Gezondheid alle pijlers

Cymbalta (duloxetine)

13-08-2013 03:36 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Na een paar weken Citalopram (antidepressiva) afbouwen ga ik morgen eindelijk beginnen met nieuwe medicatie. Ik krijg Cymbalta (duloxetine). Heeft iemand hier ervaring mee? Last gehad van bijwerkingen? Helpt het medicijn je?

Dit medicijn is zwaarder dan Citalopram, ik hoop echt dat het gaat werken en me eindelijk helpt om er bovenop te komen (icm therapie).
Had je last van citalopram omdat je overstapt naar duloxetine?
Stel niet uit tot morgen,wat je vandaag kunt doen
Ik heb al meer dan een half jaar een zware depressie en daarvoor slikte ik al Citalopram (dysthyme stoornis). Het ging de afgelopen tijd zo slecht met mijn stemming dat zowel ik als mijn psychiater van mening zijn dat Citalopram niet genoeg doet voor mij.
Vriend slikte cymbalta, maar is er mee gestopt. Hij had teveel last van bijwerkingen tegen te weinig resultaat. Vriend is nu overgestapt op sertraline en dat bevalt hem een stuk beter.

Ik gebruik citalopram en bij mijn weten is dit een AD met relatief weinig bijwerkingen. Ik ben er iig erg blij mee, hoewel ik wel herken dat je emoties er gewoon doorheen kunnen prikken. Het vlakt stemmingen iig niet uit. Wat is/was je dosering? Ik neem aan dat je ophogen al geprobeerd hebt?
Ik slik het nu een week na amytriptiline te hebben gebruikt.

(en paroxetine en fluoxetine in het verleden)

Wat een verschil! Met amytriptyline was het het einde van de wereld zoals mijn vriend zegt en nu voel ik me rustig, en fijn.

Cymbalta werkt erg snel.

Ik heb geen bijwerkingen.
quote:intiem schreef op dinsdag 13 augustus 2013 08:26 Vriend slikte cymbalta, maar is er mee gestopt. Hij had teveel last van bijwerkingen tegen te weinig resultaat. Vriend is nu overgestapt op sertraline en dat bevalt hem een stuk beter.

Ik gebruik citalopram en bij mijn weten is dit een AD met relatief weinig bijwerkingen. Ik ben er iig erg blij mee, hoewel ik wel herken dat je emoties er gewoon doorheen kunnen prikken. Het vlakt stemmingen iig niet uit. Wat is/was je dosering? Ik neem aan dat je ophogen al geprobeerd hebt?

Ik had 40 mg, toen was ik nogal vlak en onverschillig en ging naar 30 mg.

Nu dus afbouwen, zit op 10 mg en mag vandaag met Cymbalta beginnen.

Voel me net een zombie momenteel en ben verschrikkelijk moe..
quote:Scamp schreef op dinsdag 13 augustus 2013 09:47 Ik slik het nu een week na amytriptiline te hebben gebruikt.

(en paroxetine en fluoxetine in het verleden)

Wat een verschil! Met amytriptyline was het het einde van de wereld zoals mijn vriend zegt en nu voel ik me rustig, en fijn.

Cymbalta werkt erg snel.

Ik heb geen bijwerkingen.

Dat is goed nieuws! Alleen.. als je nieuwe antidepressiva gaat slikken duurt het toch een week of 3, 4 voordat je effect merkt?

Een week of minder lijkt me erg snel, of niet??
Ik slik al jaren Cymbalta en bevalt goed. In het begin niet veel last van bijwerkingen maar dat komt misschien ook omdat ik overstapte van een ander medicijn
quote:mika65 schreef op dinsdag 13 augustus 2013 10:57 Ik slik al jaren Cymbalta en bevalt goed. In het begin niet veel last van bijwerkingen maar dat komt misschien ook omdat ik overstapte van een ander medicijnKlinkt goed.. Thanks voor je reactie!
Het ligt er maar helemaal aan wat de problemen zijn en welke bijwerkingen je ondraaglijk, vervelend, onbelangrijk of zelfs welkom vindt. Elk AD heeft weer andere (bij)werking(en).

Ikzelf heb heel erg last van de bijwerkingen "wazig zien" "toename eetlust" en "slaperigheid" terwijl ik "slaperigheid" wel heel welkom vind 's nachts. Problemen met seks vind ik dan weer niet zo doorslaggevend, evenals de droge mond. Wazig zien daarentegen vind ik niet te tolereren; maar dat zou ook weer afhankelijk kunnen zijn van de dosering. Evenals de slaperigheid.

't Is ook nooit goed.

Maar Duloxetine heb ik nog nooit geprobeerd, wel diverse andere.
Volgens mij wordt het voorgeschreven als je ook last hebt van biivoorbeeld zenuwpijnen?
Denk je niet dat andermans ervaringen niks zeggen over hoe het bij jou valt? De een zweert erbij en een volgende vindt het een middel om nevernooitniet meer te gebruiken. Ik denk echt dat het trial and error is wat past bij jou.

Hier een zeer tevreden citalopram gebruiker met weinig bijwerkingen (wel wat aangekomen en ik ben duffer, heb minder energie).
quote:schouderklopje schreef op dinsdag 13 augustus 2013 13:44 Volgens mij wordt het voorgeschreven als je ook last hebt van biivoorbeeld zenuwpijnen?Klopt ja.
quote:schouderklopje schreef op dinsdag 13 augustus 2013 13:47 Denk je niet dat andermans ervaringen niks zeggen over hoe het bij jou valt? De een zweert erbij en een volgende vindt het een middel om nevernooitniet meer te gebruiken. Ik denk echt dat het trial and error is wat past bij jou.

Hier een zeer tevreden citalopram gebruiker met weinig bijwerkingen (wel wat aangekomen en ik ben duffer, heb minder energie). Ja, tuurlijk weet ik dat het bij iedereen anders is. Ik ben gewoon nieuwsgierig en benieuwd naar ervaringen van anderen.. niet zo raar toch?
Reactie dd. 2016.

Beste lezers,

Na het "Googelen" op Duloxetine kwam ik o.a. op jullie forum terecht.

Een "verademing" was het wel toen ik jullie reacties over de verschillende bijwerkingen las.

Ook ik ben sedert een goede tweetal weken, na consultatie, over gestapt van Paroxetine naar Duloxetine.

Geen pretje om de nevenwerkingen te moeten ontdekken.

Wie leest er nu de volledige bijsluiter?

Trouwens zoals hier ergens gezegd, reageert iedereen afzonderlijk op de medicatie.

De dokter zei me wel dat het een beetje vervelend zou gaan aanvoelen, net als in het begin ik de Paroxetine diende te nemen.

Zoals ik hier lees hebben menig onder jullie te maken gehad met duizeligheid, vermoeidheid, lichte druk onder het sternum, nekpijn en de daarbij gepaard gaande hoofdpijn. Die bizarre dromen vallen mij ook zéér regelmatig te beurt.

Ook las ik hier van iemand die zei "schokken" te ervaren.

Wel dat was de reden van mijn opzoekingen. Behalve de voornoemde bijwerkingen, dewelke ik evenzeer ervaar, heb ik sinds kort last van die plotse, een tweetal seconden durende, "kortsluiting". Ik vind niet onmiddellijk een andere benaming.

Ik ervaar het als een plotse bewustzijnsverlaging waarbij ik een lichte druk in de oren voel waarvan het net op tijd weer afneemt zodat het gevoel van flauwvallen, die ik erbij krijg, weer even snel verdwijnt zoals het opkwam.

Een erg nare ervaring als je het mij vraagt! Een echte "swith-off" van de hersenen op een fractie van 2 seconden.

De eerlijkheid gebied mij erbij te vermelden dat dit op de dag voorkwam toen ik 's morgens mijn 60 mg Duloxetine vergeten had. De dag nadien had ik van "dat" gevoel nog een paar keer last.

Komt dit fenomeen nu voor door het feit dat ik het ene keer vergeten had of komt het omdat ik in het begin stadium zit van die medicatie?

Ik zal het uiteraard meedelen aan mijn dokter maar ik wou dit met jullie delen voor het geval er mensen zijn die ook opzoekingen doen om dergelijk ervaringen te gaan toetsen.

Ik hoop dat het, al is het maar voor één iemand, iets zal opbrengen en zich hierdoor wat "geruster" gaat voelen.

Aan allen die hier iets, van hun ervaringen, hebben gedeeld,mijn oprechte dank en het ga jullie allen goed.

(Het zou toch zo moeten gezien jullie dit hier geschreven hebben anno 2013)
"Eenheid in diversiteit"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven