Gezondheid alle pijlers

darm problemen

05-03-2009 13:21 831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Darm problemen, vaak niet een onderwerp waar open over wordt gepraat. Helaas wel een onderwerp waar veel mensen last van hebben. De pijn, de ongemakken die erbij komen kijken zoals plotseling naar toilet moeten maar ook schaamtes die je daarbij kan hebben zoals een stinkende toilet achterlaten wanneer jij bent geweest. Kortom, NIET PRETTIG

Bij deze open ik, na het goede idee van een mede forummer, het topic darmklachten. Schaam je niet en laat je horen!!
thnx allemaal! valt mee tot nu toe, alleen mijn billen voelen als schuurpapier ondanks het vochtig toiletpapier. Tips daarvoor zijn welkom ;)
Een beetje vette creme erop smeren? Desnoods wat boter als je geen vette creme in huis hebt.
Just a little strenght in our hearts. Enough to heal.
Hi Lin, ik ben 1 van de 2 die een tijdje terug een endoscopie gehad heeft. Ik heb alleen een slaapmiddel gehad en vond het af en toe behoorlijk pijnlijk, ik zou iedereen aanraden om voor een narcose te gaan. Bij mij was alles in orde, geen afwijkingen gevonden zelfs geen poliepen.

Greenmonk, het gaat schreinen, idd wat Lin zegt wat vette creme erop smeren, vaseline of andere vettigheid.
het eerste flesje lijkt te zijn uitgewerkt, dus duik zo lekker mijn bed in, morgenvroeg het andere flesje en hoop dat mijn darmen dan schoon genoeg zijn. Zal even kijken wat ik in huis heb qua vettigheid. Thnx voor de tip.
Ooh succes morgen!

Hier gaat het op darmgebied best aardig. Altijd fijn, als je s ochtends naar t toilet geweest bent en dan ook de rest van de dag klaar bent. (dat is wel eens anders..)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
nogmaals thnx voor alle succeswensen. Laxeren en onderzoek zelf vielen ontzettend mee. Heb geloof ik wel een paar keer wat liggen kreunen omdat ze denk ik een bochtje omgingen. Uitslapen duurde ook niet heel lang, want ik was al vrij snel weer helder. Al heb ik net van de vriendin wat dingen gehoord die ik zelf niet meer kon herinneren. Arts heeft ook tegen haar verteld dat er in het onderste gedeelte van mijn dikke darm waarschijnlijk een chronische ontsteking zit wat waarschijnlijk crohn is. Hij vermoedt dat er aan de rechterkant in mijn dunne darm ook een ontsteking zit, omdat ik aan die kant vooral klachten heb. Zal wel even wennen zijn om te wennen aan het idee dat ik Crohn heb. Over twee weken mag ik op gesprek bij mijn internist en dan zal ik ook wel te horen krijgen of het definitief Crohn is en wat voor medicijnen ik krijg.
He bah GM.

Wel fijn dat ze weten wat het is, maar verder is Crohn best een kutziekte.

Sterkte.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Fijn in ieder geval dat je het onderzoek erop hebt zitten, Greenmonk.

(ik heb maar een halve dikke darm, hoop dat daardoor mijn onderzoek lekker snel gaat)
Moonlight, thnx.

Lin67, nu jij nog! hoop dat het mee gaat vallen; bij mij hadden ze echt in een kwartiertje de dikke darm bekeken en door het roesje kan ik eigenlijk niet herinneren hoe ze die buis naar binnen hebben gekregen.. Hoop dat het bij jou ook zo gaat.
Hallo allemaal,

Ook ik heb diagnose PDS opgespeld gekregen.

Van de huisarts heb ik daarom duspatal retard gekregen.

Een kuur van 15 dagen om te kijken of het helpt.

11 dagen zijn er om en soms denk ik het helpt maar soms ook niet.

Vandaag bv, helemaal mis.

2 dingen heb ik anders gegeten en gedronken.

1 glas Optimel en een klein trosje druiven(met pitjes).

Nou, je raad het al vanmiddag was het een constante loop naar toilet.

Echt, vreselijk.

Ook sta ik nu al zo'n 14 dagen op dieet.

Ook dat helpt niet.

Mijn darmen blijven zoveel vocht produceren of hoe dan ook, mijn stoelgang is nog steeds niet normaal.

Ik ga dit topic maar wat beter volgen om zo nu en dan advies in te winnen.

Groetjes, katt
Hoi katt,

Wat is duspatal precies? (ik kan het ook googlen maar misschein kun jij het uitleggen)

Wat voor onderzoeken heb je gehad voor je de diagnose kreeg?

Groetjes, Moon
http://www.solvaypharma.n ... s_Duspatal_Retard_200.pdf

Dit is een link naar de bijsluiter van het medicijn.

Het moet de darm minder prikkelbaar maken.

Soms denk ik dat het helpt maar vaak ook niet.

Verder heb ik nog maar weinig onderzoeken gehad.

Maar heb a.s. vrijdag weer een afspraak met de huisarts.

Hij vertelde mij dat pds in zo veel verschillende vormen voorkomt.

Ik val niet af, geen bloed bij de ontlasting, dus geen reden tot paniek. (??) Ik vind het een beetje een vreemde redenatie.

Mijn vader heeft zo'n 8 jaar geleden een stuk darm weg moeten laten halen doordat er een tumor zat.

Deze was kwaadaardig.

2 andere ooms een stoma ook door darmkanker.

Ik maak me lichtelijk zorgen. Maar de huisarts vind deze ongerustheid niet echt nodig.

En ik wil niet als zeikwijf te boek komen te staan bij mijn huisarts.

Daar komt ook bij dat de afd. genetica van het Radboud geen reden zag (toen, zo'n 8 jaar terug) om aan te nemen dat er bij ons in de familie een erfelijke vorm voorkomt.

Tenslotte waren de 3 broers al over de 50 voordat het geconstateerd werd.

Pas bij 40 jaar of jonger gaan ze uit van een afwijking en zoeken ze verder.

Tja, ik weet het ook niet.

Darmonderzoek? Andere medicijn proberen?
Ik vind dat je arts zich er te makkelijk vanaf maakt. Waarschijnlijk denkt hij: probeer dit maar, als het over gaat is het mooi, en anders kom je maar terug.

Ik zou je aanraden je te laten onderzoeken op lactose-intollerantie, en coeliakie. Dit zijn ziektes met symptomen die veel lijken op PDS.

(dat je dus ziek wordt van melkproducten of van gluten)

Nee, ik gooi hier niet met diagnoses. Weet alleen uit ervaring dat het erg fijn is als je weet of je wel of niet moet oppassen met melk of gluten.
Mijn ochtend: werd wakker met een vol gevoel in de buik. Eerste keer ontlasting zag er redelijk uit.

Later kwam er nog zo'n soort half verteerde rommel acheraan, na ongeveer een uurtje.

Herkenbaar?

Ik had gisteravond nog wat salade gemaakt voor mezelf, had ik zin in. Mogelijk was dat die rommel die er nog uit kwam.
@katija

ik zou ook door laten zoeken, zeker als er zoveel gerommel met darmen in de familie is

@moonlight

tweede keer ontlasting is bij mij meestal ook wat brijerig/minder verteerd, de eerste keer onlasting heeft waarschijnlijk lang genoeg in je darmen gezeten en de tweede keer is waarschijnlijk te snel door je darmen gegaan...tenminste zo denk ik altijd, maar weet niet of het zo is..

trouwens voor de mensen die Crohn hebben; hoe lang duurde het om te wennen aan de diagnose van een chronische ziekte? Ik ben nl. best van mijn stuk door te weten dat ik iets heb wat wrschijnlijk niet meer overgaat...
Ja zo denk ik ook, GM. Ik visualiseer t nogal meestal... maar zo zie ik het ook voor me.

Vanavond trouwens koek en taart gehad, en geen 'pauze' gehad na het eten. (moet eigenlijk na avondeten even relaxen)

Benieuwd hoe t morgenochtend gaat.

GM, dat kan ik me goed voorstellen. Je hebt vast steeds gedacht in termen van 'genezing' en moet nu denken aan 'acceptatie'. Sterkte.
*
Morgenochend heb ik een afspraak staan met de huisarts.

Eens horen hoe of wat.

Als ik jullie verhalen zo lees vind ik jullie zo sterk in het ermee omgaan.

Ik vind het erg moeilijk om niet mijn leven te laten leiden door dit gedoe.
*
quote:kattija schreef op 08 oktober 2009 @ 11:50:

Morgenochend heb ik een afspraak staan met de huisarts.

Eens horen hoe of wat.

Als ik jullie verhalen zo lees vind ik jullie zo sterk in het ermee omgaan.

Ik vind het erg moeilijk om niet mijn leven te laten leiden door dit gedoe.

Is ook echt niet makkelijk, t heeft mij jaren gekost. Maar eerlijkgezegd heb ik nu veel minder last dan vroeger, dat helpt bij de acceptatie.

(Heb een fase gehad dat ik huilend in bed lag na het stappen omdat ik wist dat ik stonk en dacht dat geen vent me ooit leuk zou vinden)

Biekkie, wat een nare toestanden bij jou... dat het zo veel pijn doet. En die wachkamer, erg naar. Kun je niet heel schijnheilig om je heen gaan kijken als je een geluid maakt?
succes bij de dokter morgen, Kattija!
*
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum.

Ik kwam bij dit onderwerp omdat ik zelf ook veel last heb van darmklachten.

Bij mij is sinds 2004 vastgesteld dat ik een chronische darmontsteking heb Colites Ulcerosa.

Jullie verhalen zijn erg begrijpbaar ik vind het fijn om te lezen hoe andere mensen dit ervaren.

Greenmonk de ene heeft meer tijd nodig om de ziekte te accepteren dan de ander. Ik moet zeggen dat ik het wel een opluchting vond om te weten waar ik nu zo ziek van was.

Nu slik ik medicijnen en gaat het steeds beter met me.

Ik hoop dat jullie het niet vervelend vinden als ik af en toe ook mee reageer in dit forum.

Groetjes
Goedemiddag,

Nou het bezoek aan de huisarts ( en daarna werken) is geweest.

We hebben samen doorgenomen hoe het nu gaat.

Ik heb verteld van mijn vader en ooms, maar dit wist de huisarts al (ja heb deze huisarts al 18 jaar). Ook hij zei mij niet ongerust te worden door deze gevallen.

Wel wilde hij weten hoe ik me er psychisch (Pfff wat een woord) bij voelde.

Ik zei dat ik me niet echt ongerust maak.

Nog wat besproken verder en tot de conclusie gekomen dat ik de duspatal nog een maand ga gebruiken en kijken hoe mijn ontlasting en darmen zich houden na een wat langere kuur.

Is het nog steeds niets na die periode dan gaan we weer wat anders doen.

Ik merk wel dat sinds de duspatal op is (vanaf dinsdag) spelen mijn darmen echt weer op. Veel krampen en een gespannen gevoel.

Verder moest ik wel een dagboekje gaan bijhouden van de etenswaren die ik tot mij neem.

Dit ook omdat of de optimel of de druiven zeer slecht vielen, zeg maar gerust doorvielen.

Hallo Chardonnay ik ben hier ook pas op dit topic.

Kunnen we misschien ervaringen uitwisselen.

Hebben jullie trouwens ook meer last bij sommige soorten voedsel?
Green Monk, sterkte met je diagnose, aan de ene kant is duidelijkheid fijn, maar tis best heftig te horen dat je iets chronisch hebt..zet m op! Hoe voe l je je verder?

Moonlight, ik herken het ook..meerdere keren naar de wc moeten en de 2e keer is meestal niet goed verteerd. Laatst had ik een wrap met o,.a. rode paprika en (sorry, onsmakelijk) die stukjes zaten gewoon nog heel in mn ontlasting.

Ik heb binnenkort een afspraak bij een internist/, gaat dus ook nog niet goed. Omdat ik ook wat andere klachten heb (oorsuizen, vermoeidheid, lage weerstand e.d.) ga ik in eerste instantie daarheen. We blijven aan modderen..fijn weekend meiden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven