Gezondheid alle pijlers

CU/ Crohn deel 9

17-10-2006 23:38 482 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om maar weer te starten met de oude openingzin van dit topic:

Voor iedereen met vragen/opmerkingen over de ziekte

van Crohn en Colitus Ulcerosa

Ook mensen die vrienden/familieleden met deze

ziektes hebben zijn van harte welkom in deze lijst!

Hou het wel schoon,

onze darmen zijn "vuil" genoeg!!

Veel inspiratie, informatie, plezier, kracht en sterkte voor iedereen die dit forum bezoekt, gaat bezoeken of heeft bezocht.
Beetje dubbel: ik hoop op een diagnose omdat ik nu denk dat dat prettiger is, maar het zou natuurlijk fraaier zijn als het gwoon restverschijnselen zijn die hopelijk overgaan. Echter, dan komt er dus nooit zekerheid en dat zou ook weer jammer zijn. Ik denk er nog maar niet veel aan, woensdag is vroeg genoeg om zenuwachtig te worden en dat zal vast gebeuren!
Sjaan: ff via deze weg een korte gezondheidsupdate van mijn kant.

Begin maart ben ik geopereerd en heb 6 dagen in het ziekenhuis gelegen. De uitslag was er sneller dan verwacht en het was een gewone cyste. Nu ben ik aan het opknappen, wat er langzaam voor mij idee gaat. Dit is echter (volgens de arts) volledig normaal, want voor een buikoperatie (verticale snee) staat minstens 6 weken herstel.

Ik hoop dat ik over een week of twee weer kan werken (als is het maar voor halve dagen) en over bijna 3 weken moet ik pas op controle. De wond heelt best goed (op een klein stukkie na is ie al een paar weken helemaal dicht), maar ik heb alleen erge last van de narcose.

Ik lees hierboven dat het gedoe met je kaak nog niet over is. Hoe ver gaat je mond nu open en heb je verder nog veel last ervan? Beterschap.

Ik ben momenteel nog niet op msn te vinden (is te druk nog voor me), maar af en toe ga ik ff achter de pc. Dus je mag me gerust hotmailen. Ben wel benieuwd hoe het in " huize Sjaantje"  gaat.

Sterkte en/of veel plezier gewenst aan alle andere forumsters van dit topic!
Bentetje: hoe was het vandaag???????????

Groetjes!! Taylor.:)
hmmm, op zich wel goed. Het was een fijne arts, erg goed alles uitgelegd gekregen. Ook hij twijfelt tussen een milde Crohn of een uitzonderlijk heftige infectie. Er zijn 2 bacterien die zo`n heftige infectie zouden kunnen veroorzaken, blijft typisch dat die niet aangetoond zijn. Bij beide ziektebeelden zijn een aantal redenen te noemen waarom het het wel of juist niet zou zijn. Toch verwacht hij dat het nu een  post infectieuze prikkelbare darm syndroom is. Dat zou kunnen na zo`n heftige infectie als deze. Over 2 maanden moet ik terugkomen en mochten mijn klachten dan gelijk of erger zijn dan gaat hij een scopie doen, want dan duurt het wel weer erg lang. Duidelijk dus.De moeheid kan goed passen bij Crohn, maar mag ook nog wel na het zo ziek zijn en een operatie, afwachten dus. Zal wel bijtrekken hopelijk. Hij vertelde me ook dat een Crohn haard erg honkvast is en bijna altijd op dezelfde plek terugkomt (dat wist ik niet). Dan zou hij dus aangetoond moeten kunnen worden als dat het is.
Bentetje, dat is dus nog steeds niet echt duidelijk dus. Een 'post infectieuze prikkelbare darm syndroom" is wel een hele mond vol. Hopelijk heb je nu minder last. En als het moet dan slaan we je weer door de misere met die gore Klean Prep heen!! Kop op!

Ik heb ondertussen echt genoeg van die zetpillen. Ga je romantisch op reis, moet je vooral niet vergeten je zetpillen in te doen. En ze laten ook wel van die gele drab achter (ja sorry, niet echt smakelijk..) in de pot. Maar goed, ik heb nu sinds 2 dagen eindelijk weer een beetje een normale ontlasting. Het ziet er naar uit dat het eindelijk een beetje beter gaat. Ik heb ook geen slijm, bloed en pijn meer bij de ontlasting. Echt heerlijk hoor.

En met de andere darmpjes, alles goed?
quote:

Ik heb ondertussen echt genoeg van die zetpillen. Ga je romantisch op reis, moet je vooral niet vergeten je zetpillen in te doen. En ze laten ook wel van die gele drab achter (ja sorry, niet echt smakelijk..) in de pot. Maar goed, ik heb nu sinds 2 dagen eindelijk weer een beetje een normale ontlasting. Het ziet er naar uit dat het eindelijk een beetje beter gaat. Ik heb ook geen slijm, bloed en pijn meer bij de ontlasting. Echt heerlijk hoor.

En met de andere darmpjes, alles goed? Ja, kan me voorstellen dat je er genoeg van hebt..toen ik mijn endeldarm nog had moest ik die dingen ook gebruiken! Maar op zich is het natuurlijk wél mooi dat het wat beter gaat met je!

quote:hmmm, op zich wel goed. Het was een fijne arts, erg goed alles uitgelegd gekregen. Ook hij twijfelt tussen een milde Crohn of een uitzonderlijk heftige infectie. Er zijn 2 bacterien die zo`n heftige infectie zouden kunnen veroorzaken, blijft typisch dat die niet aangetoond zijn. Bij beide ziektebeelden zijn een aantal redenen te noemen waarom het het wel of juist niet zou zijn. Toch verwacht hij dat het nu een  post infectieuze prikkelbare darm syndroom is. Dat zou kunnen na zo`n heftige infectie als deze. Over 2 maanden moet ik terugkomen en mochten mijn klachten dan gelijk of erger zijn dan gaat hij een scopie doen, want dan duurt het wel weer erg lang. Duidelijk dus.De moeheid kan goed passen bij Crohn, maar mag ook nog wel na het zo ziek zijn en een operatie, afwachten dus. Zal wel bijtrekken hopelijk. Hij vertelde me ook dat een Crohn haard erg honkvast is en bijna altijd op dezelfde plek terugkomt (dat wist ik niet). Dan zou hij dus aangetoond moeten kunnen worden als dat het is.Tja..dat is ook wel vaag nog, natuurlijk, heb je nóg geen zekerheid.Maar is het zo dat je áltijd op dezelfde plek last hebt? Nou is het wél zo dat als je last van je darmen hebt, ongeacht wát dan ook en in welke vorm, je áltijd wel moe kan zijn. Kán bij Crohn horen maar óók bij andere darmproblemen.

Bij mij komt Crohn idd altijd op dezelfde plek terug! Ik heb de zogenaamde 'klassieke 'vorm. Dus op de overgang dikke/dunne darm en gaat dan gelijk dwars door alle lagen van de darmwand heen...dat is naar, want wat ik al eerder zei: voel het niet aankomen. En dat maakt het zo onvoorspelbaar.

Maar goed: hoe voel je je nu? Ben je tevreden met het antwoord van de doc.?Ben je alweer aan het werk gegaan of is dat nog te vroeg?

Andere darmpjes: heerlijk weer! geniet er maar lekker van!!!!!!Sjaan: alles oké met je??????????

Toedeloehoeee!!
Liubi wat fijn dat het nu eindelijk beter lijkt te gaan met je!!!

Ja ik heb eigenlijk altijd op dezelfde plek pijn taylor. In die zin, er zijn 3 soorten pijn te onderscheiden: 1. spontane zeurderige pijn in de onderbuik, 2. drukpijn in onderbuik en een plek net boven de navel, 3. kramp in bovenste deel van dikke darm, gebeurt niet zo vaak.

Nu voel ik me wel goed, erg moe dat wel. Ik ben sinds vorige week heel langzaam begonnen met werken, vorige week 1 keer 2 uur, deze week 2 keer 2 uur. Ben uitgeput nu. Weet ook niet zeker of ik het ga redden om volgende week 3 keer 2 uur te doen, wacht maar af en ga niet tè hadr zijn voor mezelf. Buikpijn valt nu wel mee, wel wat weinig eetlust vandaag en wat opgezette buik. Geniet erg van het mooie weer. Heb wel een druk weekend voor de boeg, mijn jongste wordt 4! Wat een mijlpaal. Vanaf volgende week dus wel de kans om overdag meer rust te kunnen inbouwen,  voelt prettig.

Ben geloof ik een beetje kort van stof, sorry daarvoor, ben eigenlijk te moe nu om lekker te kletsen.
quote:

Liubi wat fijn dat het nu eindelijk beter lijkt te gaan met je!!!

Ja ik heb eigenlijk altijd op dezelfde plek pijn taylor. In die zin, er zijn 3 soorten pijn te onderscheiden: 1. spontane zeurderige pijn in de onderbuik, 2. drukpijn in onderbuik en een plek net boven de navel, 3. kramp in bovenste deel van dikke darm, gebeurt niet zo vaak.

Nu voel ik me wel goed, erg moe dat wel. Ik ben sinds vorige week heel langzaam begonnen met werken, vorige week 1 keer 2 uur, deze week 2 keer 2 uur. Ben uitgeput nu. Weet ook niet zeker of ik het ga redden om volgende week 3 keer 2 uur te doen, wacht maar af en ga niet tè hadr zijn voor mezelf. Buikpijn valt nu wel mee, wel wat weinig eetlust vandaag en wat opgezette buik. Geniet erg van het mooie weer. Heb wel een druk weekend voor de boeg, mijn jongste wordt 4! Wat een mijlpaal. Vanaf volgende week dus wel de kans om overdag meer rust te kunnen inbouwen,  voelt prettig.

Ben geloof ik een beetje kort van stof, sorry daarvoor, ben eigenlijk te moe nu om lekker te kletsen.

Wat je werk betreft: zou niet zo snel gaan..opbouwen lijkt me handiger en dan heel langzaam. Weet waar ik over praat want heb het op die manier ook wer langzaam oopgebouwd, 4 jaar geleden.Ik wilde ook zo snel onder het mom: ik kan het wel! ja, dan kom je jezelf wel tegen!

Iig : gefeliciteerd met de jongste en maak er een leuk weekend van!!!!

Groetjes!!!
Sjaantje!!

Hoe is het nu met je? Gaat het een beetje beter met je kaak? Nog heerlijk genoten van het weer? Ik wel iig!!!

Bloem: alles goed met je?

Liubi   : met jou ook???????????

Laterrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrss!!

Taylor!!:)
Hoi Taylor!

Hier is alles prima. Doe nog steeds 2 keer per dag mijn zetpillen in. Hoewel ik me gisteren verslapen had en toen had ik er geen tijd voor. Nou ja, een keertje vergeten is waarschijnlijk ook niet zo erg. Vervelend vind ik dat ik die dingen ook met vakantie mee moet nemen. Dat is natuurlijk niet zo romantisch!

Hoe gaat het met jou? En met Bentetje?
quote:

Hoi Taylor!

Hier is alles prima. Doe nog steeds 2 keer per dag mijn zetpillen in. Hoewel ik me gisteren verslapen had en toen had ik er geen tijd voor. Nou ja, een keertje vergeten is waarschijnlijk ook niet zo erg. Vervelend vind ik dat ik die dingen ook met vakantie mee moet nemen. Dat is natuurlijk niet zo romantisch!

Hoe gaat het met jou?

Ja, kan me voorstellen dat je het niet zo romantisch vindt!!!!Maar als het werkt????? Hoe heten ze? En wanneer ga je op vakantie?

Ja, met mij gaat het wel..erg moe en dan vooral 's avonds..dan gaat echt het licht uit bij me uit (figuurlijk) om een uur om 21.00 uur...kan je merken dat Crohn je toch nekt op de een of andere manier..ik bedoel, het is geen gewone vermoeidheid. Maar dat herken je zeker wel!! Vooral als ik gewerkt heb (werk op een drukke afdeling met veel claimende bewoners), heb ik het echt wel gehad! Ook veel last van kramp..dat is écht minder...Maar het goede nieuws is: we hebben 10 dagen vrij, manlief en moi! Dus alleen vanavond nog werken en dan héérlijk genieten van het mooie weer!! Wat er weer aankomt..nee, we gaan niet weg! Blijven lekker thuis! Niks doen...zálig!

Groetjes!!!! Taylor.:)
T zijn salofalk zetpillen. 500 mg
geniet maar lekker van je vakantie taylor, zalig even niets doen met zijn tweetjes!

Hier gaat alles redelijk, buikpijn lijkt enigzins rustig de laatste dagen, had het weekend wel veel last. Ben echter zo moe! Niet te kort, wat kan dat je beperken zeg! werken valt dan ook niet mee, gelukkig zijn mijn collega`s vol begrip. Thuis stort ik regelmatig in en ben niet meer vooruit te branden.......
nou taylor, je hebt wel goed weer gehad hè! Heb je het lekker gehad?

Hier ging alles vrij goed, wel moe, maar ook veel gedaan dus dan geeft het niet. Vandaag echter veel buikpijn, ook moeite met ontlasting, ook soort van valse aandrang zeg maar. Nu vanavond had ik voor het eerst sinds heel lang een beetje bloed bij de ontlasting (geen diarree)...... ik weet effe niet wat ik moet, baal er vooral erg van, want ik ben zo lekker op weg met geloven dat het een eenmalig iets was. Heb mezelf nu maar voorgenomen morgen de boel goed in de gaten te houden en ondertussen hopen dat het eenmalig was.

Hoe gaat het verder met iedereen? Sjaantje hoe is het met je kaak? Liubi, nog aan de zetpillen/klysma`s?
quote:

nou taylor, je hebt wel goed weer gehad hè! Heb je het lekker gehad?

Hier ging alles vrij goed, wel moe, maar ook veel gedaan dus dan geeft het niet. Vandaag echter veel buikpijn, ook moeite met ontlasting, ook soort van valse aandrang zeg maar. Nu vanavond had ik voor het eerst sinds heel lang een beetje bloed bij de ontlasting (geen diarree)...... ik weet effe niet wat ik moet, baal er vooral erg van, want ik ben zo lekker op weg met geloven dat het een eenmalig iets was. Heb mezelf nu maar voorgenomen morgen de boel goed in de gaten te houden en ondertussen hopen dat het eenmalig was.

Hoe gaat het verder met iedereen? Sjaantje hoe is het met je kaak? Liubi, nog aan de zetpillen/klysma`s? Hoi,

Heb je last van verstopping? Of mss een aambei? Ik zou het maar even in de gaten houden als ik jou was!

Ja, weer begonnen, ben alweer 2 dagen aan het werk. Wel weer lekker op zich, vakantie is natuurlijk heerlijk, maar vind het ook leuk om iets op handen te hebben. Hoe gaat het werken bij jou?

Verder: gauw moe..dat nekt me nogal. Maar goed: moet er mee zien te dealen, tis niet anders. Weerstand is momenteel ietsje minder (komt door medicatie) maar ga ervan uit dat ook dat weer goed komt.

Verder alles goed met iedereen???????

nou, verstopping is een groot woord, maar makkelijk is anders. Maar dat is toch nog steeds wel lastig, lijkt alsof de darm de boel niet voldoende voortduwt ofzo. Aambeien heb ik niet (haast tot verbazing van internist, zei dat de meeste vrouwen van mijn leeftijd, zeker na 2 kinderen wel aambeien had, maar dat dat echt niet zo was ;) kan ik toch nog ergens trots op zijn!). Bloed zat echt in de ontlasting, dus kan ook niet vanzoeits als een aambei komen.
oja, werken... Het is leuk, maar dodelijk vermoeiend. Ik bouw het maar langzaam op (veel langzamer dan dat ik had gewild en gedacht eerlijk gezegd). Zit nu op 2 keer 3 uur en ga volgende week naar 2 keer 4 uur.
Bentetje, fijn dat het langzaam maar zeker een stukje beter gaat! Ik ben nog steeds aan de zetpillen. Trouw 2 per dag. Die krengen lijken maar niet op te gaan.
Oei, verkeerde topic. De eerste zin is volslagen nutteloos.

Bloed bij de ontlasting is wel erg verontrustend. Dan moeten ze toch wat vinden?? Hoewel ik iemand ken die ook aambeien had en daar sijpelde het gewoon tussen de billen door nadat ze op de wc was.
quote:Bentetje, fijn dat het langzaam maar zeker een stukje beter gaat! Ik ben nog steeds aan de zetpillen. Trouw 2 per dag. Die krengen lijken maar niet op te gaan.Hahaha!! Ja, dat weet ik nog wel van vroeger...dózen vol had ik van die troep! Maar het werkt wel Luibi?
Bentetje: ik zou me zo'n zorgen maken hoor...mss dat het wel een inwendige aambei is..net wat Luibi zei: aambeien kunnen flink bloeden. Dus als vandaag of morgen er geen bloed bij je ontlasting zou zitten, zou ik me niet of geen zorgen maken!

Hou je haaks,

Taylor.
doe ik ook niet echt (haast tot mijn eigen verbazing ). Vandaag wel veel last van buik, geen bloedverlies meer maar wel rare poep). Ach ja, gewoon niet mer in de pot kijken maar!
UP voor Janneke
Silke, schaamschaamschaam, sorry dat ik nog niet gereageerd heb.

Tjongejongejonge, wat heb je toch weer allemaal mee moeten maken, maar ik heb begrepen dat het allemaal goedaardig was.

Gelukkig meis, een pak van m'n hart.

Was je bij jullie in de stad geopereerd of was je onze richting opgekomen?

Hoe gaat het nu met je werk, ben je wel mogen blijven, en heb je een aanbieding gekregen voor vast werk?

Het is hier in huis een gekkenhuis geweest, foutje in de boekhouding gemaakt dus alles moest nog eens over, dat heb je af en toe, let ik weer even niet op en een fout in het begin gemaakt en de fout liep dus overal doorheen.

Gelukkig is het voor onszelf, dus heb ik geen baas die me op mijn vingers kijkt.

Maar ik ben in ieder geval wel heel erg benieuwd hoe het met je gaat, het is nu net een maand geleden dat je hier was, dus hopelijk ben je ondertussen weer helemaal de oude geworden en heb je de laatste weken ontzettend genoten van het mooie weer.

Ik zit hier nog met campina-beentjes, want in het weekend was de boekhouding klaar en was ik er klaar voor om naar buiten te kunnen....... en dan is het mooie weer voorbij......... och ja, eigen schuld van mij......

Dus nu kon ik weer even hier komen.

Ik blijf voor je duimen he !

Groetjes, Sjaantje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven