Gezondheid alle pijlers

beschuldigd voor besmetting

04-01-2013 17:33 187 berichten
Lieve Viva-ers

Weet niet of jullie hier verstand van hebben maar kan het altijd proberen ;)

Laatst kreeg ik plots een berichtje van een jongen waar ik een tijd geleden regelmatig mee afsprak.

Waarin ik werd beschuldigd dat ik hem besmet hebben..

Hij had een lymfeklier-ontsteking , rugpijn , buikpijn , hoofdpijn etc..

En de dokter had hem gevraagd of hij in aanraking is geweest met iemand met een koortslip en dat was ik volgens hem.

Ik had inderdaad ruim 3 maanden geleden een koortslip en met hem afgesproken.. Het was alleen een klein bultje, zag er niet vies uit en kwam ook geen vocht uit oid.

Ik voelde me een beetje aangevallen en beledigd door de manier hoe hij het bracht. En vraag me af of het inderdaad echt mogelijk kan zijn dat hij nu zo ziek is door mij, terwijl t zoieso langer dan 3 maanden geleden was?!

Heb al gegoogled maar kon niet iets gelijks vinden.. Toevallig een dokter in de zaal? 😜 Of iemand die het misschien herkent?

Xpoppetje
Alle reacties Link kopieren
Je moet met een koortslip oppassen met babies.

http://mens-en-gezondheid ... evaarlijk-voor-babys.html

Moet je concluderen dat je vriend eigenlijk een baby is?
Een geïnfecteerde persoon kan de besmetting ook op anderen overbrengen zonder zelf zichtbare symptomen van de ziekte te hebben. Na elke aanval kan de besmetting worden overgebracht gedurende de periode waarin het virus via de huid en de slijmvliezen naar buiten komt. Bij een koortslip kan men zelfs een ander aansteken tot 23 dagen nadat de wondjes zijn genezen. Bij herpes genitalis is dat tot 14 dagen na genezing bij vrouwen en zo’n 10 dagen bij mannen. Afgezien daarvan kan iemand de infectie zelfs op een ander overbrengen als het virus zich in de slijmvliezen van het lichaam vermenigvuldigt.

Dus eigenlijk nooit meer zoenen als je ooit een koortslip hebt gehad.

Incubatietijd varieert van 1 dag tot 4 weken.

Jouw na 3 maanden de schuld geven is dus niet realistisch.

Bovendien, hij wist blijkbaar dat je een koortslip had en had zich dus heviger moeten verzetten tegen jouw gezoen :-)
quote:Gamayun schreef op 04 januari 2013 @ 17:52:

Rugpijn, buikpijn, hoofdpijn, lymfeklieronstekingen, dat klinkt toch helemaal niet als herpes?

Wel bij een eerste infectie, daar kun je heel heftige klachten van krijgen. Ik ben ook ooit besmet door een vriendje die het nodig vond om mij te zoenen terwijl hij een koortslip had. De eerste keer dat ik er ziek van werd was maanden later en daar heb ik toen een week knallend beroerd van op bed gelegen (opgezetten lymfeklieren, mond vol blaren, koorts, hoofdpijn, keelpijn). Daarna krijg je het alleen op je lip (of als je niet goed oplet kun je het op je vingers krijgen of in je oog bijvoorbeeld), maar de eerste keer kun je er dus echt heel erg ziek van zijn. Bij zuigelingen kan het leiden tot hersenvliesontsteking, die kunnen eraan overlijden.
als je geen koortslip hebt dan kan je niet inschatten hoe vervelend het is. TO had beter moeten weten en niet moeten zoenen met hem. Hij heeft niet alleen een koortslip gekregen maar blijkbaar ook een lymfeklierontsteking. Zoals Louise al schreeft: hij had ook een hersenvliesontsteking kunnen krijgen van deze besmetting.
Hihi ik verbaas me erover dat iedereen het over een brief heeft? Heb ik dat perongeluk ergens gezegd? Niet dat t veel uitmaakt maar het was een sms'je
Ik zou een berichtje terugsturen dat je de toon in zijn bericht erg vervelend vind omdat hij je immers vrijwillig heeft gezoend terwijl hij wist dat je een koorstlip had. Verder gewoon zeggen dat je het vervelend voor hem vind en dat je hem beterschap wenst.
quote:xpoppetje schreef op 04 januari 2013 @ 17:57:

Hihi ik verbaas me erover dat iedereen het over een brief heeft? Heb ik dat perongeluk ergens gezegd? Niet dat t veel uitmaakt maar het was een sms'je

Nou, hihi...

Maar hoe kun jij zelf een koortslip hebben en geen idee hebben van hoe besmettelijk dat is? Hihi.
quote:pi___ schreef op 04 januari 2013 @ 17:54:

Je moet met een koortslip oppassen met babies.

http://mens-en-gezondheid ... evaarlijk-voor-babys.html

Moet je concluderen dat je vriend eigenlijk een baby is?

Flauw...

quote:Een primo-infectie met HSV-1 verloopt vaak asymptomatisch. Wanneer er wel symptomen zijn, betreft dit bij jonge kinderen vaak het beeld van een stomatitis herpetica met kleine blaasjes en ulcera (2-10 mm) voorin en rond de mond, op de tong en op de lippen, gepaard met koorts.4 Bij volwassenen staan keelpijn en cervicale lymfklierzwelling op de voorgrond, net zoals bij de ziekte van Pfeiffer het geval is.

http://www.henw.org/archi ... d248-herpes-labialis.htmlOp de voorgrond. Je kunt er dus ook andere klachten bij hebben. Met een beetje pech krijg je óók die koorts en óók die mond vol blaasjes bijvoorbeeld.
Ow jeetje van die laatste reacties schrik ik wel! Dat was natuurlijk nooit me bedoeling ! Als k dat had geweten had ik dat natuurlijk nooit gedaan.
Er zijn mensen die doodziek worden van een herpes simplex besmetting. Echt doodziek. En die die ander verschijnselen kunnen daar inderdaad bijhoren.

Even voor TO - uit de patientenfolder

Herpes van de hersenen

In uitzonderlijke gevallen, met name bij patiënten met verminderde afweer breidt de HSV-infectie zich uit naar de hersenen; dit kan zich in principe voordoen bij iedere patiënt. In dertig procent van de gevallen is sprake van een primaire infectie, maar meestal betreft het patiënten op met name middelbare leeftijd met een herhaalde infectie. Herpes simplex encephalitis is een snel en ernstig verlopend ziektebeeld, dat gepaard kan gaan met hoofdpijn, psychiatrische gedragsveranderingen, slikklachten, epileptische aanvallen, halfzijdige verlamming en coma. Het zal in een groot aantal van de gevallen, zonder antivirale behandeling, leiden tot de dood.

Verschijnselen

De verschijnselen van een herpes simplex infectie treden één tot 26 dagen na besmetting op. De eerste aanval van een herpesinfectie is doorgaans vrij hevig, met symptomen als koorts, gebrek aan eetlust, pijn in het hele lichaam, prikkelbaarheid en zwelling van de lymfeklieren in het aangedane gebied. Bij de eerste aanval van een HSV-1-infectie is er sprake van ontsteking en ontstaan er kleine blaasjes in het mondslijmvlies, het tandvlees en de keel. Deze blaasjes barsten open en vormen zweertjes. Dat bemoeilijkt het eten en leidt tot prikkelbaarheid, vooral bij jonge kinderen. Latere aanvallen van een HSV-1-infectie worden gekenmerkt door het opkomen van één of meer blaasjes op de lippen (herpes labialis) die gaan zweren en bij genezing een korst vormen. Afgezien van een tintelend gevoel vóór het opkomen van de blaasjes, veroorzaken latere herpesaanvallen verder gewoonlijk geen klachten. Tot de specifieke symptomen van de eerste aanval van herpes genitalis behoren pijn en jeuk in de schaamstreek, afscheiding uit de vagina of de urinebuis en moeilijkheden en pijn bij het plassen. Verder verschijnen er pijnlijke, met pus gevulde blaasjes die openbarsten en gaan zweren. Het opkomen van deze blaasjes op de geslachtsdelen is het voornaamste symptoom van herpes genitalis.
quote:xpoppetje schreef op 04 januari 2013 @ 18:02:

Ow jeetje van die laatste reacties schrik ik wel! Dat was natuurlijk nooit me bedoeling ! Als k dat had geweten had ik dat natuurlijk nooit gedaan.

Maar hoe kun je dat dan niet weten?

Als ik eens ziek ben of iets heb dan weet ik daarvan echt of ik er anderen mee in gevaar kan brengen. Of, laat ik het zo zeggen, als ik het niet weet zoek ik dat even op. Dat lijkt me toch echt je eigen verantwoordelijkheid.
quote:borderwalk schreef op 04 januari 2013 @ 17:58:

Ik zou een berichtje terugsturen dat je de toon in zijn bericht erg vervelend vind omdat hij je immers vrijwillig heeft gezoend terwijl hij wist dat je een koorstlip had. Verder gewoon zeggen dat je het vervelend voor hem vind en dat je hem beterschap wenst.En dat zou ik dus niet doen. TO wist dat ze een koortslip had en kon daarvan de consequenties overzien (levenslang besmet zijn, altijd een koortslip hebben als het het slechtst uitkomt, de pijn, de last, etc.) Iemand die nog niet besmet is, kan zich daar niets bij voorstellen. Zij had niet moeten zoenen en toen hij wel wilde, had zij moeten zeggen dat ze het niet deed, omdat ze hem niet wilde besmetten. Die verantwoordelijkheid ligt naar mijn mening enkel en alleen bij degene die besmet(telijk) is. Ik zou het ronduit zot vinden om nu tegen hem te zeggen "eigen schuld, dikke bult". Zij had beter moeten weten.
Een excuus lijkt me meer op de plaats, met een leuke CD en vertel hem dat je absoluut niet wist dat hij hier zo ziek van kon worden en dat dat helemaal nooit je bedoeling is geweest.
Ik ken iemand wiens man is overleden aan een koortslip. Extreem, maar het kan...
quote:xpoppetje schreef op 04 januari 2013 @ 17:57:

Oh, dat scheelt hihi.

Maar als je er dan toch zo luchtig over kunt hihi'en, wat is dan je probleem? Voel je je schuldig? Daar zou ik me iets bij kunnen voorstellen. Maar ik wist voor ik dit topic opende ook niet dat een koortslip (herpes simplex) zulke verstrekkende gevolgen kon hebben, en we hebben het waarschijnlijk ook over uitzonderlijke gevallen. Als jij er drie maanden geleden net zo in stond als ik nu zou ik zeggen dat het handiger was geweest als je het wel had geweten, maar dat jou geen blaam treft. Bovendien wist ie zelf ook dat je een koortslip had en hij is je toch lekker gaan zoenen, dus zelf wist ie ook niet van de eventuele complicaties.
Ja nu ik dit zo lees is het misschien ook wel raar dat ik dit niet wist.. Maar ik heb een koortslip nooit als iets ernstigs gezien en ook niet echt last van.. Het is bij mij altijd een klein bultje en gaat zo snel als het komt ook weet weg.. Mijn familie heeft t ook wel s.

Ik hoorde altijd: je hebt t of je hebt t niet en dacht dat mensen die het nooit hebben gehad, het ook niet meer zouden krijgen :$ heel stom achteraf ja! Heb er iniedergeval van geleerd...
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 januari 2013 @ 18:04:

Een excuus lijkt me meer op de plaats, met een leuke CD en vertel hem dat je absoluut niet wist dat hij hier zo ziek van kon worden en dat dat helemaal nooit je bedoeling is geweest.Dat dus.
quote:xpoppetje schreef op 04 januari 2013 @ 18:10:

Ja nu ik dit zo lees is het misschien ook wel raar dat ik dit niet wist.. Maar ik heb een koortslip nooit als iets ernstigs gezien en ook niet echt last van.. Het is bij mij altijd een klein bultje en gaat zo snel als het komt ook weet weg.. Mijn familie heeft t ook wel s.

Ik hoorde altijd: je hebt t of je hebt t niet en dacht dat mensen die het nooit hebben gehad, het ook niet meer zouden krijgen :$ heel stom achteraf ja! Heb er iniedergeval van geleerd...Jeetje. Dat vind ik echt heel dom. Achteraf niks meer aan te doen enzo, en je zegt ervan te hebben geleerd, maar jemigdepemig. Iedereen weet toch dat een koortslip besmettelijk is?
Omdat ik 'Hihi' typ over heel iets anders betekend toch niet dat ik hier luchtig over doe? Als dat zo was had ik nooit dit topic geopend .. En ik voel me zeker schuldig ja als ik dit had kunnen voorkomen!
quote:Frizzy schreef op 04 januari 2013 @ 18:12:

[...]

Jeetje. Dat vind ik echt heel dom. Achteraf niks meer aan te doen enzo, en je zegt ervan te hebben geleerd, maar jemigdepemig. Iedereen weet toch dat een koortslip besmettelijk is?Onwetendheid is iets anders dan domheid. Hoe rottig de gevolgen ervan ook kunnen zijn.
quote:pimpelmeesje67 schreef op 04 januari 2013 @ 18:05:

Ik ken iemand wiens man is overleden aan een koortslip. Extreem, maar het kan...Liep ie er mee onder een bus of was hij al ernstig ziek en dus verzwakt?
quote:xpoppetje schreef op 04 januari 2013 @ 18:13:

Omdat ik 'Hihi' typ over heel iets anders betekend toch niet dat ik hier luchtig over doe? Als dat zo was had ik nooit dit topic geopend .. En ik voel me zeker schuldig ja als ik dit had kunnen voorkomen!Snap ik toch . Ik snapte alleen dat gedoe over de verzendwijze van het bericht van je vriend niet zo. Magoe, doe nou als Meds zegt: bied je verontschuldigingen aan en doe er een leuk beterschapscadeautje bij. Dat je niet meer moet gaan zoenen als je blaasjes hebt snap je zelf al.
quote:Lady-Voldemort schreef op 04 januari 2013 @ 18:14:

[...]

Onwetendheid is iets anders dan domheid. Hoe rottig de gevolgen ervan ook kunnen zijn.Maar naar mijn idee hangen die dingen vaak toch behoorlijk samen.
quote:waarbij schreef op 04 januari 2013 @ 18:14:

[...]

Liep ie er mee onder een bus of was hij al ernstig ziek en dus verzwakt?

Grappig.

Geen van beiden. Gezonde vent van 40.
Gezwollen lymfeklieren is meestal niet echt een heel heftig iets. Er zwellen al gauw één of meerdere lymfeklieren wanneer er sprake is van een infectie. Ligt ook een beetje aan de plaats van de infectie. Is een natuurlijke reactie van ons lichaam op indringers. In een enkel geval is er sprake van een meer ernstige onderliggende oorzaak. Meestal niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven