Gezondheid alle pijlers

Coronavirus COVID-19

16-02-2020 12:16 3035 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt die mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 1000 doden.
Er is een te kort aan testen om de besmetting vast te stellen. Ook weet men nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Overige statistieken COVID-19

Als je vermoedt dat je besmet bent bel dan je huisarts, ziekenhuis of de GGD.
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Wuhan Coronavirus
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 24-02-2020 23:05
14.66% gewijzigd
Semmie02 schreef:
17-02-2020 00:07
Van het meest recente filmpje van Dr. John Campbell word ik ook niet heel vrolijk.
Ik ook niet... En hij sneed ook een goed punt aan: Kun je er blijvende schade aan over houden zoals long problemen en hoe groot is dat risico?
Alle reacties Link kopieren
Xiaogan city – which has a population of nearly 5 million people and the second highest number of confirmed cases in China – ordered residents to stay in their homes or face detention of up to 10 days.

State media reported that “all vehicles including motorcycles, electric bikes, bicycles and tricycles are prohibited from driving on the road”.
Xiaogan, 70km from the city of Wuhan, has 3,279 confirmed cases of Covid-19, and has recorded 70 deaths.

Japan, which has recorded one fatality, is the worst-affected country after China. Six new cases of the coronavirus were detected on Sunday, apart from those on the Diamond Princess. Overall, Japan has 413 confirmed cases of the virus, including one death, a woman in her 80s. Other confirmed cases include two hospital doctors and a patient at the same hospital in Wakayama prefecture, western Japan.

On Monday, the outbreak forced a hospital near Tokyo to stop accepting new patients,
The hospital, in Sagamihara, about 50km west of Tokyo, said it would suspend new admissions because one of its nurses had tested positive for the virus after treating a patient who later died of the disease.

A member of the diagnosis team from Japan’s health ministry also tested positive for the disease, the ministry said on Monday.

Tokyo’s marathon, scheduled for 1 March, was to feature 38,000 runners – 37,500 for the marathon and 500 for the 10km race – but organisers said they had told participants from China to consider avoiding the event, Kyodo news agency said.

Analysts also warned of potentially “huge” damage to Japan’s economy, saying that the widening fallout from the virus was damaging output and tourism, undermining growth and risking pushing the country into recession.

Taro Saito, executive research fellow at NLI Research Institute, said: “If this epidemic is not contained by the time of the Tokyo Olympic Games, the damage to the economy will be huge.”

There is concern, too, over the growing number of reported cases in Japan involving people who have not visited China recently or knowingly had direct contact with people arriving from the country.

“Most infected individuals seem to experience mild conditions similar to the common cold and may not realise that they have the disease, risking possibly spreading it to others, said Takaji Wakita, chief of the National Institute of Infectious Diseases who headed the expert panel. “It is expected that domestic infections will continue,” Wakita said, according to Kyodo.

The prime minister, Shinzo Abe, told ministers the government would increase the number of medical facilities that can accept infected people to 800 from the current 726.

Pressure on Japan’s health services increased again on Monday with the arrival in Tokyo of a government-chartered flight carrying 65 Japanese nationals from Wuhan, bringing the total number repatriated from the Chinese city at the centre of the outbreak to 763.

Japan’s health minister, Katsunobu Kato, urged the public to avoid crowds and “non-essential gatherings”, including notoriously packed commuter trains and warned the nation was “entering a new phase” in the outbreak of the virus.

Koji Wada, a professor of public health at the International University of Health and Welfare, told the Asahi Shimbun: “There is the possibility that the infection may have spread to people well beyond the groups of patients who have been identified.”

The government has made extra funds available for emergency countermeasures it says will be in place by the end of March. They include quadrupling the diagnosis capacity at the National Institute of Infectious Diseases and shortening the time required for a coronavirus test from the current six hours to 30 minutes.

Employers in Japan are also starting to feel the effects of the outbreak. On Monday, Nippon Telegraph and Telephone (NTT), one of the country’s biggest firms, said it was urging its 200,000 group employees to work from home or stagger their commutes.

On the Diamond Princess, several other governments are scrambling to evacuate their citizens from the vessel, with Canada, Italy, Israel and Hong Kong poised to follow Washington’s lead.

Americans on the Diamond Princess evacuation flights, which left Tokyo’s Haneda airport early on Monday, will spend another two weeks in quarantine once they return to the US.

The US embassy in Tokyo said the evacuation had been organised partly to “reduce the burden on the Japanese healthcare system”.

https://www.theguardian.com/world/2020/ ... ocked-down
(ingekort)
impala wijzigde dit bericht op 17-02-2020 08:45
2.53% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Another sad milestone:
#COVID19 has now killed more people in 6 weeks than #sarsvirus & #MERS combined killed in months & years of spread.
https://mobile.twitter.com/DrTomFrieden ... 6839927808

En dat zijn dan slechts de officiele gevallen.
.
Alle reacties Link kopieren
Australiers worden ook van de Diamond Princess gered:
Australians trapped on cruise ship in Japan will be flown to NT camp – and more quarantine
More than 200 people caught on Diamond Princess by the coronavirus outbreak will be taken to camp outside Darwin.


Ook goed nieuws :
Meanwhile, the first group of Australians evacuated from Wuhan, who were taken to Christmas Island, have completed their quarantine and were being returned to the Australian mainland on Monday. None have tested positive to the coronavirus.

https://www.theguardian.com/world/2020/ ... quarantine
.
Alle reacties Link kopieren
Minder goed nieuws :
This incident from a
@SCMPNews
reporter is worrisome. A person passed a 15 day quarantine, but then got sick 6 days later after release. This incident raises the question if the 14 day quarantine is enough or not for #SARSCoV2.

https://mobile.twitter.com/DrEricDing/s ... 1998273536


Dit heb ik al vaker gelezen, maar nog niet dat dit 'grootste onderzoek' hier ook op wijst:
The largest study of coronavirus patients so far suggests it could take up to 24 days after exposure for symptoms to show.

https://www.businessinsider.nl/wuhan-co ... FrjEKdFNfJ
.
Er zitten wel nog wat haken en ogen aan dat onderzoek. Bijvoorbeeld dat alleen gekeken is naar mensen die in een ziekenhuis zijn opgenomen. Daar zit een nadeel, omdat er vertrouwd wordt op het geheugen van die mensen over wanneer ze de eerste symptomen hadden.
TsumTsum schreef:
17-02-2020 00:42
Ik ook niet... En hij sneed ook een goed punt aan: Kun je er blijvende schade aan over houden zoals long problemen en hoe groot is dat risico?
Hij zegt dat het percentage severe cases 17% kan zijn, maar als er veel meer infectiegevallen zijn dat het aantal confirmed cases dat nu bekend is, (wat iedereen eigenlijk wel aanneemt), dan is dat percentage severe cases toch ook veel lager? Of maak ik nu een denkfout?
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hadden het er gisteren over wat we doen als het onverhoopt toch uitbreekt hier in NL.

Om mezelf en hem maak ik me geen zorgen. We zijn beiden in goede gezondheid dus we zouden dit virus moeten kunnen handelen lijkt me.

Maar ons zoontje van 8 is hartpatiënt en kan door zijn hoge dwarslaesie niet hoesten. Alleen hem thuishouden heeft geen zin natuurlijk. Dan kan een van ons hem besmetten.

Hebben jullie een plan?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
17-02-2020 10:09
Mijn man en ik hadden het er gisteren over wat we doen als het onverhoopt toch uitbreekt hier in NL.

Om mezelf en hem maak ik me geen zorgen. We zijn beiden in goede gezondheid dus we zouden dit virus moeten kunnen handelen lijkt me.

Maar ons zoontje van 8 is hartpatiënt en kan door zijn hoge dwarslaesie niet hoesten. Alleen hem thuishouden heeft geen zin natuurlijk. Dan kan een van ons hem besmetten.

Hebben jullie een plan?
Daar kun je nu nog weinig over zeggen. Eerst afwachten of en hoe en waar het zich hier aandient.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
17-02-2020 08:43
Another sad milestone:
#COVID19 has now killed more people in 6 weeks than #sarsvirus & #MERS combined killed in months & years of spread.
https://mobile.twitter.com/DrTomFrieden ... 6839927808

En dat zijn dan slechts de officiele gevallen.
Dat zijn slechts de officiele gevallen, maar dat geldt voor SARS en MERS net zo. Dat ging veel minder hard, maar ook daar zijn natuurlijk alleen degenen geteld die daadwerkelijk positief getest zijn. Duizenden, zo niet tienduizenden, zijn als 'longontsteking' weggeschreven zonder nadere bepaling.

Goede cijfers zijn fijn, maar die krijg je nooit. Het ene land manipuleert bewust (china lijkt bij deze uitbraak nogal belang te hebben bij lage cijfers om te 'bewijzen' dat hun aanpak werkt), maar in de meeste gevallen krijg je vooral geen goede cijfers omdat landen de infrastructuur niet op orde hebben. Neem landen als India en Indonesie: Enorm groot, met tientallen miljoenen zonder toegang tot enige vorm van medische zorg. Daar kun je alleen achteraf een piek in sterftecijfers waarnemen (en dan mag je al hopen dat die goed zijn), maar betrouw cijfers over zo'n epidemie krijg je niet uit die landen. Om over sub-sahara-afrika nog maar te zwijgen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
17-02-2020 10:09
Mijn man en ik hadden het er gisteren over wat we doen als het onverhoopt toch uitbreekt hier in NL.

Om mezelf en hem maak ik me geen zorgen. We zijn beiden in goede gezondheid dus we zouden dit virus moeten kunnen handelen lijkt me.

Maar ons zoontje van 8 is hartpatiënt en kan door zijn hoge dwarslaesie niet hoesten. Alleen hem thuishouden heeft geen zin natuurlijk. Dan kan een van ons hem besmetten.

Hebben jullie een plan?
Ik heb wel gezorgd dat ik genoeg paracetamol ed in huis heb. Ook als het hier niet uitbreekt kan het tekort aan medicijnen de komende maanden voorkomen omdat veel grondstoffen uit China komen. Zo heb ik ook alvast genoeg hooikoortspillen ingeslagen enz. Zijn allemaal lang houdbaar dus het gaat wel op.

Ik heb ook een voorraad eten en drinken in huis. Altijd al, maar nu zorg ik dat het echt voldoende is. Ook schoonmaakmiddel en wc papier enzo. Meer kun je nog niet doen denk ik. Zorgen dat je een tijdje in huis kunt blijven als het moet.
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
17-02-2020 10:09
Mijn man en ik hadden het er gisteren over wat we doen als het onverhoopt toch uitbreekt hier in NL.

Om mezelf en hem maak ik me geen zorgen. We zijn beiden in goede gezondheid dus we zouden dit virus moeten kunnen handelen lijkt me.

Maar ons zoontje van 8 is hartpatiënt en kan door zijn hoge dwarslaesie niet hoesten. Alleen hem thuishouden heeft geen zin natuurlijk. Dan kan een van ons hem besmetten.

Hebben jullie een plan?
Maar de jaarlijkse griep kan dan toch ook gevaarlijk voor hem zijn? En een verkoudheidsvirus toch ook?
boannan schreef:
17-02-2020 10:09
Mijn man en ik hadden het er gisteren over wat we doen als het onverhoopt toch uitbreekt hier in NL.

Om mezelf en hem maak ik me geen zorgen. We zijn beiden in goede gezondheid dus we zouden dit virus moeten kunnen handelen lijkt me.

Maar ons zoontje van 8 is hartpatiënt en kan door zijn hoge dwarslaesie niet hoesten. Alleen hem thuishouden heeft geen zin natuurlijk. Dan kan een van ons hem besmetten.

Hebben jullie een plan?
Het lijkt erop te wijzen dat kinderen minder vatbaar er voor zijn dus laten we hopen dat dat klopt. Daarnaast raakt ook niet iedereen besmet binnen een gezin maar hoe dat zit weet nog niemand. Er is nog teveel onduidelijkheid om een plan te maken. Als je je echt zorgen maakt is het misschien een goed idee om het te bespreken met zijn artsen of de GGD.
Dahlia74 schreef:
17-02-2020 11:01
Maar de jaarlijkse griep kan dan toch ook gevaarlijk voor hem zijn? En een verkoudheidsvirus toch ook?
Tegen de griep zijn we enigszins beschermd, hetzij door vaccin hetzij door boosteren.
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
17-02-2020 10:09
Mijn man en ik hadden het er gisteren over wat we doen als het onverhoopt toch uitbreekt hier in NL.

Om mezelf en hem maak ik me geen zorgen. We zijn beiden in goede gezondheid dus we zouden dit virus moeten kunnen handelen lijkt me.

Maar ons zoontje van 8 is hartpatiënt en kan door zijn hoge dwarslaesie niet hoesten. Alleen hem thuishouden heeft geen zin natuurlijk. Dan kan een van ons hem besmetten.

Hebben jullie een plan?
Ik denk het enige dat je op dit moment al zou kunnen doen is inderdaad extra medicijnen in huis hebben. De grondstoffen van veel medicijnen komen uit China heb ik begrepen. En verder misschien mondkapjes, plastjc handschoenen, en een voorraad eten zodat jullie zo weinig mogelijk het huis uit hoeven mocht het hier ook komen....
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
17-02-2020 11:01
Maar de jaarlijkse griep kan dan toch ook gevaarlijk voor hem zijn? En een verkoudheidsvirus toch ook?
Hij krijgt de griepprik. En hij krijgt onderhouds antibiotica. Dat maakt gelukkig dat zijn weerstand goed is en de meeste virussen hem niet besmetten. Voor verkoudheden - hij is 1-2 keer per jaar verkouden - hebben we een vernevelapparaat thuis.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
17-02-2020 11:19
Tegen de griep zijn we enigszins beschermd, hetzij door vaccin hetzij door boosteren.
Snap ik, maar dat wil niet zeggen dat gewone griep niet gevaarlijk kan zijn voor mensen met een zwakkere gezondheid.

Ik ben van het relativeren en heel nuchter. Ik ben dan ook niet bezorgd over een mogelijke massale uitbraak in Nederland. Onze gezondheidszorg is veel beter dan in China, onze hygiëne veel beter net als onze leefomstandigheden. Dit soort virussen komen vaker voor en zullen steeds weer voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
17-02-2020 11:34
Snap ik, maar dat wil niet zeggen dat gewone griep niet gevaarlijk kan zijn voor mensen met een zwakkere gezondheid.

Ik ben van het relativeren en heel nuchter. Ik ben dan ook niet bezorgd over een mogelijke massale uitbraak in Nederland. Onze gezondheidszorg is veel beter dan in China, onze hygiëne veel beter net als onze leefomstandigheden. Dit soort virussen komen vaker voor en zullen steeds weer voorkomen.
nuchter doen is natuurlijk een stuk makkelijker als je gezonde kinderen hebt.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Of geen kinderen ;). Maar wel ouders bijvoorbeeld, gelukkig is een ieder anders.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
17-02-2020 11:40
Of geen kinderen ;). Maar wel ouders bijvoorbeeld, gelukkig is een ieder anders.
Boanan vraagt gewoon om tips, ze lijkt me verder vrij nuchter.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
17-02-2020 10:09
Mijn man en ik hadden het er gisteren over wat we doen als het onverhoopt toch uitbreekt hier in NL.

Om mezelf en hem maak ik me geen zorgen. We zijn beiden in goede gezondheid dus we zouden dit virus moeten kunnen handelen lijkt me.

Maar ons zoontje van 8 is hartpatiënt en kan door zijn hoge dwarslaesie niet hoesten. Alleen hem thuishouden heeft geen zin natuurlijk. Dan kan een van ons hem besmetten.

Hebben jullie een plan?
Extra medicatie inslaan, dat zou ik adviseren.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
17-02-2020 11:56
Extra medicatie inslaan, dat zou ik adviseren.
Goed punt. Niet bij stil gestaan.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
17-02-2020 10:09
Mijn man en ik hadden het er gisteren over wat we doen als het onverhoopt toch uitbreekt hier in NL.

Om mezelf en hem maak ik me geen zorgen. We zijn beiden in goede gezondheid dus we zouden dit virus moeten kunnen handelen lijkt me.

Maar ons zoontje van 8 is hartpatiënt en kan door zijn hoge dwarslaesie niet hoesten. Alleen hem thuishouden heeft geen zin natuurlijk. Dan kan een van ons hem besmetten.

Hebben jullie een plan?
er is een plan voor kwetsbare doelgroepen. Eigenlijk zijn er verschillende plannen afhankelijk van de situatie.

Ik heb het plan niet volledig paraat op dit moment maar jullie zouden dus horen bij de gevallen waarbij een kwetsbaar persoon zelf makkelijk te isoleren is, maar het risico zit in de verzorger. Jullie zouden, in geval van een uitbraak dus dat protocol gaan volgen.
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
17-02-2020 10:09
Mijn man en ik hadden het er gisteren over wat we doen als het onverhoopt toch uitbreekt hier in NL.

Om mezelf en hem maak ik me geen zorgen. We zijn beiden in goede gezondheid dus we zouden dit virus moeten kunnen handelen lijkt me.

Maar ons zoontje van 8 is hartpatiënt en kan door zijn hoge dwarslaesie niet hoesten. Alleen hem thuishouden heeft geen zin natuurlijk. Dan kan een van ons hem besmetten.

Hebben jullie een plan?

Zelf ben ik niet zo bezig met besmet raken maar ik kan me goed voorstellen dat jullie daar wel meer dan één gedachte aan wijden.
Wie weet zijn jullie daar al alert op, maar als ik in jouw schoenen stond zou ik wat meer, of nog meer, aandacht besteden aan handhygiëne. Echt wat vaker je handen wassen, en zeker wanneer je buitenshuis bent geweest, zodat het in je systeem zit mocht het nodig zijn door een uitbraak in Nederland.

Ik weet niet zeker of iemand het al gepost heeft maar de New York Times heeft een schatting gemaakt dat nu ten minste 760 miljoen mensen in China, of de helft van de bevolking, te maken heeft met een vorm van lockdown.
Dat is ook een tiende van de wereldbevolking. Dat vond ik cijfers om even stil van te worden.
https://www.nytimes.com/2020/02/15/busi ... kdown.html
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
17-02-2020 15:13

Ik weet niet zeker of iemand het al gepost heeft maar de New York Times heeft een schatting gemaakt dat nu ten minste 760 miljoen mensen in China, of de helft van de bevolking, te maken heeft met een vorm van lockdown.
Dat is ook een tiende van de wereldbevolking. Dat vond ik cijfers om even stil van te worden.
https://www.nytimes.com/2020/02/15/busi ... kdown.html
Klopt. Zoals ik eerder al noemde (in het vorige draadje), kunnen mensen in grote delen van China niet of beperkt naar buiten. Gebouwen waarin iemand besmet is, worden in quarantaine gedaan. Beleid verschilt van stad tot stad en wijk tot wijk. In sommige wijken kun je vrij naar buiten, in andere wijken niet of is er een avondklok of kun je alleen tussen bepaalde tijden met een bepaald aantal mensen naar buiten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven