Gezondheid alle pijlers

Coronavirus COVID-19

16-02-2020 12:16 3035 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt die mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 1000 doden.
Er is een te kort aan testen om de besmetting vast te stellen. Ook weet men nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Overige statistieken COVID-19

Als je vermoedt dat je besmet bent bel dan je huisarts, ziekenhuis of de GGD.
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Wuhan Coronavirus
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 24-02-2020 23:05
14.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Holland America Line wil een tweede test van de besmette passagier.
Florence, is dat niet heel ongewoon?
nounou
Ik las vandaag dat Chinees papiergeld het virus kan helpen verspreiden dus ook die hebben ze nu in quarantaine.
Is het niet verschrikkelijk?
Misschien kan iemand me vertellen of en welke maatregelen Nederland ondertussen heeft ondernomen?
Weet nog dat Baudet een spoeddebat aanvroeg maar daar had hij niet genoeg stemmen voor.
Pas op het moment dat de pleuris uitbreekt gaan we rennen blijkt maar weer.

Heerlijk Hollands.
Alle reacties Link kopieren
Semmie02 schreef:
16-02-2020 15:38
Zou daar nu al onderzoek naar worden gedaan, naar hoe de besmetting is verlopen? Zijn de besmettingen bijvoorbeeld vooral van mensen die een hut delen? En hoeveel dagen heeft iedereen nog vrij rondgelopen, sinds de besmette man aan boord kwam?

Of komt daar over een paar maanden pas meer info over?
als het goed is is iedereen hierover bevraagd en wordt die data beschikbaar gesteld om verder onderzoek te doen. De kapitein van het schip zou dat als het goed is dus in een log bijhouden. Als hij dat inderdaad gedaan heeft dan wordt de data geanonimiseerd en aangeboden voor onderzoek.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
16-02-2020 15:52
Holland America Line wil een tweede test van de besmette passagier.
Florence, is dat niet heel ongewoon?
in principe wel, want de kans dat een test een vals positief aangeeft is echt klein. Vraag is wel even welke test ze precies gedaan hebben, als ze alleen temperatuur gemeten hebben dan is dat natuurlijk volledig onbetrouwbaar. Het moet natuurlijk wel een bloedtest zijn want dat is het betrouwbaarste.
Alle reacties Link kopieren
Moreina schreef:
16-02-2020 15:53
Ik las vandaag dat Chinees papiergeld het virus kan helpen verspreiden dus ook die hebben ze nu in quarantaine.
Is het niet verschrikkelijk?
Misschien kan iemand me vertellen of en welke maatregelen Nederland ondertussen heeft ondernomen?
Weet nog dat Baudet een spoeddebat aanvroeg maar daar had hij niet genoeg stemmen voor.
Pas op het moment dat de pleuris uitbreekt gaan we rennen blijkt maar weer.

Heerlijk Hollands.
nederlandse maatregelen (voor zover mij bekend) zijn op dit moment gericht op de thuisquarantaine monitoring en protocollen en protocollen met betrekking tot de zorg. De gewone burger merkt daar niet veel van, want het heeft op dit moment natuurlijk nog weinig zin om het hele land plat te leggen.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
16-02-2020 16:13
in principe wel, want de kans dat een test een vals positief aangeeft is echt klein. Vraag is wel even welke test ze precies gedaan hebben, als ze alleen temperatuur gemeten hebben dan is dat natuurlijk volledig onbetrouwbaar. Het moet natuurlijk wel een bloedtest zijn want dat is het betrouwbaarste.

Coronavirus: American woman from cruise ship Westerdam tests positive again in Malaysia
https://www.straitstimes.com/asia/se-as ... n-malaysia
Ook Cambodja had om een tweede test gevraagd. Curieus. Een poging om serieuze maatregelen uit te stellen?

Hoe zit dat eigenlijk met deze testen, jij noemt een bloedtest, maar ik lees elders ook over 'throat swabs'. Zijn er verschillende manieren van testen in omloop?
nounou
florence13 schreef:
16-02-2020 16:14
nederlandse maatregelen (voor zover mij bekend) zijn op dit moment gericht op de thuisquarantaine monitoring en protocollen en protocollen met betrekking tot de zorg. De gewone burger merkt daar niet veel van, want het heeft op dit moment natuurlijk nog weinig zin om het hele land plat te leggen.
Er is dus niet eens een vliegverbod voor China, mensen die vanuit China het land inkomen worden ook niet getest op het virus?
Wat ik al dacht dus er moeten eerst dooien vallen voordat er actie wordt ondernomen. 😕
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Moreina schreef:
16-02-2020 16:41
Er is dus niet eens een vliegverbod voor China, mensen die vanuit China het land inkomen worden ook niet getest op het virus?
Wat ik al dacht dus er moeten eerst dooien vallen voordat er actie wordt ondernomen. 😕
Je weet hoe groot China is ?
...
Quaintrelle schreef:
16-02-2020 17:12
Je weet hoe groot China is ?
Alle provincies zijn toch aangedaan inmiddels?
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
16-02-2020 16:29
Coronavirus: American woman from cruise ship Westerdam tests positive again in Malaysia
https://www.straitstimes.com/asia/se-as ... n-malaysia
Ook Cambodja had om een tweede test gevraagd. Curieus. Een poging om serieuze maatregelen uit te stellen?

Hoe zit dat eigenlijk met deze testen, jij noemt een bloedtest, maar ik lees elders ook over 'throat swabs'. Zijn er verschillende manieren van testen in omloop?
ja er zijn verschillende testen.

De bloed test is het meest betrouwbaar, bij de bloedtest is het zo dat als je voldoende virus in je bloed hebt dus dus positief test. Het kan dus zijn dat je negatief test terwijl je wel al besmet bent omdat de concentratie te laag is, het is dus slim om 72 uur later nog eens te testen. Als je positief test, dan ben je ook altijd positief. Nadeel is wel dat deze test even duurt voordat je de uitslag hebt.
Er is ook nog de swap, die is veel minder betrouwbaar, want er wordt dan gekeken of er virus in je slijm zit. Maar je moet dus eigenlijk al best wel ziek zijn om al virus in je slijm te hebben, je hebt dan al (wellicht milde) symptomen. Deze test heeft nog vaker een vals negatief, want het duurt een tijdje voordat het virus aanwezig in in je slijm, maar deze test kan ook vals positief zijn, dat gebeurt minder vaak maar kan dus wel.
Dan is er nog het temperaturen wat gewoon nergens op slaat, je kunt om allerlei redenen koorts hebben, en sommige mensen hebben gewoon een hogere of lagere lichaamstemperatuur, dus dat is volsagen onbetrouwbaar.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Dashboard

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps ... 62e5c06e61
Tvp
Chaos over waar de Nederlanders van de Westerdam zijn.

Nu gaan ze natuurlijk naar elkaar wijzen: buitenlandse zaken, RIVM en GGD...
Alle reacties Link kopieren
Semmie02 schreef:
16-02-2020 20:08
Chaos over waar de Nederlanders van de Westerdam zijn.

Nu gaan ze natuurlijk naar elkaar wijzen: buitenlandse zaken, RIVM en GGD...
Nee hoor, ze wijzen allemaal naar de cruisemaatschappij.
Moreina schreef:
16-02-2020 16:41
Er is dus niet eens een vliegverbod voor China, mensen die vanuit China het land inkomen worden ook niet getest op het virus?
Wat ik al dacht dus er moeten eerst dooien vallen voordat er actie wordt ondernomen. 😕
Aan de andere kant bleek dit virus eind december al in omloop en Chinezen zijn een enorm reislustig volkje, dus ze zijn massaal vanuit het westen naar daar gereisd en weer terug en Chinezen van daar naar het westen vóór dat die lockdown er kwam. Dan is het eigenlijk best verwonderlijk hoe weinig gevallen er tot nu toe zijn opgedoken wereldwijd. Dat had zich ook als 'n enorme olievlek verspreid kunnen hebben voor er uberhaupt enige maatregelen getroffen waren.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-02-2020 22:26
Aan de andere kant bleek dit virus eind december al in omloop en Chinezen zijn een enorm reislustig volkje, dus ze zijn massaal vanuit het westen naar daar gereisd en weer terug en Chinezen van daar naar het westen vóór dat die lockdown er kwam. Dan is het eigenlijk best verwonderlijk hoe weinig gevallen er tot nu toe zijn opgedoken wereldwijd. Dat had zich ook als 'n enorme olievlek verspreid kunnen hebben voor er uberhaupt enige maatregelen getroffen waren.
En dat vind ik dus echt heel raar.
Life is short. Eat dessert first.
En voor de lockdown zijn er 5 miljoen mensen uit Wuhan gevlucht. Zijn die allemaal in China gebleven of hebben ze zich over de hele wereld verspreid?

En ik vraag me af hoe zo'n besmetting werkt. Kinderen kunnen het krijgen maar lijken er minder vatbaar voor. Bij het onderzoek wat ze gedaan hebben hadden alle baby's een milde vorm. De test wordt besproken in dit filmpje van Dr. John Campbell: https://youtu.be/BlpR9Gi4RaI
Soms zie je in een gezin dat maar 1 iemand is besmet en de rest niet. Ik ben blij dat het blijkbaar niet zo makkelijk gaat maar het roept wel vragen op.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
16-02-2020 14:05
Er duiken meerdere beelden op, dat is het positieve aan sociale media. Het kan niet meer verborgen gehouden worden nu.

Ik hoop zo dat er iets gaat veranderen in China hierna. De mensen daar moeten dat regime toch ook kotsbeu zijn.
Het is onwaarschijnlijk dat China gaat veranderen, qua politiek. Dit autoritaire systeem is er al jaren en de overheid heeft een aantal strategien om controle uit te oefenen over de media en activisten. Deze worden ook nu weer veel ingezet (mensen oppakken, zware censuur en propaganda). Het is onwaarschijnlijk dat het land nu democratischer wordt. Het gaat juist al jaren de andere kant op.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
16-02-2020 23:01
En voor de lockdown zijn er 5 miljoen mensen uit Wuhan gevlucht. Zijn die allemaal in China gebleven of hebben ze zich over de hele wereld verspreid?

En ik vraag me af hoe zo'n besmetting werkt. Kinderen kunnen het krijgen maar lijken er minder vatbaar voor. Bij het onderzoek wat ze gedaan hebben hadden alle baby's een milde vorm. De test wordt besproken in dit filmpje van Dr. John Campbell: https://youtu.be/BlpR9Gi4RaI
Soms zie je in een gezin dat maar 1 iemand is besmet en de rest niet. Ik ben blij dat het blijkbaar niet zo makkelijk gaat maar het roept wel vragen op.
Die 5 miljoen zijn niet gevlucht. Wuhan is een enorme stad en in de tijd voor Chinees Nieuwjaar reizen er altijd miljoenen mensen door heel China. Het is een ware volksverhuizing. Mensen hebben maar twee keer per jaar echt vakantie. Dit is een van die vakanties en tijdens deze vakantie reizen mensen terug naar waar ze oorspronkelijk vandaan komen.
Alle reacties Link kopieren
Meeprater2020 schreef:
16-02-2020 23:01
Het is onwaarschijnlijk dat China gaat veranderen, qua politiek. Dit autoritaire systeem is er al jaren en de overheid heeft een aantal strategien om controle uit te oefenen over de media en activisten. Deze worden ook nu weer veel ingezet (mensen oppakken, zware censuur en propaganda). Het is onwaarschijnlijk dat het land nu democratischer wordt. Het gaat juist al jaren de andere kant op.

Wat vind jij van deze analyse?
(hier een paar stukken eruit, ik weet niet of het achter een betaalmuur staat)
1. Hoe erg is de crisis?
Werd de epidemie aanvankelijk vergeleken met de sars-epidemie uit 2003, een soortgelijk coronavirus, inmiddels wordt de crisis wat betreft de druk op het politieke systeem in een adem genoemd met ‘1989’, het bloedbad op het Plein van de Hemelse Vrede. Dat is China’s grootste politieke taboe. Door een factiestrijd tussen hervormers en hardliners stond het regime destijds op wankelen. Nu vragen vooral westerse waarnemers zich opnieuw af of de eenpartijstaat deze stresstest overleeft.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bb617e21/
zazamaenade wijzigde dit bericht op 19-02-2020 15:09
Reden: ingekort
47.41% gewijzigd
nounou
Zag eerder vandaag dit filmpje van Bejing, echt zo raar om het zo rustig te zien. Tijdens mijn reis deed de touringcar er meer dan 2 uur over om van de snelweg aan de rand van Beijing naar ons hotel te rijden want alles stond muurvast en de echte spits moest nog beginnen.

In dat filmpje kwam ook aan bod dat immigranten uit huis gezet waren en de koffers en andere spullen lagen op een hoop op straat. Lijkt me ook verschrikkelijk voor die mensen. Komen ze straks terug, spullen weg en er woont iemand anders.
Van het meest recente filmpje van Dr. John Campbell word ik ook niet heel vrolijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven