen.
Kan natuurlijk dat wij allebei zeer slechte lezers zijn, maar ik gok dat jij niet zo'n duidelijke schrijver bent.
Dat zou kunnen. Het zou ook kunnen dat jij en Jake mijn posts heel erg zwart wit lezen, vanuit een bepaalde emotionele mindset. Who knows.
Solomio schreef:
05-01-2019 10:38
Ik heb mijn hulp gevonden in o.a. de statistiek, die aangaf dat ik zonder GBP nooit meer zelfs maar in de buurt van een gezond gewicht zou komen, hoe hard ik dat ook zou willen.
En in het loslaten van het idee dat het allemaal eigen verantwoordelijkheid is.
Het was wel degelijk jouw eigen verantwoordelijkheid om naar de dokter te gaan.
Solomio schreef:
05-01-2019 10:39
Bij het feit dat ik daar zonder operatie niet vanaf zou komen. En dat ik me daar niet voor hoef te schamen.
En dat ik als het niet tot kortademigheid had geleid me zelfs nooit had laten opereren, omdat ik verder dat dikke lijf helemaal prima vond.
Dus je bent niet bang voor een ongezond lichaam, totdat die ongezondheid lijdt tot ernstige klachten?
julius schreef:
Ik kan niet zoveel met mensen die emotioneel worden omdat de feiten hen niet aanstaan.

Welke feiten heb jij hier neergezet? Het feit dat je 11% vet hebt? Of het feit dat je gestopt bent met roken. Je kan en wil niet inzien dat nicotine niet van levensbelang is. Zonder eten ga je dood. Zonder nicotine niet. Dus dat is al een debiele en domme vergelijking. Nicotine en een harddrug vergelijken. Ook ongelofelijk dom.

En dan vragen om argumenten terwijl je die zelf niet hebt en praten over feiten. Nee schat, jij hebt het over JOUW waarheid en dat is niet DE waarheid. En daarom, na de feiten op een rij gezet te hebben, kom ik met het feit dat er niet met jou te discussiëren valt. En dit dus ook niet doe.
Jake99 schreef:
05-01-2019 10:42
Welke feiten heb jij hier neergezet? Het feit dat je 11% vet hebt? Of het feit dat je gestopt bent met roken. Je kan en wil niet inzien dat nicotine niet van levensbelang is. Zonder eten ga je dood. Zonder nicotine niet. Dus dat is al een debiele en domme vergelijking. Nicotine en een harddrug vergelijken. Ook ongelofelijk dom.
We hadden het over verslavingen Sjaak. En die zijn heeeel goed met elkaar te vergelijken.
En dan vragen om argumenten terwijl je die zelf niet hebt en praten over feiten. Nee schat, jij hebt het over JOUW waarheid en dat is niet DE waarheid. En daarom, na de feiten op een rij gezet te hebben, kom ik met het feit dat er niet met jou te discussiëren valt. En dit dus ook niet doe.
Prima. Doei!
julius schreef:
05-01-2019 10:44
We hadden het over verslavingen Sjaak. En die zijn heeeel goed met elkaar te vergelijken.

Sure!

Prima. Doei!
Do you want to build a snowman? It doesn’t have to be a snowman! Okay bye..
julius schreef:
05-01-2019 10:44

Het mechanisme van verslavingen wel. Maar waar je heel goed kunt leven zonder nog maar één keer een sigaret, glas alcohol, heroinespuit, cokelijntje of goksite aan te raken, kun je geen dag zonder eten. Dus als (teveel) eten je verslaving is vergt dat onnoemelijk veel meer wilskracht en discipline dan 'gewoon' die sigaret of borrel te laten staan. En aangezien je zelf acht pogingen nodig had om te stoppen met roken en je blijkbaar ook gokverslaafd bent geweest weet je ook dat zelfs dat niet zo 'gewoon' is. Kun je nagaan hoe zwaar het is voor iemand die verslaafd is aan eten...
Je zou ook kunnen stellen dat het voordeel van een eetverslaving is dat je mag blijven eten. Afkicken van die andere verslavingen is zo moeilijk omdat je weet dat het nooit meer mag.

Dat je moet leren anders met eten om te gaan is een gegeven. Dat dat makkelijk is beweert niemand volgens mij.
julius schreef:
04-01-2019 17:31
Ik heb geen idee waarom jouw lichaam maar 1300 calorieën per dag gebruikt, en eerlijk gezegd vind ik dat in jouw geval niet zo heel erg interessant, aangezien jij toch niet minder dan dat aantal calorieën mag eten van je artsen.

Wat ik wel interessant vind, is jouw vraag waarom je die laatste tien kilo vet niet kwijt raakt. Puntje bij paaltje wil je die 10 kilo namelijk helemaal niet kwijt, en ga je totaal niet in op mijn antwoord op de vraag waarom je die tien kilo toch maar niet kwijt kan raken.
Ik heb geen GBP en ik worstel met hetzelfde. Met 1.400 cal blijf ik op gewicht (92kg bij 1m69). 5 jaar geleden woog ik 90kg, ging ik elke dag een uur wandelen en at ik gemiddeld rond de 1.700cal dagelijks. 5 maanden later was ik 20kg kwijt met WW. Ik ben wel 5 jaar ouder maar nog niet in de overgang ofzo. Als ik precies eet wat ik verbrand (tussen de 1.400 en 1.800 afhankelijk van of ik heb bewogen) dan heb ik echt de hele dag door honger. Ik ben ervan overtuigd dat het dieten 5 jaar geleden en al die keren erna, want ik kwam veel te snel weer aan en ben misschien wel 10x met goede moed opnieuw begonnen, ervoor hebben gezorgd dat mijn metabolisme is veranderd waardoor ik veel minder cal verbrand. Ik ben overigens wel bij een dietiste geweest (2 zelfs) en daar komt die 1.400 cal vandaan.

Welke lijngoeroe gaat hopelijk een keer uitvinden hoe we dat kunnen tegen gaan. Hoe je ervoor kan zorgen dat je metabolisme niet naar de knoppen gaat door het dieten of hoe je dat na een dieet kan herstellen.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
forumfossiel schreef:
04-01-2019 19:09
Wat mij irriteert is vooral de suggestie dat mensen met overgewicht vast alleen maar ongezonde vette troep eten. Hier schrijft ook iemand” je moet je patat niet eten als tussendoortje maar als avondeten met salade en biefstuk. Als je maar 1300 cal kan eten, zit je met alleen die biefstuk al aan je taks. Patat kan dan dus nooit. Ik heb overgewicht maar ik eet nooit chips, ga niet naar de Mac en lunch doorgaans met een bak rauwkost. Maar als je teveel mandarijnen en bananen eet omdat je toch honger hebt, maakt zelfs de gezonde keuze je dikker.
Dit idd! Ik maak alles vers. Gebruik nooit potjes en zakjes en eet veel groente en fruit. Maar helaas ook te grote porties....
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
boannan schreef:
05-01-2019 11:25
Dit idd! Ik maak alles vers. Gebruik nooit potjes en zakjes en eet veel groente en fruit. Maar helaas ook te grote porties....
Niks mis met potjes en zakjes. Het gaat om de calorieën!
boannan schreef:
05-01-2019 11:25

Ik ook. Ook van gezonde voedingsmiddelen kun je zoveel eten dat je er te dik van wordt. En dat heeft dan weer te maken met dat verstoorde hongergevoel/ontbrekende verzadigingsgevoel.
julius schreef:
05-01-2019 10:40
Dus gezond eten en bewegen is niet belangrijk? Goh.

Dat zou kunnen. Het zou ook kunnen dat jij en Jake mijn posts heel erg zwart wit lezen, vanuit een bepaalde emotionele mindset. Who knows.
Jij beweerde dat het feit dat ik die laatste 10 kilo niet kwijtraak betekent dat ik dat blijkbaar niet wil.
En dat is dus onzin.
Als iemand NIET wil gaat het zeker niet lukken, maar WEL willen is ook geen garantie dat het lukt.

Dat je na commentaar je redenering omgooit maakt natuurlijk niet dat je eerdere redenering niet geschreven is hè.
Solomio schreef:
05-01-2019 12:09
Jij beweerde dat het feit dat ik die laatste 10 kilo niet kwijtraak betekent dat ik dat blijkbaar niet wil.
En dat is dus onzin.
Als iemand NIET wil gaat het zeker niet lukken, maar WEL willen is ook geen garantie dat het lukt.

Dat je na commentaar je redenering omgooit maakt natuurlijk niet dat je eerdere redenering niet geschreven is hè.
Ik weet zeker dat als jij 10 laatste 10 kilo vet echt kwijt zou willen, dat echt wel zou lukken, aangezien je je probleem met overeten hebt opgelost.

Maar je wil ze niet kwijt, dus ik snap niet zo goed waar je je druk om maakt.
julius schreef:
05-01-2019 12:15
Ik weet zeker dat als jij 10 laatste 10 kilo vet echt kwijt zou willen, dat echt wel zou lukken, aangezien je je probleem met overeten hebt opgelost.

Maar je wil ze niet kwijt, dus ik snap niet zo goed waar je je druk om maakt.
Wat een ongelofelijk simpele ziel ben jij eigenlijk.
Ja, ik wil ze wel kwijt, graag zelfs, maar dat gaat niet, want blijkbaar heeft mijn lichaam een soort status quo bereikt.
Kan ik meer gaan bewegen, maar dan heeft mijn lijf meer nodig en krijg ik dus meer honger en ga ik dus meer eten.
Los van het feit dat ik zeer ongelukkig word van meer bewegen, dus dat dat voor mijn gezondheid ook niet zo best is.

Ergens schreef jij dat als je meer gaat bewegen je niet meer honger krijgt en dat is natuurlijk onzin. Meer bewegen betekent meer verbranden en dus meer honger.
Solomio schreef:
05-01-2019 12:20
Wat een ongelofelijk simpele ziel ben jij eigenlijk.
Ja, ik wil ze wel kwijt, graag zelfs, maar dat gaat niet, want blijkbaar heeft mijn lichaam een soort status quo bereikt.
Schrijf dan niet dat je ze niet kwijt wilt. Dan raken simpele zielen in de war.
Kan ik meer gaan bewegen, maar dan heeft mijn lijf meer nodig en krijg ik dus meer honger en ga ik dus meer eten.

Los van het feit dat ik zeer ongelukkig word van meer bewegen, dus dat dat voor mijn gezondheid ook niet zo best is.

Ergens schreef jij dat als je meer gaat bewegen je niet meer honger krijgt en dat is natuurlijk onzin. Meer bewegen betekent meer verbranden en dus meer honger.
Dat schreef ik helemaal niet. Ik schreef dat het aan te raden is om meer te eten als je aan krachtsport doet, zodat je vet verbrandt en spieren opbouwt.

Je moet vet verbranden los zien van afvallen. Als jij die tien kilo vet inruilt voor tien kilo spier, blijft je gewicht hetzelfde maar is je lichaam veel gezonder.

Maar goed, jij wordt ongelukkig van sporten, dus dan houdt het op. Die laatste tien kilo vet kwijtraken is voor jou inderdaad volledig onmogelijk. Ze zouden eens moeten onderzoeken hou dat nou toch kan.
julius schreef:
05-01-2019 12:54
Schrijf dan niet dat je ze niet kwijt wilt. Dan raken simpele zielen in de war.

Dat schreef ik helemaal niet. Ik schreef dat het aan te raden is om meer te eten als je aan krachtsport doet, zodat je vet verbrandt en spieren opbouwt.

Je moet vet verbranden los zien van afvallen. Als jij die tien kilo vet inruilt voor tien kilo spier, blijft je gewicht hetzelfde maar is je lichaam veel gezonder.

Maar goed, jij wordt ongelukkig van sporten, dus dan houdt het op. Die laatste tien kilo vet kwijtraken is voor jou inderdaad volledig onmogelijk. Ze zouden eens moeten onderzoeken hou dat nou toch kan.
En voor heel veel mensen is afvallen dus 'onmogelijk'.
Zie, je gaat het nog wel begrijpen.
Jake99 schreef:
05-01-2019 09:38
Bijzonder. Gezond BMI is als je tussen de 18,5 en 25 zit. Even uitgaande van mijn lengte. Ik ben 1.61m. Volgens BMI heb ik bij 48kg gezond gewicht en een BMI van 18,5. De bovengrens ligt bij 64kg. Bij 64kg zou je me inderdaad mollig of dik kunnen noemen. Maar bij 48kg ben ik graadmager. Gelukkig zit er nog 16kg tussen.

Dus nee, BMI zegt niks maar jouw opmerking doet mij denken aan een eetstoornis gedachtegang.
Wat? Totaaaal niet! Ik eet veel, vaak en lekker! Maak je alsjeblieft geen zorgen daar. Ik heb gewoon een gezond gewicht en eet goed en zonder na te denken en met een relatief stabiel gewicht.

We moeten nou geen mensen een eetprobleem aanpraten alleen omdat ze maat 38/40 groot genoeg vinden.
.
rosepudding wijzigde dit bericht op 06-01-2019 15:19
99.89% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven