Gezondheid alle pijlers

Cymbalta (duloxetine)

15-08-2016 16:45 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Na het "Googelen" op Duloxetine kwam ik o.a. op jullie forum terecht. ( Cymbalta (duloxetine) ).

Een "verademing" was het wel toen ik jullie reacties over de verschillende bijwerkingen las.

Ook ik ben sedert een goede tweetal weken, na consultatie, over gestapt van Paroxetine naar Duloxetine.

Geen pretje om de nevenwerkingen te moeten ontdekken.

Wie leest er nu de volledige bijsluiter?

Trouwens zoals in het forum van 2013 ergens gezegd, reageert iedereen afzonderlijk op de medicatie.

De dokter zei me wel dat het een beetje vervelend zou gaan aanvoelen, net als in het begin ik de Paroxetine diende te nemen.

Zoals ik hier lees hebben menig onder jullie te maken gehad met duizeligheid, vermoeidheid, lichte druk onder het sternum, nekpijn, hoofdpijn, concentratiestoornissen en veelvuldig bizar dromen, dewelke je min of meer nog kunt herinneren.

Iemand zei "schokken" te ervaren.

Wel dat was de reden van mijn opzoekingen. Behalve de voornoemde bijwerkingen, dewelke ik evenzeer ervaar, heb ik sinds kort last van die plotse, een tweetal seconden durende, "kortsluiting". Ik vind niet onmiddellijk een andere benaming.

Ik ervaar het als een plotse bewustzijnsverlaging waarbij ik een lichte druk in de oren voel waarvan het net op tijd weer afneemt zodat het gevoel van flauwvallen, die ik erbij krijg, weer even snel verdwijnt zoals het opkwam.

Een erg nare ervaring als je het mij vraagt! Een echte "swith-off" van de hersenen op een fractie van 1 à 2 seconden.

De eerlijkheid gebied mij erbij te vermelden dat dit begon op de dag voorkwam toen ik 's morgens mijn 60 mg Duloxetine vergeten had in te nemen. 's Avonds ervoer ik die nevenwerking. Daags nadien bleef het nog aanwezig...

Komt dit fenomeen nu voor door het feit dat ik het ene keer vergeten had of komt het omdat ik in het begin stadium zit van die medicatie?

Ik zal het uiteraard meedelen aan mijn dokter maar ik wou dit met jullie delen voor het geval er mensen zijn die ook opzoekingen doen om dergelijk ervaringen te gaan toetsen.

Ik hoop dat mijn topic, al is het maar voor één iemand, iets kan opbrengen en dat die persoon zich hierdoor wat "geruster" gaat voelen inzake.
"Eenheid in diversiteit"
http://databank.lareb.nl/Bijwerkingen
Yep die schokjes herken ik ook maar dan bij efexor maar dat kwam inderdaad alleen als ik het vergat (en bij het afbouwen)

Een heel naar gevoel wat ik me nog goed herinner ook al is het alweer bijna 10 jaar geleden dat ik ermee stopte en over ben gegaan op mijn huidige medicatie.

Echt heel belangrijk om regelmatig en op tijd in te nemen, je wordt direct "gestraft" als je het eens vergeet.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
"Echt heel belangrijk om regelmatig en op tijd in te nemen..."

Dat heb ik dus aan de lijve mogen ondervinden, ik zal dan ook uw raad ter harte nemen.

Nu ben ik niet zo "paniekerig" maar als je met de motor aan het rijden bent en het fenomeen doet zich voor dan kan ik u verzekeren dat dit zéér naar aanvoelt.

Vandaar dat ik mijn ervaring met de mensen, die ook a.d med. nemen, wil delen.

Duloxetine and shock-like paraesthesia

"Lareb received a total of five reports of electric shock sensations associated with

the use of duloxetine. In 2 reports the electric shock sensations occurred following

discontinuation of duloxetine. In addition, 2 cases concerned the occurrence of

this event during the start of treatment with duloxetine. One patient suffered from

electric shock sensations during both start of treatment and when the dose was

unintentionally forgotten."

Dank voor jullie reactie.

Mvg.
"Eenheid in diversiteit"
Ik herken het van seroxat. De schokjes worden ook wel brain zaps genoemd.
Ik had het zelf ook bij Cymbalta, en veel zweten en vaak wakker worden tijdens slapen. Daarom ben ik er destijds ook mee gestopt. Mijn psyciater zei dat die schokjes kwamen door paniek/angst zelf. Maar sinds ik gestopt ben heb ik daar nooit meer last van gehad. Ben een paar maanden terug begonnen met Effexor, en daar heb ik bijna geen bijwerkingen mee.
quote:Hodor schreef op 15 augustus 2016 @ 19:00:

Ik had het zelf ook bij Cymbalta, en veel zweten en vaak wakker worden tijdens slapen. Daarom ben ik er destijds ook mee gestopt. Mijn psyciater zei dat die schokjes kwamen door paniek/angst zelf. Maar sinds ik gestopt ben heb ik daar nooit meer last van gehad. Ben een paar maanden terug begonnen met Effexor, en daar heb ik bijna geen bijwerkingen mee.Ergens schandalig dat artsen niet goed bekend zijn met de bijwerkingen van medicatie die ze zelf voorschrijven. Snap echt dat je niet alles kan weten maar dit is een veelvoorkomende bijwerking bij verschillende psychische medicatie.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
"Ergens schandalig dat artsen niet goed bekend zijn met de bijwerkingen van medicatie die ze zelf voorschrijven. Snap echt dat je niet alles kan weten maar dit is een veelvoorkomende bijwerking bij verschillende psychische medicatie."

Grappig gezegd maar ook de waarheid,

Mijn eerste dokter had zelfs bij het a.d. Paroxetine niet eens gezegd dat het nog slechter met me zou gaan.

Ik wist niet eens wat er met me gebeurde toen ik stokstijf aan een warenhuis stond en niet meer kon bewegen...

Enfin, gelukkig heb ik nu een goede psychiater die met toch wat bijbrengt inzake bijwerkingen maar toch ,inderdaad, niet alles kan weten.

Dus vind ik zo'n forum als dit hier lovenswaardig.

Ook het feit dat er hier een een open communicatie bestaat inzake delen van ervaringen draagt bij tot een volwaardig forum.

Mvg.
"Eenheid in diversiteit"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven