Gezondheid alle pijlers

Bloed bij ontlasting

09-12-2016 09:49 460 berichten
Ik heb nogal een eigenwijze man..

Sinds een week of 2 bloed bij zijn ontlasting. Hij vertelde het pas deze week. Op aandringen van mij is hij naar de huisarts geweest, die gekeken heeft en niets geks kon vinden (in de zin van aambeien / scheurtje of iets dergelijks).

Huisarts schreef movicolon voor en bij kramp/koorts terug komen.



Na een paar dagen movicolon is er nog niets veranderd. Net zegt hij dat er weer een hoop bloed is, echt in de ontlasting. Wel helderrood.

Hij wil na het weekend bellen naar de huisarts, ik heb liever dat 'ie vandaag nog gaat. Ben ik nou overbezorgd, of is man zo verschrikkelijk eigenwijs?

(moet ik zelf eens een klachtje hebben, dan brengt 'ie me het liefst persoonlijk naar de huisarts )
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat hij snel terecht kon en er wat vaart achter zit. Zal duimen voor een goede uitslag van het bloedprikken
quote:Dormouse schreef op 12 december 2016 @ 17:46:

Fijn dat hij snel terecht kon en er wat vaart achter zit. Zal duimen voor een goede uitslag van het bloedprikken Dit en ik zal ook duimen.
Goed zo, hier draaien de duimen ook voor een goede wending aan dit verhaal!
quote:lilyjo schreef op 12 december 2016 @ 17:45:

Nog even een update voor degenen die het willen weten



Man heeft vanmorgen gebeld. Kon vanmiddag meteen terecht bij de huisarts. Hij had dit keer een andere (3 huisartsen in één praktijk) en deze heeft bloeddruk/temperatuur/saturatie gemeten en lichamelijk onderzoek gedaan.

Man moest vanmiddag bloedprikken en krijgt daar morgen de uitslag van, aan de hand van deze bloedwaardes wordt de urgentie bepaald voor de doorverwijzing voor de MDL-arts.



Toch blij dat er nu eindelijk vaart achter zit!Jammer dat ze ook niet gelijk een ontlastingsonderzoek doen. Ik heb zelf een darmziekte en een ontsteking zie je bij mij niet terug in het bloed, maar wel in de ontlasting. Dat is een veel gangbaarder onderzoek tegenwoordig omdat dat bij veel mensen het probleem is. Dus als de bloeduitslag geen ontsteking laat zien of andere afwijkingen, dring dan aan op een ontlastingsonderzoek (onderzoek naar calprotectine). Sterkte ermee!
Lief, dankjulliewel!
Alle reacties Link kopieren
Je kan je man in elk geval zeggen dat veel vrouwen voor hem duimen/aan hem denken vandaag haha.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, bij darmontsteking zijn ontstekingswaarden in het bloed niet altijd verhoogd. Calprotectine in ontlasting bepalen is dan veel zinvoller.
quote:Dormouse schreef op 13 december 2016 @ 10:45:

Je kan je man in elk geval zeggen dat veel vrouwen voor hem duimen/aan hem denken vandaag haha.







Huisarts belde net al met de uitslagen. Bloed is helemaal oké. Weg urgentie voor de MDL, wachttijd minimaal 50 dagen..

ze heeft nu een verwijzing geschreven voor een ZBC in Rotterdam. Straks de verwijzing ophalen en dan bellen hoe lang de wachttijd daar is.



Man voelt zich niet lekker, druk op z'n buik en valt nog steeds af. Dus ik hoop dat 'ie snel terecht kan voor verder onderzoek.
quote:lilyjo schreef op 13 december 2016 @ 12:25:

[...]









Huisarts belde net al met de uitslagen. Bloed is helemaal oké. Weg urgentie voor de MDL, wachttijd minimaal 50 dagen..

ze heeft nu een verwijzing geschreven voor een ZBC in Rotterdam. Straks de verwijzing ophalen en dan bellen hoe lang de wachttijd daar is.



Man voelt zich niet lekker, druk op z'n buik en valt nog steeds af. Dus ik hoop dat 'ie snel terecht kan voor verder onderzoek.Jeetje dat is balen van die wachttijden. Ik zou zeggen dat er wel urgentie bij is, aangezien hij af blijft vallen, zich niet lekker voelt en het bloed blijft. Ik zou toch proberen duidelijk te maken dat er wel urgentie is bij de artsen in het ziekenhuis. Die druk op zijn buik klinkt ook niet aangenaam.
Kwam de ha niet op het idee om zijn ontlasting te onderzoeken? Dat vind ik wel vreemd.
Nee de huisarts heeft t niet over ontlastingonderzoek gehad. Zo ff naar vragen als hij de verwijzing gaat halen!
quote:lilyjo schreef op 13 december 2016 @ 12:37:

Nee de huisarts heeft t niet over ontlastingonderzoek gehad. Zo ff naar vragen als hij de verwijzing gaat halen!Zeker doen!
quote:lilyjo schreef op 13 december 2016 @ 12:37:

Nee de huisarts heeft t niet over ontlastingonderzoek gehad. Zo ff naar vragen als hij de verwijzing gaat halen!De huisarts kan gewoon het ontlastingsinderzoek calprotectine aanvragen, dring daar op aan!
Alle reacties Link kopieren
Wat een rare gang van zaken. Toen ik met deze zelfde klacht kwam bij mijn huisarts heeft hij mij direct doorverwezen voor een colonoscopie. Kon ik de week erop al terecht. Het bleek bij mij een grote poliep te zijn. Deze is onderzocht op kwaadaardige cellen, maar dat was gelukkig allemaal in orde. Dit was in een kliniek in Almere. Ik zou er echt op aandringen om daar een verwijzing voor te krijgen.
quote:lilyjo schreef op 13 december 2016 @ 12:25:

[...]









Huisarts belde net al met de uitslagen. Bloed is helemaal oké. Weg urgentie voor de MDL, wachttijd minimaal 50 dagen..

ze heeft nu een verwijzing geschreven voor een ZBC in Rotterdam. Straks de verwijzing ophalen en dan bellen hoe lang de wachttijd daar is.



Man voelt zich niet lekker, druk op z'n buik en valt nog steeds af. Dus ik hoop dat 'ie snel terecht kan voor verder onderzoek.





Wat was dan gemeten in het bloed?



En wachttijden, je kan of je verzekering vragen mee te denken naar korte wachttijd of zelf andere ziekenhuizen bellen, en dan terugkoppelen huisarts dat verwijsbrief daar heen moet.



En anders kan je naar particulier ziekenhuis voor coloscopie, dit kost even wat, en kan via belastingdienst opgegeven worden als zorgkosten, en dan kan je al binnen 2 weken terecht.
Hb en ontstekingswaarden zijn in ieder geval gecontroleerd.



Man gaat zo eerst die kliniek bellen, daarna evt. rondje ziekenhuizen (3 in de buurt dus wie weet is er een met kortere wachttijden)
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg ook gelijk doorverwijzing naar mdl-arts, maar ik had ook veel last van loze aandrang.

Ik merkte wel aan huisarts dat bij 'bloed' gelijk de alarmbellen gingen rinkelen.

Voordat ik bij mdl-arts terechtkwam duurde trouwens wel best lang, ik ben niet met spoed doorverwezen.

Uiteindelijk bleek ik colitis te hebben.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
quote:lilyjo schreef op 13 december 2016 @ 13:21:

Hb en ontstekingswaarden zijn in ieder geval gecontroleerd.



Man gaat zo eerst die kliniek bellen, daarna evt. rondje ziekenhuizen (3 in de buurt dus wie weet is er een met kortere wachttijden)Verstandig, en fijn dat hij er nu zelf ook vaart achter zet tov. toen je het topic opende. Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:lilyjo schreef op 13 december 2016 @ 13:21:

Hb en ontstekingswaarden zijn in ieder geval gecontroleerd.



Man gaat zo eerst die kliniek bellen, daarna evt. rondje ziekenhuizen (3 in de buurt dus wie weet is er een met kortere wachttijden)TO, via je zorgverzekeraar kun je om wachttijdbemiddeling vragen! Sterkte.
quote:Dormouse schreef op 13 december 2016 @ 13:24:

[...]





Verstandig, en fijn dat hij er nu zelf ook vaart achter zet tov. toen je het topic opende. Succes!+1
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is je man?

Als jullie rond de 50 (+) zijn zou ik zeker aandringen voor een colonoscopie persoonlijk (als dokter in spe ...)

Weet dat je in Be op enkele plaatsen daarvoor snel terecht kan (binnen enkele dagen, volgende dag al consult bij MDL arts zelfs), weet niet of dat voor je ver is en verzekerd wordt? Dan spreek ik over een arts die niet in het ziekenhuis is gevestigd.
Man is 30.



Morgenochtend al intakegesprek voor colonscopie, bij de kliniek ipv in het ziekenhuis.
Alle reacties Link kopieren
Heb je goed geregeld lilyjo !
Alle reacties Link kopieren
quote:lilyjo schreef op 13 december 2016 @ 13:45:

Man is 30.



Morgenochtend al intakegesprek voor colonscopie, bij de kliniek ipv in het ziekenhuis.



Wat fijn om te horen! (Niet dat het moet gebeuren natuurlijk, maar dat het snel kan).



We zijn hier trots op hem Sloegen alle mannen maar zo snel om als het om bezoeken aan artsen gaat



Alvast veel succes voor morgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven