Gezondheid alle pijlers

Beschamend overgewicht

02-01-2019 20:52 539 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Helaas heb ik een behoorlijk en beschamend overgewicht. 2019 gaat mijn jaar worden om daar drastisch verandering in aan te brengen.

Ik zou graag in contact willen komen met iemand die in dezelfde situatie zit, en er dit jaar ook aan wil werken om daar verandering in aan te brengen.
En dan heb ik het niet over 10 kilo afvallen helaas (zat ik maar in die luxe positie), maar veel meer dan dat...

Wellicht kunnen wij elkaar daarin motiveren? Af en toe een update en stand van zaken. Wat zijn de valkuilen? Wellicht eens een dip met elkaar delen, en uiteraard ook een succesverhaal.

Ik hoor het graag :).
Solomio schreef:
05-01-2019 08:21
Ik vind het vooral erg dat mensen hun overgewicht 'beschamend' vinden.
En je kunt veel van me zeggen, maar niet dat ik TO nog meer schaamte heb aangepraat, dat hebben anderen gedaan.
Wat dat aangaat vind ik serieus dat mijn reacties helpender zijn dan al die reacties die meegaan in dat negatieve beeld van TO.
En toch word ik dan afgeschilderd als demotiverend.
Onbeschoft zelfs.

Dat ben ik met je eens. Ik vind dat iedereen goed is zoals hij/zij is. Of dat nu te dik is of te dun of met normaal postuur. En als jij af wil vallen dan is dat altijd goed. Het is gewoon beter en gezonder.

Je brengt het niet altijd even tactvol maar dat geeft niet. Ik heb liever dat iemand niet tactvol is dan dat mensen onzin verkondigen op een forum waarbij ze iemand een minderwaardigheidscomplex aanpraten.

Ik ga over wat ik nu getypt heb geen discussie voeren. Wie de schoen past trekt hem aan. En dan ga je zelf maar eens teruglezen en nadenken. Blijf je bij je standpunt en mening. Good for you. Maar dit topic is al met genoeg onzin vervuild.
Solomio schreef:
04-01-2019 16:35
Blijkbaar kunnen veel mensen het niet, anders waren er niet zo veel mensen met overgewicht.
Zijn er onderzoeken die verklaren waarom er meer extreem overgewicht is in lagere inkomensklassen? Het kan toch niet zo zijn dat alleen mensen uit een bepaalde bevolkingsgroep geen honger/vol mechanisme hebben?

Jij zegt vaak dat het feitelijk neerkomt op calorieën tellen en niet zo zeer op wat je eet (pakjes of niet). Waarschijnlijk is het een stuk moeilijker om door te blijven eten van rauwe bloemkool dan van een Knorr schotel, waarvan de smaken zo zijn dat we dat willen blijven eten (zout & vet). Daarom halen mensen geen lekkere dingen in huis om te voorkomen dat je dat pak koek toch open trekt.
Solomio schreef:
05-01-2019 08:18
Want?
BMI is een algemene rekensom die geen rekening houdt met het feit dat mensen ook spieren kunnen hebben.

Mijn BMI is 30. Ik ben obees. Nou ja, behalve dan dat mn vetpercentage momenteel ong 11% is.

Vetpercentage is een veel betere graadmeter voor de relatieve gezondheid van je lichaam.
julius schreef:
05-01-2019 08:53
BMI is een algemene rekensom die geen rekening houdt met het feit dat mensen ook spieren kunnen hebben.

Mijn BMI is 30. Ik ben obees. Nou ja, behalve dan dat mn vetpercentage momenteel ong 11% is.

Vetpercentage is een veel betere graadmeter voor de relatieve gezondheid van je lichaam.
Mijn vraag was nauwelijks serieus bedoeld.
Mijn bmi geeft mij voldoende houvast, vetpercentage zal ongetwijfeld te hoog zijn, maar dat boeit me weinig.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
05-01-2019 08:56
Mijn vraag was nauwelijks serieus bedoeld.
Mijn bmi geeft mij voldoende houvast, vetpercentage zal ongetwijfeld te hoog zijn, maar dat boeit me weinig.
Je BMI geeft je houvast waaraan? Het is een loos getal dat nergens op gebaseerd is?
Nitflex schreef:
05-01-2019 08:45
Zijn er onderzoeken die verklaren waarom er meer extreem overgewicht is in lagere inkomensklassen? Het kan toch niet zo zijn dat alleen mensen uit een bepaalde bevolkingsgroep geen honger/vol mechanisme hebben?
Daar is wel onderzoek naar gedaan ja en dat komt deels door onwetendheid, deels door stress die voortkomt uit bijv het hebben van een laag inkomen. En nog wel een paar dingetjes.

Waar ik me tegen verzet is dat het omgekeerde gebeurt: iedereen met overgewicht is dus onwetend.

Dat overgewicht in de lagere inkomensklassen meer voorkomt wil niet zeggen dat iemand met overgewicht DUS dom, lagergeschoold of weet ik wat is.

En als ik dan de adviezen lees die sommigen geven dan zie ik dat ze echt geen idee hebben wat ik allemaal al gedaan en geprobeerd heb. Ik ben 54 en heb me al jaren verdiept in alle mogelijkheden om af te vallen en daarna dat lagere gewicht vast te houden.
Niks heeft gewerkt, vandaar mijn GBP.

De meeste mensen met fors overgewicht (laten we zeggen meer dan een kilo of 25) hebben dat niet van de ene op de andere dag en hebben vaak ook al geprobeerd om dat overgewicht kwijt te raken. Waardoor het uiteindelijk alleen maar is toegenomen.
Als iemand dan inmiddels morbide obees is en een topic opent als dit, dan is mijn mededeling dat de kans van slagen heel klein is natuurlijk niet fijn, maar wel de waarheid.
julius schreef:
05-01-2019 09:01
Je BMI geeft je houvast waaraan? Het is een loos getal dat nergens op gebaseerd is?
Het is natuurlijk wel ergens op gebaseerd, alleen is het niet zaligmakend in het bepalen van iemands gezondheid.

Als je mij ziet geloof je niet dat ik nog overgewicht heb, omdat ik lang ben en die 10 kilo keurig verdeeld zitten.
Als ik in een kledingwinkel kom en vertel welke kledingmaat ik heb word ik ongelovig aangekeken.

Dus is mijn gewicht prima, ondanks dat mijn bmi officieel te hoog is.

Maar dat vetpercentage zal ook heus wel te hoog zijn, want spieren heb ik niet overdreven veel.
En dan scheelt nog of je man of vrouw bent. Voor een vrouw is 11% niet veel, voor een man is het niet weinig
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
05-01-2019 09:07
En dan scheelt nog of je man of vrouw bent. Voor een vrouw is 11% niet veel, voor een man is het niet weinig
Maar vetpercentage alleen zegt toch ook niet zo veel?

Daarbij: ik ben van morbide obees naar licht overgewicht gegaan. Mss kan ik nog een stuk gezonder, maar de gezondheidswinst is al enorm. Dan is het toch gewoon overbodig om te blijven hameren op dat vetpercentage dat omlaag moet?
Solomio schreef:
05-01-2019 09:03
Het is natuurlijk wel ergens op gebaseerd, alleen is het niet zaligmakend in het bepalen van iemands gezondheid.

Als je mij ziet geloof je niet dat ik nog overgewicht heb, omdat ik lang ben en die 10 kilo keurig verdeeld zitten.
Als ik in een kledingwinkel kom en vertel welke kledingmaat ik heb word ik ongelovig aangekeken.

Dus is mijn gewicht prima, ondanks dat mijn bmi officieel te hoog is.

Maar dat vetpercentage zal ook heus wel te hoog zijn, want spieren heb ik niet overdreven veel.
Maar als je BMI officieel te hoog is, wat is dan je houvast eraan?

Je ziet er prima uit en je voelt je kennelijk ook prima. Dat lijkt mij een veel betere houvast :)
Solomio schreef:
05-01-2019 09:10

Daarbij: ik ben van morbide obees naar licht overgewicht gegaan. Mss kan ik nog een stuk gezonder, maar de gezondheidswinst is al enorm. Dan is het toch gewoon overbodig om te blijven hameren op dat vetpercentage dat omlaag moet?
Het meeste vet wat keurig verdeeld is over je lichaam, zit rond je organen. Minder is beter voor je gezondheid.
julius schreef:
05-01-2019 09:11
Maar als je BMI officieel te hoog is, wat is dan je houvast eraan?

Je ziet er prima uit en je voelt je kennelijk ook prima. Dat lijkt mij een veel betere houvast :)
BMI is zeker wel een leidraad.
Of eigenlijk niet mijn BMI, maar mijn gewicht.
JollyRider schreef:
05-01-2019 09:07
Wat dat betreft is het inderdaad niet eerlijk verdeeld.
Solomio schreef:
05-01-2019 09:10

Het zegt natuurlijk net zo goed niet veel als dat ieder cijfer maar een deel is. Ik moet wat lachen als ik iemand, kennelijk man, zie schrijven dat BMI niks zegt, maar zijn vet-percentage is 11% dus goed. Nou nee, 11% is niet bepaald goed voor een man. Maar het is maar één waarde.

Om maar een idee te geven, ik ben chronisch ziek (dubbel ziek, wellicht tripple), en dat betekent met grote regelmaat medisch onderzoek waarbij alles bij elkaar een twintigtal waardes gemeten worden. En dan nog is dat alleen maar een eerste fase. Als die waardes samen aangeven dat er iets de verkeerde kant op beweegt, ga je alsnog dieper zoeken.

Echt, gezegend de mensen die denken dat gezondheid een kwestie is van goed eten en veel sporten, en één getalletje in de gaten houden. Ik zou werkelijk mijn bezit aan de armen geven en me bekeren tot welk geloof dan ook, als ik terug kon naar die naïviteit.
anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 05-01-2019 09:17
0.52% gewijzigd
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
julius schreef:
05-01-2019 09:12
Het meeste vet wat keurig verdeeld is over je lichaam, zit rond je organen. Minder is beter voor je gezondheid.
Beter voor mijn lichamelijke gezondheid? En wat dan?
Want de enorme inspanning die het zou kosten om bijv nog 10 kilo kwijt te raken, de geestelijke ongezondheid die dat bij mij oplevert, weegt m.i. niet op tegen dat eventuele beetje lichamelijke gezondheidswinst.

Gok ik zomaar.

Die angst voor 'ongezond' zijn heb ik niet zo.
JollyRider schreef:
05-01-2019 09:15
Het zegt natuurlijk net zo goed niet veel als dat ieder cijfer maar een deel is. Ik moet wat lachen als ik iemand, kennelijk man, zie schrijven dat BMI niks zegt, maar zijn vet-percentage is 11% dus goed. Nou nee, 11% is niet bepaald goed voor een man. Maar het is maar één waarde.

Om maar een idee te geven, ik ben chronisch ziek (dubbel ziek, wellicht tripple), en dat betekent met grote regelmaat medisch onderzoek waarbij alles bij elkaar een twintigtal waardes gemeten worden. En dan nog is dat alleen maar een eerste fase. Als die waardes samen aangeven dat er iets de verkeerde kant op beweegt, ga je alsnog dieper zoeken.

Echt, gezegend de mensen die denken dat gezondheid een kwestie is van goed eten en veel sporten, en één getalletje in de gaten houden. Ik zou werkelijk mijn bezit aan de armen geven en me bekeren tot welk geloof dan ook, als ik terug kon naar die naïviteit.
Zo moet ik altijd wel lachen om het aantal centimeters dat je taille-omtrek mag zijn. Voor vrouwen geloof ik maximaal 80 cm.
Toen ik een keurig bmi had van 21, was mijn taille-omtrek nog 82 centimeter. Dus nog steeds riskant.
Dus ik had bijna naar ondergewicht moeten gaan (qua BMI) om een 'gezonde' taille-omtrek te krijgen.
Daar kan ik dus echt niet meer in geloven dan.
Solomio schreef:
05-01-2019 09:01
Daar is wel onderzoek naar gedaan ja en dat komt deels door onwetendheid, deels door stress die voortkomt uit bijv het hebben van een laag inkomen. En nog wel een paar dingetjes.

Waar ik me tegen verzet is dat het omgekeerde gebeurt: iedereen met overgewicht is dus onwetend.

Dat overgewicht in de lagere inkomensklassen meer voorkomt wil niet zeggen dat iemand met overgewicht DUS dom, lagergeschoold of weet ik wat is.

En als ik dan de adviezen lees die sommigen geven dan zie ik dat ze echt geen idee hebben wat ik allemaal al gedaan en geprobeerd heb. Ik ben 54 en heb me al jaren verdiept in alle mogelijkheden om af te vallen en daarna dat lagere gewicht vast te houden.
Niks heeft gewerkt, vandaar mijn GBP.

De meeste mensen met fors overgewicht (laten we zeggen meer dan een kilo of 25) hebben dat niet van de ene op de andere dag en hebben vaak ook al geprobeerd om dat overgewicht kwijt te raken. Waardoor het uiteindelijk alleen maar is toegenomen.
Als iemand dan inmiddels morbide obees is en een topic opent als dit, dan is mijn mededeling dat de kans van slagen heel klein is natuurlijk niet fijn, maar wel de waarheid.
Nee, natuurlijk heeft niet iedereen die dik is heeft een gebrek aan kennis (over scholing/opleiding heb ik het niet gehad).

Maar het toont wel aan dat het probleem minder puur biologisch/fysiologisch/aanleg is dan jij het soms doet voorkomen. Het gaat toch ook veel om eetgewoonten en -aangeleerde voorkeuren. In landen met een uitgebreide eetcultuur waar veel tijd en aandacht voor de maaltijd is ingebakken in de cultuur is er ook minder overgewicht. Mensen eten simpelweg geen dingen onderweg of achter hun bureau, het is niet geaccepteerd en de behoefte is er minder.

Dus ja, sommigen (velen zelfs) zullen een aanleg hebben om aan te komen en moeten meer opletten. Maar voor TO lijkt het me juist een opbeurende gedachte dat al veel te bereiken valt door het aanpassen van gewoonten. Da’s moeilijk, heel moeilijk. Maar het kan, zeker met begeleiding.

Blijvend of niet da’s weer een ander punt, maar er is geen alternatief, niets doen is geen optie.

Succes TO
https://youtu.be/eg8YHJmmLfc

Moodmaker ;)
Solomio schreef:
05-01-2019 09:19
Zo moet ik altijd wel lachen om het aantal centimeters dat je taille-omtrek mag zijn. Voor vrouwen geloof ik maximaal 80 cm.
Toen ik een keurig bmi had van 21, was mijn taille-omtrek nog 82 centimeter. Dus nog steeds riskant.
Dus ik had bijna naar ondergewicht moeten gaan (qua BMI) om een 'gezonde' taille-omtrek te krijgen.
Daar kan ik dus echt niet meer in geloven dan.
Met alle respect, maar als ik zou wegen wat volgens BMI mag, dan ben ik echt wel mollig tot dik. Dus aan BMI hecht ik weinig waarde.
Nitflex schreef:
05-01-2019 09:22
Nee, natuurlijk heeft niet iedereen die dik is heeft een gebrek aan kennis (over scholing/opleiding heb ik het niet gehad).

Maar het toont wel aan dat het probleem minder puur biologisch/fysiologisch/aanleg is dan jij het soms doet voorkomen. Het gaat toch ook veel om eetgewoonten en -aangeleerde voorkeuren. In landen met een uitgebreide eetcultuur waar veel tijd en aandacht voor de maaltijd is ingebakken in de cultuur is er ook minder overgewicht. Mensen eten simpelweg geen dingen onderweg of achter hun bureau, het is niet geaccepteerd en de behoefte is er minder.

Dus ja, sommigen (velen zelfs) zullen een aanleg hebben om aan te komen en moeten meer opletten. Maar voor TO lijkt het me juist een opbeurende gedachte dat al veel te bereiken valt door het aanpassen van gewoonten. Da’s moeilijk, heel moeilijk. Maar het kan, zeker met begeleiding.

Blijvend of niet da’s weer een ander punt, maar er is geen alternatief, niets doen is geen optie.

Succes TO
Dat ene kleine zinnetje maakt dus dat mensen maar blijven proberen en proberen, en zich schamen dat het niet lukt, terwijl inmiddels duidelijk is dat meer dan een kilo of 20 (of 30, veel iig) afvallen en daarna niet meer aankomen vrijwel niemand lukt.

Dat is eigenlijk het enige dat ik zeg: stop toch met tegen mensen zeggen dat het echt echt echt wel kan als ze maar hard genoeg hun best doen. Daarmee leg je een verantwoordelijkheid bij individuen die gewoon onterecht is.
Solomio schreef:
05-01-2019 09:25
Dat ene kleine zinnetje maakt dus dat mensen maar blijven proberen en proberen, en zich schamen dat het niet lukt, terwijl inmiddels duidelijk is dat meer dan een kilo of 20 (of 30, veel iig) afvallen en daarna niet meer aankomen vrijwel niemand lukt.

Dat is eigenlijk het enige dat ik zeg: stop toch met tegen mensen zeggen dat het echt echt echt wel kan als ze maar hard genoeg hun best doen. Daarmee leg je een verantwoordelijkheid bij individuen die gewoon onterecht is.
Waar moet je de verantwoordelijkheid dan leggen? Moet TO het dan bij voorbaat opgeven?

Ik weet dat je als professional in obesitasklinieken nooit te veel mag drammen op de eigen verantwoordelijkheid, daar raken de patiënten gedemotiveerd van in de voorbereiding op operaties of andere ingrepen. Psychologen wordt ook gezegd dat je schuld en verantwoordelijkheid in gesprekken moet ontwijken.
JollyRider schreef:
05-01-2019 09:15
11% is in mijn leeftijdscategorie de ondergrens. Hoger zou inderdaad misschien beter zijn.
In geval van ziekte zegt vetpercentage natuurlijk niks. Het gros van de mensen is echter niet ziek.
Gezondheid is ook een kwestie van goed eten en sporten. Dat je vreselijk pech kan hebben en ziek kan worden (of chronisch zijn), betekent niet dat het voor niet-zieke mensen opeens niet meer uitmaakt wat ze eten en hoeveel ze bewegen.
Nitflex schreef:
05-01-2019 09:24
Met alle respect, maar als ik zou wegen wat volgens BMI mag, dan ben ik echt wel mollig tot dik. Dus aan BMI hecht ik weinig waarde.

Bijzonder. Gezond BMI is als je tussen de 18,5 en 25 zit. Even uitgaande van mijn lengte. Ik ben 1.61m. Volgens BMI heb ik bij 48kg gezond gewicht en een BMI van 18,5. De bovengrens ligt bij 64kg. Bij 64kg zou je me inderdaad mollig of dik kunnen noemen. Maar bij 48kg ben ik graadmager. Gelukkig zit er nog 16kg tussen.

Dus nee, BMI zegt niks maar jouw opmerking doet mij denken aan een eetstoornis gedachtegang.
Solomio schreef:
05-01-2019 09:25

Waar zullen we de verantwoordelijkheid voor het gewicht van mensen dan neerleggen?
Nitflex schreef:
05-01-2019 09:33
Ik weet dat je als professional in obesitasklinieken nooit te veel mag drammen op de eigen verantwoordelijkheid, daar raken de patiënten gedemotiveerd van in de voorbereiding op operaties of andere ingrepen.
Je doet of je er iets vanaf weet, maar je bent bijzonder slecht geïnformeerd. Er wordt juist gehamerd op eigen verantwoordelijkheid. Die operatie lukt namelijk wel, maar daarna hangt het juist van (de inzet van) de patiënt zelf af of het een blijvend succes wordt of niet.
julius schreef:
05-01-2019 09:35
In geval van ziekte zegt vetpercentage natuurlijk niks. Het gros van de mensen is echter niet ziek.
Obesitas is een ziekte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven