Gezondheid alle pijlers

Borstkanker, wie wil meekletsen?

04-02-2016 06:50 2882 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 34 en heb borstkanker. Momenteel bezig met chemo, nadien volgt mastectomie en bestraling. Zijn er nog dames wiens leven even 'on hold' staat en willen meekletsen over alles wat erbij komt kijken?
quote:akioli schreef op 11 maart 2016 @ 19:38:

Sowieso Grobbekuiken, een mooier resultaat had ik niet kunnen krijgen denk ik
Akioli, ik moest aan je denken bij dit nieuws over dose dense chemo.
Alle reacties Link kopieren
Grobbekuiken, dat risico lopen we dan wel natuurlijk



Erizon, dank je wel voor die link! 35% meer kans op overleven bij agressieve tumor, niet gevoelig aan hormonen... That's me! Geeft toch weer een boost hoor Ik voel me ondertussen gelukkig ook een pak beter. Niet meer misselijk en vermoeidheid valt heel goed mee.



Wat ik me wel afvraag.. Die menopauze, dat is toch gewoon tijdelijk? Hoe snel houden die opvliegers op na de chemo? En hoe zit dat met vrijen... Glijmiddel is onmisbaar momenteel kwam dat allemaal weer goed bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is het weer goed gekomen. Toen ik erge last had, gebruikte ik dit: http://www.premeno.nl
Bij mij is het eigenlijk andersom. Bij mij is het hormoongevoelig waardoor ik nu aan de anti-hormoontherapie zit de komende jaren. Die moet er voor zorgen dat de oestrogeen sterkt daalt.

Of het ook echt wat doet bij me weet ik niet. Ik maak nog voldoende vocht aan en was de laatste keer dat er bloed geprikt werd (2 maanden geleden) ook nog volop vruchtbaar.

Volgende maand controle en het maar weer eens ter sprake brengen.
Alle reacties Link kopieren
quote:akioli schreef op 14 maart 2016 @ 15:29:

Grobbekuiken, dat risico lopen we dan wel natuurlijk



Erizon, dank je wel voor die link! 35% meer kans op overleven bij agressieve tumor, niet gevoelig aan hormonen... That's me! Geeft toch weer een boost hoor Ik voel me ondertussen gelukkig ook een pak beter. Niet meer misselijk en vermoeidheid valt heel goed mee.



Wat ik me wel afvraag.. Die menopauze, dat is toch gewoon tijdelijk? Hoe snel houden die opvliegers op na de chemo? En hoe zit dat met vrijen... Glijmiddel is onmisbaar momenteel kwam dat allemaal weer goed bij jullie?Ik moest de eerste tijd niet aan vrijen denken.... en na een kleine 2 jaar kwam de menstruatie weer terug, maar tot op heden (4jaar) behoorlijk wispelturig.
Alle reacties Link kopieren
Sugarbaby, ik ga morgen premeno halen bij de apotheek. Heb er goede reviews over gelezen vandaag, hoop dat het bij mij even goed werkt. Super fijne tip, dank je wel!



Grobbekuiken, hopen dat het zo blijft! Hoe minder bijwerkingen hoe beter natuurlijk. Hoe vaak moet je nu nog op controle?



Spectral, 2 jaar voor je terug menstrueerde... Houdt dat dan ook in dat je 2 jaar lang last van opvliegers had?



Ik heb ook beduidend minder zin maar wil toch proberen ons seksleven een beetje gaande te houden
Alle reacties Link kopieren
quote:akioli schreef op 15 maart 2016 @ 19:55:

Sugarbaby, ik ga morgen premeno halen bij de apotheek. Heb er goede reviews over gelezen vandaag, hoop dat het bij mij even goed werkt. Super fijne tip, dank je wel!



Grobbekuiken, hopen dat het zo blijft! Hoe minder bijwerkingen hoe beter natuurlijk. Hoe vaak moet je nu nog op controle?



Spectral, 2 jaar voor je terug menstrueerde... Houdt dat dan ook in dat je 2 jaar lang last van opvliegers had?



Ik heb ook beduidend minder zin maar wil toch proberen ons seksleven een beetje gaande te houden Zo'n 1,5 jaar opvliegers, 10kg aangekomen... en behoorlijke stemmingswisselingen.
quote:akioli schreef op 14 maart 2016 @ 15:29:

35% meer kans op overleven bij agressieve tumor, niet gevoelig aan hormonen... That's me!Ik was ook heel blij met dat bericht. Niemand weet of het de dose dense is geweest waardoor ik er nog ben, maar een kleine tien jaar geleden was ik jou.
Alle reacties Link kopieren
quote:akioli schreef op 15 maart 2016 @ 19:55:

Sugarbaby, ik ga morgen premeno halen bij de apotheek. Heb er goede reviews over gelezen vandaag, hoop dat het bij mij even goed werkt. Super fijne tip, dank je wel!





Wat je ook doet, premeno NIET overdag gebruiken, maar alleen voor het slapen gaan. Binnen een half uur was het net alsof ik in mijn broek had geplast. Was allang blij dat het gebeurde op een thuisblijfdagje en dat ik niet ergens in een winkel ofzo stond. Liggend heb je daar niet/nauwelijks last van!



Ik vond het de eerste keren enorm branden trouwens. Volgens mij staat een branderig gevoel genoemd in de bijsluiter, maar ik schrok er toch van. Het gaat echt per keer beter. Gewoon even doorzetten!
quote:akioli schreef op 15 maart 2016 @ 19:55:

Sugarbaby, ik ga morgen premeno halen bij de apotheek. Heb er goede reviews over gelezen vandaag, hoop dat het bij mij even goed werkt. Super fijne tip, dank je wel!



Grobbekuiken, hopen dat het zo blijft! Hoe minder bijwerkingen hoe beter natuurlijk. Hoe vaak moet je nu nog op controle?



Spectral, 2 jaar voor je terug menstrueerde... Houdt dat dan ook in dat je 2 jaar lang last van opvliegers had?



Ik heb ook beduidend minder zin maar wil toch proberen ons seksleven een beetje gaande te houden



In april pas voor het eerst controle. Voor mij is het ook pas een jaar geleden dat ik ziek bleek. Wordt wel weer even spannend denk ik.

Voorlopig ben ik nog zeker 5 jaar aan de anti-hormoontherapie, dus sowieso al die tijd jaarlijks controle
Alle reacties Link kopieren
Sorry dat ik zo kom binnenvallen, ik lees al een tijdje mee, ik ben 34, en heb geen borstkanker gehad maar eierstokkanker. In december zijn bij mij oa mijn eierstokken en baarmoeder verwijderd en ik ben definitief in de overgang. Ik mag ook geen hormonen ivm hormoongevoeligheid van de tumor.

bij mij vallen de overgangsklachten erg mee. Ik heb wat last van nachtzweten en vaginale droogte, maar heb geen opvliegers. Tegen mij is wel gezegd dat je moet oppassen voor middelen waar fyto oestrogenen inzitten. Voor de botontkalking zal ik een scan ondergaan en moet ik eventueel medicijnen slikken.

Het is wel zwaar dat we nooit kinderen zullen krijgen ( we liepen in een fertiliteitstraject toen het is ontdekt) . Toch nog heel verhaal maar ik wilde jullie alleen sterkte wensen en vertellen dat bij sommige vrouwen de overgangsklachten soms dus kunnen meevallen ( maar liever had ik het niet gehad)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds afgelopen september klaar met de chemo. Ik ben 2 maanden na de chemo weer gewoon ongesteld geworden (en ook regelmatig) en heb verder helemaal geen last van menopauze achturendag klachten. Het is per persoon verschillend en hangt ook af van de chemo (4x A-C en 12x taxol, carbo)
Alle reacties Link kopieren
Spectral, hoe vervelend toch dat we al die shit er ook nog bij moeten nemen. Je zou denken dat we na de chemo's, operatie, kaal hoofd, diarree, constipatie, aften, enz enz... een break verdienen. Maar nee hoor :(



Geeft toch echt goede moed he Erizon



Sugarbaby, gisteravond voor het eerst een ovule ingebracht bij het slapen gaan. Er is toch nog veel uit gelopen hoor Volgende keer maar een inlegkruisje gebruiken. Ben erg benieuwd of het geholpen heeft. Het brandde heel eventjes bij het inbrengen maar na een minuutje was dit alweer over, verder geen last van gehad.

Ik vraag me alleen af of ik niet even had moeten checken bij mijn oncoloog? Maar zelfs op de bijsluiter staat dat het door mensen die chemo krijgen (kankerpatiënten vind ik zo een verschrikkelijk woord, zo voel ik me helemaal niet) gebruikt kan worden, zal dus wel safe zijn ga ik van uit...



Grobbekuiken, ik denk dat dat inderdaad elke keer heel spannend is, vooral die eerste jaren. Ik duim echt voor je mee!



Hey Mosaur. Jammer dat je erover kan meepraten :( Lijkt me heel moeilijk te kunnen accepteren welke gevolgen de kanker voor je heeft gehad.

In premeno zouden geen hormonen zitten dus in principe mag het geen kwaad kunnen.



Siepie1974 gelukkig kan het ook zonder bijverschijnselen na de chemo, ik zal het moeten afwachten.
quote:Siepie1974 schreef op 16 maart 2016 @ 10:09:

Ik ben sinds afgelopen september klaar met de chemo. Ik ben 2 maanden na de chemo weer gewoon ongesteld geworden (en ook regelmatig) en heb verder helemaal geen last van menopauze achturendag klachten. Het is per persoon verschillend en hangt ook af van de chemo (4x A-C en 12x taxol, carbo)Dat denk ik ook. Bij mij is het hormoongevoelig dus daarom die anti-hormoontherapie. Ben na de chemo (ook geëindigd in september) niet meer gaan vloeien, terwijl uit de laatste bloedtest in januari is gebleken dat ik nog steeds vruchtbaar ben. Maar goed, ik mis het ook niet
Alle reacties Link kopieren
Dat had van mij ook nog best even weg mogen blijven 😂
Alle reacties Link kopieren
Mag ik nog wat vragen aan de dames die de chemo achter de rug hebben? Is het helemaal goed gekomen met de vermoeidheid? Ik vind dit zo verschrikkelijk! Van Taxol had ik amper bijwerkingen maar de vermoeidheid die EC me bezorgt maakt me bang voor de toekomst. Ik lees dat het bij velen blijvend is, maar zo wil ik niet leven :( Ik wil na de behandeling terug hetzelfde energiepeil krijgen als voorheen! Zeg me alsjeblieft dat dit bij jullie is goed gekomen...
Alle reacties Link kopieren
Tijdens de A-C kuren had ik idd ook last van vermoeidheid en tijdens de taxol niet.



Nu, 8 maanden later, kan ik eerlijk zeggen dat mijn energieniveau weer gewoon is wat het ooit geweest is. Mijn conditie is nog wel minder, maar dat is omdat ik na de operatie wat minder mobiel was. Geestelijke vermoeidheid is er nog wel. Ik denk dat ik nu pas besef wat mij het afgelopen jaar allemaa overkomen is. Ook ben ik nog veel bezig met de evt. Gevolgen van mijn ziekte (evt. Uitzaaiingen.) dat kost mij veel energie, maar ik verwacht ook dat dat beter zal gaan.

Tijd heelt alle wonden.....toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik had niet mogen typen dat ik zo niet wil leven. Uiteraard is blijven leven dé reden dat we dit allemaal doorstaan en sommige ongemakken moet je dan maar voor lief nemen. Maar wat is het triestig als je nergens fut en energie voor hebt, alleen maar wil slapen.



Dat geeft hoop Siepe. Maar dat ik een maand na de laatste chemo terug mezelf zou zijn zal dus een illusie blijken.



En dan inderdaad nog zorgen maken om uitzaaiingen, dat lijkt me zo zwaar. Ik denk er nu soms aan, maar zit nog volop in de behandeling. Wat als dat stopt, je lichaam het op haar eentje moet zien te redden... Niet moeilijk dat je daar geestelijk vermoeid van geraakt. Al die zorgen, stress, vragen voor de toekomst. Pffff wat een rotziekte is het toch, het doet zoveel met een mens op zoveel vlakken. Het is niet even ondergaan en klaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:akioli schreef op 29 maart 2016 @ 15:55:

Ik had niet mogen typen dat ik zo niet wil leven. Uiteraard is blijven leven dé reden dat we dit allemaal doorstaan en sommige ongemakken moet je dan maar voor lief nemen. Maar wat is het triestig als je nergens fut en energie voor hebt, alleen maar wil slapen.



Dat geeft hoop Siepe. Maar dat ik een maand na de laatste chemo terug mezelf zou zijn zal dus een illusie blijken.



En dan inderdaad nog zorgen maken om uitzaaiingen, dat lijkt me zo zwaar. Ik denk er nu soms aan, maar zit nog volop in de behandeling. Wat als dat stopt, je lichaam het op haar eentje moet zien te redden... Niet moeilijk dat je daar geestelijk vermoeid van geraakt. Al die zorgen, stress, vragen voor de toekomst. Pffff wat een rotziekte is het toch, het doet zoveel met een mens op zoveel vlakken. Het is niet even ondergaan en klaar.Ik ben nog heel lang moe geweest. En vooral geestelijk ben ik veranderd, maak me minder druk om allerlei futiliteiten... maar kan vooral veel slechter tegen drukte en stress.
quote:spectral schreef op 29 maart 2016 @ 15:58:

[...]



Ik ben nog heel lang moe geweest. En vooral geestelijk ben ik veranderd, maak me minder druk om allerlei futiliteiten... maar kan vooral veel slechter tegen drukte en stress.



Ik zit denk ik in ong. dezelfde fase als Siep en merk dat ik ook weer redelijk op niveau ben, maar me ook nog erg druk kan maken over de nasleep en evt. gevolgen. Dat vreet wel ja, zeker nu de controle er aan komt.

En wat Spectral zegt heb ik ook, drukte en stress vreten ook behoorlijk wat energie en probeer ik ook zoveel mogelijk uit de weg te gaan.
quote:akioli schreef op 29 maart 2016 @ 15:35:

Mag ik nog wat vragen aan de dames die de chemo achter de rug hebben? Is het helemaal goed gekomen met de vermoeidheid? Ik vind dit zo verschrikkelijk! Van Taxol had ik amper bijwerkingen maar de vermoeidheid die EC me bezorgt maakt me bang voor de toekomst. Ik lees dat het bij velen blijvend is, maar zo wil ik niet leven :( Ik wil na de behandeling terug hetzelfde energiepeil krijgen als voorheen! Zeg me alsjeblieft dat dit bij jullie is goed gekomen...Hier is het helemaal goed gekomen en ook al vrij snel. Ben denk ik 6 of 7 weken na de chemo, weer (vrijwel) volledig gaan werken. Maar ik heb ook tijdens de chemo best aardig wat doorgewerkt. En in het ziekenhuis zeiden ze, dat ze zelden iemand hadden gezien met zo weinig bijwerkingen. Ik heb geluk gehad dus. Maar het kan dus zeker wel.
quote:akioli schreef op 29 maart 2016 @ 15:35:

Mag ik nog wat vragen aan de dames die de chemo achter de rug hebben? Is het helemaal goed gekomen met de vermoeidheid? Ik vind dit zo verschrikkelijk! Van Taxol had ik amper bijwerkingen maar de vermoeidheid die EC me bezorgt maakt me bang voor de toekomst. Ik lees dat het bij velen blijvend is, maar zo wil ik niet leven :( Ik wil na de behandeling terug hetzelfde energiepeil krijgen als voorheen! Zeg me alsjeblieft dat dit bij jullie is goed gekomen...



Helaas is de vermoeidheid bij mij wel gebleven, niet zo erg als tijdens de behandelingen, maar wel zo dat ik niet meer kan werken. Ook nog wel last van andere kwalen die door de chemo zijn veroorzaakt.

Het is af en toe moeilijk te accepteren, maar aan de andere kant ben ik zo blij dat ik er door die behandelingen nog ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop zo dat ik ook bij die weinigen zal horen angelique. Super om te horen dat er toch enige kans is dat het allemaal zal meevallen.



Mary57, indeed, als we het maar overleven, dat is het belangrijkste. Dat we nog voor onze kindjes kunnen zorgen en bij onze partner kunnen zijn. Eender hoe het voor me uit draait, ik zal het maar moeten leren accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Vier weken kan best hoor. Ik heb eigenlijk ook nergens last van gehad. De vermoeidheid is bij mij eigenlijk pas na de operatie gekomen. Toen heb ik er een hele vervelende infectie aan over gehouden.

Probeer zo actief mogelijk te blijven, dat scheelt je straks weer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven